MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Rolls-Royce Spectre: testy w upałach

Rolls-Royce Spectre pokonawszy niemal 2 mln km kończy trzecią fazę najbardziej rygorystycznych testów w 118-letniej historii marki. A to wciąż nie jest jeszcze koniec. Obecnie trwają testy w ekstremalnie wysokich temperaturach w Republice Południowej Afryki. Prowadzone są w Augrabies, na terenie Prowincji Przylądkowej Północnej oraz we Franschhoek, na terenie „Francuskiego kwartału” winiarskiego w Prowincji Przylądkowej Zachodniej.

Rolls-Royce Spectre

To tu panują stabilne, a zarazem kontrastujące warunki klimatyczne. Suche i ekstremalnie gorące na północy oraz przypominające śródziemnomorskie i wilgotne na południu. Razem zapewniają najlepsze na świecie letnie warunki do jazdy. Najwyższa temperatura przekracza 50°C. Południowy region daje możliwość prowadzenia testów na zróżnicowanych powierzchniach i terenach, w tym po wijących się wiejskich pylistych drogach. To idealne warunki do testów, jakie można sobie wyobrazić.

Rolls-Royce Spectre
2 mln kilometrów testowych

W trakcie tego etapu testów inżynierowie obserwują i udoskonalają każdy system opracowywany podczas ciągłego prowadzenia testu na dystansie 2 mln km. Tylko takie drobiazgowe pozyskiwanie informacji pozwoli ekspertom Rolls-Royce’a na osiągnięcie dokładnie takiego poziomu doskonałości, jaki przekłada się na doświadczenia tak cenione przez klientów. Wszystko to, aby z sukcesem urzeczywistnić definiujące markę hasło „magic carpet ride”.

Rolls-Royce Spectre

Podczas trwania testów Spectre, po pokonaniu odcinka 25 tys. km, każdą z funkcji odpowiedzialnych za osiągi samochodu precyzyjnie dopracowano. Wszystko po to, aby zapewniała doświadczenia z jazdy będące kwintesencją marki. Obecnie zabiegi te prowadzone są dalej według zasady „marginalnych zysków”. Zgodnie z nią, każde, nawet bardzo niewielkie i dodatkowe dopracowanie przełoży się na ogólną znaczną poprawę. Tej zasady, pomimo iż szeroko stosowanej i przynoszącej udokumentowane efekty w elitarnych dyscyplinach sportowych, nigdy tak szeroko nie zastosowano w motoryzacji. Wdrożenie jej jest także częścią szerszego procesu walidacji nazywanego w firmie „Rolls-Royce Finishing School”.

Rolls-Royce Spectre
Dbałość o szczegóły

Przykłady skrupulatnej dbałości o szczegóły prototypów Spectre, są liczne, ale niemożliwe do oszacowania. Odzwierciedlają osąd i wyczucie niezrównanej i od lat pracującej elity inżynierów. Przykładowo ponad 1500 godzin poświęcono już na dopracowanie hamowania rekuperacyjnego tak, by nie wymagało wysiłku, ale przy tym było odczuwalne.

Rolls-Royce Spectre

Podobnie jest w przypadku stabilizacji antypoślizgowej. Jest ona dostrajana tak, by spełniła obietnicę robiącego wrażenie designu super-coupé zapewniającego charakterystyczne dla marki wrażenia „jazdy na latającym dywanie”. W RPA testy te mają szczególne znaczenie, jako że wysokie temperatury mogą zmienić twardość gumowych elementów zawieszenia. W warunkach ekstremalnej zimy parametr ten może się różnić i należy to skompensować.

To wyczerpujące podejście również zastosowano w celu zapewnienia odpowiedniej jakości kolorów i ich blasku. Ma to wpływ na grę świateł przy otwieraniu drzwi do Spectre. Aby zapewnić poczucie harmonii w kabinie niezależnie od światła na zewnątrz, wszystkie wewnętrzne iluminacje, w tym słynna podsufitka Bespoke Starlight, zestaw wskaźników i interfejs SPIRIT, muszą być idealnie skoordynowane. Wymaga to szczegółowej analizy globalnego zakresu ekspozycji i rodzaju światła słonecznego. Wymaga także wykorzystania referencji palety kolorystycznej Pantone w celu zapewnienia spójności kolorów wszędzie na świecie, gdzie znajduje się Spectre.

Rolls-Royce Spectre

W Republice Południowej Afryki i podczas pozostałej części programu testowego także system audio zostanie dostrojony i dopracowany. Wszystko to, aby uzyskać również ułamkową poprawę jakości dźwięku z 17 głośników znajdujących się w Spectre. Po wstępnych testach i kalibracji w warunkach laboratoryjnych system jest obecnie poddawany wyczerpującym testom w rzeczywistych warunkach. Do tego celu wykorzystuje się specjalnie dobraną listę odtwarzania prezentującą szeroki zakres gatunków reprezentujących pełne spektrum wymagań dźwiękowych.

Rolls-Royce Spectre

To zobowiązanie do zapewnienia doskonałych parametrów akustycznych rozciąga się na kluczowe funkcje samochodu. Badano nawet prędkość, z jaką zamykają się samozamykające się drzwi. Wszystko aby upewnić się, że podczas zamykania generują one doskonały poziom pozytywnego hałasu.

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre: przedsięwzięcie dobiega końca

Po zanalizowaniu danych zebranych w RPA producent wdroży odpowiednie działania i środki. Wówczas Rolls-Royce Spectre będzie ukończony w około 80% i wejdzie w ostateczną fazę walidacji. Obejmuje ona poddanie samochodu intensywnemu programowi testów „wszystkich pór roku”, w tym także ponowne wizyty na arktycznych krańcach Arjeplog i w bardziej umiarkowanych warunkach Lazurowego Wybrzeża.

Rolls-Royce Spectre

Ostatnie 500 tys. km testy Spectre skupią się na analizie stylu życia. W tym autorskim procesie testowym Spectre będzie testowany w sytuacjach charakterystycznych dla superluksusowego stylu życia klientów Rolls-Royce’a. Wszystko aby upewnić się, że model sprawdza się w centrach globalnych metropolii, w okolicach nowych i historycznych luksusowych destynacji, a także w innych okolicznościach współmiernych do potrzeb, przyzwyczajeń i stylu życia właścicieli.

O testach

Przed dostawą pierwszych samochodów do klientów, zaplanowaną na IV kwartał tego roku, Spectre przeszedł wyczerpujące testy mające na celu odtworzenie prawie 400 lat normalnego użytkowania w niektórych z najbardziej ekstremalnych warunków na Ziemi. W sumie samochód pokona ponad 2,5 miliona kilometrów, co odpowiada 50-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej.

Rolls-Royce Spectre
Od -40 do ponad 50 stopni

Testy rozpoczęły się zimą 2021 roku w specjalnym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji, zaledwie 55 kilometrów od koła podbiegunowego. W temperaturach sięgających -40°C inżynierowie Rolls-Royce’a zbadali i udoskonalili każdy aspekt osiągów i prowadzenia Spectre na śniegu i lodzie, a także wszelkie skutki długotrwałego ekstremalnego mrozu na akumulatory samochodu i inne układy elektroniczne.

Rolls-Royce Spectre

Po pomyślnym zakończeniu tego badania Spectre spędził lato 2022 roku w bardziej słonecznych, ale nie mniej wymagających klimatach Riwiery Francuskiej i wokół Lazurowego Wybrzeża. Podczas tej wizyty prowadzono także testy na historycznym torze testowym Autodrome de Miramas. To dawny tor Grand Prix, który obecnie oferuje ponad 60 kilometrów zamkniętych tras i 20 najnowocześniejszych torów testowych. Większość badań przeprowadzono jednak na terenach wiejskich Prowansji, oceniając możliwości Spectre w rzeczywistych warunkach na terenie, gdzie wiele samochodów produkcyjnych prawdopodobnie spędzi swoje życie.

Rolls-Royce Spectre

„Powód naszego niezwykłych i niestrudzonych testów prowadzonych na całym świecie jest prosty. Nigdy wcześniej nie było samochodu takiego jak Spectre. Jako pierwszy w pełni elektryczny Rolls-Royce, Spectre reprezentuje nie tylko nowy paradygmat technologii, ale cały przyszły kierunek naszej marki. Tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli wymyślić tę zdumiewającą podróż. Także tylko inżynierowie Rolls-Royce’a mogli ją podjąć. Zadaniem nie jest testowanie samochodu, ale podniesienie poziomu doskonałości motoryzacyjnej.” – Dr. Mihiar Ayoubi, Director of Engineering, Rolls-Royce Motor Cars

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *