Premiera GMA T.50s Niki Lauda

Gordon Murray Automotive zaprezentował torowy supersamochód GMA T.50s Niki Lauda. Samochód został opracowany równolegle z drogowym supersamochodem T.50. GMA T.50s Niki Lauda został zaprojektowany i skonstruowany tak, aby oferować najlepsze wrażenia z jazdy torowej. Podobnie jak T.50, T.50s Niki Lauda został zaprojektowany bezkompromisowo, ale z jeszcze bardziej ekstremalną specyfikacją. Samochód waży zaledwie 852 kg i będzie napędzany przez przeprojektowaną jednostkę napędową modelu T.50. To silnik V12 zaprojektowany przez firmę Cosworth, o pojemności 3,9-litra, wytwarzający 725 KM, z maksymalnymi obrotami podniesionymi aż do 12 100 obr./min. Napęd dostarczany jest na koła przez również zmodernizowaną sześciobiegową skrzynię biegów Xtrac sterowaną łopatkami. Zaawansowana aerodynamika wspomagana przez zamontowany z tyłu wentylator o średnicy 400 mm wytwarza do 1500 kg docisku. Wszystko w celu uzyskania jak największej przyczepności samochodu w zakrętach.

25 sztuk po 3.1 mln funtów. Netto

Gordon Murray Automotive planuje wyprodukowanie zaledwie 25 sztuk modelu GMA T.50 Niki Lauda. Samochód będzie kosztował 3,1 mln GBP netto. Produkcja rozpocznie się w styczniu 2023 r., w centrum produkcyjnym Gordon Murray Automotive w Dunsfold, Surrey w Wielkiej Brytanii. Produkcja modelu s rozpocznie się tuż po zakończeniu produkcji serii stu supersamochodów drogowych T.50.

Profesor Gordon Murray: „T.50 to najlepszy supersamochód do jazdy po drogach publicznych, ale ja zawsze marzyłem o pójściu o krok dalej… Marzyłem o zbudowaniu wersji, która dostarczy wrażeń także na torze, jak żaden inny samochód w historii. Kiedy tworzyliśmy McLarena F1 GTR, był on oparty na samochodach F1. Model T.50s Niki Lauda został jednak zaprojektowany równolegle z drogowym T.50. Dla T.50 nasz cel był jasny, stworzyć najlepszy samochód drogowy.”

Celem modelu GMA T.50s Niki Lauda było stworzenie najlepszego samochodu torowego. „Nie byliśmy zainteresowani osiągnięciem najlepszego czasu okrążenia ani również stworzeniem zbyt mocno wyciszonego, luksusowego ‘statku kosmicznego’ kosztem braku zaangażowania kierowcy. Aby wydobyć z wyczynowego samochodu to, co najlepsze, trzeba posiadać umiejętności i sprawność kierowcy F1. Zamiast tego zmieniłem kilka parametrów projektu, aby stworzyć najlepszy samochód oddający maksymalnie wrażenia wyczynowego samochodu na torze.”

Centralna pozycja za kierownicą, silnik V12 kręcący się tuż za plecami do ekstremalnych 12 000 obr./min i wytwarzający ponad 700 koni mechanicznych. Dodatkowo jeszcze szybszy czas reakcji przepustnicy niż w T.50 oraz siła docisku ograniczona do 1500 kg i waga poniżej 900 kg. Wszystko to, plus dodatkowo możliwość pojawienia się na dowolnym torze, wykonania kilku podstawowych testów i dobrej zabawy bez potrzeby korzystania z całego zespołu mechaników. Dzięki lepszemu stosunkowi mocy do masy niż w przypadku wolnossącego samochodu LMP1 samochód będzie też piekielnie szybki i przy tak małej wadze zmieni kierunek jazdy tak szybko jak samochód F1.

Projekt

Rewelacyjne właściwości aerodynamiczne GMA T.50s Niki Lauda zdradzają także potencjał jego wydajności. Rzucająca się w oczy centralna płetwa została zaprojektowana, aby zwiększyć stabilność samochodu. Płetwa ma umieszczone nazwisko Niki Laudy, jako logo modelu. Z tyłu zachowano charakterystyczny wentylator o średnicy 400 mm z drogowego modelu T.50. Towarzyszy mu także powiększony tylny dyfuzor i nowe skrzydło. Kratka tylna posiada logo T.50s i napis „Fan Car”.

Elementy aerodynamiczne znajdują się także w przedniej części samochodu. Poprawiają one dopływ powietrza do kanałów bocznych, w których znajdują się układy chłodzenia oleju silnika.

Właściciele będą mogli spersonalizować swoje T.50 poprzez wybór kolorów i malowania, aby nie było dwóch takich samych samochodów. Profesor Gordon Murray: „Stylizacja T.50s jest całkowicie napędzana aerodynamiką, ale wciąż atrakcyjna. Nie ma ani jednego panelu nadwozia przeniesionego z T.50, ale samochód drogowy ma tak mocny i klasyczny kształt, że wciąż jest on widoczny w modelu T.50s”.

Zmodyfikowany silnik V12

Zaprojektowany przez Coswortha 3,9-litrowy silnik V12 to mocno zmodyfikowana wersja silnika T.50. Jest on jeszcze mocniejszy i ma wyższe maksymalne obroty. Dostarcza on maksymalną moc 711 KM przy 11.500 obr / min. Ogranicznik obrotów ustawiony został na poziomie 12 100 obr / min. Przy mocy 178 KM / 1 litr pojemności skokowej, specyfikacja mocy silnika V12 T.50s przewyższa moc silnika Coswortha DFV Formula One. Stosunek mocy do masy wynoszący 835 KM / tonę jest lepszy niż w przypadku wolnossącego samochodu LMP1.

Silnik T.50s Niki Lauda jest zasilany przez nowo zaprojektowany, wysokowydajny, zamontowany na dachu airbox indukcyjny RAM (który może zwiększyć maksymalną moc do 725bhp). Maksymalny moment obrotowy wynosi 485 Nm, przy 9000 obr./min. Na nowo opracowany układ wydechowy przenosi również dźwięk silnika na nowy poziom. W całym zakresie obrotów zapowiada się jako jeden z najpotężniejszych i charakterystycznie brzmiących.

Zmodyfikowany silnik V12 ma lepsze osiągi niż silnik wersji drogowej T.50 poprzez zastosowanie w nim szeregu nowych części. Zmiany obejmują całkowicie zmienione głowice cylindrów i wałki rozrządu, plus wyższy stopień sprężania wynoszący 15: 1. Dzięki nowym, lżejszym podzespołom nowa wersja silnika Cosworth GMA V12 waży zaledwie 162 kg. To o 16 kg mniej niż silnik drogowej wersji. Zastosowano lżejsze układy dolotowe, wydechowe i sterujące, jak i zmniejszono masę samego silnika poprzez zastosowanie lżejszych materiałów, np zaworów wykonanych z tytanu.

Prostszy układ zapłonu obejmuje 12 przepustnic umieszczonych na górze silnika, zasilanych bezpośrednio przez układ dolotowy w stylu wyścigowym. Układ wydechowy nie posiada katalizatorów i zastosowano w nim cieńsze ściany rur. Przy spełnieniu torowych limitów hałasu, możliwe było zastosowanie także mniejszych tłumików.

Skrzynia biegów Xtrac

Specjalnie zaprojektowana sześciobiegowa, sterowana łopatkami skrzynia biegów Xtrac IGS (Instantaneous Gearshift), została również poddana kuracji odchudzającej. Zastosowano lżejsze przełożenia, co przyczynia się do zmniejszenia całkowitej wagi samochodu aż o 5 kg. Zarówno skrzynia biegów, jak i sprzęgło są oczywiście sterowane elektronicznie.

Przełożenia skrzyni biegów zostały dobrane w celu optymalizacji osiągów na torze i przyjemności z jazdy. Zapewniają seryjnie maksymalną prędkość około 200-210 mil na godzinę. Oferowany dodatkowo zestaw krótszych przełożeń pozwoli właścicielom T.50s na maksymalnie wykorzystanie wszystkich możliwości skrzyni biegów na różnych torach. Sterowanie sześciobiegową przekładnią odbywa się za pomocą łopatek zamontowanych na kolumnie kierownicy. W tej krótszej konfiguracji, GMA T.50s Niki Lauda osiągnie prędkość maksymalną około 170 mil na godzinę.

Podwozie, nadwozie i zawieszenie

GMA T.50s Niki Lauda jest zbudowany na specjalnie opracowanym monokoku z włókna węglowego. Monokok został zoptymalizowany pod kątem redukcji wagi i sztywności całej konstrukcji. Został zbudowany przy użyciu zaawansowanej technologii łączenia części z włóknem węglowym owiniętym wokół struktury plastra miodu z rdzeniem aluminiowym.

Ta sztywność i wytrzymałość monokoku przyczynia się również do wyjątkowego bezpieczeństwa pasażerów GMA T.50s. Samochód posiada precyzyjnie zaprojektowane, odkształcalne strefy pochłaniające energię uderzenia. Zewnętrzne panele nadwozia, wszystkie zaprojektowane specjalnie dla T.50s, są również wykonane z ultralekkiego i wytrzymałego włókna węglowego.

Wyjątkowy poziom pewności prowadzenia zapewniający dynamikę na torze, zapewnia zawieszenie. T.50s Niki Lauda wykorzystuje system zawieszenia z podwójnymi wahaczami z modelu T.50, wykonany z przodu i z tyłu z kutego aluminium. Jednak sprężyny, amortyzatory i stabilizator poprzeczny zostały zmienione w celu zoptymalizowania osiągów na torze. Wysokość jazdy została także obniżona do 87 mm z przodu i 116 mm z tyłu.

W ramach pakietu Trackspeed, podwozie T.50s Niki Lauda można dostosować do znalezienia idealnej konfiguracji na dany tor. Zarówno ustawienia podwozia, jak i aerodynamika są w pełni regulowane.

Układ kierowniczy

GMA T.50s Niki Lauda zachowuje układ kierowniczy z zębatką i zębnikiem modelu T.50, ale zostało zmienione w nim przełożenie kierownicy.

Hamulce

Tarcze węglowo-ceramiczne Brembo z modelu T.50 zostały przeniesione do modelu T.50s Niki Lauda. Mają one wymiary: 370 mm x 34 mm przód i 340 mm x 34 mm tył. O hamowanie dbają sześciotłoczkowe zaciski przednie i czterotłoczkowe zaciski tylne. Połączenie układu hamulcowego i aerodynamiki zapewnia niesamowite opóźnienie wynoszące aż 3,5G. Aby hamulce zachowały swoje fenomenalne właściwości podczas jazdy torowej, zaprojektowano nowe kanały chłodzące wokół każdego koła, mające na celu poprawę chłodzenie hamulców.

Koła i opony

GMA T.50s są seryjnie wyposażone w wyjątkowo lekkie 18-calowe felgi wykonane z kutego magnezu. Felgi te ważą jedynie poniżej 6 kg każda. Mocowane są do lekkich piast kół, podobnych do stosowanych w F1 za pośrednictwem centralnej nakrętki mocującej. Na kołach znajdują się wyczynowe opony typu slick marki Michelin. Opony mają szerokość 250 mm z przodu (25/64 18”) i 300 mm z tyłu (30/68 18”). Dostępna jest także dodatkowa opcja kół deszczowych.

Aerodynamika

T.50s Niki Lauda ma zupełnie nowy pakiet aerodynamiczny, który wytwarza aż 1500 kg docisku. Pakiet obejmuje nowe tylne skrzydło o szerokości 1758 mm. Skrzydło to posiada konstrukcję zainspirowaną przednim skrzydłem samochodu Formuły 1 projektu Murraya – Brabhama BT52 z 1983 roku. Jest ono tak samo skuteczne także dzisiaj. Z przodu T.50s znajduje się rozdzielacz z centralną sekcją płata, który także generuje ogromne wartości docisku, aby zrównoważyć docisk z tylnego skrzydła. Kanał centralny rozdzielacza zmniejsza wrażliwość samochodu na kołysanie, jednocześnie umożliwiając przepływ powietrza pod samochodem i zasilanie centralnej sekcji dyfuzora, utrzymując wysoką wydajność całego pakietu aerodynamicznego.

Centralna płetwa rozciągająca się od szczytu dachu do tylnej krawędzi samochodu również została dodana w celu zwiększenia stabilności w zakrętach. Duża pionowa powierzchnia pomaga podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i zapewnia stabilność.

T.50s Niki Lauda zachowuje także ten sam 400mm wentylator z modelu T.50. Tutaj jednak działa on tylko w jednym trybie wysokiej siły docisku, obracając się z prędkością 7000 obr./min. T.50s ma także dużo prostsze kanały, z trwale otwartym kanałem biegnącym do przeprojektowanej tylnej części dyfuzora.

Profesor Gordon Murray: „Kiedy po raz pierwszy uruchomiliśmy komputerową symulację CFD, już przekroczyliśmy zakładany maksymalny zakładany docisk. W pewnym momencie osiągnęliśmy aż 1900 kg docisku, ale udało nam się obniżyć go do 1500 kg, aby samochód był łatwiejszy w prowadzeniu”.

Wnętrze

Dwuścienne drzwi unoszą się, odsłaniając kabinę samochodu wyścigowego. GMA T.50s Niki Lauda zachowuje skoncentrowaną na kierowcy centralną pozycję kierowcy. Zapewnia ona swobodny widok toru, prawie jak samochodzie formuły. Kierowca siedzi w wyścigowym fotelu wykonanym z włókna węglowego z regulacją do przodu i do tyłu. Fotel wyposażony jest w sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. T.50s to dwumiejscowy pojazd ze stałym siedzeniem pasażera po lewej stronie kierowcy, wyposażonym w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. W miejscu siedzenia po prawej stronie znajduje się system gaśniczy, a z przodu zamontowano konsolę z przyciskami sterowania.

Kierownica z włókna węglowego to również lekcja prostoty. Umieszczono na niej tylko kluczowe elementy sterujące, niezbędne kierowcy. Obejmuje to przyciski kontroli trakcji, rozrusznika także sterowanie radiem do komunikacji z obsługą pit-stopu oraz komunikacji z pasażerem oraz przełącznik wyboru położenia neutralnego skrzyni biegów.

Ów prosty i uporządkowany układ jest inspirowany również doświadczeniami wyścigowymi Murraya. Profesor Gordon Murray: „Kiedyś zmuszałem moich kierowców, by demontować zbędne zegary dla oszczędności wagi, ale także dlatego, że ich ciężar zwiększa bezwładność układu kierowniczego. Duże koło kierownicy z dużą ilością przełączników jest dość ciężkie także z punktu widzenia bezwładności kierownicy. Dlatego też przy projektowaniu T.50s chciałem aby kierownica była mała i prosta”.

GMA T.50s jest wyposażony w pojedynczy cyfrowy ekran. Wyświetla on podstawowe dane pojazdu i silnika, a także informacje o aerodynamice, wskaźnik biegów, telemetrię, czas okrążenia, ciśnienie i temperaturę opon, siły przeciążenia i nagranie wideo z kamery.

Nazwany na cześć legendy wyścigów

T.50s Niki Lauda został nazwany na cześć legendarnego trzykrotnego Mistrza Świata Formuły 1, Nikiego Laudy. Profesor Gordon Murray: „T.50s został nazwany na cześć Nikiego dla upamiętnienia jego słynnego zwycięstwa samochodem Brabham BT46B w Grand Prix Szwecji w 1978 roku. Niki był świetnym kierowcą wyścigowym, a także dobrym przyjacielem i absolutnie pasuje do tego samochodu. GMA T.50s Niki Lauda został zaprezentowany w jego urodziny. Niki doceniłby pewnie innowacje i szczegóły techniczne zaprojektowane w naszym samochodzie”.

Dodatkowo każdy z 25 wyprodukowanych samochodów zostanie nazwany indywidualnie na cześć jednego z torów na których wygrywały samochody projektu Gordona Murraya. Pierwszy samochód otrzyma oznaczenie Kyalami 1974. Kolejne samochody będą nazywane chronologicznie, zgodnie z 24 kolejnymi zwycięstwami. Do każdego samochodu zostanie dodatkowo dołączona specjalnie wydana książka o danym wyścigu.

Pakiet Trackspeed w standardzie

Każdy z 25 indywidualnie nazwanych samochodów będzie niepowtarzalny, zarówno pod względem konfiguracji, jak i wersji kolorów i malowań. Dołączony zostanie również pakiet Trackspeed. Obejmuje on wsparcie techniczne oraz cały sprzęt potrzebny do prowadzenia samochodu na torze, w tym pełen zestaw narzędzi dla obsługi pit-stopu i sprzęt do tankowania.

Klienci zostaną zaproszeni na dzień na torze, aby skonfigurować zarówno podwozie, jak i aerodynamikę samochodu według ich preferencji. Wszystko aby ustawienia samochodu pasowały do stylu jazdy i doświadczenia wyścigowego danego kierowcy. Właściciele również skorzystają z dnia nauki wyczynowej jazdy torowej swoim T.50s Niki Lauda. Wszystko, aby umożliwić im maksymalne wykorzystanie możliwości samochodu. Technik fabryczny będzie im pomagał przez jeden dzień, aby przygotować samochód do jazdy po torze. Ponadto producent zapewni stałe wsparcie inżynieryjne, aby umożliwić właścicielom prowadzenie samochodu w różnych imprezach na różnych torach.

Gordon Murray Automotive ściśle współpracuje ze Stefanem Ratelem w celu stworzenia klubu sportowego GT1. Ma on zapewnić posiadaczom GMA T.50s ekskluzywne dni na torze zgodne z kalendarzem GT World Challenge Europe na niektórych z najważniejszych wyścigów w Europie. To pierwszy krok mający na celu stworzenie przyszłej serii wyścigów tych supersamochodów.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *