KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

„Blitzen-Benz” – najszybszy samochód świata z 1909 roku

W muzeum Mercedes-Benz, w hali legend nr 7 można obejrzeć samochód wyścigowy Benz 200 PS znany pod nazwą „Blitzen-Benz”. Ten wyścigowy pojazd zbudowała firma Benz & Cie w 1909 roku. Napędzał go silnik o mocy 200 KM (147 kW) i pojemności skokowej 21,5 litra. Dzięki niemu Blitzen Benz, jako pierwszy przekroczył barierę 200 km/h. W tamtych czasach był on szybszy niż jakikolwiek samolot lub kolej. W 1911 roku samochód ustanowił rekord dla pojazdów lądowych wynoszący 228,1 km/h. Rekord ten nie został pobity przez osiem lat – aż do 1919 roku.

Benz 200 PS Blitzen-Benz z 1909 roku
Benz 200 PS „Blitzen-Benz” z 1909 roku. Muzeum Mercedes-Benz, Sala Legend 7: Srebrne Strzały – Wyścigi i rekordy.

Zarząd marki Benz & Cie na początku 1909 r. postanowił skonstruować samochód, który z łatwością przekroczyłby magiczną wówczas granicę 200 km/h. Za napęd miał służyć silnik wyścigowego samochodu Grand Prix o mocy 150 KM (110 kW). Aby zwiększyć jego osiągi, średnicę cylindrów powiększono do 185 mm, co zwiększyło pojemność skokową silnika do 21,5 litra. W pierwszej wersji silnik RE generował moc 184 KM (135 kW) przy 1500 obr/min, którą ostatecznie zwiększono do 200 KM (147 kW) przy 1600 obr/min. Moment obrotowy wynosił zaś monstrualne 875 Nm. Moc udało się zwiększyć także dzięki precyzyjnemu dostrojeniu tego silnika. Blitzen Benz ważył 1450 kg, z czego sam silnik ważył aż 407 kg.

Benz 200 PS Blitzen-Benz z 1909 roku. Widok z przodu po lewej stronie. Opływowe nadwozie z licznymi udoskonaleniami.
Muzeum Mercedes-Benz, Sala Legend 7: Srebrne Strzały – Wyścigi i rekordy. Benz 200 PS „Blitzen-Benz”. Widok z przodu – opływowe nadwozie z licznymi modyfikacjami.
W kształcie strzały

Potężny i szybki – tak wygląda Benz 200 PS „Blitzen-Benz” na łuku wyścigowym Muzeum. Prawie 115 lat temu projektanci stworzyli nadwozie tak aerodynamiczne, jak to tylko możliwe, bez korzystania z tunelu aerodynamicznego. Jego kształt przypomina więc cygaro. Zaokrąglona osłona chłodnicy rozdziela strumień powietrza z przodu, które następnie przepływa nad wydłużonym tyłem. Kierowca siedzi nisko w kokpicie. Wąski jest fotel mechanika, jak również wąskie są opony na drewnianych kołach szprychowych z aerodynamicznymi okładzinami. Inne elementy są również odpowiednio opływowe.

Benz 200 PS Blitzen-Benz. Szczegółowy widok foteli kierowcy i pi
Benz 200 PS „Blitzen-Benz”. Szczegółowy widok foteli kierowcy i pilota.
Moc

Z maski wystają cztery rury wydechowe o dużej średnicy. Sugerują one dużą moc wyjściową. Tłumik wydechu? Nie ma szans – szybki „Blitzen-Benz” jest grzmiąco głośny. Duże koła zębate i mocne łańcuchy przenoszą moc na tylne koła. Silnik uruchamia się za pomocą korby umieszczonej z przodu pojazdu.

Benz 200 PS Blitzen-Benz. Widok czterech rur wydechowych po lewej stronie.
Benz 200 PS „Blitzen-Benz”. Cztery rury wydechowe po lewej stronie.
Postęp

Przesuwanie granic – takie było zadanie „Blitzen-Benz” – Benza o mocy 200 KM w 1909 roku. Był to pierwszy na świecie samochód z silnikiem spalinowym, który przekroczył magiczną barierę 200 km/h i ustanowił światowy rekord prędkości dla pojazdów drogowych. To i kolejne osiągnięcia uczyniły go również sławnym na całym świecie. Zbudowano tylko sześć egzemplarzy „Blitzen-Benz”. Cztery wciąż istnieją. Jeden z nich można zobaczyć w Muzeum Mercedes-Benz w Legend Room 7: Silver Arrows – Races and Records.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Szczegółowy widok przodu z korbą rozruchową.
Benz 200 PS „Blitzen-Benz”. Szczegółowy widok przodu z korbą rozruchową.
Czynnik sukcesu

Na przełomie XIX i XX wieku firma Benz & Cie. była największym producentem samochodów na świecie. Pojazdy z Mannheim cieszyły się także doskonałą reputacją. Były uważane za odpowiednie do codziennego użytku, niezawodne i również przystępne cenowo. Były to wymagania określone osobiście przez samego Carla Benza. Uważał on, że samochody niekoniecznie muszą być najszybsze i najmocniejsze. Jednak konkurencja, a zwłaszcza Daimler-Motoren-Gesellschaft, widziała to inaczej. DMG umiejętnie wykorzystało sukces wyścigowy swoich pojazdów do celów reklamowych. Benz był więc zagrożony utratą udziału w rynku.

Zmiana strategii

Firma zdecydowała się na zmianę strategii. Postawiono zatem nowy jasny cel: najszybszy samochód na świecie miał pochodzić z Mannheim. Miał być szybszy niż jakikolwiek inny środek transportu w tamtym czasie – w tym kolej i samolot. W liczbach oznaczało to, że pojazd powinien być w stanie z łatwością przekroczyć 200 km/h. W końcu rekordowe pociągi jeździły już z prędkością 210 km/h w 1903 roku. A w 1906 roku samochód parowy osiągnął prędkość 205,44 km/h. Blitzen-Benz miał najpierw przekroczyć te liczby, a następnie całkowicie je przyćmić.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Szczegółowy widok kierownicy.
Powerpack

Prace nad nowym samochodem rozpoczęły się na początku 1909 roku. Miał on bazować na silniku samochodu wyścigowego Benz Grand Prix o mocy 150 KM, ale to było za mało dla tego ambitnego projektu. Pojemność skokowa czterocylindrowego silnika została zatem zwiększona do 21,5 litra. Ostatecznie dostarczał on 147 kW (200 KM) przy 1600 obr/min – gigantyczna jednostka napędowa ważyła 407 kilogramów. Zgodnie z ówczesnym zwyczajem firmy, moc znamionową określano w koniach mechanicznych. Dlatego też samochód wyścigowy został nazwany Benz 200 PS.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Szczegółowy widok prawej strony z przekładnią napędową i aerodynamicznym kołem.
Benz 200 PS „Blitzen-Benz”. Szczegółowy widok prawej strony z przekładnią napędową i aerodynamicznym kołem.
Bicie rekordów

Wysiłek został nagrodzony. 205,666 km/h na dystansie pół mili i 202,648 km/h na dystansie jednego kilometra, w obu przypadkach ze startu lotnego. Te średnie prędkości zostały osiągnięte przez kierowcę fabrycznego Victora Hémery’ego 8 listopada 1909 r. na torze wyścigowym w Brooklands. Magiczna bariera 200 km/h została więc przekroczona po raz pierwszy w Europie przy użyciu silnika spalinowego. Brooklands został otwarty w 1907 roku jako pierwszy na świecie specjalnie zbudowany tor z pochylonymi łukami przeznaczony do wyścigów samochodowych.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Szczegółowy widok kokpitu (od lewej do prawej: wskaźnik paliwa, ciśnienia oleju, zapłonu, obrotomierz).
Wyścigowy „Blitzen-Benz”. Szczegółowy widok kokpitu (od lewej do prawej: wskaźnik paliwa, ciśnienia oleju, zapłonu, obrotomierz).
Kolejne rekordy

Benz 200 PS używany w Brooklands nadal miał nadwozie samochodu Grand Prix z 1908 roku. Wkrótce stało się jasne, że tory wyścigowe w Europie nie są odpowiednie dla prędkości, do których dążył ten samochód o dużej mocy i zmodyfikowanym nowym opływowym nadwoziu. „Blitzen-Benz” potrzebował bardzo długich prostych, aby pokazać swój potencjał. Firma Benz & Cie. udała się więc do USA.

Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Szczegółowy widok lewej strony: skórzane paski nad maską. Czerwony kranik paliwa w kształcie strzałki; obrócony do góry: zamknięty; obrócony do przodu pojazdu: otwarty.
„Blitzen-Benz” – szczegółowy widok lewej strony: skórzane paski nad maską. Czerwony kranik paliwa w kształcie strzałki; obrócony do góry: zamknięty; obrócony do przodu pojazdu: otwarty.
Daytona

W 1910 roku rekordowy samochód został wysłany do Ameryki. Jego właściciel Ernest „Ernie” Moross nazwał go „Lightning-Benz”. Przetłumaczona na język niemiecki nazwa „Blitzen-Benz” wkrótce się przyjęła. 16 marca 1910 r. Barney Oldfield osiągnął 211,97 km/h na dystansie mili dzięki lotnemu startowi na ślepej prostej toru Daytona Beach. Później Oldfield wykorzystywał Blitzen-Benz na imprezach pokazowych i demonstrował go tysiącom widzów w Ameryce.

Muzeum Mercedes-Benz, Sala Legend 7: Srebrne Strzały - Wyścigi i rekordy. Benz 200 PS "Blitzen-Benz". Logo Benz z wieńcem laurowym na osłonie chłodnicy.
Muzeum Mercedes-Benz, Sala Legend 7: Srebrne Strzały – Wyścigi i rekord. „Blitzen-Benz” Benz 200 PS . Logo Benz z wieńcem laurowym na osłonie chłodnicy.
Kolejny rekord

Benz 200 PS potrafił jeszcze więcej. 23 kwietnia 1911 r., również w Daytona Beach, Robert R. „Bob” Burman ulepszoną wersją osiągnął 228,1 km/h na dystansie mili. Był to także kolejny rekord świata. Benz był szybszy niż jakikolwiek samochód lub pojazd szynowy w tamtych czasach. „Blitzen-Benz” pozostał najszybszym samochodem na świecie przez kolejne osiem lat. Rekord ustanowiony przez słynny pojazd z Mannheim został pobity dopiero w 1919 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *