Wyścigowa Toyota GR Supra GT4 Evo na sezon 2023
Toyota GR Supra GT4 to samochód wyścigowy produkowany przez TOYOTA GAZOO Racing od 2020 roku. Pojazd jest oparty na modelu GR Supra, pierwszym globalnym sportowym modelu z linii GR. Obecnie na całym świecie w wyścigach startuje ponad 50 egzemplarzy GR Supry GT4, które wygrały 11 krajowych i międzynarodowych mistrzostw GT4. Model zdobył tytuły mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i również w Europie, a jego kierowcy ponad 100 razy stawali na podium.
50 zwycięstw
W sierpniu 2022 roku samochód świętował 50. zwycięstwo w klasie w prestiżowych mistrzostwach. Zdobyli je Masayoshi Oyama i Masayuki Ueda z zespołu Akiland Racing w klasie Am w GT World Challenge Asia na torze Sportsland Sugo w Japonii.
Od premiery GR Supry GT4 minęły już 3 lata, a rywalizacja w popularnej kategorii GT4 jest również bardzo zacięta. Dlatego TOYOTA GAZOO Racing opracowała nową wersję auta na rok 2023, aby zapewnić swoim klientom kolejne udane sezony pełne sukcesów. Wszystkie modyfikacje w nowej GR Suprze GT4 EVO zostały wprowadzone w odpowiedzi na oczekiwania klientów TOYOTA GAZOO Racing, czyli prywatnych zespołów i kierowców startujących wyczynową GR Suprą w wyścigach GT4.
Udoskonalona GR Supra GT4 EVO
W pracach nad nowym modelem inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing korzystali z doświadczeń, jakie zdobyli też udzielając wsparcia technicznego klientom podczas ich startów na torach całego świata. Kierowcy i zespoły dostarczyli im cennej wiedzy o swoich potrzebach, przekazując wskazówki w kwestii dalszego rozwoju auta.
Prace rozwojowe koncentrowały się na trzech obszarach – osiągach, hamowaniu i precyzji prowadzenia. Nowy układ hamulcowy, zmodyfikowane ustawienia ABS, najnowocześniejsze zawieszenie marki KW i nowe stabilizatory sprawiły, że GR Supra GT4 EVO lepiej się prowadzi i również szybciej pokonuje zakręty. 3,0-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik turbo ma też większą moc, zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego i bardziej efektywny układ chłodzenia. Dzięki temu samochód może uzyskiwać lepsze czasy okrążenia.
Bliska współpraca z kierowcami i zespołami GT4 pozwoliła wyznaczyć konkretne cele, które zostały osiągnięte w nowym modelu. GR Supra GT4 EVO jest łatwiejsza w prowadzeniu, a jednocześnie oferuje lepsze osiągi i bardziej pewną, precyzyjną jazdę, na czym zyskują zarówno pasjonaci startujący w amatorskich wyścigach, jak i profesjonalni zawodnicy.
Debiut już w styczniu 2023 podczas 24h of Daytona
Toyota GR Supra GT4 EVO zadebiutuje w wyścigach, startując w słynnym 24 Hours of Daytona w styczniu 2023 roku. Będzie to także pierwsza runda serii IMSA Michelin Pilot Challenge 2023.
Gotowa do startów GR Supra GT4 EVO kosztuje w Europie 186 000 euro netto, bez podatków, opłat celnych i logistycznych. Europejscy klienci mogą składać zamówienia na GR Suprę GT4 EVO w TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH w Kolonii. Za dystrybucję w Ameryce Północnej odpowiada firma TRD U.S.A., natomiast w Japonii i Azji Toyota Customizing & Development Co.
TOYOTA GAZOO Racing blisko współpracuje z klientami przez cały czas użytkowania auta, udzielając wsparcia technicznego podczas przygotowań do wyścigów i bezpośrednio na torze oraz dostarczając także części zamienne. Obecni klienci startujący modelem GR Supra GT4 mogą też rozbudować swoje auto, zamawiając zestaw modernizacyjny.
GR Supra GT4 EVO – specyfikacja techniczna
Podwozie
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 1855 mm |
Konstrukcja | Stalowo-aluminiowe nadwozie oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z homologacją FIA |
Przedni spojler | Splitter z kompozytu z włókien naturalnych |
Tylny spojler | Skrzydło z kompozytu z włókien naturalnych |
Zbiornik paliwa | Bezpieczny zbiornik paliwa ATL FT3 w motorsportowej specyfikacji z systemem szybkiego tankowania (120 l) |
Fotel kierowcy | Fotel wyścigowy OMP z sześciopunktowymi pasami, zgodny z homologacją FIA 8862-2009 |
Silnik i skrzynia biegów
Typ | Rzędowy, sześciocylindrowy z turbosprężarką typu twin-scroll |
Pojemność | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | W zależności od SRO BOP (Balance of Performance); możliwość różnych map silnika |
Maksymalny moment obrotowy | 660 Nm w zależności od SRO BOP (Balance of Performance) |
Komputer | Marelli ECU |
Skrzynia biegów | Modyfikowana automatyczna skrzynia ZF z łopatkami, napęd na tylne koła |
Olej i smary | Ravenol |
Wydech | Wyścigowy Akrapovič z katalizatorem |
Mechanizm różnicowy | Motorsportowa specyfikacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu marki DREXLER |
Półoś | GKN Motorsport skonfigurowana dla wysokiego momentu obrotowego |
Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe |
Amortyzatory | regulowane wyścigowe amortyzatory KW |
Układ kierowniczy | Rack and pinion, elektrycznie wspomagany |
Hamulce (przód) | Sześciotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 390 mm |
Hamulce (tył) | Czterotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 355 mm |
Opony przód/tył | 305/660-18 przód, 305/660-18 tył (Pirelli) |
Koła | 11 x 18 cali OZ |
Systemy elektroniczne
Kontrola trakcji | Standard |
ABS motorsportowy | Standard |
Cyfrowy wyświetlacz | Standard |
Oprogramowanie | Standard |
Kamera tylna | Opcja |
System kontroli ciśnienia w oponach | Opcja |
Czujniki skoku zawieszenia | Opcja |
Wyposażenie
System gaśniczy | Standard |
Podnośnik pneumatyczny | Standard |
System nawadniania dla kierowcy | Opcja |
Homologowany pakiet długodystansowy | Opcja |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.