Odświeżony Nissan Qashqai
W konkurencyjnym segmencie crossoverów, któremu początek dał Nissan Qashqai, sytuacja zmienia się dynamicznie. W ciągu nieco ponad trzech lat od wprowadzenia na rynek trzeciej generacji Qashqai sprzedał się w Europie w liczbie ponad 350 000 egzemplarzy, Aby utrzymać swoją pozycję, Nissan Qashqai został gruntownie odświeżony pod względem estetycznym, a także otrzymał szereg istotnych udoskonaleń technologicznych.
Od odważnych zmian w stylistyce nadwozia po kompleksowe modernizacje systemu informacyjno-rozrywkowego i usług łączności w pojeździe, filozofia stojąca za zmianami w crossoverze Qashqai polega na zachowaniu tego, co konsumenci cenią w tym modelu najbardziej, wzmocnieniu jego mocnych stron oraz dodaniu jeszcze bardziej intuicyjnych i łatwych w obsłudze rozwiązań technologicznych.
Zmiany nadwozia
Osłonę chłodnicy zmodyfikowano w celu uzyskania jeszcze mocniejszego pierwszego wrażenia. Inspirację do stworzeniu tego elementu projektanci czerpali z dawnych japońskich zbroi. Ta część nadwozia składa się z dziesiątek trójwymiarowych elementów w kształcie przecinków. Wykończono je na wysoki połysk czarnym lakierem. Po bokach centralnej części „przecinki” układają się w trójkąty. W najwyższej wersji wyposażenia wykończono je w kolorze satynowego chromu techniką hot-stampingu.
Boki zderzaka są w kolorze nadwozia, a poniżej tablicy rejestracyjnej do dolnych rogów zderzaka przebiega czarny pas o wysokim połysku. Poniżej wlotu powietrza znalazł się cienki pasek w kolorze nadwozia, który nadaje przodowi auta wyrazistości.
Nowe reflektory podkreślają charakter pojazdu Po zmianach model wyposażono w adaptacyjny moduł świateł drogowych, uzupełniony o mniejszą jednostkę zapewniającą szerszy rozsył wiązki światła, przydatny w celu zwiększenia widoczności w warunkach słabego oświetlenia czy mgły. Poniżej głównego klosza znajdują się światła do jazdy dziennej składające się z pięciu małych soczewek, mających taki sam kształt jak „przecinki” na osłonie chłodnicy. Światła do jazdy dziennej otaczają teraz główną soczewkę reflektora i łączą się z wąskim paskiem świateł powyżej reflektora, który przypomina jednostkę znaną z poprzedniej wersji Qashqai, ale ma dodatkowo podświetlany napis „Nissan” na zewnętrznych końcach. Górny element świateł do jazdy dziennej zmienia się w kierunkowskaz, który po raz pierwszy w tym modelu jest kierunkowskazem sekwencyjnym.
Kształt tylnych lamp nie zmienił się, ale ich układ pod kloszami przeprojektowano. Czerwone elementy oświetleniowe składają się teraz z czterech pojedynczych części nawiązujących kształtem do „przecinków” na osłonie chłodnicy. Wydają się one unosić w obudowie reflektora, mają charakterystyczny, wyrazisty odcień czerwieni, tzw. „super red”. Ich klosze są teraz przezroczyste, aby uzyskać lepszą widoczność poszczególnych elementów wewnątrz. Wąski element oświetleniowy w kształcie bumerangu, otaczający górną część zespołu świateł, wyposażono w dynamiczny kierunkowskaz.
Kształt zderzaka zmieniono i obecnie jest on utrzymany w jednolitej kolorystyce. Czarnej z połyskiem w wyższych wersjach wyposażenia lub w kolorze nadwozia w nowej wersji N-Design. Odświeżony Qashqai w wyższych wersjach wyposażenia wyróżnia się także nowym, błyszczącym, czarnym wykończeniem nadwozia pod drzwiami i przy nadkolach.
Nowe felgi i lakiery nadwozia
Nowe 18-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie, ze stopów lekkich, są teraz standardem w średniej wersji wyposażenia. Na wyższych poziomach dostępne są nowe 19‑ i 20‑calowe obręcze kół z lekkich stopów, również o diamentowym szlifie. Gama efektownych obręczy zalicza się do najszerszych w tej klasie aut opcji wyboru kół.
Do palety Nissana Qashqai dodano trzy nowe kolory. Nowością jest perłowa biel, która w porównaniu do poprzednio stosowanej charakteryzuje się czystszym odcieniem. Z kolei perłowa czerń zastępuje dotychczasową wersję czerni, ma od niej głębszy odcień, dzięki czemu wizualnie wyostrza sylwetkę modelu Qashqai. Trzecią nowością jest szczególnie przyciągający wzrok lakier Deep Ocean. W zależności od natężenia światła jego kolor wydaje się wpadać w odcień pomiędzy ciemnoniebieskim a metalicznym turkusowym. Z pewnością skłoni niektórych do zastanawiania się: „czy ten samochód jest niebieski, czy może zielony?”. Pięć kolorów crossovera Qashqai – perłowa biel, Deep Ocean, czerwień Fuji, magnetyczny niebieski i szary Ceramic – jest także dostępnych w dwukolorowej kombinacji, z czarnym dachem.
Nowy poziom wyposażenia N-Design
Nowością w gamie Qashqai jest wersja N-Design z wyjątkowymi akcentami stylistycznymi. To propozycja dla klientów, którzy chcieliby, aby ich samochód był szczególnie wyrazisty. Dolna część nadwozia pod drzwiami i nadkola w wersji N-Design są w kolorze nadwozia. W tej wersji wyposażenia wyróżniają się także nowe, 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Udoskonalone wykończenie wnętrza
W wyższych wersjach wyposażenia wnętrze zyskuje na atrakcyjności dzięki zastosowaniu materiału Alcantara na desce rozdzielczej, wstawkach w drzwiach, podłokietnikach, pokrywie schowka, a nawet na konsoli środkowej na wysokości kolan. Nowe materiały z drobną fakturą zdobią konsolę środkową wokół dźwigni zmiany biegów i wstawkę pomiędzy górną częścią deski rozdzielczej a schowkiem, co podkreśla przywiązanie do detali, charakterystyczne dla japońskiego rzemiosła.
W wyższych wersjach modelu wprowadzono nowe wykończenia foteli, które dodają całości jeszcze bardziej wyjątkowego charakteru. W wersji wyposażenia Tekna zastosowano pikowaną syntetyczną skórę z przebłyskami „umbry palonej” na siedziskach i na bokach oparć foteli. Na szczególną uwagę niewątpliwie zasługuje czarna, częściowo pikowana skóra najwyższej jakości w najbogatszej wersji wyposażenia Tekna+.
Fotele w Nissanie Qashqai N-Design pokryte są czarną skórą z przeszyciami, połączoną z materiałem Alcantara. Tym, co dodatkowo wyróżnia tę wersję, jest specjalne przetłoczenie tworzące napis „Qashqai”, którym ozdobiono element tuż pod zagłówkami przednich foteli.
Kolejną nowością podnoszącą komfort podróżowania jest nastrojowe oświetlenie kabiny w wersjach od N-Connecta wzwyż. Dyskretnie rozmieszczone czerwone/zielone/niebieskie diody LED pozwalają kierowcy (lub pasażerowi) spersonalizować oświetlenie wnętrza w zależności od nastroju. W najwyższych wersjach diody LED znajdują się również z tyłu kabiny, dzięki czemu z nastrojowego oświetlenia mogą korzystać wszyscy pasażerowie. Ustawieniami tych elementów oświetlenia można sterować z centralnego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego.
„Nissan Qashqai w nowej odsłonie ma bardziej techniczny wygląd, oferuje różnorodność faktur i przyciągające wzrok detale. Inspiracją były dla nas tradycyjne japońskie stroje bitewne, które są połączeniem kunsztu i ogromnej wytrzymałości. Szczególną uwagę poświęciliśmy przedniemu i tylnemu oświetleniu, które płynnie się ze sobą integruje. Z kolei w środku nowe materiały wykończeniowe i nastrojowe oświetlenie jeszcze bardziej poprawiają wrażenia z jazdy. Jesteśmy przekonani, że klienci kupujący crossovery będą zachwyceni osiągniętymi przez nas efektami” – powiedział Matthew Weaver, wiceprezes, Nissan Design Europe.
Jeszcze nowocześniejsza technologia na pokładzie
Jedna z najczęściej używanych funkcji dostępnych w tym crossoverze, którą znacząco unowocześniono, jest system kamer 360° (AVM, Around View Monitor). To flagowa technologia Nissana, której początki sięgają 2007 roku. Po włączeniu biegu wstecznego obraz z czterech zewnętrznych kamer daje widok pojazdu z lotu ptaka. Nowa, ulepszona technologia wykorzystuje wszystkie te kamery, aby zapewnić niezwykle wyraźny obraz w każdych warunkach oświetleniowych.
AVM posiada teraz funkcję 3D, która pozwala kierowcy widzieć samochód nie tylko z góry, ale także wybrać jeden z ośmiu różnych punktów widzenia. Kierowca może zobaczyć otoczenie pojazdu z przodu, z tyłu, po bokach lub od strony narożników. Może to pomóc zidentyfikować niewidoczne z kabiny zagrożenie. Kamery 360° współpracują z opracowanym przez Nissana systemem wykrywania poruszających się obiektów. System emituje sygnał dźwiękowy, gdy wykryje ruchomą przeszkodę w pobliżu samochodu.
Kolejną nową inteligentną funkcją AVM jest pamięć lokalizacji miejsca parkingowego. Umożliwia ona zapisywanie często odwiedzanych miejsc parkingowych, dzięki czemu samochód automatycznie rozpozna lokalizację za pomocą GPS. Gdy tak się stanie, pojazd zapamięta dokładną pozycję, aby umożliwić idealne parkowanie za każdym razem. Jest to szczególnie przydatne w przypadku niewielkich przestrzeni.
Technologia AVM może ponadto ułatwić kierowcy bezpieczne włączenie się do ruchu, gdy widoczność na wjeździe jest ograniczona. System wykorzystuje szerokokątną przednią kamerę do wyświetlania widoku z przodu maski, rzutowanego na centralny ekran. Podobnie jak w przypadku funkcji pamięci lokalizacji miejsca parkingowego, lokalizacje o ograniczonej widoczności mogą być przechowywane w pamięci GPS systemu kamer 360°, co umożliwia ich automatyczną aktywację.
Udoskonalone zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
Pakiet systemów wspomagania kierowcy znacząco udoskonalono. Efektem jest jego większa precyzja i zdolność do interwencji, a co za tym idzie – wyższy poziom bezpieczeństwa podróżujących.
Po pierwsze, funkcje automatycznego hamowania awaryjnego zostały skalibrowane w celu skuteczniejszego wykrywania zagrożeń i szybszej reakcji w przypadku ryzyka kolizji. Dotyczy to hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów oraz innych pojazdów. W sytuacji hamowania awaryjnego aktywowanie są światła awaryjne, które pulsują w celu zwrócenia uwagi kierowców pojazdów jadących z tyłu. Funkcja ta aktywuje się w przypadku nagłego naciśnięcia hamulca przy prędkości powyżej 60 km/h.
System utrzymywania pasa ruchu jest teraz automatycznie włączany podczas uruchamiania pojazdu. Jednocześnie aktywuje on systemy ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz zapobiegania jej przy prędkościach powyżej 60 km/h.
Udoskonalono także inteligentny system utrzymywania prędkości. Pomaga on kierowcy dostosować jazdę do obowiązującego ograniczenia prędkości. Odbywa się to z wykorzystaniem zarówno kamery odczytującej znaki drogowe z ograniczeniem prędkości, jak i danych GPS. Do istniejącej już migającej ikony, zwracającej uwagę kierowcy na przekroczenie dozwolonej prędkości, dochodzi teraz sygnał dźwiękowy. Włącza się on, gdy prędkość nie zostanie zmniejszona.
Nowością w odświeżonym Nissanie Qashqai jest szybko i łatwo dostępny personalizowany tryb wspomagania kierowcy. Pozwala on dostosować poziom interwencji różnych technologii wspomagania zgodnie z preferencjami kierowcy. Indywidualne ustawienia, zapisane w profilu kierowcy, można łatwo włączyć przy użyciu przycisku menu skrótów na lewym ramieniu kierownicy.
Wbudowane usługi łączności Google
Odświeżony Nissan Qashqai jest pierwszym pojazdem w europejskiej gamie Nissana z wbudowanym pakietem usług Google (w ramach systemu informacyjno-rozrywkowego NissanConnect). Pozwala on cieszyć się niemal pełnym wachlarzem rozwiązań cyfrowych w pojeździe.
Odświeżony Nissan Qashqai jest dostępny z Mapami Google. Po zalogowaniu się na swoje konto Google kierowcy mogą uzyskać dostęp do ulubionych lokalizacji i punktów POI. Zmniejsza to zależność od telefonu komórkowego i dostępności sieci komórkowej. Bezprzewodowe aktualizacje gwarantują także aktualność informacji przedstawionych na mapie.
Asystent Google umożliwia kierowcy korzystanie z pomocy głosowej w trybie głośnomówiącym. Wypowiedzenie formuły „Hej Google” pozwala kierującym między innymi sterować systemem wentylacji w pojeździe, podgrzewaniem siedzeń i przedniej szyby czy wyborem trasy do kolejnego miejsca docelowego. Ponadto kierowcy mogą prowadzić rozmowy telefoniczne i słuchać instrukcji głosowych bez odrywania wzroku od drogi.
Zyskują oni również dostęp do ekosystemu aplikacji dostępnych do pobrania w Google Play. Mogą wygodnie słuchać ulubionej muzyki, podcastów, audiobooków itp. – wszystko z poziomu systemu pokładowego.
Udoskonalone usługi Nissan Connected Services monitorują stan pojazdu, tym samym zapewniając kierowcy spokój ducha. Przypominają np. o konieczności zamknięcia samochodu lub podniesienia szyb, jeśli pozostają one otwarte przez minutę po wyłączeniu silnika. Użytkownik może zamknąć okna i zablokować samochód z poziomu aplikacji na smartfona. Funkcja ta ostrzega także kierowcę w przypadku naruszenia zabezpieczeń lub próby odholowania pojazdu. W przypadku podejrzenia kradzieży samochód można unieruchomić. Można także powiadomić organy ścigania w celu jego odzyskania, nawet w innych krajach.
e-POWER: innowacyjny napęd Nissana
e-POWER to innowacyjny, zelektryfikowany układ napędowy, cieszący się ogromną popularnością od momentu wprowadzenia na rynek w 2022 roku. Silnik benzynowy generuje energię elektryczną wykorzystywaną do napędzania kół. Jest to znacznie prostsze rozwiązanie niż w przypadku wielu tradycyjnych hybryd dostępnych obecnie w sprzedaży. Istotą układu napędowego e-POWER jest brak skrzyni biegów. Koła napędzane są w nim wyłącznie przez silnik elektryczny. Bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika elektrycznego na koła oznacza natychmiastowy, wysoki moment obrotowy oraz szybkie i płynne reakcje. Efektem są wrażenia jak podczas jazdy samochodem w pełni elektrycznym bez konieczności myślenia o ładowaniu.
Jedyną rolą 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem – z technologią zmiennego stopnia sprężania – jest generowanie energii elektrycznej. Jest ona przekazywana przez falownik do silnika elektrycznego o mocy 140 kW lub akumulatora o pojemności 1,8 kWh. Może ona również zostać przekazana do obu, w zależności od sytuacji na drodze. Silnik pracuje cicho w tle, zapewniając niezbędne ładowanie akumulatora oraz silnika elektrycznego.
Podobnie jak w pojazdach elektrycznych, system e-POWER odzyskuje energię podczas hamowania, aby przekazać ją z powrotem do akumulatora. Kierujący może również wybrać tryb B na „dźwigni przełożeń”, aby uzyskać wyższy poziom odzyskiwania energii podczas hamowania. Opracowana przez Nissana funkcja e-Pedal Step umożliwia jazdę przy użyciu samego pedału przyspieszenia – po zwolnieniu pedału gazu następuje znaczne hamowanie. Po kilku minutach jazda z włączoną funkcją e-Pedal Step staje się drugą naturą, szczególnie w środowisku miejskim. Nie oznacza to, że hamulec nie jest w ogóle potrzebny. System e-Pedal Step będzie hamował pojazd tylko do momentu osiągnięcia prędkości „pełzania”, podobnie jak przy tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Pełne zatrzymanie wymaga zatem użycia hamulca.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP | Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP | |
Nissan Qashqai Mild Hybrid | 6,2–7,1 l/100 km | 141–160 g/km |
Nissan Qashqai e-POWER | 5,1–5,3 l/100 km | 117–120 g/km |
11 milionów egzemplarzy modelu Qashqai
Układ napędowy e-POWER wprowadzono na rynek w modelach Qashqai i X-Trail we wrześniu 2022 r. Od tego czasu Nissan sprzedał w Europie ponad 100 000 pojazdów wyposażonych w to rozwiązanie. Odświeżony Qashqai jest produkowany w zakładach Nissana w Sunderland. Od premiery w 2007 roku powstało tam ponad 1,3 miliona egzemplarzy tego modelu. Qashqai jest obecnie najliczniej produkowanym modelem w zakładach w Sunderland. Latem ubiegłego roku powstał tam jedenastomilionowy pojazd od rozpoczęcia produkcji w 1986 roku.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.