Nowy Lotus Eletre
Lotus pokazał nowy model Eletre. Całkowicie nowy i w pełni elektryczny Lotus Eletre to Hyper-SUV – pierwszy z nowej generacji całkowicie elektrycznych SUV-ów marki. Bazuje na DNA Lotusa z ponad 70 lat projektowania i inżynierii samochodów sportowych, przekształcając je jednak w całkowicie nowy samochód lifestylowy dla następnej generacji klientów Lotus.
Wiedza marki z dziedziny prowadzenia i zoptymalizowanej aerodynamiki została rozwinięta. Eletre łączy duszę najnowszego samochodu sportowego Lotus – Emiry – oraz rewolucyjne osiągi aerodynamiczne w pełni elektrycznego hipersamochodu Evija i interpretuje je jako nowy Hyper-SUV.
Globalny SUV
Znany jeszcze dwa dni temu tylko pod kryptonimem Lotus Type 132, Eletre jest też samochodem globalnym, produktem zrównoważonej mobilności dla odbiorców na całym świecie. Ucieleśnia emocje, inteligencję i prestiż, rozszerzając zasięg nazwy Lotus dla nowych użytkowników.
600 km zasięgu i 600 KM mocy
Lotus Eletre ma napęd na 4 koła, pojemność akumulatora przekraczającą 100 kWh i moc 600 KM. Ładowarka o mocy 350 kW zapewni zasięg 400 km w zaledwie 20 minut ładowania. Docelowy maksymalny zasięg samochodu wg. WLTP wynosi ok. 600 km. Samochód również standardowo wyposażono w możliwość ładowania prądem przemiennym o mocy 22 kW, co także skraca jego czas.
Fabryka w Wuhan
Lotus Eletre jest też pierwszym z nowej gamy samochodów elektrycznych klasy premium, które zostaną wyprodukowane w całkowicie nowym, supernowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Wuhan w Chinach. Samochód otrzymał tytuł „Born British, Raised Globally”, a projekt kierowany był przez zespół z Wielkiej Brytanii, wspierany przez zespoły w Chinach, Szwecji i Niemczech. Ogólny projekt nadwozia i wnętrza był prowadzony przez międzynarodowy zespół z Lotus Tech Creative Center (LTCC) w Warwickshire w Wielkiej Brytanii.
Eletre jest zbudowany w oparciu o zupełnie nową i bardzo wszechstronną elektryczną architekturę premium (EPA). Nisko osadzona konstrukcja oznacza doskonałe prowadzenie, a platforma może łatwo dostosować się także do rozmiarów akumulatorów, silników, układów komponentów i inteligentnych technologii jazdy w pojazdach klasy C+ do E+. Platforma ta będzie podstawą zupełnie nowej gamy luksusowych, wyczynowych samochodów elektrycznych marki Lotus. Samochody te mają wprowadzić Lotusa w nową erę wyższych wolumenów sprzedaży detalicznej i znaczących przychodów.
Lotus Eletre jest już w sprzedaży na rynkach światowych, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w 2023 roku w Chinach, Wielkiej Brytanii i Europie.
Design
Projektem Lotus Eletre kierował Ben Payne. Jego zespół stworzył śmiały nowy model z kabiną wysuniętą do przodu, długim rozstawem osi i bardzo krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Swoboda twórcza wynika z braku silnika benzynowego pod maską, podczas gdy krótka maska odzwierciedla stylistyczne elementy kultowego układu Lotusa z centralnie umieszczonym silnikiem. Ogólnie rzecz biorąc, samochód ma wizualną lekkość, tworząc wrażenie wysokowydajnego samochodu sportowego, a nie SUV-a. Styl projektowania „rzeźbionego powietrzem”, który zainspirował Eviję i Emirę, jest natychmiast widoczny.
Przód
Z przodu Eletry, bardzo ostry i wyrazisty kształt ujawnia także linię z modeli Emira i Evija. Wyżej znajdują się bardzo smukłe i techniczne elementy świateł, z lampami do jazdy dziennej i przewijanymi kierunkowskazami. Główne lampy są dostępne też w technologii matrycowej. Umożliwia ona stałe używanie świateł drogowych bez wpływu na ruch nadjeżdżający z przeciwka.
Ogólnie rzecz biorąc, przód Lotusa Eletre charakteryzuje się wyjątkowym poczuciem płynności które obejmuje również wysuwany czujnik LIDAR zamontowany w górnej części przedniej szyby. Wszystkie czarne elementy są wykończone włóknem węglowym, a panele nadwozia wykonano z aluminium.
Profil
Patrząc z profilu, wylot powietrza bezpośrednio za przednimi kołami definiuje rzeźbiony kształt drzwi, ze zlicowanymi klamkami. Elektrycznie otwierana klapka złącza ładowania jest zamontowana w przednim błotniku, podobnie jak rozkładane czujniki LIDAR, po jednym z każdej strony.
Każde lusterko boczne jest zastąpione przez elektryczny wyświetlacz lusterka wstecznego (ERMD). Znajdują się w nim trzy różne kamery. Jedna do lusterka wstecznego, druga do tworzenia 360-stopniowego widoku samochodu z góry, oraz trzecia będąca częścią inteligentnych technologii jazdy. Współpracuje ona z systemem LIDAR, aby zapewnić autonomiczną jazdę. Samochód jeździ na 23-calowych, wycinanych maszynowo, pięcioramiennych felgach aluminiowych z wstawkami z włókna węglowego. Wstawki poprawiają przepływ powietrza. Samochód posiada ceramiczne hamulce z 10-tłoczkowymi zaciskami.
Tył
Tył jest zdominowany przez unikalny „pływający” spojler dachowy z włókna węglowego. To element inspirowany sportami motorowymi, który przywodzi na myśl skrzydła samochodów wyścigowych. Zoptymalizowany pod kątem wyjątkowej aerodynamiki spojler dachowy kieruje strumień powietrza w dół szyby do aktywnego spojlera na tylnej klapie, który otwiera się automatycznie przy dużej prędkości. Ma trzy różne kąty rozłożenia, w zależności od wybranego trybu napędu.
Wnętrze: nowy poziom premium
Lotus Eletre przenosi wnętrza Lotus na nowy poziom. Zorientowana na wydajność i techniczna konstrukcja jest wizualnie lekka i wykorzystuje materiały najwyższej jakości. Samochód z czterema pojedynczymi siedzeniami, jest dostępny dla równolegle z tradycyjnym układem pięciomiejscowym. Stały panoramiczny szklany dach dodaje wnętrzu jasnego i przestronnego charakteru. Kokpit zorientowany na kierowcę i wysoka konsola środkowa są inspirowane modelami Lotus Emira i Evija.
W kabinie Eletre jest mnóstwo praktycznych schowków. Konsola środkowa zawiera półkę z bezprzewodowym ładowaniem telefonów komórkowych, a także dwa uchwyty na kubki o różnych rozmiarach.
Infotainment i technologia
System informacyjno-rozrywkowy w Eletre to pionierskie i innowacyjne wykorzystanie inteligentnych technologii. Jest to efekt współpracy między zespołem projektowym w Warwickshire z zespołem Lotus w Chinach. Ma on ogromne doświadczenie w dziedzinie User Interface (UI) i User Experience (UX).
Fizyczne przyciski
Chociaż każdy element Eletre może być sterowany cyfrowo, niektóre kluczowe elementy sterujące są zduplikowane za pomocą przełączników analogowych. To kolejny ukłon w stronę prostoty, z której słynie Lotus. Dostępne jest również sterowanie głosowe za pomocą zaawansowanej technologii rozpoznawania mowy.
Standardowy system audio w samochodzie zapewnia renomowana brytyjska marka KEF. Nazywany KEF Premium, jest to 1380-watowy 15-głośnikowy zestaw z Uni-QTM i technologią dźwięku przestrzennego. Uni-Q rezygnuje z oddzielnych głośników wysokotonowych i średniotonowych, zamiast tego łącząc oba w jedną, idealną akustycznie jednostkę. Obejmuje całe spektrum dźwięków średnich i wysokich częstotliwości z jednego punktu w przestrzeni, zapewniając bardziej spójne, realistyczne wrażenia dźwiękowe.
LIDAR
Technologia jest wykorzystywana w Eletre znacznie więcej niż tylko do systemów informacyjno-rozrywkowych. Jest również sercem pakietu inteligentnych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Wiele z nich zaprojektowano z myślą o przyszłości, aby nowe funkcje można było włączyć za pośrednictwem aktualizacji Over The Air. Kilka z nich korzysta z systemu LIDAR; jego rozkładane czujniki są ukryte, gdy nie są potrzebne.
System LIDAR oznacza, że Lotus Eletre obsługuje technologię jazdy autonomicznej i jest też przygotowany na dalszy rozwój, dzięki już zintegrowanemu sprzętowi. Dalsze możliwości można dodać za pomocą aktualizacji oprogramowania OTA, o ile jest to dozwolone przez lokalne przepisy rynkowe.
Eletre jest dostępny z inteligentnym tempomatem adaptacyjnym (ACC); System Łagodzenia Kolizji z Przodu (CMSF); informacje o znakach drogowych (TSI); Ostrzeżenie o otwartych drzwiach (DOW); Alert o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA); Powiadomienie o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA); Asystent zmiany pasa ruchu (LCA); Wykrywanie obecności dzieci (CPD); Pomoc w utrzymaniu pasa ruchu z ostrzeżeniem/zapobieganiem zjechaniu z pasa ruchu (LKA+); Postojowy hamulec awaryjny (PEB); Wsparcie łagodzenia skutków kolizji tył (CMSR); oraz także system wezwania ratunkowego (E-Call). Na skrajnych tylnych siedzeniach znajdują się także punkty mocowania fotelików dziecięcych.
Najnowsza technologia łączności, w tym kompatybilność z 5G, jest również częścią pakietu Eletre. Umożliwia to ciągłe połączenie z samochodem za pośrednictwem aplikacji na smartfona. Dostępne są aktualizacje oprogramowania OTA oraz możliwość zakupu nowych funkcji dostępnych za pośrednictwem oprogramowania, gdy tylko staną się dostępne. Aplikacja na smartfony będzie obejmować dostęp do dzienników jazdy, stanu pojazdu i stanu naładowania, funkcji zdalnych, usług lokalizacyjnych itp.
Całkowicie nowa platforma EV zapewniająca wyjątkową wydajność
Lotus Eletre jest zbudowany na całkowicie nowej, dedykowanej architekturze pojazdu elektrycznego 800 V ze zintegrowanym systemem dystrybucji zasilania wysokiego napięcia. W tej architekturze zastosowano aluminium i stal o wysokiej wytrzymałości, aby uzyskać optymalną sztywność konstrukcji. Płaski akumulator i silniki elektryczne znajdują się blisko ziemi. Tworzą nisko położony środek ciężkości spełniając podstawowe zobowiązanie Lotusa dotyczące wyjątkowych osiągów dynamicznych. Wysoka gęstość energii akumulatora zapewnia także najlepszą możliwą równowagę osiągów i zasięgu jazdy. Samochód ma dwa silniki elektryczne, jeden napędzający przednie koła, a drugi napędzający tylne. Elektryczny układ napędowy typu „trzy w jednym” integruje każdy silnik ze sterownikiem i reduktorem. Jest to wydajna konstrukcja, która sprawia też, że urządzenie jest małe i lekkie.
Dynamika
Lotus Eletre charakteryzuje się wyjątkową dynamiką, wyjątkowym komfortem i prawdziwą wydajnością Lotusa. Samochód ma także pięciowahaczowe tylne zawieszenie, zapewniające optymalne prowadzenie. Standardowe wyposażenie obejmuje również awieszenie pneumatyczne i system ciągłej kontroli tłumienia (CDC). Dostępna jest także aktywna wysokość jazdy, aktywne sterowanie tylną osią, aktywny stabilizator i wektorowanie momentu obrotowego.
Samochód wyposażono w cztery tryby jazdy, które dostosowują układ kierowniczy, ustawienia amortyzatorów, reakcję układu napędowego i także czułość pedału przyspieszenia. Dostępne tryby to Range, Tour, Sport, Off-Road i Individual, które są również standardem we wszystkich wersjach samochodu.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.