MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowe BMW 3.0 CSL – najdroższe „M” w historii

BMW 3.0 CSL to model kultowy i bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów. Na pięćdziesięciolecie swojego działu sportowego, czyli M GmbH, BMW postanowiło opracować specjalny, limitowany model wskrzeszający nazwę legendarnego coupé. Limitowany oznacza w tym przypadku serię zaledwie 50 samochodów.

Nowe BMW 3.0 CSL
Wyścigowe BMW 3.0 CSL z 1973 roku

Wyścigowa wersja historycznego BMW 3.0 CSL wygrała Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych podczas swojego inauguracyjnego sezonu w 1973 roku – i powtórzyła ten tytuł jeszcze pięć razy z rzędu w latach 1975-1979. Kierowcy tacy jak Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon i Niki Lauda zostawili konkurencję w tyle na torze Nürburgring i wielu innych torach, po czym BMW odniosło pierwsze zwycięstwa na amerykańskich torach już w 1975 roku. Wszystkie te sukcesy pomogły fabrycznym samochodom wyścigowym zdobyć międzynarodową popularność.

BMW 3.0 CSL Nürburgring 1973.
BMW 3.0 CSL Nürburgring 1973 r.
Współczesne BMW 3.0 CSL

Nowe BMW 3.0 CSL to współczesna reinterpretacja wszystkich cech ukrytych w oznaczeniu wyścigowego modelu. Jego nadwozie coupe jest jednocześnie eleganckie i dynamiczne. Technologia napędu i zawieszenia wywodzi się z najnowszych osiągnięć BMW M GmbH w motorsporcie i konstrukcji samochodów sportowych. Natomiast niską masę uzyskano dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego. Stosunek mocy do masy nowego BMW CSL wynosi zaledwie 2,9 kilograma na KM.

Nowe BMW 3.0 CSL

Sześciocylindrowy rzędowy silnik ma te same korzenie technologiczne, co jednostka napędowa obecnego zwycięskiego samochodu DTM. Osiąga moc 560 KM i moment obrotowy 550 Nm. Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Aktywny mechanizm różnicowy M w przekładni tylnej osi zapewnia również doskonałą dynamikę. W razie potrzeby zapobiega kompensacji momentu obrotowego między tylnymi kołami. Jednocześnie w sposób ciągły i zmienny zwiększa efekt blokowania do 100 procent. Aktywny mechanizm różnicowy M połączono z DSC (Dynamic Stability Control) i precyzyjnie dostosowuje on blokadę do sytuacji na drodze. Przyczepność jest pod kontrolą na drogach o różnych wartościach tarcia dla prawego i lewego tylnego koła. Przednie hamulce z sześciotłoczkowymi zaciskami mają tarcze o wymiarach 400×38 mm. Tylne tarcze mają 380×28 mm i zaciski jednotłoczkowe.

Nowe BMW 3.0 CSL
Włókno węglowe

Nowe BMW wyposażono w komponenty CFK praktycznie we wszystkich częściach nadwozia. Oprócz dachu, maski i pokrywy bagażnika, przedni i tylny zderzak w całości wykonano z włókna węglowego. Mocowania przedniego i tylnego panelu bocznego, progi boczne, tylny dyfuzor, tylne skrzydło i tylny spojler również wykonano z zaawansowanego technologicznie materiału. Wszystkie komponenty karbonowe są produkowane w małych seriach, głównie ręcznie i wyłącznie dla BMW 3.0 CSL.

Redakcja Overdrive

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *