Polski elektryczny van gotowy do produkcji
Zasięg 350 kilometrów, tona ładowności, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4×4 – to realna specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, która powstała w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalny pokaz e-Vana odbył się we wtorek 5 grudnia w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.
E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony to dzieło inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych.
– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.
Spółka od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach, ma w portfolio także pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH.2044, a także wiele rodzajów specjalistycznych zabudów.
Świetne osiągi udowodnione w testach WLTP
– W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w Przedsięwzięciu Pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej. Zostały poddane także testom drogowym, które pozwalają ocenić zasięg pojazdów przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 kilometrów osiągnięto przy pełnym obciążeniu.
Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego Przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji. Zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1.
Dostawczak Autoboxu zaprojektowano na ramie własnej produkcji i samochód bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować zabudowy: kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie homologowana na trzy osoby.
W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz także baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz również stacji ładowania o mocy do 480 kW.
– Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne – dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.
1500 elektrycznych vanów rocznie od 2025 roku
Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki i w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest też już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.
– Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – dodaje Kalinowski.
Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić również jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.
Maksymalna prędkość ograniczono elektronicznie do 90 km/h. Moc ciągła napędu to 70kW, chwilowa 150kw, a pojemność baterii wynosi 120kWh. Auto w standardzie wyposażono w napęd przedni, a opcjonalnie można także je wyposażyć w napęd 4×4. Pojazd zbudowano na zawieszeniu niezależnym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się też na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80% przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.