MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Toyota bZ4X – światowa premiera

Dziś miała miejsce światowa premiera przełomowego modelu w gamie Toyoty – elektrycznego SUV-a bZ4X. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) –samochodów elektrycznych na baterie (BEV).

Samochód pozostał wierny pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który zaprezentowano w pierwszej połowie 2021 roku. Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny. To pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia. Znajduje się on pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. Przyczynia się to do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, komfortu jazdy i prowadzenia.

Nowy bZ4X jest przestronnym, komfortowym SUV-em, który dostępny jest z całkiem nowym napędem na cztery koła. Napęd ten zapewnia wiodące w klasie osiągi i możliwości terenowe. Wykorzystuje on oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi zapewnia także przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik.

Toyota wykorzystała prawie 25 lat doświadczeń w zelektryfikowanych samochodach, by uzyskać jakość, wytrzymałość i niezawodność litowo-jonowej baterii zastosowanej w bZ4X. Nawet po 10 latach jazdy, spodziewane osiągi akumulatora zachowają 90 procent pierwotnej pojemności. (Docelowe osiągi z testów. Okres użytkowania i przebieg określono na 10 lat lub 240 tys. km, w zależności co nastąpi wcześniej).

Z w pełni naładowaną baterią spodziewany zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał także takie premierowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi. Doładowują one baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju. Samochód wyposażono także w trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Debiut nowej platformy Toyoty dla aut elektrycznych

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem marki zbudowanym na nowej platformie przeznaczonej dla aut elektrycznych, która powstała zgodnie z architekturą e-TNGA.

Całkiem nowa platforma może zostać wykorzystana w kolejnych modelach z linii bZ i została zaprojektowana do wielkoseryjnej produkcji. Co istotne, płaski akumulator został umieszczony pod podłogą i tworzy część podwozia, pomagając osiągnąć niski środek ciężkości, idealny rozkład mas pomiędzy przodem a tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. Te wszystkie cechy sprawiają, że bZ4X prowadzi się stabilnie podczas dynamicznej jazdy. Duży rozstaw osi pozwolił też na stworzenie przestronnej kabiny.

Stylistyka karoserii

Stylistyka nowego bZ4X jednocześnie jest elegancka i kojarzy się z solidnością. Z przodu auto otrzymało nowoczesną, oszczędną w środkach wyrazu formę z wąskimi reflektorami. Patrząc z boku, sylwetka jest dynamiczna, z nisko poprowadzoną linią dachu, smukłymi słupkami przednimi oraz nisko położoną linią osi. Listwy nadkoli, duże koła (do 20 cali średnicy) przesunięte do narożników karoserii oraz grubsze progi zdradzają też charakter prawdziwego SUV-a. Z tyłu charakterystyczne światła zwracają uwagę na szerokość samochodu.

Wymiary zewnętrzne tego średniej wielkości SUV-a pokazują korzyści, jakie niesie platforma e-TNGA. W porównaniu z Toyotą RAV4, bZ4X jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, a jego rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest też położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie promień skrętu wynosi 5,7 m.

W stylistyce pojazdu zawarto elementy aerodynamiczne, które przyczyniają się do dużego zasięgu auta. Zastosowano także otwory umieszczone głęboko w narożnikach przedniego zderzaka, tworzące gładkie kurtyny powietrzne. Do tego dochodzą: pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy, spojler pod tylną szybą, tylny dyfuzor oraz tylna szyba o precyzyjnie wyliczonym nachyleniu. Smukła dolna kratka ma przesłonę, która dostosowuje się do przepływu powietrza chłodzącego do akumulatora i pomaga również zmniejszyć opór powietrza.

Stylistyka wnętrza

We wnętrzu poczucie komfortu wzmacniane jest przez zastosowanie miękkich tkanin, satynowych detali i opcjonalnego panoramicznego dachu. Tablica rozdzielcza jest smukła i umiejscowiona nisko, zapewniając dobrą widoczność z fotela kierowcy. Kokpit stworzono zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”, z ekranem umieszczonym na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy. Pozwala to odczytać informacje przy niewielkim ruchu oczami.

Duży rozstaw osi pomógł wygospodarować wiodącą w klasie przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów. Dystans między przednimi a tylnymi fotelami na wysokości bioder wynosi aż metr. Samochód ma też obszerny bagażnik z regulowaną podłogą. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach przestrzeń ładunkowa wynosi 452 l.

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny. Wytwarza on 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Napęd samochodu oferuje też tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania. Pozwala to kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Zasięg i bateria

Zasięg samochodu elektrycznego jest jedną z najważniejszych cech, które są brane pod uwagę przez klientów. Dlatego Toyota wykorzystała blisko 25 lat doświadczeń w pracach nad bateriami o dużej pojemności, by bZ4X dawał poczucie spokoju nie tylko w kwestii dystansu, który może pokonać, ale także wieloletniej trwałości akumulatora. W toku prac rozwojowych nad baterią upewniono się też, że redukcja jej parametrów będzie marginalna. Po 10 latach lub 240 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent.

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności. Oznacza to zatem spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującym pompę ciepła, niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera. System zapewnia tylko niewielki spadek zasięgu w porównaniu do konkurencyjnych aut. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności. Naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2).

Kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości i trwałości akumulatora są czujniki monitorujące napięcie, natężenie oraz temperaturę w każdym z ogniw baterii. Jeśli zostanie wykryte jakiekolwiek nieprawidłowe wytwarzanie ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Zastosowano środki zaradcze, by złagodzić skutki jakiejkolwiek degradacji materiału. Proces produkcyjny zabezpieczono tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Napęd na cztery koła

Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, dzięki któremu bZ4X jest bezpieczny podczas jazdy w trudnych warunkach. Napęd ten ma także wiodące w klasie SUV-ów możliwości jazdy po bezdrożach.

W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ XMODE z różnymi trybami jazdy może być dostosowany do warunków panujących na drodze. Do jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz także w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

System steer-by-wire

bZ4X będzie pierwszym modelem Toyoty z układem kierowniczym steer-by-wire – One Motion Grip. W Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło też uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjne koło kierownicy zostało zastąpione wolantem One Motion Grip. Producent twierdzi, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, bez konieczności przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy bowiem obrót wolantu o 150 stopni.

Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Dach z bateriami słonecznymi

Zasięg bZ4X może zostać zwiększony poprzez zastosowanie opcjonalnego dachu z bateriami słonecznymi. Energia słoneczna jest bezemisyjnie i bezkosztowo przechwytywana i zamieniana na prąd, który przekazywany jest do baterii. Dach pracuje zarówno, przy włączonym jak i wyłączonym napędzie. Toyota szacuje, że jest on w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Nowa generacja Toyota Safety Sense

W modelu bZ4X zostanie zastosowana trzecia generacja systemu Toyota Safety Sense z nowymi oraz również udoskonalonymi funkcjami. Zapewniają one lepszą ochronę w większej liczbie sytuacji potencjalnego zagrożenia wypadkiem. System współpracuje z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.

Zwiększenie zasięgu czujników radarowych oraz jednoobiektywowej kamery pozwoliło na poprawę możliwości każdej z funkcji. Wśród nowych funkcji układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System) są rozpoznawanie pojazdów, które nadjeżdżają z naprzeciwka oraz włączają się do ruchu, tłumienie przyspieszania przy niskich prędkościach oraz także wspomaganie hamowania awaryjnego.

Dodatkowo, w aucie będzie dostępny nowy system multimedialny z bezprzewodowymi aktualizacjami oprogramowania (OTA, over-the-air).

Wprowadzenie do Toyota Beyond Zero

bZ4X jest pierwszym modelem nowej linii samochodów elektrycznych bZ (beyond Zero). W ten sposób Toyota – pionier i lider elektryfikacji samochodów – wchodzi w nowy etap procesu, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Wprowadzenie na rynek modelu bZ4X to ważny element strategii Toyoty. Polega ona na tym, by oferować klientom wszystkie technologie elektryfikacji napędów, dostosowując również ofertę do lokalnych warunków. Dlatego Toyota równolegle rozwija pełną gamę zelektryfikowanych pojazdów, w tym auta hybrydowe (HEV), hybrydy plug-in (PHEV), samochody elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV) oraz na baterie (BEV).

Bezemisyjność jest tylko częścią ambicji Toyoty – słowo “beyond” w akronimie bZ jest tego wyraźną oznaką. Koncern jest zaangażowany w dostarczanie coraz lepszej mobilności dla wszystkich poprzez produkty i usługi, które zwiększają przyjemność z prowadzenia pojazdu, poprawiają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego i pomagają także w tworzeniu lepszych warunków życia na całym świecie.

Model Toyota bZ4X będzie miał swoją europejską premierę 2 grudnia.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *