Nowy Ford Raptor T1+ gotowy na Dakar
Ford Performance i najlepsi specjaliści, zajmujący się przygotowywaniem pojazdów ścigających się po bezdrożach, zaprojektowali i skonstruowali nowego Forda Raptora T1+, który będzie w stanie zmierzyć się z odcinkami specjalnymi najbardziej wyczerpującej terenowej imprezy sportowej – Rajdu Dakar.
Nowy Ford Raptor T1+
Nowy Ford Raptor T1+ przeznaczony na trasy Dakaru to szczytowe osiągnięcie konstrukcyjne zespołu Ford Performance. Udoskonalone zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami Fox z zewnętrznym obejściem zapewnia doskonałe prowadzenie i trwałość w ekstremalnych warunkach. Z kolei oparty na jednostce Coyote 5,0-litrowy silnik V8 zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, także potrzebne w trudnym terenie. Nowy pickup powstał dzięki współpracy Ford Performance i M-Sport. Od sierpnia za kierownicami Raptora T1+ zasiądą elitarni kierowcy: Carlos Sainz senior i Nani Roma.
Pick-up korzysta z doświadczeń zdobytych przez Forda podczas tegorocznego Rajdu Dakar. Dzięki nim opracowano zaawansowane zawieszenie, podniesiono osiągi silnika V8 i zaprojektowano specjalną strukturę, która pozwoli pokonać najbardziej wyboiste odcinki rajdu. Debiutujący na Festiwalu Prędkości w Goodwood, Raptor T1+ w kooperacji z wieloletnimi partnerami Ford Performance – firmą M-Sport Ltd.
Dakar 2025
„Podjęcie się startu w tak wymagającej imprezie, jaką jest Dakar, stanowi nie lada wyzwanie dla wszystkich w Ford Performance. My jednak nigdy nie uciekamy przed wyzwaniami” – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. „Aby sprostać zadaniu, nawiązaliśmy współpracę z najlepszymi na świecie – firmami M-Sport i Red Bull. To również dowodzi, jak poważnie podchodzimy do tego projektu. Ford Raptor T1+ to fundament naszej globalnej misji startów w off-roadzie. Chcemy więc zmierzyć się z najlepszymi i sprawdzić się w najtrudniejszych rejonach świata. Wnioski, które wyciągamy startując Raptorem T1+, a także rywalizując z seryjnymi pojazdami w Baja 1000 i Finke Desert Race, sprawią, że model Raptor trafiający do klientów będzie jeszcze doskonalszy.
Za kierownicą nowego Forda Raptora T1+ zasiądą cztery zespoły kierowców i pilotów. Są wśród nich znani z rajdów Carlos Sainz senior z pilotem Lucasem Cruzem oraz Nani Roma z pilotem Alexem Haro. Kolejne zespoły poznamy jeszcze w tym roku.
„Taka okazja trafia się raz w życiu – towarzyszenie Ford Performance w Rajdzie Dakar z nowym Fordem Raptorem T1+ będzie niesamowitą przygodą” – powiedział Matt Wilson, dyrektor M-Sport i menedżer zespołu Dakar. „Mamy już za sobą 10 000 kilometrów tras testowych w najtrudniejszych warunkach, jakie mogliśmy wybrać. Czujemy się więc gotowi do podjęcia tej ekstremalnej próby, a zaczniemy od startu w Baja Hungary w przyszłym miesiącu.”
Co wyróżnia Forda Raptora T1+:
- Zaawansowane zawieszenie. Ford Raptor T1+ jest wyposażony w przednie i tylne zawieszenie niezależne z podwójnymi wahaczami, skonstruowane we współpracy z firmą Fox. Dostarczyła ona regulowane amortyzatory ustawiane w trzech i czterech pozycjach, z zewnętrznym obejściem i zewnętrznymi zbiornikami płynu. Zapewniają one doskonałe prowadzenie i są też odporne na uszkodzenia w ekstremalnych warunkach.
- Pojazd porusza się na aluminiowych felgach o szerokości 8,5 cala i średnicy 17 cali. Wyposażono je w 37-calowe opony przednie i tylne. Samochód ma wentylowane tarcze hamulcowe Alcon o średnicy 355 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi typu monoblok. Ford Raptor T1+ dysponuje skokiem kół dochodzącym do 350 mm.
- Jednostka napędowa V8, 5,0-litrowy silnik Forda Raptora T1+, oparty na konstrukcji Coyote, zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, potrzebne do pokonywania trudnego terenu. Układ wyposażono również w unikatowy system smarowania z suchą miską olejową i w dostrojony pod kątem wyzwań Dakaru układ wydechowy.
- Specjalnie zaprojektowana terenowa struktura. Samochód zbudowano na ramie przestrzennej ze stali T45 i paneli poszycia nadwozia z włókna węglowego. Łączy on funkcjonalność z charakterystyczną dla Forda Raptora estetyką. Prześwit 400 mm, szeroka sylwetka zapewniająca lepszą stabilność w terenie i wymodelowana krata chłodnicy z napisem FORD sprawiają, że samochód nie tylko wygląda atrakcyjnie, ale zyskał walory wyczynowe. Minimalna masa Forda Raptora T1+ wynosi 2010 kg, szerokość 2300 mm, a kąt natarcia przekracza 70°.
Harmonogram startów:
- Baja Hungary 2024 (8-10 sierpnia). Wkrótce po opuszczeniu Goodwood, jedna z załóg Forda Raptora T1+ weźmie udział w rywalizacji na Węgrzech. Zawody Baja Hungary znane z krętej trasy, wymagającej od zawodników wysokich umiejętności. Dają one zespołowi okazję zdobycia wiedzy technicznej, która pozwoli zoptymalizować ustawienia pojazdu.
- Rallye du Maroc 2024 (4-11 października): W Maroku, na bardzo ważnym poligonie doświadczalnym przed Rajdem Dakar, pojadą dwa zespoły. Rallye du Maroc to rajd rozgrywany w zróżnicowanym i wymagającym terenie, który przypomina trasy w Arabii Saudyjskiej.
- Rajd Dakar 2025 (4-17 stycznia 2025 r.): Dakar, będący absolutną kulminacją terenowych zawodów wytrzymałościowych, będzie ostatecznym sprawdzianem Forda Raptora T1+. Celem zespołu jest zademonstrowanie wyjątkowych możliwości zarówno kierowców, jak i maszyn oraz sięgnięcie po zwycięstwo. W Rajdzie Dakar 2025 wezmą udział wszystkie cztery załogi.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.