KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

90 lat temu zadebiutował Mercedes-Benz W 25 – pierwsza Srebrna Strzała

90 lat temu w 1934 roku, srebrny, jednomiejscowy Mercedes-Benz W 25 stał się inspiracją dla nazwy, która do dziś odnosi się do samochodów wyścigowych Mercedes-Benz – Srebrna Strzała. Ważący 750 kilogramów wyścigowy Mercedes-Benz W 25 zadebiutował w wyścigu na torze Nürburgring 3 czerwca 1934 r. Wóz poprowadził Manfred von Brauchitsch, który wygrał rywalizację, ustanawiając nowy rekord toru – pokonał go ze średnią prędkością 122,5 km/h. To był początek historii sukcesu, która trwa do dziś i sięga aż po najnowsze samochody wyścigowe Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas.

Mercedes-Benz W 25
750-kilogramowy samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Manfred von Brauchitsch (numer startowy 20) odniósł zwycięstwo w pierwszym wyścigu nowego samochodu wyścigowego w Eifel na torze Nürburgring 3 czerwca 1934 r. Zdjęcie na mecie.
Jedyny taki zakręt

Muzeum Mercedes-Benz celebruje wyjątkową tradycję sportowych sukcesów trójramiennej gwiazdy w Sali Legend nr 7. Na inscenizowanym zakręcie można tam zobaczyć wiele wyścigowych samochodów Mercedesa, w tym również W 25. Sala nosi nazwę „Srebrne Strzały – wyścigi i rekordy”. To odpowiedni hołd dla legendarnej maszyny Grand Prix. Wywodziły się z niej bowiem kolejne rekordowe pojazdy z 8- i 12-cylindrowymi silnikami.

Mercedes-Benz W 25
Muzeum Mercedes-Benz, Sala Legend 7: Srebrne Strzały – Wyścigi i rekordy. 750-kilogramowy samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Widok z tyłu na zwężający się, opływowy tył. Po prawej, w tle, opływowy samochód wyścigowy W 25 „Avus” z 1937 r.

Jak czuli się kierowcy, którzy mieli okazję prowadzić 750-kilogramowy samochód W 25? Widok na dużą, cienką kierownicę i małą przednią szybę, za którą widać zakręt z innymi Srebrnymi Strzałami, robi wrażenie. Deska rozdzielcza z obrotomierzem oraz wskaźnikami poziomu oleju i płynu chłodzącego została zredukowana do tego, co najważniejsze.

Mercedes-Benz W 25
Opływowość i prędkość

Mercedes-Benz W 25 to zoptymalizowany aerodynamicznie pojazd z odsłoniętymi kołami. Zapoczątkował on nową epokę w konstrukcji samochodów wyścigowych Mercedes-Benz. Był również bardzo szybki – jego prędkość maksymalną sięgała 300 km/h. Ale szybkość liczyła się także w boksach. Dlatego maska oprócz licznych otworów wentylacyjnych ma szybkozłącza, dzięki którym można otworzyć ją w ciągu kilku sekund bez użycia narzędzi.

Mercedes-Benz W 25
750-kilogramowy samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Zbliżenie na przestrzeń na nogi z zestawem pedałów. Liczne elementy mają nawiercone otwory w celu zmniejszenia masy.
Lekkość

Rama, dźwignia zmiany biegów, pedały, a nawet pasy podtrzymujące wydech – w wielu częściach W 25 można znaleźć otwory wywiercone w celu zmniejszenia masy. To pokazuje też, jak ważna w trakcie rozwoju pojazdu była lekkość konstrukcji. Masa decydowała nawet również o tym, czy samochód będzie mógł wziąć udział w wyścigu. Formuła wyścigów Grand Prix ogłoszona w 1932 r. przez organizację Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR) przewidywała, że samochody wyścigowe bez płynów eksploatacyjnych mogą ważyć maksymalnie 750 kg.

Mercedes-Benz W 25
750-kilogramowy samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Manfred von Brauchitsch wygrał pierwszy wyścig nowego samochodu wyścigowego w wyścigu Eifel na torze Nürburgring 3 czerwca 1934 roku. Zdjęcie z treningu przed wyścigiem.

750-kilogramowa formuła i srebrne nadwozie Mercedesa-Benz W 25 tworzą także fascynującą historię. Opowiadał ją słynny menadżer wyścigowy marki spod znaku trójramiennej gwiazdy, Alfred Neubauer. Przed wyścigiem w górach Eifel okazało się W 25 polakierowany na tradycyjne białe barwy ważył o 1 kg za dużo. Nocą więc lakier zeszlifowano, a na starcie Srebrna Strzała zadziwiła widzów gołą aluminiową powłoką. Dokładnie odpowiadała już też wymaganiom wagowym.

Mercedes-Benz W 25
750-kilogramowy samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Zbliżenie deski rozdzielczej w perłowym wykończeniu z obrotomierzem (pośrodku) oraz wskaźnikami oleju i płynu chłodzącego.
Rozwój

Mercedes-Benz W 25 był rozwijany od 1933 r., jako klasyczny samochód wyścigowy z silnikiem umieszczonym centralnie z przodu. W trakcie kolejnych sezonów, do 1936 r., przechodził także regularne udoskonalenia. Zadebiutował z doładowanym, 8-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 3,4 litra (M 25 A). Rozwijał on moc do 260 kW (354 KM) przy 5800 obr./min. W 1934 r. pojawił się 4,0-litrowy motor M 25 B o mocy do 316 kW (430 KM). Ten potencjał widać na wystawie w Muzeum Mercedes-Benz. Rura wydechowa, biegnąca od komory silnika do zwężającej się tylnej partii, nadal ma niebieskawy odcień.

Mercedes-Benz W 25
Samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Zbliżenie na rurę wydechową z zawieszeniem z otworami zmniejszającymi masę. Niebieskie przebarwienie metalu wciąż świadczy o energii cieplnej spalin.
Tradycja

Po modelu W 25 pojawiły się też Srebrne Strzały z lat 30. i 50. XX wieku. W 1994 r. Mercedes-Benz powrócił do Formuły 1 jako dostawca silników, a od 2010 r. ponownie ma własny zespół fabryczny. Od 1934 r. Srebrne Strzały zdobyły trzy Mistrzostwa Europy (Rudolf Caracciola w 1935, 1937 i 1938 r.) i 12 tytułów w mistrzostwach świata kierowców Formuły 1. Juan Manuel Fangio został mistrzem świata w sezonach 1954 i 1955, Mika Häkkinen w 1998 i 1999, Nico Rosberg w 2016, a Lewis Hamilton – w latach 2008, 2014 i 2015, a także w okresie 2017-2020.

Mercedes-Benz W 25. Start do wyścigu na torze Nürburgring 3 czerwca 1934 r.
Samochód wyścigowy Mercedes-Benz W 25. Manfred von Brauchitsch (po lewej, numer startowy 20) zwyciężył w pierwszym wyścigu nowego samochodu wyścigowego w Eifel na torze Nürburgring 3 czerwca 1934 r. Zdjęcie na starcie wyścigu.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *