FIA Hill Climb Masters 2021 – dominacja Polaków w Portugalii
W zakończonej czwartej edycji wyścigu mistrzów – FIA Hill Climb Masters, polscy zawodnicy startujący w kategorii 1 ( auta z nadwozie zamkniętym) zajęli pierwsze cztery miejsca. Zawody wygrał Zakopiańczyk, Szymon Łukaszczyk, ze srebrnym medalem z Bragi wyjechał Michał Ratajczyk, a na trzecim miejscu sklasyfikowano Daniela Stawiarskiego. Tuż za podium znalazł się Dubai, tegoroczny Mistrz Europy w Gr. 2. Wszyscy startowali Mitsubishi Lancerami.
153 kierowców
Piękna, słoneczna pogoda, tysiące kibiców wzdłuż 3 – kilometrowej trasy i aplauz przy każdym przejeździe kierowców z czołówki zawodów; czwarta edycja FIA Hill Climb Masters ma niepowtarzalną atmosferę wyścigowego święta. Na starcie wyścigu stanęło 153 kierowców, w tym 14 zawodników reprezentujących Polskę i Polski Związek Motorowy.
Już pierwszy podjazd wyścigowy pokazał, że Polacy nie mają sobie równych w Europie. Najszybciej w stawce aut „z dachem” pojechał Daniel Stawiarski (tegoroczny Mistrz Polski), wyprzedzając Szymona Łukaszczyka o 0,193 sekundy i Michała Ratajczyka o 0,805 sekundy. Jakub Ulanowski (Mitsubishi Lancer) klasyfikowany w kategorii U25 był trzeci wśród najmłodszych kierowców, wygrywając także swoją grupę.
W drugim podjeździe kolejność w czołówce była także identyczna. O pechu może mówić Ulanowski, który miał na szczęście niegroźną awarię. Kontakt z barierą zaliczył groźny konkurent Polaków – Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer).
230 km/h na prostej przed metą
W ostatnim podjeździe wyścigowym przyspieszył Łukaszczyk i z czasem 1:14,267 zwyciężył w Kat.1. Drugi na mecie Michał Ratajczyk stracił do Łukaszczyka zaledwie 0,191 sekundy. Trzeci – Stawiarski był w swoim najlepszym podjeździe wyścigowym wolniejszy o zaledwie 0,442 sekundy. Tak zbliżone wyniki pokazały, jak wyrównana była walka. Średnia prędkość Polaków na trzykilometrowym fragmencie trasy wyścigu Rampa de Falpera (to portugalska runda – FIA EHC Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich) wyniosła 144 km/h. Na prostym odcinku przed metą kierowcy Lancerów jechali nawet 230 m/h, budząc zachwyt kibiców.
Podczas ceremonii wręczania nagród u stóp górującego nad miastem wzgórza, polscy kierowcy jeszcze kilka razy pojawiali się na podium. Łukaszczyk i Stawiarski odebrali puchary za pierwsze i drugie miejsce w Gr. 1. Ratajczyk i Dubai byli najszybsi w Gr 2. W Grupie 3 najszybszym kierowcą okazał się Kuba Ulanowski, który wyprzedził też o zaledwie 0,259 sekundy Sebastiana Steca (Ford Fiesta).
W Grupie 5 na czwartym miejscu znalazł się (i również odebrał puchar) Piotr Ilnicki (Honda Civic). Nie miał on jednakże jak rywalizować z konkurentami dysponującymi samochodami z sekwencyjnymi skrzyniami biegów. Podobny problem miała także Anna Gańczarek – Rał (Honda Civic), reprezentująca Polskę w kategorii pań. Konkurentki dysponowały znacznie mocniejszymi autami, a zwyciężczyni tej klasyfikacji, Brytyjka Olivia Cooper startowała lekką i także bardzo szybką formułą Force TA Suzuki.
Informacja prasowa
Foto: Agencja UMA Agnieszka Wołkowicz
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.