Audi wystartuje w Rajdzie Dakar 2022 r… elektrykiem!
Audi podejmuje jedno z najtrudniejszych wyzwań w świecie sportów motorowych. Innowacyjny prototyp spod znaku czterech pierścieni w roku 2022 weźmie udział w słynnym Rajdzie Dakar. Alternatywna koncepcja napędu prototypu, po raz pierwszy składać się będzie z napędu elektrycznego zasilanego z wysokonapięciowego akumulatora połączonego z wysoce wydajnym konwerterem energii. Rajd Dakar 2022 – czołowy na świecie rajd rozgrywany poza utwardzonymi nawierzchniami, jest zwiastunem przyszłego fabrycznego zaangażowania Audi w rajdy samochodowe.
„Wieloaspektowe zaangażowanie w sporty motorowe jest i pozostanie integralną częścią strategii rozwoju Audi” – mówi Markus Duesmann, prezes, a jednocześnie członek zarządu ds. rozwoju technicznego i linii produktowych AUDI AG. „Chcemy w przyszłości nadal podkreślać slogan naszej marki „Vorsprung durch Technik” w międzynarodowym środowisku sportów motorowych na najwyższym poziomie i rozwijać innowacyjne rozwiązania techniczne dla naszych samochodów przeznaczonych do codziennego użytku. Najtrudniejszy rajd na świecie jest świetnym etapem w drodze do tego celu.”
Po wielu międzynarodowych sukcesach w wielu różnych seriach wyścigowych, Audi powraca tym samym do rajdów samochodowych, które wyznaczyły początek wspaniałej historii marki w świecie sportów motorowych. W roku 1981 Audi quattro zrewolucjonizowało rajdy samochodowe. Dziś stały napęd na cztery koła jest standardem, nie tylko dla samochodów rajdowych. Gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo w najbardziej sportowych modelach Audi produkcji seryjnej, a teraz także w modelach serii e-tron z napędem elektrycznym.
Alternatywna koncepcja napędu
Dzięki zastosowaniu w pojeździe, który weźmie udział w Rajdzie Dakar alternatywnej koncepcji napędu, Audi jest teraz w stanie sprostać najbardziej ekstremalnym warunkom. Pojazd będzie napędzany przez mocny, elektryczny układ napędowy. Potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego. Może on być ładowany w razie potrzeby podczas jazdy, za pomocą konwertera energii – wysoko wydajnego silnika TFSI. Intencją dla takiego rozwiązania jest stałe zwiększanie wydajności elektrycznego układu napędowego i akumulatora. Doświadczenie zdobyte w rajdzie powinno zostać następnie wykorzystane do dalszego rozwoju przyszłych, elektrycznych modeli produkcji seryjnej.
Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zobowiązał się do opracowania realnej, alternatywnej koncepcji napędu na potrzeby Rajdu Dakar. Stanie się w ten sposób po raz kolejny pionierem w dziedzinie sportów motorowych. W 2012 roku Audi odniosło pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Audi R18 e-tron quattro przez trzy lata z rzędu pozostało niepokonane w tym najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym.
Formuła E
Począwszy od roku 2014, Audi odnosi również sukcesy w wyścigach w pełni elektrycznych samochodów wyścigowych – Formule E. Najpierw wspierając team swojego wieloletniego partnera technicznego ABT Sportsline, a od roku 2017 angażując się w pełni z teamem fabrycznym. Po sześciu latach, zespół Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym teamem w historii Formuły E. Odnotował dotychczas 43 miejsca na podium, w tym 12 zwycięstw. Do jego najważniejszych osiągnięć należy zdobycie tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców w roku 2017 oraz tytuł mistrza w klasyfikacji zespołowej w 2018 – w pierwszym sezonie zaangażowania fabrycznego.
„Zaangażowanie w Formułę E towarzyszyło fazie transformacji Audi” – podkreśla Markus Duesmann. „Dziś elektromobilność dla naszej marki nie jest już marzeniem o przyszłości, ale teraźniejszością.” Audi e-tron jest bestsellerem na wielu rynkach. Już wkrótce na rynku pojawi się najbardziej sportowy członek tej rodziny – Audi RS e-tron GT. Oczekuje się, że już w roku 2025, ok. 40% sprzedaży Audi stanowić będą pojazdy o napędzie elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. „Dlatego właśnie czynimy kolejny krok w świecie zelektryfikowanych sportów motorowych, stawiając czoła najbardziej ekstremalnym warunkom. Wiele swobód technicznych oferowanych przez Rajd Dakar stanowi dla nas doskonałe laboratorium badawcze w tym zakresie.”
Rajd Dakar zastąpi zaangażowanie Audi w Formułę E, które po sezonie 2021 nie będzie już kontynuowane w postaci zespołu fabrycznego. Wykorzystanie nowo opracowanego układu napędowego Audi przez zespoły customer racing będzie możliwe za około dwa lata.
Audi Customer racing
Customer racing pozostaje drugim głównym filarem przyszłego programu sportów motorowych AUDI AG. Audi Sport nadal będzie oferować swoim klientom szeroką gamę modeli oraz wsparcie w seriach wyścigowych na całym świecie. Ponadto program przewiduje wystawianie Audi R8 LMS w głównych wyścigach długodystansowych. Samochód wystartuje w 24h Nürburgring oraz w międzynarodowych seriach wyścigowych, takich jak Intercontinental GT Challenge.
„Analizujemy też inne możliwe obszary naszego zaangażowania w międzynarodowe sporty motorowe” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Mamy przy tym na uwadze zarówno życzenia naszych klientów, jak i przyszłą strategię firmy. Wyraźnie koncentruje się ona na elektryfikacji i mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Dlatego intensywnie przygotowujemy się do wejścia do nowej kategorii prototypów sportowych LMDh z jej najważniejszymi wyścigami. Są nimi 24-godzinny wyścig Daytona i 24-godzinny wyścig Le Mans. Oczywiście najważniejszym przesłaniem dla naszych fanów jest to, że sporty motorowe w Audi nadal będą odgrywały bardzo ważną rolę.”
Od 1 grudnia 2020 r. Julius Seebach, oprócz funkcji dyrektora zarządzającego Audi Sport GmbH, przejmie także odpowiedzialność za zaangażowanie marki w dziedzinie międzynarodowych sportów motorowych. Dieter Gass, który przez prawie dziesięć lat piastował stanowiska kierownicze w Audi Sport, był w latach 2017-2020 także współodpowiedzialny za sportowy sukces jako szef Audi Motorsport. W przyszłości, po pomyślnym zakończeniu fabrycznego zaangażowania w DTM, poświęci się nowym zadaniom.
Informacja prasowa
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.