MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Premiera supersamochodu GMA T.50

Gordon Murray Automotive zaprezentował swój supersamochód nazwany GMA T.50. Podczas internetowej prezentacji pokazano gotowy do jazdy samochód oraz potwierdzono jego przełomowe specyfikacje techniczne. T.50 został zaprojektowany jako najczystszy, najlżejszy i najbardziej skoncentrowany na kierowcy supersamochód w historii.

Gordon Murray to inżynier, którego fanom wyścigów Formuły 1 nie trzeba przedstawiać. To jeden z najsłynniejszych projektantów samochodów wyczynowych. Jest autorem takich mistrzowskich samochodów F1, jak Brabham BT46B, czy BT49, czy Mclaren MP 4/4. Pracował dla firmy McLaren tworząc także słynny supersamochód drogowy McLaren F1. W wyczynowej wersji, w pierwszym starcie wygrał on słynny wyścig 24h LeMans. Zaprojektował także wersję Mercedesa SLR McLaren. W 2007 roku powołał swoją firmę projektową Gordon Murray Design.

Teraz niejako udoskonalając koncepcję swojego uznanego McLarena F1 „na każdy możliwy sposób”, profesor Gordon Murray kieruje zespołem, który w styczniu 2022 roku rozpocznie produkcję nowego supersamochodu o wadze 986 kg. Uzasadniając cenę 2,36 mln funtów (przed opodatkowaniem), T. 50 ma zagwarantować niezrównane wrażenia z jazdy. Samochód jest napędzany w 100% skonstruowanym na indywidualne zamówienie silnikiem V12 o pojemności 3,9 litra i mocy maksymalnej 663 KM. Osiąga ją przy rekordowych 12 100 obr./min. Samochód GMA T.50 charakteryzuje się najbardziej zaawansowaną i efektywną aerodynamiką, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie drogowym. Jest ona wspomagana przez 400-milimetrowy tylny wentylator.

Skąd nazwa GMA T.50?

Podczas światowej premiery po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć czyste linie nadwozia i wnętrze skoncentrowane całkowicie na kierowcy. GMA to skrót od Gordon Murray Automotive. Samochód swoją nietypową nazwę T.50 zawdzięcza dwóm faktom: to 50 konstrukcja zaprojektowana przez Gordona Murraya w 50 lecie jego inżynierskiej kariery.

Z zewnątrz

Najbardziej dominującymi cechami projektu zewnętrznego T.50 są jego czystość i wyważenie, bez dodatkowych skrzydeł, fartuchów i otworów wentylacyjnych, które zdobią większość współczesnych supersamochodów. Czyste powierzchnie są możliwe dzięki najbardziej zaawansowanej i skutecznej aerodynamice, jaką kiedykolwiek zaprojektowano w samochodach drogowych. Zapewnia ona proste, piękne linie i ponadczasowy wygląd.
Czystość sylwetki zostaje dramatycznie złamana, gdy para wygiętych drzwi zachodzących na dach unosi się do góry i do przodu, zatrzymując się wysoko nad kabiną pasażerską. Wewnątrz wyraźnie widać podejście skoncentrowane na kierowcy. Przede wszystkim zwraca uwagę jego centralna pozycja za kierownicą, po podstawowe i dodatkowe elementy sterujące przeznaczone dla przemysłu lotniczego, rozmieszczone w „ergonomicznej bańce” wokół kierowcy. Uwagę zwraca także umieszczenie dwóch foteli pasażerów po jego bokach i lekko przesuniętych do tyłu.

Wnętrze

Jakość materiałów, najwyższa precyzja i prostota wizualna definiują cały samochód, ale nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż we wnętrzu kokpitu. Brytyjscy dostawcy są odpowiedzialni za każdy element we wnętrzu, a także za każdy aspekt znakomicie zaprojektowanego podwozia samochodu. Na to szczególnie mocno nalegał Murray, który był przekonany, że T.50 będzie prawdziwym brytyjskim samochodem sportowym.

Od rekordowego silnika V12 i najlepszej lekkiej skrzyni biegów po pierwszy na świecie pakiet aerodynamiczny i lekki jak piórko tytanowy pedał gazu – każdy element jest w 100% wykonany na zamówienie i wykonany przez brytyjską firmę. Mając wizję, że samochód i każdy jego element będzie uważany za „sztukę inżynieryjną”, Murray postanowił stworzyć pojazd, który przewyższy wszystkie inne, a każdy klient T.50 będzie miał okazję spotkać się z Murrayem, aby omówić swój samochód i spersonalizować go wewnątrz i na zewnątrz. Część tego procesu obejmuje sesję „dopasowania” fotela, kierownicy i pedałów – spersonalizowaną dla każdego właściciela – która zapewni, że T.50 jest ergonomiczny i dostosowany do potrzeb każdego wymagającego klienta.

Murray: „Tylko 100 klientów podzieli moją wizję. Dzięki 30-letniemu rozwojowi technologicznemu i systemowemu nadszedł właściwy czas na zaprojektowanie najlepszego klasycznego, niejako „analogowego” samochodu. Wierzę, że żadna inna firma nie byłaby w stanie dostarczyć tego, co wprowadzimy na rynek w 2022 roku. Produkcja tego brytyjskiego supersamochodu będzie największym wydarzeniem w moim życiu”.

Misja T.50 – Doskonałość w prowadzeniu

Murray: „Od pierwszego dotknięcia tytanowego pedału gazu do krzyczącego V12 przy 12 100 obr./min. Wrażenia kierowcy będą przewyższały każdy supersamochód, jaki kiedykolwiek zbudowano. Żaden inny samochód drogowy nie jest w stanie zapewnić takiego pakietu mocy, natychmiastowej reakcji i informacji zwrotnych od kierowcy w tak bezpośredni i skoncentrowany sposób, pozostając jednocześnie wygodnym, wyrafinowanym i użytecznym samochodem na co dzień ”.

[s201_bai id=”9″]

Ideą GMA T.50 są odczucia kierowcy, bogate w sensoryczne wrażenia z jazdy, które zaczynają się od centralnej pozycji za kierownicą. Pozycja siedząca w stylu „myśliwca odrzutowego” zapewnia niezakłócony widok z kabiny. Oferuje czyste wrażenia z jazdy zwykle kojarzone z układem jednomiejscowego samochodu wyścigowego.
Murray twierdzi, że silnik przyczynia się do co najmniej 50% wspaniałych wrażeń z jazdy. Mając to na uwadze, postanowił stworzyć najwspanialszy V12. Specjalnie zaprojektowana jednostka Cosworth GMA osiąga najwyższe obroty na świecie. To najszybciej reagujące i najlżejsze drogowe V12. Osiągnięcie hałaśliwego czerwonego pola na obrotomierzu T.50 na poziomie do 12100 obr./min z pewnością zapewni efekt wow. Samochód jest również wyposażony w Direct Path Induction Sound – pionierski system zastosowany po raz pierwszy w McLarenie F1 i teraz udoskonalony w T.50, aby kierować do kabiny dźwięk powietrza zasysanego przez silnik. Wlot powietrza do silnika znajduje się na dachu samochodu, bezpośrednio nad głową kierowcy. Starannie wykonane panele z włókna węglowego na dachu działają jak głośnik, wzmacniając dźwięk zasysanego powietrza w kabinie. System jest uruchamiany przez kąt otwarcia przepustnicy, a nie przez obroty. Oznacza to, że ​​T.50 jest cichy i wyrafinowany przy wolnej jeździe, ale wraz z otwarciem przepustnicy nabiera ostrego charakteru.

Wewnątrz kabiny wszystkie ergonomicznie rozmieszczone analogowe elementy sterujące T.50 są pięknie wyważone. Od bezpośredniego układu kierowniczego, który zapewnia najwyższą precyzję, po precyzyjne sterowanie sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i tytanowego pedału gazu, inżynierowie koncentrowali się na perfekcji jazdy. Podczas testów skrupulatnie dopracowywano ręczny ruch zmiany biegów według wzoru H. Podpisany osobiście przez Murraya model T.50 zapewnia „najlepszą zmianę biegów” – wyczuwalny krótki ruch lewarka z wąskim rozmieszczeniem poprzecznym biegów, co zapewnia płynną i szybką ich zmianę.

Niska masa kluczem do osiągów

Masa własna T.50 wynosząca tylko 986 kg sprawia, że ​​jest to najlżejszy współczesny supersamochód. Jego masa jest o prawie jedną trzecią mniejsza od średniej masy supersamochodu. Dzięki skupieniu się na lekkości, samochód oferuje niezrównane poziomy zwinności, szybkości reakcji i wymaga koncentracji na kierowcy. T.50 to samochód stworzony z myślą także o codziennym użytkowaniu przy normalnych prędkościach drogowych, a nie tylko wtedy, gdy obroty przekraczają 10 000 obr./min. Przy minimalnej ingerencji ze strony kierowcy i systemu wspomagania, wrażenia z jazdy pozostają na pierwszym miejscu. Co ważne, ESP i kontrolę trakcji można całkowicie wyłączyć.

Aktywna aerodynamika

Technologie, które mają wpływ na osiągi – na przykład sześć trybów aerodynamicznych włączonych przez aktywną aerodynamikę wspomaganą wentylatorem poprawiają wrażenia z jazdy. Zamontowany z tyłu wentylator o średnicy 400 mm znacznie zwiększa możliwości samochodu w porównaniu ze zwykłym supersamochodem z tzw. 'ground effect”. We współpracy z aktywnymi tylnymi spojlerami i dyfuzorami, wentylator pomaga zwiększyć siłę docisku o 50% (w trybie hamowania wytwarzana jest o 100% większa siła docisku); zmniejszyć opór o 12,5%; dodać około 50 KM do mocy wyjściowej samochodu, w połączeniu z wlotem powietrza wykorzystującym efekt RAM; i skrócić drogę hamowania o 10 m ze 150 mil na godzinę.

Umieszczony w widocznym miejscu z tyłu samochodu wentylator to tylko jeden z przykładów „sztuki inżynierskiej” T.50. Wentylator jest napędzany lekkim 48-woltowym silnikiem pracującym z prędkością do 7 000 obr./min. Konstrukcja jednostki i kanały pod nadwoziem eliminują potrzebę stosowania „fartucha” – takiego, jaki jest używany w samochodzie Formuły 1 Brabham BT46B projektu Murraya. Pionowe kanały wlotowe wyposażone w filtry zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń drogowych przez wentylator.

Kolejnym elementem, do którego Murray ma szczególne podejście, jest silnik. Murray nie znosi osłon silnika z włókna węglowego lub plastiku. Po podniesieniu podwójnych klap osłaniających silnik w kształcie skrzydeł mew, obejmujących tylną połowę samochodu, ukazuje się „goły” silnik Cosworth GMA V12. Jego osłony pokryw wałków rozrządu, kolektory wydechowe i kolektory wlotowe są wyeksponowane.

Supersamochód GMA T.50

GMA T.50 to najbardziej skoncentrowany na kierowcy supersamochód, jaki kiedykolwiek powstał. Od centralnej pozycji kierowcy, po rozmieszczenie elementów sterujących, dźwięk silnika i szybkość reakcji przepustnicy.

• T.50 zrywa ze współczesną koncepcją samochodów sportowych. Waży znacznie mniej niż jakikolwiek inny współczesny supersamochód i zapewnia niezrównane wrażenia z jazdy
• Gordon Murray Automotive nie goni za maksymalną mocą ani największą prędkością
• Silnik został zaprojektowany tak, aby zapewniać optymalne osiągi, a nie osiągać zadanej mocy, prędkości lub przyspieszenia
• Posiada najbardziej zaawansowaną i efektywną aerodynamikę spośród wszystkich samochodów drogowych
• Czystość projektu – brak nieestetycznych klap / otworów wentylacyjnych / skrzydeł
• Codzienna użyteczność – wygoda dla trzech pasażerów z dobrą przestrzenią bagażową, codzienne wyrafinowanie i praktyczność

[s201_bai id=”10″]

Podstawowe informacje

• Od stycznia 2022 r. W zakładzie produkcyjnym Gordon Murray Automotive w Wielkiej Brytanii zostanie zbudowanych 100 ekskluzywnych samochodów dla klientów
• Cena: 2,36 mln GBP (przed opodatkowaniem)
• Jako 50. odrębny projekt profesora Gordona Murraya z CBE, T.50 celebruje również 50-letnią karierę Murraya
• Prawdziwy brytyjski supersamochód
• Cała inżynieria, projekt i stylizacja są dziełem Gordon Murray Design
• Układ napędowy, nadwozie i podwozie będą produkowane w Wielkiej Brytanii
• Wszystkie główne komponenty pochodzą z Wielkiej Brytanii

Podwozie i nadwozie

• Podwozie i nadwozie wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego
• Karbonowa obudowa monocoque zapewnia wyjątkową sztywność skrętną nadwozia
• Panele nadwozia z włókna węglowego zapewniają lekkość – całe nadwozie waży mniej niż 150 kg
• Konstrukcja skorupowa i „klatka bezpieczeństwa” w stylu F1 zapewniają wyjątkową ochronę pasażerów
• Przeszklenie jest o 28% cieńsze niż typowe szkło, co zapewnia zmniejszenie masy

Aerodynamika

• Najbardziej zaawansowana aerodynamika ze wszystkich samochodów drogowych
• Unikalny 400-milimetrowy wentylator z „ground effect” działa razem z aktywną aerodynamiką podwozia i dwoma ruchomymi tylnymi spojlerami, aby zwiększyć wydajność aerodynamiczną i zapewnić niezrównane wrażenia z jazdy
• Sześć trybów aerodynamicznych umożliwia kierowcy optymalizację wydajności
• Auto / Wysoka siła dociskowa / Optymalizacja / Hamowanie / Test / V-Max Boost
• Tryb Streamline – tworzy „efekt wirtualnego przedłużanego nadwozia typu longtail”
• Tryb V-Max Boost i indukcja RAM zwiększają wydajność T.50 do 700 KM

Design

• Design łączy czystość i ostrość linii
• Brak brzydkich otworów wentylacyjnych, kanałów lub klap dzięki inteligentnej aerodynamicznej konstrukcji
• Zaskakujący kształt dwuściennych drzwi zapewnia ciekawy wygląd i praktyczność, ułatwiając dostęp do wnętrza
• Elementy graficzne w całym samochodzie

[s201_bai id=”11″]

Silnik

• W 100% robiony na zamówienie 3,9-litrowy silnik V12 Cosworth GMA
• Maksymalna moc: 663 KM przy 11500 obr./min
• Moment obrotowy: 467 Nm przy 9000 obr / min (71% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 2500 obr / min)
• Najwyżejobrotowy silnik wolnossący do samochodów drogowych w historii (12 100 obr./min)
• Najbardziej responsywny silnik wolnossący w historii (28 400 obrotów na sekundę)
• Najmocniejszy drogowy silnik wolnossący, jaki kiedykolwiek powstał (166 KM z 1 litra pojemności)
• Najlżejszy V12 do jazdy po drogach w historii = 178 kg
• Najładniejszy dźwięk V12 w historii
• Silnik w pełni widoczny pod otwierającymi się do góry panelami w kształcie skrzydeł mewy

Skrzynia biegów

• Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Xtrac w układzie H
• Pięć krótkich przełożeń, nastawionych na przyspieszenie, z dłuższym szóstym przełożeniem
• Obudowa wykonana z aluminium, odlew o grubości zaledwie 2,4 mm
• Niska masa. Skrzynia biegów waży zaledwie 80,5 kg

Dynamika pojazdu i niska masa

• Całkowita masa pojazdu wynosi zaledwie 986 kg. Samochód jest prawie o jedną trzecią lżejszy niż typowy supersamochód ważący ok. 1436 kg. Sucha masa wynosi 957kg
• Masa do mocy = 150,77 kg na 100 KM (typowy supersamochód = 210 kg na 100 KM)
• Moc do wagi = 672 KM / tonę (lub> 700 KM / tonę z trybem V-Max Boost i efektem RAM – polegającym na wzroście ciśnienia powietrza dostarczanego do silnika przy wzroście prędkości samochodu)
• Zawieszenie z podwójnymi wahaczami z kutego aluminium ze słupkami z kutego aluminium
• Prosta konfiguracja układu kierowniczego z zębatką i zębnikiem, zaprojektowana z myślą o czystości jazdy ze wspomaganiem przy niskiej prędkości (LSPA)
• Lekkie łożyska i piasty z jedną nakrętką zabezpieczającą zmniejszają masę nieresorowaną
• Zaciski Brembo i tarcze z ceramiki węglowej dla maksymalnej siły i wyczucia hamowania

Wnętrze

• Centralna pozycja kierowcy w stylu myśliwca odrzutowego zapewnia optymalną widoczność, równowagę i całkowicie wciągające wrażenia z jazdy
• Sterowanie skoncentrowane na kierowcy
• Dobrze wyposażone, wygodne, proste ale wyrafinowane wnętrze
• System dźwiękowy Premium – 10 głośników, 700 W (nominalnie)
• Android Auto / Apple CarPlay z możliwością podłączenia telefonu przez Bluetooth

Codzienna użyteczność

• Wygodne siedzenia dla trzech osób dorosłych
• Łatwe wsiadanie i wysiadanie
• Wiodąca w klasie użyteczna przestrzeń bagażowa – do 288 litrów
• Dopracowane wnętrze kabiny
• Wysokość jazdy 120 mm z przodu i 140 mm z tyłu do praktycznego codziennego użytku
• Niezwykle kompaktowe rozmiary – porównywalne z Porsche Boxster
• Analogowy obrotomierz i minimalne elementy sterujące / brak przełączników kolumnowych i ekranów dotykowych
• Żadnych turbosprężarek, żadnej hybrydy – tylko znakomicie zaprojektowany atmosferyczny silnik V12
• Mapa silnika „tryb GT” poprawiająca właściwości jezdne na co dzień

Gordon Murray spotka się z każdym kupującym ten niezwykły samochód i również osobiście przekaże każdy samochód wydawany w brytyjskim centrum obsługi klienta Gordon Murray Automotive. Na całym świecie właściciele T.50 będą mieli dostęp do sieci serwisowej w Wielkiej Brytanii, USA, Japonii i Abu Zabi – z usługą „latającego technika” obsługującą te i wszystkie inne rynki. W trakcie budowy samochodu w brytyjskiej bazie produkcyjnej Gordon Murray Automotive klienci będą na bieżąco informowani o stanie swojego samochodu i będą mieli możliwość odwiedzenia swojego samochodu podczas budowy.

Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *