MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Polski elektryczny samochód dostawczy już wkrótce wyjedzie na drogi

Firmy Ennovation Technology oraz Autobox Innovation, należące do Grupy Zasada, finalizują prace nad polskim elektrycznym samochodem dostawczym, który jeszcze w 2023 roku zostanie poddany procesom homologacyjnym. Projekt realizowany jest w ramach konkursu „e-Van”, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Jego celem było wyłonienie najlepszych propozycji stworzenia uniwersalnego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym.

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation
Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van
Projekt poprowadzą polskie firmy z bogatym doświadczeniem w branży

Zarówno Ennovation Technology, jak i Autobox Innovation, to firmy, które mogą pochwalić się doświadczeniem popartym sukcesami w przemyśle motoryzacyjnym. Ennovation Technology to startup technologiczny z szeroką ofertą usług skierowanych dla branży elektromobilności. Dostarcza pełne zespoły napędowe dla elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a także odpowiada za integrację poszczególnych komponentów. Firma zajmuje się również konwersją aut spalinowych na elektryczne, produkuje baterie litowo-jonowe czy stacje ładowania. Autobox Innovation z kolei specjalizuje się w zabudowie samochodów ciężarowych, dostarczając auta dla wojska czy straży pożarnej. Doświadczenie obu zespołów poskutkowało stworzeniem trzech prototypów dostawczego samochodu elektrycznego, które teraz czeka końcowy etap przedprodukcyjny – homologacja.

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation
Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van
Polski e-Van – dane techniczne

Auto wyposażono w baterię o pojemności 120 kWh, która przekłada się na zasięg 325 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 120 kW i obsługiwana jest przez uniwersalny standard CCS. Bateria litowo-jonowa oraz system jej zarządzania to dzieło inżynierów z firmy Ennovation Technology. Firma ta zajęła się także pełną homologacją układu bateryjnego.

W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 70 kW (95 KM). Mocniejszy wariant dysponuje dwusilnikowym napędem na obie osie, którego moc wynosi 140 kW (190 KM). W obu przypadkach, w razie zwiększonego obciążenia, moc można chwilowo zwiększyć dwukrotnie. Kolejno do 140 i 280 kW (190 i 380 KM).

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation
Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van

Zawieszenie zbudowano w układzie niezależnym z dodatkowymi poduszkami pneumatycznymi przy przedniej i tylnej osi. Takie rozwiązanie zwiększa komfort jazdy i umożliwia regulację wysokości prześwitu auta. Ładowność samochodu wynosi ponad tonę i przygotowano go do homologacji z dopuszczalną masą całkowitą 3.5 tony. Plany uwzględniają również homologację z DMC 4.25 tony.  Jest to zgodne z najnowszymi przepisami. W przypadku samochodów elektrycznych uprawniają one kierowców z prawem jazdy kategorii B do prowadzenia pojazdów ze zwiększonym DMC.

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation

E-Van na swoim pokładzie zawiera układ e-PTO. Dzięki niemu możliwe jest zasilanie specjalistycznego wyposażenia dodatkowego zamontowanego na pojeździe, bez konieczności stosowania osobnego generatora. Co więcej, pojazd pozwala też naładować inny samochód elektryczny, traktując baterię trakcyjną jak mobilny magazyn energii.

Kabina mieści dwa osobne fotele oferując 3 miejsca, a w środku nie zabrakło nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Centralnie umieszczony ekran o przekątnej 10 cali zarządza multimediami, wyświetla obraz z kamer 360 stopni i obsługuje Android Auto. Kierowca ma również do dyspozycji wirtualny zestaw wskaźników, przekazujący kluczowe dane dotyczące jazdy oraz informacje o pojeździe.

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation
Jakie plany na przyszłość?

Po przejściu przez proces homologacji samochód będzie już gotowy, by wprowadzić go do produkcji seryjnej. Klienci zainteresowani zakupem pojazdu to zarówno firmy państwowe, jak i prywatne. Mowa tu przykładowo o operatorach energetycznych, firmach kurierskich, logistycznych czy produkcyjnych. Modułowa konstrukcja z różnymi rodzajami zabudowy pozwala dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów oraz zróżnicowanych warunków użytkowania.

Polski elektryczny samochód dostawczy e-Van - Ennovation Technology i Autobox Innovation

Maksymalną roczną produkcję e-Vana określono na poziomie 1500 sztuk, a pierwsze auta zostaną przekazane klientom już w 2024 roku. Bazowanie na lokalnych dostawcach i producentach części ma zapewnić też ciągłą oraz sprawną produkcję. Skraca również łańcuchy dostaw, przy okazji stymulując polski przemysł motoryzacyjny.

Jak podkreśla Mateusz Wach – prezes zarządu Ennovation Technology – na tym jednym projekcie ambicje firmy bynajmniej się nie kończą. Deklaruje także gotowość na realizację kolejnych. Elektryfikacja nie omija pojazdów dostawczych. Takie zmiany są szansą dla nowych producentów, by już na samym starcie zdobyć ugruntowaną pozycję na rynku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *