Praga Bohema – czeski supersamochód
Czeska motoryzacja to nie tylko Skoda. Równie bogatą historię ma Praga – marka licząca się na rynku przed wojną, znana z produkcji nie tylko samochodów, ale nawet samolotów. Po wojnie firma zajęła się produkcją samochodów ciężarowych. Choć na prawie 30 lat zniknęła z rynku, pod koniec XX wieku wróciła, tym razem – poza ciężarówkami – także z ofertą motocykli crossowych. Obecnie marka produkuje wyścigowe samochody R1, gokarty, ciężarówki startujące w Rajdzie Dakar i lekkie samoloty wielozadaniowe Praga Alfa. Najnowsza konstrukcja to supersamochód o nazwie Praga Bohema.
Praga Bohema
Napędzana silnikiem V6 3,8 biturbo Nissana GTR o mocy 700 KM przy 6800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 725 Nm w zakresie od 3000 do 6000 obr/min, Praga Bohema waży tylko 982 kg. Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem wyczynowej, sekwencyjnej skrzyni biegów Hewland. To wszystko przekłada się na osiągi prawdziwego supersamochodu. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje 2,3 sekundy, a prędkość maksymalną określono enigmatycznie na „powyżej 300 km/h”. Praga Bohema jest przy tym samochodem z normalną homologacją drogową.
Skąd pochodzi inspiracja? Z prototypu Praga R1R, który potwierdził słuszność filozofii niezwykle mocnego samochodu drogowego nadającego się też do użytku na torze wyścigowym. Praga zebrała cenne doświadczenia, a słuszność koncepcji potwierdził także wieloletni ambasador praskiej marki, były kierowca F1 i IndyCar Romain Grosjean.
Aerodynamika rodem z F1
Pragę Bohema opracował mały, ale bardzo utalentowany zespół projektantów i inżynierów. Aerodynamiczny kształt wykonanego z włókna węglowego nadwozia, dopracowano do perfekcji w tunelu aerodynamicznym jednego z zespołów Formuły 1. Aerodynamika samochodu zapiera dech w piersiach. Przy prędkości 250 km/h generuje aż 900 kilogramów docisku aerodynamicznego.
Produkcja rusza w przyszłym roku
Po pięciu latach od uruchomienia projektu, testach drogowych i torowych, Praga Bohema przechodzi ostatnią fazę rozwoju. Zaprezentowany samochód to wersja przedprodukcyjna. Ostateczna specyfikacja seryjna zostanie zaprezentowana w pierwszej połowie 2023 roku. Obecnie firma zaczyna przyjmować zamówienia. Cenę samochodu określono na 1.280.000,- euro netto. Produkcja planowana jest na drugą połowę 2023 roku. W pierwszym roku Praga wyprodukuje łącznie pierwsze dziesięć sztuk Bohemy. W ciągu następnych czterech lat, co rok powstanie około dwudziestu sztuk Praga Bohema. Łącznie ma powstać tylko 89 egzemplarzy.
Redakcja Overdrive
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.
Piękny. Polaczki mogą tylko zazdrościć… wszystkim.
Mozilla, chrome i brave. Te trzy przeglądarki sprawdziłem i po kliknięciu, w zdjęcie, otwiera się w nowym oknie, żeby przejść do następnego, trzeba okno wyłączyć i kliknąć, w kolejne itd. XXI wiek widać nie wszędzie dotarł. Trochę to męczące. Artykuł o kamperze ta sama sytuacja. Szkoda.