Nowe Mitsubishi L200 szóstej generacji
Mitsubishi Motors Corporation zaprezentowało w Bangkoku nową generację pickupa o ładowności 1 tony – L200/Triton. Sprzedaż modelu w Tajlandii już ruszyła, a nowy Mitsubishi L200 zostanie także wprowadzony na rynki w regionach ASEAN i Oceanii. Jego premierę w Japonii zaplanowano na początek 2024 roku, gdzie będzie dostępny po raz pierwszy od 12 lat.
Mitsubishi wyprodukowało około 5,6 miliona egzemplarzy pięciu generacji pickupa w ciągu 45 lat od premiery w 1978 roku. Zyskał on rangę globalnego modelu strategicznego dla Mitsubishi Motors, dzięki rekordowej sprzedaży w 150 krajach. Mitsubishi Triton/L200 doczekał się zupełnie nowej, szóstej generacji, po raz pierwszy od dziewięciu lat. Wszystkie elementy modelu Triton/L200, od wnętrza poprzez stylistykę nadwozia, aż po podwozie, ramę i silnik, zaprojektowano od nowa w oparciu o koncepcję produktu „Power for Adventure”.
Kluczowe cechy nowego L200/Tritona:
- Zwiększony rozmiar nadwozia w porównaniu do poprzednika, nowo opracowana rama drabinowa zapewniająca wytrzymałość i niezawodność oraz nowo opracowany silnik, który osiąga zarówno wyższą moc, jak i lepsze parametry środowiskowe.
- Nowo opracowane zawieszenie, które zapewnia doskonały komfort jazdy i stabilność prowadzenia, a także system Super Select 4WD-II i ulepszone tryby jazdy, które gwarantują wysoką sprawność na drodze.
- Przód wyrażający firmową politykę wizerunkową i niezawodność, szeroka sylwetka i styl akcentujący wytrzymałość oraz klasyczne wnętrze, oferujące doskonałą funkcjonalność i ergonomię.
- Znacznie poprawione bezpieczeństwo i komfort w szerokim zakresie zastosowań samochodu, od biznesowych po prywatne.
„Opracowaliśmy nowe L200/Triton, jako pickupa na miarę nowej ery, który jeszcze lepiej wpisuje się w charakter Mitsubishi Motors” – powiedział Takao Kato, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Motors. „Główne elementy nowego L200 opracowało wyłącznie Mitsubishi Motors. Są wśród nich solidna rama drabinowa i nadwozie, wytrzymałe podwozie, mocny i przyjazny dla kierowcy silnik oraz układ napędu na 4 koła, który zapewnia doskonałe prowadzenie i stabilność na drodze. Oczekuje się, że roczna sprzedaż osiągnie 200 000 egzemplarzy w ponad 100 krajach. Nowy L200/Triton będzie niezwykle ważnym modelem, który zapewni firmie Mitsubishi Motors solidne wsparcie, a także pierwszym globalnym modelem strategicznym, wprowadzonym na rynek na początku naszej fazy wzrostu. Z niecierpliwością czekamy na kolejne wyzwania.”
Opis nowego Mitsubishi L200
Nowy L200/Triton jest dostępny w trzech wersjach nadwozia, w zależności od przeznaczenia – jako double-cab z dwoma rzędami siedzeń, który oferuje zarówno komfort SUV-a, jak i walory użytkowe pickupa, jako wersja bazowa single-cab z jednym rzędem siedzeń oraz jako club-cab z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami, która umożliwia również ich odchylenie. Model dysponuje większym nadwoziem i nowo opracowanym, czystym, turbodieslem o pojemności 2,4 l, który znacznie polepsza jego parametry i dostępną moc.
Rama drabinowa, zawieszenie i inne główne podzespoły opracowano od podstaw w Mitsubishi Motors. Osiągi uległy znacznej poprawie dzięki takim rozwiązaniom, jak udoskonalone tryby jazdy i elektronicznie sterowana aktywna kontrola znoszenia Active Yaw Control (AYC), współpracująca z układem Super Select 4WD-II. Dzięki zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz innych nowych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy w sytuacjach awaryjnych, opartych na skomunikowaniu samochodu z siecią, bezpieczeństwo i komfort jazdy uległy znacznej poprawie, nie tylko pod względem samego wyposażenia, ale także oprogramowania.
Wytrzymała rama drabinowa i oszczędny, czysty silnik wysokoprężny
Nowa rama drabinowa ma o 65% większy przekrój poprzeczny, niż w poprzednim modelu, dzięki czemu jej sztywność na zginanie wzrosła o 40%, a sztywność skrętna o 60%. Co więcej, wzrost masy zminimalizowano poprzez zwiększenie stosunku użytej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Oprócz znacznie lepszych osiągów na drodze i komfortu jazdy, nowy L200/Triton może pochwalić się również zwiększoną odpornością, osiągniętą dzięki poprawie parametrów związanych z trwałością pod obciążeniem, a także bardziej efektywnej strukturze rozpraszającej energię w przypadku kolizji. Nadwozie jest również lżejsze niż w poprzednim modelu dzięki zastosowaniu nowej stali o wysokiej wytrzymałości rzędu 1180 MPa.
Nowoczesny, czysty silnik wysokoprężny 4N16 jest dostępny w trzech różnych wariantach mocy, dostosowanych do różnych wymagań klientów. Wersję o wysokiej mocy wyposażono w nową turbosprężarkę i nowy system kontroli spalania. Zapewniają one płaski przebieg wykresu mocy maksymalnej 150 kW (204 KM) i moment obrotowy sięgający 470 Nm od około 1500 obr/min. Umożliwia to bardzo dynamiczną jazdę z wysokim momentem pod stopą w zakresie obrotów roboczych. Dostępne są dwie wersje w standardowej specyfikacji – jedna z silnikiem o maksymalnej mocy 135 kW (184 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm, a druga z silnikiem o maksymalnej mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 330 Nm. Obie jednostki dysponują turbosprężarką o zmiennej geometrii, która zapewnia płynną kontrolę pracy turbiny.
Nowy Triton/L200 jest dostępny z sześciobiegową przekładnią automatyczną z wysoko cenionym trybem sportowym z poprzedniego modelu lub z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z funkcją shift-by-wire, która zmniejsza wibracje przenoszone bezpośrednio z silnika i poprawia komfort jazdy.
Lepsze osiągi na asfalcie dzięki nowo opracowanemu zawieszeniu i zaawansowanemu systemowi 4WD
System 4WD umożliwia kierowcy także łatwe przełączenie się w tryb 4WD podczas jazdy za pomocą pokrętła wyboru biegów. Nowy Mitsubishi L200 nadal korzysta z systemów Super Select 4WD-II i Easy Select 4WD firmy Mitsubishi Motors. Super Select 4WD-II wyposażono w centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), rozdzielający siłę napędową w stosunku 40% na przód i 60% na tył. Zapewnia on w ten sposób zarówno przyczepność, jak i doskonałe właściwości jezdne na zakrętach.
Modele wyposażone w system Super Select 4WD-II oferują wybór spośród czterech opcji: 2H (napęd na tylne koła), 4H (pełny napęd na cztery koła), 4HLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego) i 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu), a także siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu.
Oprócz trybu jazdy Normal, który jest dostępny we wszystkich opcjach przeniesienia napędu 4WD (na wszystkie koła), 2H (na tylne koła), dostępny jest tryb Eco, w którym priorytetem jest oszczędność, układ 4H (drogowy napęd na cztery koła) oferuje tryby jazdy po żwirze i śniegu, 4HLc (z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) oferuje tryby jazdy po błocie i piasku, a 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu) oferuje tryb jazdy po skałach, co umożliwia kierowcy optymalny wybór trybu jazdy w każdych warunkach drogowych. Tryby 4WD dostępne do wyboru w pojazdach wyposażonych w Easy Select 4WD to 2H (napęd na tylne koła), 4H (zablokowany centralny mechanizm różnicowy) i 4L (niskie przełożenie).
AYC
Aktywna Kontrola Znoszenia AYC została niedawno wprowadzona dla modeli wyposażonych w system Super Select 4WD-II. Poprawia zachowanie na łukach drogi poprzez lekkie hamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Zarówno modele z napędem na dwa, jak i na cztery koła wyposażono w aktywny układ LSD. Poprawia on bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, jednocześnie zapewniając sportowe wrażenia z jazdy, poprzez przyhamowanie obracającego się bez przyczepności koła i rozdzielenie momentu napędowego na koła mające lepszą przyczepność.
Zawieszenie
System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), który poprawia stabilność na krętych drogach, jest standardową funkcją wszystkich modeli. Inne systemy to: Kontrola zjazdu ze wzniesienia (HDC), która utrzymuje zadaną prędkość na zjazdach, poprawiając poczucie pewności prowadzenia, oraz Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA), który zapobiega staczaniu się samochodu podczas ruszania na podjeździe.
Nowo opracowane zawieszenie zachowuje układ podwójnych wahaczy z przodu i priorytetowo traktuje niezawodność i trwałość. Górne mocowanie zawieszenia przesunięto wyżej, aby zwiększyć skok o 20 mm, zapewniając lepsze trzymanie się drogi i komfort jazdy. Tylne zawieszenie oferuje większy komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej trwałości i wykorzystuje lżejszy układ resorów piórowych z amortyzatorami o większej średnicy.
Zwiększając rozmiar nadwozia zminimalizowano wzrost promienia skrętu, a prowadzenie pojazdu ułatwiono poprzez projekt maski, który pozwala kierowcy obserwować jej zarys. W modelu z silnikiem o dużej mocy zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które poprawia komfort prowadzenia, zwiększając zakres wspomagania przy niskich prędkościach, a jednocześnie dostarczając informacji zwrotnych przy wysokich prędkościach – podnosi to poczucie pewności kierowcy. Uwzględniono również bezpieczeństwo i komfort poprzez ograniczenie efektu odbicia zawieszenia i dostrojenie jego pracy do jazdy terenowej oraz holowania.
Koncepcja projektowa Beast Mode
Nowy L200/Triton łączy zwinność z wzornictwem wyrażającym solidność Mitsubishi Motors, co nadaje mu imponujący wygląd, akcentujący jednocześnie wytrzymałość i moc, jakich oczekuje się od pickupa. Skrzynia ładunkowa jest sporych rozmiarów, a gładkie powierzchnie ciągną się wzdłuż boku nadwozia aż do jego tylnej części. Tylne światła w kształcie litery T po obu stronach skrzyni podkreślają jej szerokość, jednocześnie eksponując wytrzymałą konstrukcję.
Dla modeli w najwyższej wersji wyposażenia przewidziano przednią osłonę chłodnicy w kolorze nadwozia. Lusterka w drzwiach, tarcza Dynamic Shield, elementy pokrywane galwanicznie, klamki drzwi, zderzak są czarne. Z kolei a dolne zderzaki i listwy boczne nadwozia w kolorze ciemnego tytanu. Listwa ozdobna na czarnych relingach dachowych, nad błotnikami i skrzynią ładunkową dodaje całości bardziej wyrazistego charakteru. Zastosowanie czerni jako koloru bazowego dla metalicznych zdobień we wnętrzu wprowadza elegancki klimat, a pomarańczowe akcenty dodają klasy i świeżości.
Nowe kolory nadwozia to żywy i metaliczny Yamabuki Orange Metallic oraz Blade Silver Metallic, charakteryzujący się mocniejszym błyskiem. Oferta obejmuje również lakiery podstawowe wysokiej jakości – White Diamond, Solid White, Graphite Gray Metallic i Jet Black Mica.
Wnętrze
Tablicę przyrządów zaprojektowano zgodnie z koncepcją Horizontal Axis (pozioma oś). Wykorzystuje ona horyzontalne i wyraziste kształty, aby ułatwić kierowcy obserwację zmian położenia pojazdu podczas jazdy. Z myślą o profesjonalnym użytkowaniu, w głównych obszarach chroniących pasażerów zastosowano miękkie wykładziny zabezpieczające przed obijaniem. Wnętrze wykorzystuje wiele geometrycznych kształtów i metalicznych elementów, tworząc kontrastową, nowoczesną przestrzeń.
Szczególną uwagę zwrócono na widoczność wyświetlacza, wskaźników i przełączników, które wykorzystują kontrast, a przyciski, pokrętła i przełączniki mają optymalny poziom czułości, aby umożliwić ich obsługę w rękawicach. Kierownicę, uchwyty i klamki drzwi zaprojektowano według zasad, nazwanych Mitsubishi Touch, z uwzględnieniem wygody i skuteczności chwytu.
Konsolę środkową modeli z przekładniami 6A/T i 6M/T wyposażono w uchwyt, który może pomieścić dwa duże kubki. Pojemnik w konsoli może pomieścić cztery plastikowe butelki o pojemności 600 ml.
Z myślą o profesjonalnych zastosowaniach, model 5A/T wyposażono w konsolę, która oprócz uchwytu na kubek, może pomieścić tablety i segregatory. Schowek pasażera, uchwyt na smartfona i inne schowki na drobne przedmioty mają wystarczające rozmiary, co ułatwia korzystanie z nich nawet w rękawiczkach, a deska rozdzielcza i konsola środkowa są wyposażone w gniazda USB typu A i C do ładowania urządzeń, a także bezprzewodową ładowarkę w na środku deski rozdzielczej w jej dolnej części.
Poprawione podstawowe parametry pickupa
Wysokość skrzyni ładunkowej została obniżona o 45 mm do 820 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Jednocześnie górna powierzchnia narożników tylnego zderzaka została powiększona i wzmocniona ramą, dzięki czemu może służyć jako platforma na stopy, co podnosi walory praktyczne samochodu.
Przednie fotele zapewniają solidne podparcie dolnej części pleców. Obszary za ramionami nie ograniczają także swobody ruchów dzięki otwartej formie, co redukuje zmęczenie kierowcy. Punkt biodrowy został również przesunięty o 20 mm w górę w porównaniu do poprzedniego modelu, wymuszono również wyprostowaną pozycję, aby poprawić widoczność z wnętrza pojazdu. Ponadto ułatwiono wsiadanie i wysiadanie, projektując słupek A tak, aby był bardziej pionowy, co poszerzyło otwory drzwiowe. Dodatkowo wydłużono stopnie boczne, nadając im kształt zmniejszający ryzyko poślizgu.
Bezpieczeństwo
Nowy Mitsubishi L200 jest obecnie także wyposażony w adaptacyjny tempomat (ACC). Monitoruje on przyspieszanie, zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu poprzedzającego, utrzymując zaprogramowany odstęp. Lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa została wzbogacona też m.in. o System łagodzenia kolizji czołowych (FCM), System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), Asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz System ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).
Komunikacja ze smartfonem
System Mitsubishi Connect sprawia, że posiadanie i prowadzenie samochodu jest wygodniejsze i przyjemniejsze. Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy, w razie wypadku lub awarii, za naciśnięciem jednego przycisku można wysłać prośbę o pomoc do centrum obsługi telefonicznej, a także automatycznie zgłosić wyzwolenie poduszki powietrznej. Mitsubishi Connect, łącząc się ze smartfonem, aktywuje funkcję lokalizacji samochodu i wyświetla położenie zaparkowanego pojazdu. Użytkownicy mogą również sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, stan oleju, historię przejazdów i inne szczegóły dotyczące stanu pojazdu. Co więcej, funkcje zdalne pozwalają włączyć klimatyzację przed wejściem do samochodu, a także korzystać z reflektorów i klaksonu.
Komunikacja ze smartfonem wykorzystuje sieć komórkową, dzięki czemu użytkownicy mogą otrzymywać informacje z samochodu, nawet jeśli są daleko, pod warunkiem, że znajdują się w obszarze z zasięgiem sieci komórkowej.
Serwisowanie
Aby ułatwić serwisowanie, zmieniono położenie śruby upustowej oleju, umożliwiając wymianę oleju silnikowego bez konieczności zdejmowania pokrywy. W modelach High Rider z napędem 4WD/2WD zwiększono także rozmiar punktów serwisowych, aby umożliwić korzystanie z podnośników garażowych bez dodatkowego mocowania.
Wymiana oleju przekładniowego w modelu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów nie jest konieczna. Sprawia to, że serwisowanie staje się również coraz mniej wymagające.
Dostępna jest także szeroka gama akcesoriów, od elementów chroniących po dodatki stylistyczne. Sportowe orurowanie, poszerzenia nadkoli i listwy na drzwiach i progach podkreślają wizerunek twardziela. Emblematy na osłonie chłodnicy wzmacniają z kolei rozpoznawalność modelu. Dostępna jest również, niezbędna w pickupach, wykładzina skrzyni ładunkowej.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.