Mercedes-Benz 300 SL Coupe Gullwing ma 70 lat
W lutym 1954 r., 70 lat temu, Mercedes-Benz zaprezentował swój legendarny samochód supersportowy: 300 SL Gullwing (W198). Jego wizytówką były przede wszystkim otwierane do góry drzwi i konstrukcja oparta na przestrzennej ramie. Samochód wyposażono także w wyjątkowe zawieszenie i sześciocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Srebrny Gullwing wystawiony w hali legend nr 4 Muzeum Mercedes-Benz to najpopularniejszy eksponat do robienia zdjęć.
![Muzeum Mercedes-Benz, sala Legend 4. Powojenny cud - forma i różnorodność, 1945-1960. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198)](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_005.jpg)
Gwiazda
Srebrny „Gullwing” z czerwonym wnętrzem w Muzeum Mercedes-Benz przyciąga uwagę niemal wszystkich odwiedzających. Mało który gość opuszcza salę legend nr 4 bez zrobienia mu choćby jednego zdjęcia. Wielu fotografuje go z różnych perspektyw, ze wszystkimi szczegółami. Ale 300 SL jest przyzwyczajony do takiej sławy – od chwili premiery 70 lat temu to prawdziwy samochód marzeń.
![Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198). Wnętrze od strony pasażera.](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_009.jpg)
Premiera
Mercedes-Benz był świadomy znaczenia 300 SL i nadał jego debiutowi w 1954 r. odpowiednią oprawę. Gwiazda stała na lekko podwyższonym, okrągłym cokole pokrytym starannie drapowanym materiałem. Obok wystąpiła inna nowość – elegancki roadster 190 SL (W 121). Obydwa samochody były zdecydowanie przeznaczone na rynek północnoamerykański i właśnie dlatego na miejsce ich premiery wybrano Nowy Jork.
![International Motor Sports Show w Nowym Jorku, 6-14 lutego 1954 r. Prezentacja Mercedes-Benz 300 SL "Gullwing" (W 198, w środku) i 190 SL (W 121, z tyłu).](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_014.jpg)
![International Motor Sports Show w Nowym Jorku, 6-14 lutego 1954 r. Prezentacja Mercedes-Benz 300 SL "Gullwing" (W 198)](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_013.jpg)
Wyścigowe geny
Zasadniczy kształt 300 SL nawiązywał do wyścigowego samochodu sportowego o tej samej nazwie z 1952 r., dzięki któremu Mercedes-Benz w błyskotliwy sposób powrócił do międzynarodowego sportu motorowego. Mille Miglia, 24-godzinny wyścig Le Mans, Carrera Panamericana – w genach seryjnego modelu z 1954 r. zapisane zostały zwycięstwa w najsłynniejszych wyścigach świata. Również otwierane do góry drzwi wywodziły się z wyścigowego 300 SL (W 194). Wariantowi Coupé nadano jednak własne oznaczenie wewnętrzne – W 198.
![Mercedes-Benz SL - historia. Mercedes-Benz 300 SL (W 194) z 1952 roku. Prezentacja na autostradzie niedaleko Sztutgartu 12 marca 1952 roku.](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2021/03/21C0014_006-1024x576.jpg)
Więcej niż przykucie uwagi
Unoszone drzwi nie były ani chwytem marketingowym, ani stylistyczną fanaberią, ale konstrukcyjną koniecznością. Podobnie jak wyścigowy samochód sportowy, seryjny 300 SL korzystał z lekkiej, bardzo mocniej rurowej ramy przestrzennej. Po bokach była ona jednak stosunkowo wysoka, co uniemożliwiało zastosowanie konwencjonalnych drzwi.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_004.jpg)
Unoszone drzwi wymagały szeregu zabiegów konstrukcyjnych. Zamontowane u góry sprężyny były niepozorne, ale istotne. Ułatwiły otwieranie drzwi, a także utrzymywały je w pozycji otwartej – ważna cecha zapewniająca komfort. Umieszczono je w eleganckich chromowanych rurkach.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_011.jpg)
W Gullwingu nie dało się zamontować opuszczonych bocznych szyb. Okna można jednak było zdemontować i przewozić w bagażniku. Dopływ świeżego powietrza był zatem oparty na zasadzie „wszystko albo nic”. Wentylację wspomagały uchylne trójkątne szyby. Kolejną konsekwencją zastosowania unoszonych drzwi była konstrukcja kierownicy – można ją było przechylić w dół, aby ułatwić sobie dostęp do przestrzeni na nogi.
![Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie na dźwignię blokującą zdejmowaną boczną szybę.](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_012.jpg)
Ewolucja
Pomimo możliwości złożenia kierownicy wsiadanie do Coupé nie było zbyt wygodne. Zmieniło się to w 1957 r., gdy pojawił się kolejny model – 300 SL Roadster. Ta otwarta wersja otrzymała zmodyfikowaną ramę przestrzenną z obniżonymi punktami wsiadania. Można zobaczyć ją na „stole warsztatowym” w hali legend nr 4.
![Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Rurowa rama przestrzenna roadstera na "stole warsztatowym"](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_007.jpg)
Sprytna innowacja
Zewnętrzne klamki drzwi były atrakcyjnym, a przy tym funkcjonalnym detalem. Lekki nacisk na małą wystającą część powodował rozłożenie klamki, którą należało pociągnąć, aby otworzyć drzwi. To rozwiązanie zarówno eleganckie, jak i efektywne aerodynamicznie. Współczesne modele Mercedes-Benz powróciły do tej zasady: opcjonalnie lub seryjnie oferują zlicowane klamki drzwi. Wysuwają się one automatycznie, gdy tylko kluczyk znajdzie się w pobliżu, i cofają, kiedy samochód zostanie zamknięty lub ruszy.
![Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie na rozkładaną klamkę drzwi.](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_010.jpg)
Technologia
Oczywiście W 198 miał wiele innych wyróżników. Znakomite zawieszenie, niemal idealny rozkład mas i innowacyjny sześciocylindrowy silnik uczyniły z niego samochód supersportowy swoich czasów. Był to pierwszy na świecie produkowany pojazd osobowy wyposażony w czterosuwową jednostkę z wtryskiem bezpośrednim paliwa. Ten innowacyjny układ umożliwił zwiększenie mocy o około 25%, ze 125 kW (170 KM) w modelu wyścigowym do 158 kW (215 KM). To pozwoliło osiągnąć absolutnie rewelacyjną w latach 50. prędkość maksymalną 250 km/h.
![Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie drzwi Gullwing z osłoniętymi sprężynami.](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_008.jpg)
Pseudonimy
Opinia publiczna szybko nadała Coupé odpowiednią nazwę. Amerykanie wkrótce nazwali go Gullwingiem (skrzydło mewy), a Francuzi – papillon (motyl).
Entuzjastyczny odbiór
Misja zakończyła się powodzeniem. Na całym świecie Gullwing bez trudu przyciągnął klientów w segmencie wysoce ekskluzywnych samochodów supersportowych. W latach 1954–1957 wyprodukowano 1400 egzemplarzy 300 SL Coupé, a następnie 1858 sztuk Roadstera. Już wtedy każdy 300 SL był ikoną – i fascynuje do dziś.
Pełną historię tego samochodu i całej serii SL możecie zobaczyć tutaj.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2024/02/24c0024_006.jpg)
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/10/button-colorful.jpg)