Alpine A290 – sportowe Renault 5
Elektryfikacja przeżywa problemy, ale nie powstrzymuje to producentów od wprowadzania nowych, czasami niszowych modeli. Takim właśnie modelem, elektrycznym miejskim hot-hatchem, popisuje się Alpine. To ich pierwszy elektryk, ale ponoć nie ostatni. Przyszła, w 100% elektryczna gama „Dream Garage”, składać się będzie także z crossovera GT (segment C) i następcy A110.
Szybki kompakt
Alpine A290 podtrzymuje tradycję szybkich kompaktów opracowywanych wspólnie przez Renault i Alpine. To niewielki samochód, ma niecałe 4 metry długości. W założeniu projektantów A290 miało prezentować silną osobowość, zgodną z tradycją projektów Jeana Rédélé. Udało się ją uzyskać dzięki unikalnej sygnaturze świetlnej, rozpoznawalnej z daleka i złożonej z czterech reflektorów, jak we wszystkich Alpine. W A290 mają one motywy w kształcie litery X, nawiązujące do samochodów rajdowych. Automatycznie wyświetlają sekwencję powitalną z chwilą wykrycia karty hands free, gdy właściciel zbliża się do samochodu.
Montowane w standardzie aluminiowe 19-calowe obręcze kół są dostępne w dwóch wersjach o unikalnym designie. Wersję Iconic zaprojektowano z nawiązaniem do wzoru obręczy kół Alpine A310, natomiast wersja Snowflake nawiązuje do pochodzenia nazwy Alpine i jest dostępna z wykończeniem w kolorach czarnym błyszczącym, czarnym częściowo diamentowanym lub czarnym diamentowanym. Obręcze kół z niebieskim tłem i logo Alpine są dostępne w opcji. Jednoczęściowe 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo przednich kół są identyczne jak w modelu A110. Przednie i tylne zaciski hamulcowe są dostępne w kolorach Racing Red lub Alpine Blue.
W katalogu dostępne są cztery kolory nadwozia. Wśród nich także nowy charakterystyczny kolor niebieski Alpine Vision. Szczególnie starannie dopracowano go pod względem głębi, aby zapewnić większy kontrast między oświetlonymi i nieoświetlonymi strefami. Alpine A290 jest również dostępny w kolorach głębokiej czerni (Deep Black), białym Nival i szarym matowym Tornade. W dniu debiutu rynkowego wersje Premiere Edition będą oferowane w 4 kolorach: Premiere Edition, Beta, La Bleue i La Grise.
GT Premium i GTS
W najwyższych wersjach – GT Premium i GTS – siedzenia, zespół zegarów i płaty drzwi pokryto tapicerką ze skóry Nappa w kolorze granatowym lub szarym Eevee. Nazwa Alpine jest wytłoczona na skórzanych zagłówkach, a logo A290 wyhaftowane pośrodku wstawki na oparciu. Skórę Nappa pozyskuje się ze źródeł europejskich i preparuje w ekologiczny sposób. Jest ona garbowana z użyciem łupin ziaren kawy i wykańczana za pomocą środków pochodzenia roślinnego.
Napęd
Elektryczny silnik A290 ma 220 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy. Jest również przy tym (jak na elektryka) dość lekki, waży 1479 kg. W zależności od poziomu wyposażenia silnik Alpine A290 jest oferowany w jednym z dwóch poziomów mocy. Ma 180 KM w wersji podstawowej i GT Premium lub 220 KM w wersjach GT Performance i GTS. Alpine A290 dysponuje czterema trybami jazdy aktywowanymi przełącznikiem na kierownicy: Save, Normal, Sport i Perso. Ten ostatni umożliwia też niezależną regulację poziomu wspomagania układu kierowniczego, czasu reakcji na wciśnięcie pedału gazu, oświetlenia ambientowego i brzmienia silnika Alpine Driving Sound.
Wnętrze
Centralny ekran o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 10,1 cala również zawiera motywy graficzne i interfejs użytkownika zgodny z kanonami Alpine. Kształt piktogramów, czcionka i charakterystyczne dla Alpine niebieskie tło zapewniają wizualną spójność między obydwoma ekranami. System Alpine Portal jest zbudowany na bazie systemu operacyjnego Android Automotive i wykorzystuje Google Automotive Services. Jest on płynny i skuteczny w działaniu i systematycznie zdalnie aktualizowany dzięki technologii FOTA (Firmware Over The Air). To prosty i intuicyjny system, dający się obsługiwać jak tablet za pośrednictwem ekranu dotykowego lub wbudowanego asystenta głosowego. Na ekranie stale wyświetlają się następujące elementy: umieszczony u góry pasek stanu (podający godzinę, temperaturę zewnętrzną, dostępną sieć itp.), skróty do głównych menu przy lewej krawędzi (strona główna, multimedia, telefon, aplikacje, ustawienia samochodu) oraz umieszczone u dołu elementy sterowania klimatyzacją. Stronę główną można spersonalizować za pomocą widżetów.
Nawigację Google Maps z planerem tras dla samochodów elektrycznych zainstalowano w standardzie we wszystkich wersjach. Podobnie w standardzie znajdziemy asystenta głosowego Google Assistant. Bardzo dużą liczbę aplikacji można pobrać z katalogu sklepu Google Play. Android Auto i Apple CarPlay mogą też bezprzewodowo lub przewodowo łączyć smartfon z systemem pokładowym auta.
Funkcja Alpine Telemetrics zapewnia użytkownikom dostęp do trzech głównych kategorii usług stworzonych dla A290: Live Data, Coaching, Challenges. Alpine Telemetrics będzie aktualizowany za pośrednictwem Playstore, tak jak aplikacje na smartfony. Zapewni to więc systematyczny dostęp do nowych treści.
Akumulator i zasięg
Alpine A290 standardowo wyposażono w akumulator o pojemności 52 kWh. Bateria zapewnia zasięg w cyklu WLTP do około 380 km (w trakcie homologacji). Zainstalowana pompa ciepła pozwala zoptymalizować temperaturę w kabinie bez zmniejszania zasięgu auta. Szybkie ładowanie z terminali DC 100 kW pozwala doładować A290 od 15% do 80% naładowania akumulatora w ciągu 30 minut. Pozwala także odzyskać do 150 km zasięgu w cyklu WLTP w ciągu 15 minut. W przypadku terminali AC wbudowana ładowarka pokładowa o mocy 11 kW pozwala na ładowanie od 50% do 80% w ciągu 1 godz. 20 min lub odzyskanie 70 km zasięgu w cyklu WLTP w ciągu godziny lub zwiększenie poziom naładowania z 10 do 80% w ciągu 3 godz. 20 min.
Informacja prasowa (BŁ)
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.