Nowa, wyczynowa Toyota GR DKR Hilux T1+ na Dakar 2022
TOYOTA GAZOO Racing wystawi w Rajdzie Dakar 2022 zupełnie nowy samochód, zgodny z nowymi regulacjami dla kategorii T1. Toyota GR DKR Hilux T1+ jest mocniejsza i jeszcze lepiej przygotowana do ekstremalnej jazdy po pustyni. Prototyp z tymczasową karoserią z włókna węglowego jest nadal rozwijany i testowany, a jego oficjalna premiera nastąpi w nadchodzących miesiącach 2021 roku. Nowym Hiluxem wystartują czterej kierowcy w ubiegłorocznym składzie, z Nasser Al-Attiyah na czele.
Zupełnie nowy dakarowy Hilux
Zgodnie z podstawową zasadą TOYOTA GAZOO Racing, by wciąż tworzyć coraz lepsze samochody, zespół wystawi w Rajdzie Dakar zupełnie nowego Hiluxa, który otworzy nowe możliwości przed kierowcami Toyoty. Samochód został zbudowany i jest obecnie dopracowywany zgodnie z najnowszymi regulacjami FIA. Toyota GR DKR Hilux T1+ otrzymała część komponentów ze sprawdzonego rajdowego Hiluxa, który zadebiutował w 2018 roku i zajął pierwsze miejsce w 2019 roku. Jednocześnie auto otrzyma wiele udoskonaleń. Należą do nich większe, 37-calowe opony (wzrost z 32 cali), o szerokości 320 mm (wzrost z 245 mm). Nowe auto ma także większy skok zawieszenia – teraz wynosi 350 mm zamiast 280 mm.
Pod maską pracuje 3,5-litrowy benzynowy silnik twin-turbo V6 z nowej Toyoty Land Cruiser 300 w sportowej wersji GR-S. Standardowo jedenastka generuje 414 KM (305 kW) mocy przy 5200 br./min. i 650 Nm momentu obrotowego od 2000 obr./min. Jednak w rajdowej wersji ma znacznie wyższe osiągi.
„Dakar to jeden z najtrudniejszych rajdów na świecie, ale idealnie pasuje do naszego nowego Hiluxa. Nowe koła, większy skok zawieszenia, a zwłaszcza przejście na turbodoładowany silnik benzynowy z Land Cruisera, z pewnością zwiększą nasze szanse w tej rywalizacji. Silnik bardzo szybko reaguje i pozwala nam docisnąć nowe auto do granic możliwości” – dodał Giniel de Villiers.
Zawodnicy TOYOTA GAZOO Racing
Toyotę będą reprezentowali doświadczeni zawodnicy Nasser Al-Attiyah i Giniel de Villiers, jak i kierowcy, którzy w edycji 2022 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. Dla Henka Lategana będzie to drugi start w tej legendarnej imprezie. Celem Shameera Variawy będzie poprawienie wyniku ze stycznia, kiedy zajął 21. miejsce.
Duet Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel, który zdobył mistrzostwo świata w rajdach cross-country trzy razy z rzędu, będzie walczyl w nadchodzącej edycji Rajdu Dakar o swoje czwarte zwycięstwo w tej imprezie. Giniel de Villiers i Dennis Murphy z sukcesem ukończyli South African Cross-Country Series (SACCS) – po trzech z siedmiu rund byli na czele stawki do tytułu. Starty w południowoafrykańskiej serii Toyota wykorzystała także do intensywnego testowania i rozwoju nowej generacji dakarowego Hiluxa.
„Nasze perspektywy wyglądają świetnie, szczególnie z nowym GR DKR Hilux T1+. Jest on zdecydowanie szybszy i również lepszy od poprzedniego auta” – podkreślił Nasser Al-Attiyah.
Rok pełen sukcesów dla TOYOTA GAZOO Racing
Nowy GR DKR Hilux T1+ zostanie zaprezentowany pod koniec 2021 roku jako kolejna sensacja TOYOTA GAZOO Racing. Zespół może zaliczyć rok 2021 do bardzo udanych nie tylko za sprawą drugiego miejsca w Rajdzie Dakar, ale także serii spektakularnych zwycięstw w WRC i WEC. Zarówno zespoły Toyoty startujące w wyścigach długodystansowych, jak i w rajdach samochodowych są faworytami do tytułów mistrzowskich. Kierowcy z dakarowego teamu będą starali się o przedłużenie dobrej passy, walcząc o tytuł w najsłynniejszym i zarazem najtrudniejszym rajdzie terenowym na świecie.
Rajd Dakar 2022
Trasy Rajdu Dakar 2022 ponownie zostały wytyczone wyłącznie w Arabii Saudyjskiej, choć tym razem zawodnicy pojadą w przeciwnym kierunku. Impreza rozpocznie się 2 stycznia w mieście Ha’il na północy kraju. Następnie kierowcy ruszą na południe w kierunku piaszczystej pustyni Ar-Rab al-Chali. Dzień odpoczynku zaplanowano 8 stycznia w Rijadzie. Dalej trasa skieruje się na południowy zachód i zakończy 14 stycznia w Dżuddzie.
O kolejności samochodów na linii startu w pierwszym etapie zdecyduje prolog. Na trasie pojawią się również dwie pętle, choć organizatorzy nie ogłosili jeszcze szczegółów. Podczas tradycyjnego etapu maratońskiego zawodnicy zatrzymają się na noc z dala od głównego biwaku. Będą więc musieli sobie poradzić przez dwa dni bez wsparcia mechaników. To najbardziej wymagająca część rajdu, która często decyduje też o końcowych wynikach. Ostateczny przebieg trasy zostanie ogłoszony w późniejszym terminie. Prawdopodobnie jednak trasa będzie zbliżona do tego, z czym załogi mierzyły się w latach 2020 i 2021.
Kierowcy i piloci TOYOTA GAZOO Racing na Rajdzie Dakar 2022:
Nasser Al-Attiyah (Katar), kierowca
Kariera:
– Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2011, 2015, 2019)
– Zdobywca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych (2008, 2015, 2016, 2017)
Mathieu Baumel (Francja), pilot
– Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2015, 2019)
– Zdobywca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych (2015, 2016, 2017)
Giniel de Villiers (RPA), kierowca
– Zwycięstwo w Rajdzie Dakar (2009)
– Zwycięstwo w Rajdzie Maroka (2003, 2006, 2007, 2019)
Dennis Murphy (RPA), pilot
– Mistrz South African Cross-Country (2013, 2014, 2015, 2018)
Henk Lategan (RPA), kierowca
– Mistrz South African Cross-Country (2019, 2020)
Brett Cummings (RPA), pilot
– Mistrz South African Cross-Country (2019, 2020)
– 3. miejsce w kategorii Malle Moto w Rajdzie Dakar (2014)
Shameer Variwa (RPA), kierowca
– Mistrz South African Off-Road (2000)
Danie Stassen (RPA), pilot
– Mistrz South African Cross-Country (2012, 2013, 2015, 2016)
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.