Nowy Mercedes GLA
Po prezentacji odnowionej klasy A we wszystkich wariantach nadwoziowych przyszedł czas na ostatni element, czyli nową wersję popularnego crossovera Mercedes GLA. Pewne zdziwienie może budzić fakt, że tym razem do jego stworzenia ewidentnie posłużyła klasa B (nasz test tutaj). Jednak model Mercedes GLB już istnieje. W nowym GLA zatem rozpoznamy wszystkie cechy rodziny najmniejszych Mercedesów.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Nowy Mercedes GLA został hojnie wyposażony w pakiety zwiększające bezpieczeństwo. Systemy oferowane w ramach pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów).
Producent przewidział także system ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych. Nowy Mercedes GLA jest w stanie zareagować, gdy nie zrobi tego kierowca. Aktywny asystent hamowania – Active Brake Assist – w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie, aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. System może również hamować z prędkości do ok. 60 km/h w przypadku wykrycia przed autem stojących pojazdów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. W zależności od sytuacji pozwala to zapobiegać zderzeniom nawet przy prędkości do 50 km/h.
Tryb myjni
Ciekawostką jest funkcja myjni samochodowej: za pomocą jednego przycisku lusterka zewnętrzne zostają złożone, a szyby w drzwiach i przesuwany dach – zamknięte. Informacje z czujnika deszczu są wówczas ignorowane, więc wycieraczki pozostają wyłączone. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach wyświetlany jest obraz z przedniej kamery zestawu kamer 360°. Oczywiście o ile takowy system jest w wyposażeniu danego egzemplarza. Wszystko to, aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjeżdża z myjni i przekracza prędkość 20 km/h.
Silnik
Nowy Mercedes GLA korzysta z 4-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych, które na potrzeby nowej generacji kompaktowych Mercedesów zostały całkowicie zmodernizowane. W porównaniu z poprzednią generacją silników charakteryzują się znacznie wyższą mocą oraz lepszą efektywnością. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.
Bazowy wariant GLA 200 korzysta z 1,33-litrowego silnika benzynowego o mocy 163 KM z funkcją odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu. Jeśli ktoś jeszcze nie wie, to opracowany wspólnie z Renault i Nissanem silnik 1.3TCe.
Bartosz Ławski, informacja prasowa