MINI John Cooper Works powraca do wyścigu 24h Nurburgring
W 2022 roku po dziesięciu latach przerwy MINI John Cooper Works ponownie weźmie udział w legendarnym 24h wyścigu na torze Nurburgring. Samochód wyścigowy zgłoszony przez prywatny zespół Bulldog Racing i zbudowany w Nürburgu wystartuje w klasie SP3T
24-godzinny wyścig na torze Nurburgring jest uważany za najcięższą próbę wytrzymałościową dla człowieka i maszyny. W tym roku 50. edycja rywalizacji odbędzie się w dniach 26-29 maja 2022 r. Wyścig odbędzie się na torze o długości 25,378 km obejmującym nitkę Grand Prix i legendarną Pętlę Północną toru Nurburgring. Weźmie w nim udział MINI John Cooper Works.
Projekt zapoczątkowany został we wrześniu ubiegłego roku przez Bulldog Racing w regionie Eifel, zaledwie kilka metrów od Pętli Północnej. Użyty pojazd to MINI John Cooper Works z czterocylindrowym silnikiem turbo znanym z modeli MINI John Cooper Works Clubman i MINI John Cooper Works Countryman. To silnik o mocy 225 kW (306 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Zaczerpnięta z modeli seryjnych 8-stopniowa skrzynia Steptronic ze zintegrowaną mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego z efektem blokady do 70% zapewnia też bezstratnie przełożenie momentu obrotowego na porywające osiągi.
Modyfikacje wyścigowe
Na potrzeby wyścigów w standardowym MINI John Cooper Works wprowadzono następujące modyfikacje wykraczające poza regulamin klasy SP3T:
- Montaż klatki bezpieczeństwa opracowanej specjalnie dla tego modelu.
- Powiększenia zbiornika paliwa do 100 l.
- Daleko idące zmiany w zakresie aerodynamiki, w tym regulowane tylne skrzydło, całkowicie osłonięte podwozie, tylny dyfuzor i przedni splitter.
- Konsekwentna redukcja masy, np. dzięki zastosowaniu szyb z Makrolonu®.
- Specjalnie dobrane do tego modelu wyścigowe zawieszenie z regulacją odbicia i dobicia.
- Wymiana wszystkich ruchomych części układu jezdnego i zawieszenia na wzmocnione łożyska typu uniball
- Montaż pneumatycznych podnośników
- Adaptacja sportowego układu wydechowego z katalizatorem wyścigowym
- Zastosowanie oryginalnych części układu hamulcowego BMW M Performance.
MINI w sportach motorowych
W roku 1962 Pat Moss zapisała się w historii sportów motorowych. Zdobyła dla MINI pierwsze międzynarodowe rajdowe zwycięstwo podczas Rajdu Tulipanów. Jej zwycięstwo zapoczątkowało też wyjątkową historię sukcesów klasycznego Mini w rajdach. To trzy zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1964 (Paddy Hopkirk), 1965 (Timo Mäkinen) i 1967 (Rauno Aaltonen).
Pasmo sukcesów obejmuje także sześć zwycięstw w Rajdzie Dakar. W 2012 (Leonid Nowicki), 2013 (Stéphane Peterhansel), 2014 (Nani Roma), 2015 (Nasser Al-Attiyah), 2020 (Carlos Sainz Sr.) i 2021 (Stéphane Peterhansel).
Samochód wyścigowy MINI John Cooper Works „Made in Nürburg” stanowi także hołd dla motorsportowych tradycji marki MINI. Został pomalowany w klasycznej kolorystyce samochodów wyścigowych z lat 60. w kolorze czerwono-białym.
Harmonogram sportowy
Od rozpoczęcia projektu do jego zakończenia pod koniec marca 2022 r. minęło zaledwie siedem miesięcy. W najbliższych tygodniach do czasu startu w 24‑godzinnym wyścigu zaplanowano dalsze testy na Pętli Północnej toru Nürburgring. Testy będą miały miejsce także w centrum testowym BMW Group w Miramas na południu Francji. Położony między Marsylią a Awinionem były tor wyścigowy oferuje doskonałe warunki do wszechstronnych testów i optymalizacji w najróżniejszych warunkach. Układ jezdny samochodu wyścigowego MINI John Cooper Works będzie tam poddawany wszechstronnym i zróżnicowanym testom. Friedhelm Thelen, ekspert w temacie Nürburgringu i szef zespołu Bulldog Racing, wie, jak ważne są kompleksowe testy przed wyścigiem: — 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring to ekstremalne obciążenie dla wszystkich podzespołów pojazdu. Dlatego cieszymy się, że będziemy mogli skorzystać z Centrum Testowego BMW Group i testować tam model John Cooper Works.
BMW Group testuje nowe modele i innowacyjne technologie układu jezdnego na torze testowym w Miramas od 1986 r. Lista kierowców MINI w 24h Nurburgring i dalszy program wyścigów na rok 2022 zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Informacja prasowa
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.