MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Porsche 911 Turbo 50 Years

Aby uczcić 50. urodziny 911 Turbo, Porsche wprowadza na rynek jubileuszowy model swojego kultowego samochodu sportowego. 911 Turbo 50 Years łączy wyjątkowe osiągi i najwyższej próby materiały z ekskluzywnymi elementami stylistycznymi. Zarówno nadwozie, jak i wnętrze, uzupełnione ponadczasowo eleganckimi oraz współczesnymi akcentami, nawiązują do historycznych modeli 911 Turbo. Niepowtarzalną estetykę jubileuszowej edycji dodatkowo może zaakcentować opcjonalny pakiet Heritage Design. Porsche ograniczyło produkcję 911 Turbo 50 Years, bazującym na ostatniej generacji 911 Turbo S, do 1974 egzemplarzy. Na cześć roku, w którym debiutowało pierwsze 911 Turbo.

Design i wrażenia typowe dla Turbo

Debiutujące w 1974 roku Porsche 911 Turbo generacji 930 przesunęło granice tego, co było wówczas realne. Przeniosło sztandarową technikę turbo z wyścigowych maszyn 917/10 i 917/30 do seryjnego samochodu sportowego o wyśmienitych osiągach. Jednocześnie połączyło ją też z unikalnym designem oraz bezprecedensową codzienną użytecznością. Jubileuszowy wariant 911 Turbo 50 Years – oparty na 911 Turbo S wprowadzonym w 2019 roku – oddaje hołd tej legendzie. Jednocześnie interpretuje ją na nowo.

Standardowa winylowa grafika po bokach nawiązuje do historycznego oznaczenia Porsche 911 RSR Turbo, zaprezentowanego na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1973 roku – prekursora późniejszego 911 Turbo. Jubileuszowa edycja jako pierwsze 911 otrzymuje ekskluzywny dla Porsche z rodziny Turbo lakier Turbonite. Ten sam odcień mają wstawki grilla tylnej pokrywy, korek wlewu paliwa oraz herb Porsche. Służy on również jako kontrastowy kolor w oznaczeniu modelu – Turbo 50. Kolejnym historycznym odniesieniem są akcenty w kolorze Anthracite Grey na tylnym skrzydle, tylnym zderzaku, podstawkach lusterek zewnętrznych i wykończeniach wlotów powietrza. Emblemat na tylnej pokrywie zdobi napis „1974–2024” oraz symbol turbosprężarki. Po otwarciu drzwi LED-owe projektory prezentują ten sam symbol na nawierzchni obok samochodu. 911 Turbo 50 Years standardowo wyposażono w obręcze 911 Turbo S Exclusive Design w kolorze Turbonite.

Wnętrze przywołuje ducha lat 70.

Również kabina 911 Turbo 50 Years czerpie inspiracje z historii Turbo. Ekskluzywny hołd dla wczesnych modeli Porsche 911 Turbo stanowi tapicerka w kultową kratę McKenzie. Pokrywa ona środkowe panele foteli oraz również panele drzwi. Od standardowego, seryjnego 911 Turbo S jubileuszowy wariant odróżniają też kontrastowe akcenty w kolorze Turbonite, w tym pasy bezpieczeństwa, elementy obsługi, przeszycia dekoracyjne, listwy ozdobne ze wstawkami z czarnej skóry oraz herb Porsche na sportowej kierownicy GT. Na nakładkach progów drzwi, wykończonych szczotkowanym aluminium w kolorze czarnym, umieszczono podświetlane logo „Turbo 50”. W wyhaftowanej formie – widnieje ono również na zagłówkach foteli sportowych Plus oraz na tylnej stronie lewego oparcia siedzenia z tyłu. Nad schowkiem na rękawiczki znajduje się specjalna aluminiowa tabliczka z logo „Turbo 50” i indywidualnym numerem limitowanej edycji samochodu. Przednie słupki, osłony przeciwsłoneczne i podsufitka są pokryte perforowanym materiałem Race-Tex. Deskę rozdzielczą zdobi z kolei analogowy zegarek Porsche Design Subsecond z oznaczeniem „Turbo 50”.

Pakiet Heritage Design – jeszcze więcej historycznych motywów

Opcjonalnie dostępny pakiet Heritage Design 50 Years Turbo wzbogaca jubileuszowy wariant o liczne ekskluzywne elementy wzornictwa i wyposażenia, które nawiązują do modeli 911 Turbo z lat 70. Bazowym lakierem pakietu jest Aventurine Green Metallic, aczkolwiek alternatywnie dostępne są również standardowe odcienie 911 oraz lakiery z programu Paint to Sample. Pakiet Heritage Design obejmuje m.in. wysokiej jakości dekoracyjną grafikę w kolorze białym (satynowe wykończenie), składającą się z trzech elementów: indywidualnie wybieranego numeru (od 0 do 99), logo „50 years of Turbo” oraz napisu „PORSCHE”.

Osoby preferujące minimalistyczny wygląd mogą zrezygnować z wybranych lub wszystkich elementów. Przednią pokrywę oraz osłony piast obręczy Sport Classic, lakierowanych na odcienie Brilliant Silver i biały (satynowe wykończenie), zdobi historyczny herb Porsche z 1964 roku. Z tyłu wzrok przyciągają logo „Turbo 50” oraz napis „PORSCHE” w kolorze złotym. We wnętrzu koncepcję wykończenia jubileuszowego modelu dopełniają dodatkowe elementy ze skóry oraz tkaniny w kratę. Klasyczny wzór znalazł się na elementach deski rozdzielczej i schowka na rękawiczki oraz wstawkach na oparciach foteli. Na kierownicy umieszczono historyczny herb Porsche, a schowek na konsoli środkowej wieńczy wytłoczone logo Porsche Exclusive Manufaktur. Tarcze w zestawie wskaźników i zegarka Sport Chrono w przypadku pakietu Heritage Design są wykończone na zielono.

Wyjątkowe osiągi, styl i historia

Od strony technicznej Porsche 911 Turbo 50 Years bazuje na 911 Turbo S produkowanym od 2019 roku. Jego 3,7-litrowy silnik typu bokser z dwiema turbosprężarkami o zmiennej geometrii turbiny (VTG) generuje moc 478 kW (650 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy masie własnej wynoszącej 1640 kilogramów stosunek masy do mocy wynosi 2,52 kg/KM. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowe 911 Turbo 50 Years potrzebuje jedynie 2,7 sekundy. 200 km/h osiąga zaś w zaledwie 8,9 sekundy. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK oraz aktywnego napędu obu osi Porsche Traction Management (PTM) z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego oraz układem Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) z elektronicznie sterowaną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.

Standardowa specyfikacja obejmuje sportowy układ wydechowy z końcówkami w kolorze czarnym, sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz układ podnoszenia przedniej osi, a także reflektory matrycowe LED z Porsche Dynamic Light System Plus. Zaciski hamulcowe seryjnego układu hamulcowego PCCB mają wykończenie w kolorze czarnym.

Ekskluzywny chronograf, dopasowany do ponadczasowego samochodu sportowego

W hołdzie dla nowego 911 Turbo 50 Years manufaktura Porsche Design Timepieces prezentuje specjalny zegarek. Jest on jednak dostępny wyłącznie dla nabywców jubileuszowego wariantu. Chronograf 911 Turbo 50 Years jest wyposażony w certyfikowany przez COSC mechanizm Porsche Design WERK 01.200 z funkcją flyback. Czasomierz, podobnie jak samochód, występuje w limitowanej edycji 1974 sztuk i łączy klasyczny design z nowoczesną technologią. Jego czarna tarcza z elementami w kolorze Turbonite przypomina zegarek umieszczony na desce rozdzielczej. Pasek wykonany z samochodowej skóry w kolorze czarnym, ozdobiony przeszyciami w kolorze Turbonite, ma składane zapięcie. Przezroczysta obudowa zapewnia podgląd wirnika, który wygląda niczym obręcz 911 Turbo 50 Years. Numer zegarka, wygrawerowany na tytanowej obudowie, odpowiada numerowi auta. Chronograf jest również dostępny w specjalnej wersji przygotowanej z myślą o połączeniu z pakietem Heritage Design.

Gotowe do zamówienia

Limitowany jubileuszowy wariant 911 Turbo 50 Years jest już dostępny w konfiguratorze nowych samochodów Porsche i do zamawiania. Jego ceny w Polsce startują od 1 378 000 zł (z uwzględnieniem VAT-u i lokalnej specyfikacji). Dostawy rozpoczną się jesienią 2024 roku. Jeden z egzemplarzy można podziwiać na specjalnej wystawie „Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo” (z ang. Ponad osiągami – 50 lat Porsche Turbo) w Muzeum Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *