Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000
Ford Bronco DR bazuje na konstrukcji seryjnego, 4-drzwiowego modelu, ale ten jedyny w swoim rodzaju Bronco ma przenieść wiedzę i doświadczenia marki na nowy poziom. Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje imponujące możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji.
– Bronco DR to nasz najlepszy samochód stworzony do rajdów i wyścigów terenowych. Został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić entuzjastom i miłośnikom wyczynowej jazdy terenowej, starty w najtrudniejszych imprezach – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. Współpraca między Ford Performance i Multimatic kontynuuje dziedzictwo startów Bronco w pustynnych rajdach. Sięga ono czasów Roda Halla i Larry’ego Minora i ich, dotąd nigdy niepowtórzonego zwycięstwa seryjnym Bronco w Baja 1000 w 1969 roku – dodał.
Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku. Będzie nosił czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku. Cenę wywoławczą ustalono na około 200.000 dolarów.
Skoncentrowane na Baja zdolności terenowe i trwałość zgodne z Built Wild
W duchu przesłania modelu Bronco – Built Wild – zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku.
– Bronco DR istnieje, aby dać zagorzałym entuzjastom off-roadu kwintesencję przesłania Built Wild. Oznacza to kompletne wyczynowe auto terenowe, gotowe do rywalizacji w pustynnych wyścigach. Także w bezlitosnym Baja 1000 – powiedział Rushbrook. Wszystko zaczęło się od czterodrzwiowego Bronco opartego na seryjnej ramie z napędem AWD, w którym zmodyfikowaliśmy i zoptymalizowaliśmy każdy aspekt. W rezultacie stworzyliśmy pojazd, o którym marzą entuzjaści off-roadu – dodał.
Długa lista wyczynowego wyposażenia
Ostateczna specyfikacja samochodu zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży. Bronco Desert Racer zawiera bowiem długą listę wyposażenia opracowanego dla ekstremalnych rajdów pustynnych. Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic – ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.). Dodał amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje też o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia. Ma także o 58,6% większy skok tylnej osi – gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.
Pojazd o masie startowej około 2 812 kg, ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają zatem pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Dodatkowo 73,7-calowy (1,87 metra) rozstaw kół przednich i 73,3-calowy (1,86 metra) rozstaw kół tylnych, zapewniają stabilność podwozia na drodze.
Bronco Desert Racer wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Opony wykonano z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK. Poprawia ona przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich. Z kolei Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.
Klatkę bezpieczeństwa Multimatic zoptymalizowano z wykorzystaniem metody elementów skończonych (FEA) ze zintegrowanym orurowaniem OE ACCRA. Osłania ona kabinę dla dwóch pasażerów wyposażoną w parę kubełkowych foteli sportowych. W samochodzie zamontowano wyświetlacz Motec C187 wraz z systemem gromadzenia danych CAN – z opcjonalnym dostępem do danych w chmurze.
Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80. Zamontowano także elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy przenosi niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.
Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej. Bronco DR posiada hamulce tarczowe na czterech kołach z produkcyjnego modelu Bronco. Zastosowano ulepszone klocki hamulcowe oraz układ kierowniczy ze wzmocnionymi przegubami drążków kierowniczych.
Podporządkowany rajdowym wymogom innowacyjny design Built Wild
Muskularne nadwozie wykonano z włókna szklanego. Jego styl opiera się na szóstej generacji Bronco. Pomaga on – dzięki niskiej masie własnej – zapewnić maksymalne osiągi w terenie, jednocześnie podkreślając imponującą historię marki.
– To nie tylko Bronco z paskami – powiedział Paul Wraith, główny projektant Bronco. Zainspirowaliśmy się ekstremalnymi samochodami rajdowymi, a potem poszliśmy na całość. W tym projekcie zespół Bronco szybko odnalazł motyw przewodni i opracował projekt z szerokim wykorzystaniem wirtualnych narzędzi inżynieryjnych. Jest to terenowa “rajdówka”, zbudowana na bazie pojazdu seryjnego. Cieszymy się, że mogliśmy się zaangażować w ten niezwykle ciekawy projekt – dodał.
Za panelami nadwozia z włókna szklanego formowanymi żywicą (RTM) Bronco Desert Racer zachowuje ramę i strukturę nadwozia modelu czterodrzwiowego. W celu optymalizacji i zmniejszenia masy usunięto system klimatyzacji, część udogodnień seryjnego modelu oraz wszystkie szyby. Panele boczne zajmujące miejsce standardowych drzwi, są inspirowane Bronco R. Rurowy metalowy zderzak przedni, a także wiele innych detali, nawiązują do obecnego seryjnego Bronco. DR posiada m.in. fabryczny grill, seryjne okrągłe reflektory, tylne lampy itp.
Rozwijanie dziedzictwa sportów motorowych Bronco
Portfolio pustynnych rajdów, w których triumfowało Bronco, rozrosło się z biegiem lat. Bronco pierwszej generacji odniosło zwycięstwa w swojej klasie w Baja 1000 w 1967, 1969 (jedyne w historii zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 4×4), w 1971 i 1972 roku. Dwukrotnie zwyciężyło także w klasyfikacji generalnej Baja 500 w 1970 i 1973 roku. Późniejsze generacje Bronco, 1978-1995, również kontynuowały legendarną zwycięską passę. Odniosły 9 zwycięstw w Baja 500 Class 3 w latach 2004-2015 i 15 zwycięstw w Baja 1000 Class 3 w 2002-2019.
Portfolio ponownie wzbogaciło się również zeszłej jesieni. Wówczas Shelby Hall, wnuczka Roda Halla i Penny Dale, prowadząc Bronco Sport, wygrała klasę Rebelle Rally X-Cross 2020. Następnie powtórzyła ten sukces miesiąc później, kiedy za kierownicą prototypowego Bronco R rywalizowała w 53. SCORE-International Baja 1000.
Podczas gdy celem Bronco R było sprawdzenie konstrukcji układu napędowego, podwozia i zawieszenia modelu Bronco 2021, Bronco DR przybywa z zupełnie inną misją. Oferuje gotowe rozwiązanie motorsportowe dla topowych zawodników klasy off-road. Jego celem jest także rywalizacja w światowej klasy zawodach terenowych.
– To jest stworzona od podstaw na bazie seryjnego modelu Bronco konstrukcja, która sama w sobie jest wyjątkowa – powiedział Rushbrook. – Osią tej przebudowy, było bowiem uchwycenie entuzjazmu fanów otaczającego Bronco, a następnie wykorzystanie go poprzez stworzenie pustynnego auta wyczynowego, które jest gotowe do rywalizacji zaraz po opuszczeniu fabryki. To coś, czego Ford nigdy wcześniej nie zrobił – dodał.
Informacja prasowa
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.