MotoryzacjaNajważniejszeSport

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000

Ford Bronco DR bazuje na konstrukcji seryjnego, 4-drzwiowego modelu, ale ten jedyny w swoim rodzaju Bronco ma przenieść wiedzę i doświadczenia marki na nowy poziom. Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje imponujące możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji.

– Bronco DR to nasz najlepszy samochód stworzony do rajdów i wyścigów terenowych. Został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić entuzjastom i miłośnikom wyczynowej jazdy terenowej, starty w najtrudniejszych imprezach – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. Współpraca między Ford Performance i Multimatic kontynuuje dziedzictwo startów Bronco w pustynnych rajdach. Sięga ono czasów Roda Halla i Larry’ego Minora i ich, dotąd nigdy niepowtórzonego zwycięstwa seryjnym Bronco w Baja 1000 w 1969 roku – dodał.

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000

Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku. Będzie nosił czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku. Cenę wywoławczą ustalono na około 200.000 dolarów.

Skoncentrowane na Baja zdolności terenowe i trwałość zgodne z Built Wild

W duchu przesłania modelu Bronco – Built Wild – zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku.

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000

– Bronco DR istnieje, aby dać zagorzałym entuzjastom off-roadu kwintesencję przesłania Built Wild. Oznacza to kompletne wyczynowe auto terenowe, gotowe do rywalizacji w pustynnych wyścigach. Także w bezlitosnym Baja 1000 – powiedział Rushbrook. Wszystko zaczęło się od czterodrzwiowego Bronco opartego na seryjnej ramie z napędem AWD, w którym zmodyfikowaliśmy i zoptymalizowaliśmy każdy aspekt. W rezultacie stworzyliśmy pojazd, o którym marzą entuzjaści off-roadu – dodał.

Długa lista wyczynowego wyposażenia

Ostateczna specyfikacja samochodu zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży. Bronco Desert Racer zawiera bowiem długą listę wyposażenia opracowanego dla ekstremalnych rajdów pustynnych. Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic – ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.). Dodał amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje też o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia. Ma także o 58,6% większy skok tylnej osi – gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000

Pojazd o masie startowej około 2 812 kg, ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają zatem pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Dodatkowo 73,7-calowy (1,87 metra) rozstaw kół przednich i 73,3-calowy (1,86 metra) rozstaw kół tylnych, zapewniają stabilność podwozia na drodze.

Bronco Desert Racer wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Opony wykonano z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK. Poprawia ona przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich. Z kolei Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.

Klatkę bezpieczeństwa Multimatic zoptymalizowano z wykorzystaniem metody elementów skończonych (FEA) ze zintegrowanym orurowaniem OE ACCRA. Osłania ona kabinę dla dwóch pasażerów wyposażoną w parę kubełkowych foteli sportowych. W samochodzie zamontowano wyświetlacz Motec C187 wraz z systemem gromadzenia danych CAN – z opcjonalnym dostępem do danych w chmurze.

Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80. Zamontowano także elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy przenosi niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.

Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej. Bronco DR posiada hamulce tarczowe na czterech kołach z produkcyjnego modelu Bronco. Zastosowano ulepszone klocki hamulcowe oraz układ kierowniczy ze wzmocnionymi przegubami drążków kierowniczych.

Podporządkowany rajdowym wymogom innowacyjny design Built Wild

Muskularne nadwozie wykonano z włókna szklanego. Jego styl opiera się na szóstej generacji Bronco. Pomaga on – dzięki niskiej masie własnej – zapewnić maksymalne osiągi w terenie, jednocześnie podkreślając imponującą historię marki.

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000

– To nie tylko Bronco z paskami – powiedział Paul Wraith, główny projektant Bronco. Zainspirowaliśmy się ekstremalnymi samochodami rajdowymi, a potem poszliśmy na całość. W tym projekcie zespół Bronco szybko odnalazł motyw przewodni i opracował projekt z szerokim wykorzystaniem wirtualnych narzędzi inżynieryjnych. Jest to terenowa “rajdówka”, zbudowana na bazie pojazdu seryjnego. Cieszymy się, że mogliśmy się zaangażować w ten niezwykle ciekawy projekt – dodał.

Za panelami nadwozia z włókna szklanego formowanymi żywicą (RTM) Bronco Desert Racer zachowuje ramę i strukturę nadwozia modelu czterodrzwiowego. W celu optymalizacji i zmniejszenia masy usunięto system klimatyzacji, część udogodnień seryjnego modelu oraz wszystkie szyby. Panele boczne zajmujące miejsce standardowych drzwi, są inspirowane Bronco R. Rurowy metalowy zderzak przedni, a także wiele innych detali, nawiązują do obecnego seryjnego Bronco. DR posiada m.in. fabryczny grill, seryjne okrągłe reflektory, tylne lampy itp.

Ford Bronco Desert Racer na Rajd Baja 1000
Rozwijanie dziedzictwa sportów motorowych Bronco

Portfolio pustynnych rajdów, w których triumfowało Bronco, rozrosło się z biegiem lat. Bronco pierwszej generacji odniosło zwycięstwa w swojej klasie w Baja 1000 w 1967, 1969 (jedyne w historii zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 4×4), w 1971 i 1972 roku. Dwukrotnie zwyciężyło także w klasyfikacji generalnej Baja 500 w 1970 i 1973 roku. Późniejsze generacje Bronco, 1978-1995, również kontynuowały legendarną zwycięską passę. Odniosły 9 zwycięstw w Baja 500 Class 3 w latach 2004-2015 i 15 zwycięstw w Baja 1000 Class 3 w 2002-2019.

Portfolio ponownie wzbogaciło się również zeszłej jesieni. Wówczas Shelby Hall, wnuczka Roda Halla i Penny Dale, prowadząc Bronco Sport, wygrała klasę Rebelle Rally X-Cross 2020. Następnie powtórzyła ten sukces miesiąc później, kiedy za kierownicą prototypowego Bronco R rywalizowała w 53. SCORE-International Baja 1000.

.

Podczas gdy celem Bronco R było sprawdzenie konstrukcji układu napędowego, podwozia i zawieszenia modelu Bronco 2021, Bronco DR przybywa z zupełnie inną misją. Oferuje gotowe rozwiązanie motorsportowe dla topowych zawodników klasy off-road. Jego celem jest także rywalizacja w światowej klasy zawodach terenowych.

– To jest stworzona od podstaw na bazie seryjnego modelu Bronco konstrukcja, która sama w sobie jest wyjątkowa – powiedział Rushbrook. – Osią tej przebudowy, było bowiem uchwycenie entuzjazmu fanów otaczającego Bronco, a następnie wykorzystanie go poprzez stworzenie pustynnego auta wyczynowego, które jest gotowe do rywalizacji zaraz po opuszczeniu fabryki. To coś, czego Ford nigdy wcześniej nie zrobił – dodał.

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *