Ford po 54 latach wycofuje się z brytyjskiej F4, dawnej Formuły Ford

Brytyjskie Mistrzostwa F4, w których za źródło napędu dopuszczonych pojazdów służą silniki Forda, od ponad 50 lat są szkołą wyczynowej jazdy dla początkujących kierowców wyścigowych. Seria mistrzostw wystartowała w 1967 roku pod nazwą Formuła Ford, następnie zyskała w 2015 roku sławę jako MSA Formula, a następnie od 2016 roku Formuła 4 (F4). Pomogła ona ukształtować ścieżki kariery przyszłych gwiazd F1 i poznać smak zwycięstwa takim kierowcom, jak James Hunt, Ayrton Senna, Damon Hill, Jenson Button i Lando Norris.

Ostatnie zawody F4 z udziałem samochodów wyścigowych napędzanych 1,6-litrowymi silnikami EcoBoost Forda odbyły się w dniach 23-24 października 2021 r. na torze Brands Hatch w Wielkiej Brytanii. Dokładnie na tym samym torze, na którym seria rozpoczęła się 54 lata wcześniej.

Formuła Ford na przestrzeni dekad

Wyścigi pomyślano jako niskokosztową serię dla młodych kierowców, która pomogłaby im przejść z kartingu na wyższy poziom rywalizacji samochodów jednomiejscowych. Pierwsze samochody Formuły Ford miały pod maską fordowską 105-konną 1,6-litrową jednostkę Kent, pochodząca z rodzinnego samochodu Ford Cortina. Seria błyskawicznie zdobyła popularność wśród zawodników i również wśród widzów. Pierwszy wyścig poza granicami Wielkiej Brytanii odbył się w Belgii w 1967 roku.

James Hunt, Emerson Fittipaldi…

W sezonie 1968 wyścigi w Formule Ford wygrywał i ustanawiał rekordy okrążeń James Hunt, późniejsza legenda sportów motorowych. Otworzyło mu to drogę do wielkiej kariery. W 1976 roku Hunt został mistrzem F1. Ale to nie Hunt był pierwszym wychowankiem Formuły Ford, który zdobył tytuł mistrzowski w F1. W 1972 roku, dwa lata po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w południowoamerykańskiej Formule Ford, mistrzem F1 został Emerson Fittipaldi.

Brytyjska Formuła Ford

W latach 80-tych seria rozkwitła dzięki zaciętej walce i profesjonalnym umiejętnościom młodych kierowców. Brak skrzydeł zwiększających siłę docisku aerodynamicznego nadał samochodom Formuły Ford nie tylko charakterystyczny wygląd. Pozwolił także na emocjonujące manewry wyprzedzania, ponieważ samochody były mniej podatne na turbulencje powodowane przez wyprzedzane samochody. Pozwoliło to niektórym zawodnikom, osiągającym później sukcesy sportowe, doskonalić umiejętności walki na torze.

Ayrton Senna - brytyjska Formuła Ford
Ayrton Senna, Michael Schumacher…

Ayrton Senna zdobył tytuły mistrzowskie w Formule Ford w 1981 i 1982 roku. Później poszedł o krok dalej w Formule 1, gdzie zdobył trzy tytuły mistrza świata. W seriach europejskiej i niemieckiej, w 1988 roku, Michael Schumacher zajął odpowiednio drugie i szóste miejsce. Zapoczątkował także swoją drogę do Formuły 1, w której osiągnął rekordową do dzisiaj liczbę siedmiu tytułów mistrza świata.

Ayrton Senna - brytyjska Formuła Ford
Lata 90-te

Lata 90-te rozpoczęły nową erę w Formule Ford wraz z przejściem w 1993 roku na wersję 1,8-litrowego silnika Zetec o mocy 145 KM. Napędzał on popularne modele Forda, takie jak Escort i Orion. Jedenaście lat przed zdobyciem tytułu mistrza świata F1, Jenson Button wygrał zarówno British Formula Ford Championship, jak i Formula Ford Festival w 1998 roku.

W 2006 roku Formuła Ford wprowadziła wersję 1,6-litrowego silnika Duratec o mocy 155 KM. Napędzał on między innymi innowacyjnego Forda Focusa. Następnie w 2012 roku seria otrzymała turbodoładowanie w 1,6-litrowym silniku EcoBoost o mocy 165 KM.

Wprowadzenie przednich i tylnych skrzydeł

W 2015 roku wprowadzono jedną z najbardziej radykalnych zmian w specyfikacjach technicznych. Dodano do samochodów przednie i tylne skrzydła aerodynamiczne. Lepsze czasy okrążeń oraz także wygląd “mini-F1” skusiły utalentowanych, kochających prędkość młodych kierowców. Wśród nich znalazła się także obecna wschodząca gwiazda F1 – Lando Norris. W tamtym sezonie zdobył mistrzostwo MSA Formula (brytyjskiej Formuły 4).

Koniec wsparcia dla wyścigów. Niech żyją rajdy…

Obecnie, gdy Ford Motor Company wycofuje się z wspierania wyścigów samochodów jednomiejscowych, myśli i emocje kierują się ku nadchodzącej hybrydowej erze w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W niej Ford ponownie będzie współpracował z firmą M-Sport w programie startów samochodów M-Sport Ford Puma Rally1. Puma wyposażona w hybrydowy układ napędowy typu plug-in nowej generacji, który łączy zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh, zadebiutuje podczas Rajdu Monte Carlo w styczniu 2022 roku..

WRC będzie pierwszą zelektryfikowaną formułą sportów motorowych na świecie, rozgrywaną z udziałem Forda, który chce w rajdach wykorzystać sukces, jaki odniosły wprowadzone na rynek modele, takie jak w pełni elektryczny Mustang Mach-E i przygotowywany do rynkowego debiutu E-Transit.

Znakomici wychowankowie
  • James Hunt
    1 tytuł mistrza świata F1, 93 starty
    Formula Ford 1968, samochód Russell-Alexis
  • Emerson Fittipaldi
    2 tytuły mistrza świata F1, 149 startów
    Formula Ford 1969, zespół Jim Russell Racing
  • Ayrton Senna
    3 tytuły mistrza świata F1, 162 startów
    Formula Ford 1981, samochód Van Diemen oraz 1982 zespół Rushen Green
  • Damon Hill
    1 tytuł mistrza świata F1, 122 starty
    Formula Ford 1985, zespół Manadient Racing
  • Michael Schumacher
    7 tytułów mistrza świata F1, 308 startów
    Formula Ford 1988, zespół Eufra Racing
  • David Coulthard
    247 startów w wyścigach F1
    Formula Ford 1989
  • Rubens Barrichello
    326 startów w wyścigach F1
    Formula Ford 1989, zespół Arisco
  • Mark Webber
    217 startów w wyścigach F1
    Formula Ford 1995, zespół Yellow Pages Racing
  • Jenson Button
    1 tytuł mistrza świata F1, 309 starty
    Formula Ford 1998, zespół Haywood Racing
  • Anthony Davidson
    24 startów w wyścigach F1
    Formula Ford 1999, 2000, zespół Haywood Racing
  • Daniel Ricciardo
    200+ startów w wyścigach F1
    Formula Ford 2005, własny samochód Van Diemen
  • Lando Norris
    50+ startów w wyścigach F1
    MSA Formula 2015, zespół Carlin
Powiedzieli:

Wciąż mam mojego Van Diemena z 1989 roku w moim muzeum w Szkocji, a samochód dzisiaj wygląda równie dobrze, jak ostatniego dnia, kiedy ścigał się na torze. To bardzo miłe wspomnienia i także piękna historia wszystkiego tego, co Formuła Ford dała światu sportów motorowych. Ten emerytowany samochód wyścigowy zawsze będzie miał miejsce w moim sercu.

David Coulthard, były kierowca F1

Formuła 4 była w moim przypadku idealnym krokiem w przyszłość i doskonałym sposobem na rozpoczęcie całej mojej kariery. Stoczyłem tam wiele zaciętych bitew, które pamiętam do dziś. Najlepsze w tym wszystkim było to, jak wyrównana była rywalizacja między wszystkimi kierowcami. Zacięta walka toczyła się też w każdy weekend. To zmuszało zatem do ciężkiej pracy – świetne wspomnienia!

Lando Norris, kierowca F1

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *