Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM
Renault przedstawiło najbardziej sportową wersję Rafale: Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM. Nowy, hybrydowy napęd, w którym wykorzystano całe know-how marki i pasję zespołu konstruktorów, oferuje to, co najlepsze w świecie silników spalinowych i elektrycznych, i stawia na jazdę w trybie elektrycznym w codziennym użytkowaniu. Renault Rafale E-Tech 4×4 300 to jednak nie tylko mocny silnik. Doskonale wpisuje się w obecne czasy, jest superwydajny – ma zasięg sięgający 1000 km (WLTP*). Zastosowanie dodatkowego silnika elektrycznego zamontowanego na tylnej osi zapewnia temu flagowemu modelowi marki, stały, aktywny napęd na cztery koła. Renault Rafale E-TECH 4×4 300 KM to nie tylko doskonałe technologie i wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo, ale także optymalne właściwości trakcyjne i przyczepność w każdych warunkach.
Wersja Atelier Alpine powstała we współpracy ze specjalistami marki Alpine, wyróżnia się jeszcze większą przyjemnością z jazdy. Ustawienia inteligentnego aktywnego zawieszenia opracowane przez inżynierów Alpine Cars zapewniają Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM w wersji Atelier Alpine świetne zachowanie na drodze i najwyższy poziom przyjemności prowadzenia.
1. Silnik przez duże „S”
Zdecydowanie stawiamy na technologię
Napęd Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM opracowano na bazie zespołu napędowego E-Tech full hybrid 200 KM. Dodano do niego silnik elektryczny na tylnej osi i ładowany akumulator trakcyjny o sporej pojemności 22 kWh. Zapewnia on Rafale zasięg rzędu 100 km (WLTP) w trybie elektrycznym.
Technologia E-Tech, łącząca silnik spalinowy, trzy silniki elektryczne i akumulator trakcyjny, rozwija moc 300 KM przy stale optymalizowanej wydajności. Dzięki temu samochód może się poszczycić najlepszym na rynku stosunkiem osiągów do wydajności. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 0,7 l/100 km, a po wyczerpaniu akumulatora – 5,8 l/100 km. Jest to możliwe dzięki wydajnemu silnikowi spalinowemu i dużej pojemności akumulatora trakcyjnego (trwa jeszcze homologacja WLTP).
Nowy napęd hybrydowy typu plug-in
Pod maską zobaczymy 3-cylidrowy silnik o pojemności 1,2 l z nową turbosprężarką, która zwiększa jego moc do 110 kW, czyli 150 KM (w porównaniu z wersją E-Tech full hybrid 200 KM o mocy 96 kW tj. 130 KM, a moment obrotowy do 230 Nm (w porównaniu z 205 Nm). Do tych zmian dostosowano wielotrybową skrzynię ze sprzęgłem kłowym.
Do silnika spalinowego dodano trzy silniki elektryczne (dwa główne i jeden dodatkowy) o łącznej mocy 300 KM:
- główny silnik elektryczny napędzający przednią oś rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment 205 Nm,
- drugi główny silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 195 Nm zapewnia stały napęd osi tylnej,
- dodatkowy silnik elektryczny tzw. rozrusznik wysokonapięciowy (HSG od angielskiego terminu High-voltage Starter Generator) o mocy 25 kW (34 KM) i momencie obrotowym 50 Nm.
Osiągi
Podczas dynamicznej jazdy współpraca silników w różnej konfiguracji zapewnia ogromny potencjał i doskonałe osiągi:
- od 0 do 100 km/h w 6,4 sek. (w porównaniu z 8,9 w wersji E-Tech hybrid 200 KM),
- od 80 do 120 km/h w 4,0 sek. (w porównaniu z 5,6 w wersji E-Tech hybrid 200 KM),
- 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,9 sek.
Dwa główne silniki elektryczne, zasilane z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 22 kWh/400 V zapewniają możliwość jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny typu HSG (High-voltage Starter Generator) bierze na siebie uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianę biegów skrzyni automatycznej. Służy również do doładowywania akumulatora.
Przy maksymalnej mocy ładowania 7,4 kW (32 A), ładowanie akumulatora trakcyjnego do pełna trwa:
- 2h10 od 0 do 80%
- 2h55 od 0 do 100%
Rafale sytuuje się u zbiegu dwóch historycznych tradycji Renault. Z jednej strony nawiązuje do sportowego dziedzictwa modeli o wysokich osiągach, takich jak Renault 21 Turbo i Safrane Baccara Biturbo. Z drugiej strony do innowacji i nowych idei, takich jak nadwozie jednobryłowe, turbodoładowanie czy napędy hybrydowe E-Tech. – Grégory Launay, Revenue Leader Renault Rafale
2. Atelier Alpine – kwintesencja technologii Alpine i Renault
Pełnia know-how Alpine widoczna w specjalnym zawieszeniu
Poza wersją Esprit Alpine, występującą również z napędem E-Tech full hybrid 200 KM, Rafale E-Tech 4×4 300 KM będzie również dostępny w nowej wersji wyposażenia Atelier Alpine. Nazwa wersji podkreśla zaawansowany sportowy know-how, który zespół Alpine Cars wniósł do tego modelu Renault.
W efekcie współpracy konstruktorów obu marek powstał model, który umożliwia doświadczenie wrażeń typowych dla jazdy Alpine za kierownicą Renault Rafale. Zespół kilkunastu inżynierów Alpine Cars został oddelegowany do pracy nad specjalnym zawieszeniem Atelier Alpine:
- na potrzeby tego zawieszenia opracowano wiele dedykowanych podzespołów: amortyzatory, sprężyny, przedni i tylny stabilizator poprzeczny i koła 21”,
- zespół zapewnił również dopracowanie ustawień zawieszenia sterowanego automatycznie (aktywne predykcyjne zawieszenie wyposażone w kamerę),
- opracował również specjalne tryby działania systemu kontroli dynamicznej jazdy, opisanego poniżej,
- zajął się także kalibracją modułów elektronicznych sterujących układem hamulcowym, hamowaniem rekuperacyjnym, kontrolą stabilności i kontrolą toru jazdy oraz siły wspomagania układu kierowniczego,
- zapewnił również wsparcie w zakresie połączenia napędu z zawieszeniem oraz sportowymi oponami Continental.
Charakterystyczne cechy stylistyczne
Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM w wersji wyposażenia Atelier Alpine wyróżnia się wśród innych wersji tego modelu satynowym kolorem nadwozia niebieski sommet satin, spojlerem w kolorze czarny etoile, dedykowanymi felgami aluminiowymi „Chicane” o średnicy 21 cali (wersja Esprit Alpine ma koła 20-calowe). We wnętrzu Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM Esprit Alpine i Atelier Alpine zobaczymy również inny element nawiązujący do marki Alpine. Wykładzinę podłogową w kultowym niebieskim kolorze marki.
Nowe, aktywne zawieszenie po raz pierwszy w samochodzie marki Renault
Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM Atelier Alpine odróżnia się od wersji Esprit Alpine nowym, inteligentnym, automatycznie sterowanym zawieszeniem. Współpracuje ono z kamerą umieszczoną w górnej części przedniej szyby. System otrzymał nazwę aktywnego predykcyjnego zawieszenia, ponieważ uwzględnia prędkość pojazdu i działania kierowcy stale dostosowując amortyzację do przeszkód zidentyfikowanych przed samochodem przez kamerę, takich jak progi zwalniające czy uszkodzona nawierzchnia drogi.
Innowacyjny system kontroli dynamicznej jazdy
Menu „Chassis Control” na ekranie systemu multimedialnego, dostępne w wersji Rafale Atelier Alpine, umożliwia kierowcy regulację parametrów układu 4Control advanced, pracy zawieszenia i kąta skrętu w trzech trybach:
- Comfort – idealne rozwiązanie na codzienne dojazdy, zwłaszcza w mieście,
- Dynamic – dobry kompromis między dynamiką a poziomem tłumienia drgań,
- Sport – ustawienia ułatwiające utrzymanie toru jazdy i zapewniające dużą przyjemność jazdy.
Ustawienia systemu kontroli dynamicznej jazdy są dostępne we wszystkich trybach (Eco, Comfort, Sport i Perso) z wyjątkiem trybu Snow. Biorąc pod uwagę liczbę technologii umożliwiających regulację ustawień w wersji Atelier Alpine (4 silniki, 4 napędzane koła, 4 koła skrętne, hamowanie rekuperacyjne i aktywne zawieszenie), wybór trzech trybów pozwala na łatwą personalizację jazdy Rafale w zależności od upodobań kierowcy. Ustawienia każdego z trybów, opracowane przez konstruktorów Alpine, zapewniają optymalną konfigurację Rafale Atelier Alpine do jazdy.
3. Wszystkie zalety napędu hybrydowego i elektrycznego
Zalety w 100% elektrycznego samochodu w codziennym użytkowaniu
Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM jest wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh i napięciu 400 V. Przy pełnym naładowaniu umożliwia on pokonywanie tras o długości do 100 km (w cyklu WLTP*) w trybie w 100% elektrycznym.
Jeśli poziom naładowania akumulatora na to pozwala, w trybach Comfort i Eco domyślnie aktywowana jest jazda z napędem elektrycznym. Jest on utrzymywany zależnie od sposobu jazdy kierowcy. Może on być także „wymuszony” poprzez wybór trybu „Electric” za pomocą przycisku EV MODE umieszczonego na środkowym podłokietniku. Tak wybrany tryb elektryczny jest utrzymywany przy zapotrzebowaniu na moc do 160 KM i do maksymalnej prędkości 135 km/h.
Przycisk EV MODE umożliwia aktywację, z przewijanego menu, jednego z 3 następujących trybów:
- Hybrid (aktywowany domyślnie)
- Electric z „wymuszoną” jazdą w trybie w 100% elektrycznym
- E-save wykorzystującego silnik spalinowy od momentu ruszenia z miejsca w celu naładowania akumulatora do 25%. Na przykład na potrzeby przygotowania się do wjazdu do strefy czystego transportu.
W codziennym użytkowaniu Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM działa jak samochód z napędem w 100% elektrycznym. Dostarcza tego samego rodzaju doznań z jazdy, w szczególności pod względem bezgłośnej pracy i bezzwłocznych, dynamicznych przyspieszeń. Przyjemność prowadzenia dodatkowo może być zwiększona dzięki systemowi hamowania z odzyskiwaniem energii z regulacją siły hamowania za pomocą łopatek pod kierownicą.
Do 1000 km zasięgu
Dzięki zoptymalizowanemu zarządzaniu zużyciem energii przez poszczególne silniki, uśrednione zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi 0,7 l/100 km (15 g CO2/km) przy naładowanym akumulatorze i 5,8 l/100 km (132 g CO2/km) przy akumulatorze rozładowanym. Tak wysoka efektywność energetyczna plasuje Rafale E-Tech 4×4 300 KM w czołówce SUV-ów z segmentu D wyróżniających się najwyższymi osiągami.
Pomysłowość i skuteczność technologii E-Tech zapewnia autu następujące zasięgi:
- do 100 km w trybie w 100 % elektrycznym (w cyklu WLTP)
- skumulowany zasięg do 1000 km przy pełnym baku (o pojemności 55 litrów) i w pełni naładowanym akumulatorze trakcyjnym (wg. WLTP).
Inteligentny układ przeniesienia napędu zwiększający bezpieczeństwo i dynamikę jazdy
Dzięki silnikowi elektrycznemu umieszczonemu na tylnej osi, Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM dysponuje stale działającym napędem na 4 koła. Przeniesienie napędu na każdą z osi jest sterowane automatycznie przez system E-Tech w zależności od warunków drogowych i trybu jazdy, wybranego poprzez dobór ustawień w systemie MULTI-SENSE. Rozkład momentu obrotowego może się błyskawicznie zmieniać od 100% na przednie koła do 100% na tylne koła. Co do zasady, do 70 km/h napęd jest przenoszony na przednią oś, a na tylną powyżej tej prędkości.
Predykcyjna jazda w trybie hybrydowym
Ta funkcja zapewnia maksymalne wykorzystanie napędu elektrycznego na danej trasie. Dane z map Google, takie jak topografia drogi w każdym momencie analizują kolejne siedem kilometrów wyznaczonej przez nawigację trasy (lub topografię najbardziej prawdopodobnej trasy, jeśli nie wprowadzono punktu docelowego). Dostarczają z wyprzedzeniem informacji do systemu sterującego akumulatorem trakcyjnym, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie silnika elektrycznego. Dostępny jest także bilans jazdy w formie wykresu pokazującego historię zużycia paliwa/energii oraz trasę pokonaną wyłącznie w trybie elektrycznym.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.