MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Elektryczny Rolls-Royce Spectre po zimowych testach

W pełni elektryczny Rolls-Royce Spectre kończy zimowe testy w specjalistycznym kompleksie w pobliżu koła podbiegunowego, gdzie z sukcesem pokonuje wyzwania pojawiające się w temperaturze -40 stopni Celsjusza. Po przejechaniu ponad pół miliona kilometrów Spectre ukończył niemal 25 proc. programu testowego symulującego 400 lat użytkowania.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Zimowe testy w ekstremalnych warunkach

Nowy model Rolls-Royce’a zawsze rozpoczyna „życie” zimą. Jest kilka przyczyn, dla których marka wystawia swoje produkty na takie warunki. Po stworzeniu pierwszych prototypów, inżynierowie wykonują podstawowe testy w ekstremalnych warunkach. Wszystko aby upewnić się, że w zimnie każdy system poprawnie działa i funkcjonuje na podstawowym poziomie. Test ten łączy się z początkiem procesu udoskonalania projektu – pierwszych „lekcji” wykończeniowych, które stworzą fundamenty dla samochodu godnego marki.

Na początek badane są hałas, wibracje oraz sztywność. Zmienne, które mają tu wpływ są bardzo różnorodne. Rozciągają się od materiałów wykorzystanych do wykonania elementów konstrukcji po gęstość gumy umocowanej przy drzwiach. Badania związane są z materiałami z których wykonano tuleje, połączenia a nawet własności klejów. Własności tych elementów mogą zmienić się znacznie, gdy poddać je działaniom ekstremalnych temperatur. Analogicznie dotyczy to także wydajności ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i systemów chłodzenia.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Jako że Rolls-Royce reprezentuje prawdziwy luksus, podczas zimowych testów sprawdza się dodatkowy, bardzo istotny aspekt. Inżynierowie marki określają go jako “złagodzony czas”. Umożliwia on dokładność i kontrolę nad tworzeniem doświadczeń jazdy Rolls-Roycem przy wykorzystaniu systemów kontroli podwozia i elektroniki oraz zarządzania napędem.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Ślisko

Jeżdżąc po słabo przyczepnych nawierzchniach, jak śnieg i lód i celowo destabilizując Spectre, inżynierowie stwarzają dynamiczne warunki przy niskich prędkościach. Symulują w ten sposób warunki które zwykle mogłyby wystąpić podczas szybkiej jazdy. Dzięki temu parametryzuje się i udoskonala prowadzenie w warunkach zimowych. Sprawdza się sterowność, stabilność, przewidywalność oraz „waftability” (odczucie swobodnego, niewymuszonego poruszania się Rolls-Roycem), które definiują doświadczenie jazdy samochodem tej marki. Umożliwia to także inżynierom zbadanie szczegółów reakcji samochodu. Pozwala to zaprogramować systemy samochodu i nauczyć zachowania i komunikacji odpowiadającej Rolls-Royce’owi godnemu swojej marki.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre: Rolls-Royce 3.0

Rolls-Royce 3.0 to początek śmiałej elektrycznej przyszłości marki. Określenie „Rolls-Royce 3.0” odnosi się do postępów czynionych przez markę od czasu jej powstania. Phantom, pierwszy Rolls-Royce z Goodwood, był Rolls-Roycem 1.0. Następnie pojawiła się nowa, w pełni aluminiowa konstrukcja, na bazie której powstały obecny Phantom, Cullinan, Ghost, a także projekty Coachbuild. Ten etap został określony jako Rolls-Royce 2.0. Rolls-Royce 3.0 integruje w pełni elektryczny napęd oraz system Decentralised Intelligence z konstrukcją stworzoną przez markę.

Spectre jest najbardziej skomunikowanym Rolls-Roycem w historii, a każda jego część jest inteligentniejsza niż w jakimkolwiek innym modelu. Występuje tu 141 200 połączeń typu “nadawca-odbiorca” i ponad 1000 funkcji z 25 000 podfunkcji. Dla porównania Phantom ma 51 000 połączeń nadawca-obiorca, 456 funkcji i 647 podfunkcji.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Znaczny wzrost poziomu integracji elektroniki i elektrycznego napędu Spectre, umożliwia bezpośrednią wymianę informacji pomiędzy 1000+ funkcji bez centralnego ich przetwarzania. I chociaż wymagało to od inżynierów, by wydłużyli długość przewodów od 2 km w obecnych w obecnych modelach do 7 km w Spectre, a także napisania ponad 25 razy więcej algorytmów, oznacza to dla marki ogromny krok w przód. Dla każdego zestawu funkcji może być stworzona specjalna opcja sterowania. Tworzy to niespotykany poziom szczegółowości i doskonałości kontroli, co specjaliści marki od budowy podwozi, już nazywają „Rolls-Roycem w wysokiej rozdzielczości.”

Rolls-Royce Spectre: architektura

Podczas prac nad wyglądem Spectre, wybrano wyjątkowo proporcjonalny, budzący emocje styl nadwozia. Projektanci marki uważają Spectre za duchowego następcę Phantoma Coupé. Gdy tworzyli stylistykę Spectre, wzięli pod uwagę wymiary, jak i emocjonalny design Phantoma Coupé i innych modeli coupé z przeszłości. Nie tylko udało im się przywołać te emocje przez sylwetkę i rozmiar Spectre, ale poszli dalej. Przywołali jedną z kluczowych cech Phantoma Coupé: rozdzielone światła, założenie projektowe, które było przynależne Rolls-Royce’owi przez wiele dekad.

Dzięki elastyczności konstrukcji będącej własnością Rolls-Royce’a i zarezerwowanej wyłącznie dla produktów tej marki, wygląd zewnętrzny i jego skala odpowiadają autentycznemu Rolls-Royce’owi. Najbardziej widoczne jest to w przypadku rozmiaru kół Spectre – będzie to pierwsze coupé od 1926 r. wyposażone w 23-calowe koła.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre
Płaska podłoga

Dzięki niskiemu umieszczeniu podłogi pomiędzy strukturą progów, powstał kanał aerodynamiczny dla akumulatora i idealnie gładki profil podłogowy. Przy okazji stworzyło to opcję niskiego umiejscowienia foteli i otulającego klimatu kabiny.

Przez przesunięcie przegrody projektanci i inżynierowie byli również w stanie umieścić głębiej deskę rozdzielczą, by jeszcze bardziej otulić pasażerów. To odczucie wzmacnia bardzo niski kąt umieszczenia szyby, a także niezwykle wydajny profil przepływu powietrza. To, wraz z innymi inteligentnymi rozwiązaniami projektowymi, takimi jak wprowadzenie bardziej aerodynamicznego kształtu sylwetki Spirit of Ecstasy, ma wpływ na współczynnik oporu powietrza. Elektryczny Rolls-Royce w pierwszych prototypach osiągał poziom tego współczynnika na poziomie zaledwie 0,26.

Elektryczny Rolls-Royce Spectre

Położenie baterii dzięki należącej do marki konstrukcji, dostarcza kolejnej korzyści współgrającej z pożądanym doświadczeniem jazdy Rolls-Roycem. Poprzez umieszczenie pomiędzy podłogą samochodu a górną powierzchnią baterii kanałów dla kabli i przewodów, inżynierom udało się stworzyć dodatkową funkcję akumulatora – 700 kg materiału wygłuszającego.

Po zakończeniu testów zimowych, Spectre będzie kontynuować swój globalny program testowy. Elektryczny Rolls-Royce Super Coupé wciąż ma do przejechania niemal 2 mln km nim inżynierowie uznają ten projekt za ukończony i zanim pierwsze egzemplarze trafią do rąk klientów w IV kwartale 2023 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *