Lamborghini Countach LP 500 ma 50 lat
50 lat temu na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano niekwestionowaną gwiazdę imprezy: Lamborghini Countach LP 500 w kolorze żółtym. O dziesiątej rano 11 marca 1971 roku na stoisku Carrozzeria Bertone po raz pierwszy pokazano prototyp tego samochodu. Jego prezentacja była tak udana, że firma starała się jak najszybciej przekształcić futurystyczny samochód pokazowy w samochód produkcyjny. Decyzja o prezentacji Lamborghini Countach LP 500 w przestrzeni wystawowej firmy Carrozzeria Bertone wynikała z faktu, że na stoisku Lamborghini pojawiła się udoskonalona po pięciu latach produkcji Miura w wersji SV. Dzięki tej podwójnej prezentacji Lamborghini potwierdziło swoją sprawność nie tylko w produkcji, ale także w zakresie innowacji. Po targach w Genewie Lamborghini Countach LP 500 był prezentowany też we wszystkich międzynarodowych magazynach motoryzacyjnych.
Projekt LP112
Projekt Countach był oznaczony wewnętrznym numerem kodowym LP112. Skrót LP oznaczał tylne, wzdłużne położenie 12-cylindrowego silnika – po włosku „Longitudinale Posteriore”. Taka konstrukcja wynikała z pragnienia Ferruccio Lamborghini, aby utrzymać wizerunek firmy będącej w czołówce stylu i technologii. Na czele projektu stał inżynier Paolo Stanzani, pracujący w firmie Lamborghini od 1963 roku. W 1968 roku został mianowany dyrektorem generalnym i dyrektorem technicznym odpowiedzialnym za mechaniczną część projektu Countach.
Piękne, czyste, futurystyczne linie Lamborghini Countach zostały zaprojektowane przez Marcello Gandiniego, dyrektora projektu w Carrozzeria Bertone. Gandini był również odpowiedzialny za decyzję o zastosowaniu drzwi nożycowych, które od tego czasu charakteryzują produkcję 12-cylindrowych modeli Lamborghini. LP 500 był zasadniczo innym samochodem niż Countach, który wszedł do produkcji w 1974 roku. Miał ramę platformową, a nie rurową i był również wyposażony w 12-cylindrowy silnik, ale o pojemności 4971 cm3. Wloty powietrza miały też konstrukcję w kształcie skrzeli rekina i wewnątrz samochód ukrywał wyrafinowaną jak na owe czasy elektronikę.
Pochodzenie nazwy
Nazwa tego samochodu wywodzi się z dialektu regionu Piemontu. W końcowej fazie montażu prototyp samochodu został ukryty w szopie z maszynami rolniczymi na farmie w pobliżu Grugliasco (prowincja Turyn). Zrobiono to, aby uniknąć ewentualnych przestojów w pracach związanych ze strajkami. Został „odkryty” przez jednego z rolników, który wykrzyknął ze zdumieniem i także entuzjazmem „Countach!” (słowo w dialekcie piemonckim wyrażające zdumienie). Kiedy Marcello Gandini, urodzony w Piemoncie, zdał sobie z tego sprawę, pomyślał, że to słowo ma szczególnie silną siłę komunikacyjną. Przekonał o tym Nuccio Bertone, Ferruccio Lamborghini i Paolo Stanzaniego. W ten sposób nazwa Countach zyskała akceptację.
Zezłomowany prototyp
Po sukcesie Lamborghini Countach LP 500 w Genewie, główny kierowca testowy Lamborghini, Bob Wallace, intensywnie testował go z bardziej niezawodnym 4-litrowym silnikiem. Kariera tego niezwykłego egzemplarza zakończyła się jednak na początku 1974 roku. Wówczas to został użyty do testów zderzeniowych niezbędnych do homologacji samochodu seryjnego. Co oczywiste samochód następnie został zezłomowany.
Produkcja
W latach 1974-1990 wyprodukowano 1999 egzemplarzy modelu Lamborghini Countach, w pięciu różnych seriach. Był to kultowy model, który oprócz tego, że wisiał na ścianach sypialni całego pokolenia młodych ludzi, wystąpił także w dziesiątkach filmów. Model ten pozwolił także marce Lamborghini przetrwać najtrudniejsze lata i poprzez swoją historię wejść do historii motoryzacji.
Informacja prasowa
Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.