GMA T.33 – nowy supercar od Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive (GMA) zaprezentował całkowicie nowy model o oznaczeniu T.33. Jest to już drugi samochód marki GMA i dołącza do gamy po modelu T.50 i pokazanej wkrótce usportowionej wersji T.50s Niki Lauda. Dwumiejscowy T.33 z centralnie umieszczonym silnikiem został zaprojektowany i skonstruowany bez kompromisów. Ideą było, aby zaoferować najlepsze połączenie osiągów, komfortu, wrażeń z jazdy po drogach bez rezygnacji z codziennej użyteczności.
GMA T.33 napędza zmodyfikowana wersja 3,9-litrowego silnika V12 z modelu T.50. To silnik zaprojektowany wspólnie z firmą Cosworth i uważany przez GMA za najdoskonalszy w historii dwunastocylindrowy silnik samochodowy. Proporcjonalny, aerodynamicznie wydajny i ponadczasowy design modelu T.33 zbudowano wokół nowo opracowanej superlekkiej konstrukcji z włókna węglowego i aluminium. Całkowita waga samochodu to mniej niż 1100 kg.
Profesor Gordon Murray powiedział: „Wraz z T.33, naszym drugim, całkowicie nowym samochodem, postawiliśmy sobie bardzo jasne zadanie: stworzyć kolejny ponadczasowy projekt. Samochód zaprojektowano i skonstruowano zgodnie z tymi samymi rygorystycznymi standardami, co nasz T.50. Postawiliśmy taki sam nacisk na osiągi, niską wagę i doskonały, czysty design, ale rezultatem jest zupełnie inny samochód. To samochód, w którym komfort, osiągi i codzienna użyteczność są jeszcze bardziej widoczne”.
T.33 będzie oczywiście limitowany. GMA przyjęło strategię, według której nigdy nie wyprodukuje więcej niż 100 egzemplarzy jednego modelu lub jego wariantu.
Projekt
GMA T.33 został zaprojektowany przez Gordona Murraya i jego zespół, przy ścisłym przestrzeganiu zasad jego firmy. Oparte na całkowicie nowej, superlekkiej architekturze karbonowo-aluminiowej, nadwozie T.33 jest ucieleśnieniem klasycznego, sportowego designu. Każdy właściciel T.33 będzie mógł współpracować z zespołem projektowym GMA, aby spersonalizować swój samochód. Będzie mógł wybrać kolor i malowanie, zapewniając indywidualny charakter swojego egzemplarza.
Napęd
Nowy silnik GMA.2 V12 w modelu T.33 oparty jest na wyjątkowych elementach konstrukcyjnych silnika V12. Silnik V12 o pojemności 3,9 litra, który napędza samochód drogowy GMA T.50, został znacznie przekonfigurowany, aby zapewnić osiągi, które są bardziej przystępne niż w ekstremalnym modelu T.50 V12.
Silnik Cosworth V12
Po raz kolejny GMA zwróciła się do swojego partnera technicznego, Coswortha, wykorzystując relacje, które przetrwały próbę dziesięcioleci i poprzedzają pierwsze zwycięstwo Gordona Murraya w Grand Prix z Cosworthem w 1974 roku w Kyalami z Carlosem Reutemannem w Brabham BT44. Ponad 60-letnie doświadczenie wiodącej na świecie firmy produkującej silniki posłużyło do nowej konfiguracji silnika według założeń Gordona Murraya.
Ważący zaledwie 178 kg atmosferyczny silnik V12 o pojemności 3,9 litra rozkręca się do 11.100 obr./min i dostarcza 615 KM przy 10.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 451 Nm przy 9000 obr./min. Niesamowita, ultraszybka reakcja silnika w połączeniu z 75-procentowym momentem obrotowym dostępnym od zaledwie 2500 obr./min i niewiarygodnymi 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 4500 do 10500 obr./min, a także stosunkiem mocy do masy wynoszącym 564 KM na tonę zapewniają doskonałe osiągi.
GMA i Cosworth zdecydowały się zachować dotychczasowe głowice cylindrów V12, choć w nieco zmodyfikowanej formie. Wprowadzono zupełnie nowe wałki rozrządu, zmienne fazy rozrządu i mapowanie silnika, aby zapewnić perfekcję reakcji i dostarczania mocy. Wraz z nowym układem dolotowym opracowano nowy układ wydechowy, który zapewnia charakterystyczny dla GMA dźwięk wysokoobrotowego V12.
Zawieszenie silnika, układ chłodzenia i układy chłodzenia oleju są również całkowicie nowe i opracowano je specjalnie dla GMA.2 V12. Dolot powietrza do silnika i znajdujący się na dachu airbox RAM przymocowano bezpośrednio do silnika.
Skrzynia biegów Xtrac
Znani na całym świecie brytyjscy eksperci od skrzyń biegów, firma Xtrac, stworzyli nową, sześciobiegową skrzynię biegów dla T.33. Skrzynia biegów jest połączona ze sprzęgłem o niskiej bezwładności i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (LSD).
Standardowo GMA T.33 posiada sześciobiegową manualną skrzynię biegów z opcjonalnie dostępną skrzynią biegów z łopatkami. Nowa, ręczna skrzynia biegów Xtrac wywodzi się z manualnej jednostki z T.50 ważącej 82 kg. Skrzynię biegów z łopatkami zaprojektowano w oparciu o układ IGS firmy Xtrac. Zapewnia on płynną zmianę biegów bez odcinania napędu i spadku momentu obrotowego, co czyni ją najszybszą na świecie skrzynią biegów w supersamochodzie. System działa bez systemu wielu sprzęgieł lub pierścieni. Ważąca 78 kg skrzynia jest także najlżejszą na świecie skrzynią biegów z łopatkami.
Nadwozie i zawieszenie
GMA T.33 zbudowano wokół wyjątkowego, superlekkiego monocoque z włókna węglowego i iFrame® z rdzeniowymi panelami z włókna węglowego. To rozwiązanie zapewnia idealną równowagę między sztywnością skrętną a lekkością, dzięki czemu samochód jest o 300 kg lżejszy od przeciętnego supersamochodu. Niezwykle lekka konstrukcja T.33 zapewnia imponującą zwinność na drodze. Jego wytrzymałość i sztywność zapewniają pasażerom wyjątkowe bezpieczeństwo dzięki precyzyjnie zaprojektowanym strefom zgniotu. Bezpieczeństwo pasażerów jest dodatkowo wzmacniane przez „strefę bezpieczeństwa” wewnątrz kokpitu, inspirowaną Formułą 1.
Aby zapewnić wzorowe prowadzenie i komfort jazdy, inżynierowie GMA opracowali całkowicie nowy pakiet zawieszenia dla T.33. Lekkie podwójne wahacze z przodu i z tyłu połączono ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami ze stopu aluminium. Konfiguracja przedniego zawieszenia obejmuje stabilizator poprzeczny i wsporniki ze stopu aluminium. W tylnej części podwozia zastosowano wsporniki ze stopu aluminium i łączniki. W zastosowanym systemie IASM tylne zawieszenie zamontowano bezpośrednio do obudowy skrzyni biegów, a cały układ napędowy osadzono na tulejach antywibracyjnych.
Układ kierowniczy i hamulce
T.33 wyposażono w nowo opracowany, wykonany na zamówienie zębatkowy, wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy. Hamulce wyposażono w tarcze Brembo Carbon Ceramic Material (CCM) pochodzące z modelu T.33. Mają one wymiary 370 mm x 34 mm z przodu i 340 mm x 34 mm z tyłu. Wyposażono je w sześciotłoczkowe aluminiowe zaciski ze stopu Monoblok z przodu i czterotłoczkowe aluminiowe zaciski z tyłu. Połączenie skutecznego układu hamulcowego i aerodynamiki zapewnia niesamowicie wydajne hamowanie.
Koła i opony
GMA T.33 wyposażono w 19-calowe felgi z kutego aluminium z przodu i 20-calowe tylne koła, ważące mniej niż 7 kg każde. Na felgach osadzono opony Michelin Pilot Sport 4 S (przód 235/35 R19, tył 295/30 R20). Zapewniają one najwyższą jakość
wszechstronne osiągi, przy znacznie niższych kosztach niż opony tworzone na zamówienie. Oferują również oszczędność masy, ponieważ są znacznie mniejsze i węższe niż stosowane w typowych supersamochodach. Jest to możliwe ze względu na niską wagę modelu T.33.
Aerodynamika
W modelu T.33 nie zastosowano tylnego wentylatora. Mimo to, wykorzystując doświadczenia z projektu T.50 Gordon Murray i jego zespół stworzyli efektywny pakiet aerodynamiczny. Z przodu samochodu znajduje się wlot powietrza kierujący je pod podłogę, aby wykorzystać efekt przysysania samochodu. Dyfuzor wraz z kanałami zapewnia wydajność aerodynamiczną o 30 procent większą niż w konwencjonalnym supersamochodzie z tzw. „ground effect”.
Dynamika systemu zapewniona przez system PBLC uwolniła Gordona Murraya i jego zespół projektowy od konieczności wyposażenia T.33 w skrzydła, osłony i otwory wentylacyjne, które zdobią współczesne supersamochody. Jedynym ustępstwem jest aktywny tylny spojler, rozkładany automatycznie. Może on także być również aktywowany przez kierowcę. Tylny spojler zapewnia również tryb wysokiej siły docisku, zwiększając jego siłę wspomagając hamowanie.
Wnętrze
Wejście do kabiny wielu współczesnych supersamochodów to wejście do świata wielkich ekranów dotykowych i niekończących się skomplikowanych systemów menu, które rozpraszają uwagę. W przepięknie, ale prosto zaprojektowanej kabinie T.33 nie ma ekranów dotykowych.
Podobnie jak w przypadku designu zewnętrznego, nie ma tam niczego zbędnego. Samochód pozbawiono dźwigienek przy kierownicy, a zamiast nich zastosowano przyciski na poziomych ramionach kierownicy wykonanej z włókna węglowego.
Kabina T.33, podobnie jak T.50, jest całkowicie skupiona na kierowcy. Chociaż wszystkie główne elementy sterujące są analogowe, w standardzie dostępne są Apple CarPlay i Android Auto. Pięknie zaprojektowany, podświetlany obrotomierz o średnicy 120 mm jest oczywiście analogowy, podobnie jak pozostałe elementy zorientowane na kierowcę.
Wszystkie elementy sterujące wykonano z najwyższej jakości stopu aluminium, co zapewnia cudowne wrażenia dotykowe. Pedały wykonano ze stopu aluminium, zapewniając idealne połączenie wytrzymałości i lekkości.
Poza karbonową kierownicą zastosowano także lekkie, karbonowe i regulowane dwa siedzenia. Samochód ma trzy bagażniki: z przodu i dwa po bokach nadwozia. Oferują one łączną przestrzeń 280 litrów. To wystarczająco dużo, aby pomieścić 6 małych walizek, co zapewnia T.33 praktyczność i możliwość podróżowania.
Personalizacja
T.33 to prawdziwie globalny samochód, który będzie posiadał homologację ważną na całym świecie. Zaledwie 100 egzemplarzy zostanie produkowanych ręcznie przez Gordon Murray Automotive w nowej siedzibie firmy w Windlesham, Surrey. Większość komponentów powstaje na miejscu, a każdy samochód można spersonalizować, aby spełnić specyficzne wymagania właściciela.
Proces specyfikacji obejmuje unikalną ergonomiczną konstrukcję siedzenia, a każdy samochód jest dostosowany do właściciela. Poza tym dział pojazdów specjalnych (SV) GMA może dostarczyć wyjątkowy egzemplarz T.33 o specyfikacji ograniczonej jedynie wyobraźnią właściciela.
Klienci mogą wybierać między wersjami z kierownicą po prawej lub lewej stronie oraz skrzynią biegów w wersji manualnej lub IGS z łopatkami przy kierownicy. Szeroka gama opcji, w tym pakiet sportowy SVS, dodatkowo poszerza możliwości personalizacji.
Samochody GMA są także projektowane z myślą o rozsądnych kosztach serwisowania, poprzez globalną sieć centrów serwisowych i autoryzowanych warsztatów.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.