Elektryczny Fiat 500 3+1

Po prezentacji nowego Fiata 500 w wersji „la Prima” cabrio 4 marca, a następnie 8 czerwca wersji hatchback, nastał ważny moment dla zakończenia projektu Nowej 500. W galerii sztuki Pinacoteca Agnelli w Lingotto w Turynie, Olivier Franҫois, prezes marki Fiat, przedstawił całą gamę Fiata 500 gotową do wprowadzenia na rynek. Obejmuje ona Nową 500 w wersji 3+1 „la Prima” Opening Edition. To trzeci rodzaj nadwozia Nowej 500, uzupełniający wersję cabrio i hatchback.

Witamy wersję 3+1.

Zapoczątkowany dwa lata temu projekt „Nowa 500” zaangażował swoją pozytywną energią całą markę Fiat, wnosząc ze sobą dynamikę i kreatywność niespotykane od 1957 i 2007 roku. Umożliwiło to projektantom i inżynierom Fiata spojrzenie w przyszłość, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości obecnego sukcesu Pięćsetki. Stąd naturalnym było zaprojektowanie samochodu oferującego więcej wersji „nadwozia”, jak cabrio i hatchback. I tu właśnie pojawia się Nowa 500 3+1. Całkiem nowa, w pełni elektryczna i wyposażona w dodatkowe drzwi. Projektanci Centrum Stylu Fiata pracowali nad inteligentnym rozwiązaniem o identycznych wymiarach, jak w przypadku wersji cabrio i hatchback. Ale miała to być wersja z małymi drzwiami ułatwiającymi dostęp do tylnej kanapy. Podobnie jak w pierwszej 500 w 1957 roku, w której drzwi były zamocowane na zawiasach z tyłu. Wynikiem tych prac jest nowe nadwozie, uzupełniające wersje hatchback i cabrio o niezmienionych wymiarach i tym samym stylu. 

Trzecie „małe drzwi” otwierają się w przeciwnym kierunku. Dzięki braku słupka drzwi, umożliwiają wygodne wejście do samochodu. Dodatkowo także łatwiejszy załadunek dużych przedmiotów czy szybkie i proste umieszczenie dziecka w foteliku. Po ich zamknięciu, nie widać żadnej różnicy w stosunku do innych 500: ten sam styl, te same wymiary. To wszystko przy zwiększeniu masy zaledwie o 30 kg, bez uszczerbku dla zachowania samochodu na drodze lub zużycia paliwa.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, warto zauważyć, że „małe trzecie drzwi” można otworzyć tylko wtedy, gdy przednie drzwi są już otwarte. Zapobiega to przypadkowemu otwarciu drzwi przez pasażerów na tylnej kanapie.

Launch edition: Nowa 500 3+1 la Prima”.

Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wersji cabrio i hatchback, również Nowa 500 3+1 pojawi się na rynku w wersji „la Prima” Opening Edition. Wyróżnia się ona się stylem, ekskluzywnością, technologią i łącznością.

Nowa 500 3+1 „la Prima” wyróżnia się szeregiem ekskluzywnych detali. To reflektory „full led” ze wzorem „Infinity”, dwukolorowe 17-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie oraz chromowane wstawki w oknach i panelu bocznym. Premierowa wersja oferuje ponadto fotele, deskę rozdzielczą i kierownicę obite skórą ekologiczną, monogram Fiata na fotelach, dwukolorową kierownicę i ekskluzywną plakietkę „la Prima” na słupku. Jeśli chodzi o komfort: fotele przednie regulowane w sześciu płaszczyznach, dywaniki, elektrochromatyczne lusterko wsteczne i czujniki parkowania 360° z widokiem „Drone View”.

Fiat 500 „la Prima” jest wyposażony w najbardziej zaawansowane dostępne systemy ADAS:

  • Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) i system kontroli toru jazdy,
  • System rozpoznawania znaków drogowych,
  • autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów,
  • kontroli prędkości,
  • kontroli pasa ruchu,
  • Wysokiej rozdzielczości kamera cofania z dynamicznymi liniami siatki,
  • Czujniki parkowania 360° i czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola,
  • Automatyczne włączanie reflektorów
  • Połączenia alarmowe,
  • Elektryczny hamulec postojowy.

Nowy model oferuje w standardzie również automatyczną klimatyzację, kluczyk w kształcie kamyka, funkcję szybkiego ładowania o mocy 85 kW i w kabel Mode 3 o mocy 11 kW przeznaczony do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania. Samochód jest oczywiście wyposażony w system autonomicznej jazdy poziomu 2, który po raz pierwszy pojawił się w samochodzie miejskim.

Dodatkowo samochód wyposażony jest w nowy system multimedialny UConnect 5. To 7-calowy wyświetlacz TFT, radio cyfrowe z nawigacją i z 10,25-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodowy CarPlay/Android Auto, Uconnect Box  (moduł telematyczny umożliwiający korzystanie z usług połączonych) oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.

Podobnie jak w Opening Edition, również nadwozie w wersji 3+1 będzie dostępne w wersjach PASSION i ICON.

Gama nowej 500: ACTION, PASSION i ICON

Trzy poziomy personalizacji (Entry-Level, Mid-Range i High-End), nazwane odpowiednio ACTION, PASSION i ICON, oferujące najlepsze technologie, łączność i bezpieczeństwo. Wyposażone w wiele innowacyjnych funkcji, unikalnych w segmencie samochodów miejskich.

Nowa 500 ACTION

Nowa 500 w wersji podstawowej to idealny elektryczny samochód miejski, przeznaczony dla Klientów często poruszających się po mieście, wjeżdżających do centrum i do stref ograniczonego ruchu. To samochód dla tych, którzy pokonują średnio 50 km dziennie i preferują dynamiczną mobilność, która zwraca uwagę na koszty. 500 ACTION jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 70 kW. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiąga prędkość do 135 km/h.

Nowa 500 ACTION jest przeznaczona dla młodych Klientów prowadzących intensywny tryb życia i podróżujących codziennie na krótkich trasach. Dla klientów, którzy potrzebują samochodu przyjaznego dla środowiska z zasięgiem odpowiednim do jazdy po mieście i optymalnego bezpieczeństwa, uzyskanego dzięki systemom ADAS. Nowa 500 ACTION wyposażona jest w akumulator litowo-jonowy o pojemności 23,8 kWh zapewniający zasięg ponad 180 km wg cyklu WLTP lub ponad 240 km podczas jazdy po mieście. Przy założeniu, że codzienne pokonujemy średnio poniżej 50 km, nową 500 wystarczy ładować co kilka dni.

Głównym problemem Klientów pragnących przesiąść się na samochody elektryczne, jest czas ładowania. Dlatego też Nowa 500 ACTION jest wyposażona w system szybkiego ładowania o mocy 50 kW umożliwiający bardzo szybkie naładowanie akumulatora. Aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na potrzeby dziennego przebiegu (około 50 km), potrzeba mniej niż 10 minut. System szybkiego ładowania oferuje również opcję ładowania samochodu w nocy w domowym garażu lub w ciągu dnia, gdy jesteś w pracy, za pomocą kabla ładującego Mode 2 (o mocy 3 kW) znajdującego się na wyposażeniu samochodu.  Gniazdo Combo 2 umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Do ładowania w domu lub na stacjach publicznych Klienci mogą również dokupić kabel ładujący Mode 3 do prądu trójfazowego o mocy 11 kW lub ładowarkę typu Wallbox oferowaną przez Mopar.

W zakresie łączności, Nowa 500 ACTION jest wyposażona w system multimedialny przeznaczony dla tych, którzy zawsze pragną pozostać w kontakcie. Chodzi o „smart audio” składający się z uchwytu na smartfona, ergonomicznej podstawy do zamocowania smartfona zarówno w pionie, jak i w poziomie, połączenia Bluetooth, dzięki któremu smartfon łączy się z wbudowanymi głośnikami Nowej 500 oraz specjalnej aplikacji umożliwiającej idealne użytkowanie i interakcję z samochodem. W ten sposób smartfon staje się centralnym punktem systemu multimedialnego samochodu.

Jeśli chodzi o wygląd nadwozia, ACTION ma reflektory halogenowe i 15-calowe felgi. We wnętrzu wersja Entry oferuje wyposażenie, które do niedawna można było dostępne jedynie w samochodach z wyższej półki. Począwszy od przycisku automatycznego uruchamiania i elektrycznego hamulca postojowego po 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT umieszczony przed kierowcą, który w Nowej 500 zastępuje tradycyjny zestaw wskaźników. Na tym ekranie kierowca widzi wszystkie najważniejsze dane dotyczące samochodu, w tym zasięg i stan naładowania akumulatora. Nowe wyposażenie wnętrza obejmuje ponadto czarną deskę rozdzielczą i fotele pokryte tapicerką z przędzy Seaqual w geometryczny motyw jodełki ozdobione srebrnymi przeszyciami.

Nowa 500 PASSION

Środkowa wersja Nowej 500 przeznaczona jest dla Klientów poszukujących zrównoważonego rozwoju i najnowszych technologii. Nowa 500 PASSION oferuje wzorcowy zasięg nie tylko w segmencie samochodów miejskich. To 320 km w cyklu WLTP, który można zwiększyć do 460 km, jeśli jeździmy tylko po mieście. Samochód jest wyposażony w funkcję szybkiego ładowania o mocy 85 kW. Umożliwia ona naładowanie  akumulatora do 80% w 35 minut lub zgromadzenie rezerwy energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli średniego dziennego dystansu, w około 5 minut. Wersja wyposażeniem PASSION, oprócz wyżej wymienionych systemów ADAS ma jeszcze tempomat („Cruise Control”).

Wersja PASSION wyróżnia się stylizowanymi 15-calowymi felgami z dwukolorowym błyszczącym wykończeniem, natomiast we wnętrzu dostępne są  wszystkie usługi, z których można korzystać za pomocą smartfona oraz nowy system multimedialny UConnect 5 z 7-calowym ekranem, bezprzewodowy CarPlay/Android Auto dla usług połączonych za pośrednictwem Uconnect Box, pakiet usług UConnect oferujących Klientom prostą, wygodną i bezprzewodową obsługę oraz radio DAB.
Do wyboru są dwie opcje wykończenia wnętrza: ciemne z czarną deską rozdzielczą i fotelami z tapicerką z przędzy Seaqual ze wzorem w jodełkę i srebrnymi przeszyciami lub jasne z białą deską rozdzielczą i niebieskimi fotelami, również z motywem jodełki.

Silnik elektryczny 118 KM generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h i przyspiesza od 0-100 km/h w 9,0 sekund a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy. 

Nowa 500 ICON

Nowa 500 ICON to samochód „all-inclusive”, zgodny z historią 500, która dowodzi, że wersje z najwyższej półki, jak 500 Riva, zawsze stawały się bestsellerami Fiata. Fiat 500 ICON to samochód z zasięgiem do 320 km w cyklu WLTP, który można zwiększyć do 460 km w samym cyklu miejskim. Szybkie ładowanie zapewnia ładowarka prądu stałego (DC) o mocy do 85 kW.

500 ICON to topowa wersja w gamie również pod względem technologii pokładowej: na desce rozdzielczej znajduje się nowy system informacyjno-rozrywkowy wyposażony w 10,25” ekran dotykowy „cinerama” z nawigacją i systemem Uconnect 5. Poziomy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości idealnie komponuje się z deską rozdzielczą samochodu, ponieważ został zaprojektowany tak, by nie rozpraszać kierowcy. UConnect 5 ma również interfejs użytkownika „Natural Language z zaawansowaną funkcją rozpoznawania głosu, dzięki czemu można „rozmawiać” z autem za pomocą hasła wywoławczego „Hey Fiat”, kontrolując parametry zasięgu i ładowania, ustawiając klimatyzację czy wybierając ulubioną muzykę.

Nadwozie topowej wersji w gamie wyróżnia się 16-calowymi felgami aluminiowymi z oksydowanym wykończeniem, natomiast wnętrze nowej 500 ICON oferuje w standardzie wyposażenie najbardziej odjazdowe, jakie może zaoferować nowy model. Zaczynając od elementu wyróżniającego nowy model na tle innych: system „Passive entry”, to funkcja, której do tej pory nie oferował żaden samochód miejski z segmentu A. Jeszcze bardziej charakterystycznym detalem jest czarna obudowa kluczyka bez żadnych przycisków przypominająca kamyk, do noszenia w kieszeni lub torbie, który komunikuje się z samochodem i automatycznie odblokowuje drzwi, gdy zbliżamy się do samochodu, a blokuje je po dotknięciu klamki, gdy wychodzimy z samochodu. To kolejny ukłon, jaki Nowa 500 składa w kierunku bardziej zrównoważonego świata, ponieważ obudowa jest wykonana ze specjalnego biopochodnego poliwęglanu.

Elegancja i ekskluzywność kierowały projektantami Centrum Stylu przy wyborze jaśniejszych i bardziej rozświetlonych odcieni wnętrza: elegancka deska rozdzielcza 500 ICON jest polakierowana w kolorze nadwozia. Na zamówienie, dostępna jest bardzo ekskluzywna tapicerka z efektem naturalnego drewna na desce rozdzielczej i kierownicy, wykonana z wegańskiego materiału zamiast skóry naturalnej. Eleganckie fotele z tapicerką z przędzy Seaqual i melanżowym motywem w prążki przywodzą na myśl włoski „haute couture”. Jeśli chodzi o tapicerkę do wyboru są dwa warianty kolorystyczne: ciemnoszara z logo 500 i detalami w kolorze miedzi lub jasnoszara z niebieskimi drobinkami i detalami oraz logo 500 w kolorze srebrnym.

Zaawansowana technologicznie i połączona ze światem.

Projektując pierwszy elektryczny samochód Grupy, inżynierowie FCA stworzyli  wokół silnika elektrycznego nową konstrukcję zawierającą nowe technologie w zakresie  sterowania, bezpieczeństwa i rozrywki. W wyniku tych działań powstał samochód o najlepszych osiągach dynamicznych w swojej klasie, zwinny i przyjemny w prowadzeniu, wygodny, cichy i stale w łączności ze światem.

Projektując go, inżynierowie zainspirowali się łatwością obsługi smartfona, przenosząc tę samą koncepcję do przemysłu motoryzacyjnego. Tak jak na przykład, „Dynamic Range Mapping” pokazujący na mapie obszar, do którego można dotrzeć, korzystając z obliczeń uwzględniających maksymalną możliwą odległość w oparciu o pozostały zasięg i inne parametry określające sprawność samochodu. Aplikacja Fiat nie tylko umożliwia przeglądanie pobliskich punktów ładowania, ale także wyświetla na mapie te stacje, do których można dotrzeć przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora.

Mapy są zawsze aktualizowane bezprzewodowo. Usługa „My Car” umożliwia zdalne sprawdzanie poziomu naładowania akumulatora, bezpośrednio z aplikacji mobilnej Fiat. „My Remote” umożliwia Klientom zdalne sprawdzanie na swoim smartfonie  poziomu naładowania akumulatora; zaplanowanie ładowania pojazdu w najbardziej dogodnych przedziałach czasowych, zlokalizowanie najbliższych publicznych stacji ładowania, zapewniając dostęp do sieci ponad 200 000 stacji ładowania w całej Europie; sprawdzenie dokładnej lokalizacji samochodu; zablokowanie i odblokowanie drzwi, włączanie i wyłączanie świateł i ustawienie klimatyzacji bezpośrednio ze swojego smartfona. A to dopiero początek. Cyfrowy system to otwarty rozdział, stale rozwijany i aktualizowany bezprzewodowo, czyniąc Nową 500 jeszcze bardziej ekskluzywną.

Nowa 500 przechodzi na 2. poziom autonomicznej jazdy.

Nowa 500 ma być idealnym samochodem do użytku miejskiego. Tworząc ją, wzięto pod uwagę każdy aspekt jej interakcji z miastem, zaczynając od bezpieczeństwa oznaczającej ochronę 360°. Dlatego też nowy Fiat 500 jest wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), dzięki którym jest łatwiejszy, bezpieczniejszy, bardziej intuicyjny i przyjemniejszy w prowadzeniu, a także jest pierwszym samochodem w swoim segmencie wyposażonym w system autonomicznej jazdy na poziomie 2.

Normal, Range i Sherpa: dla każdego swój własny styl jazdy.

Nowa 500 daje wybór: każdy może jeździć na swój własny sposób, dzięki wprowadzeniu trzech trybów jazdy, które można dopasować do swojego stylu jazdy.

W trybie „Normal” samochód jeździ jak każdy inny automat z silnikiem spalinowym, ale z zaskakująco dobrymi osiągami, jak na samochód miejski: moc 87 kW, odpowiadająca 118 KM, dostępny natychmiast moment obrotowy na poziomie 220 Nm oraz przyspieszenie jak w samochodzie sportowym od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy, lub od 0 do 100 w 9 sekund.

W trybie „Range”, Nowa 500 oferuje opcję nowych doznań z jazdy, gdyż używa się tylko jednego pedału. Funkcja ta oznacza, że można sterować przyspieszeniem i zwalnianiem poprzez naciśnięcie tego samego pedału. Po jego zwolnieniu, odzyskiwanie energii jest maksymalne, a to powoduje, że samochód zwalnia do całkowitego zatrzymania. Ten styl jazdy, idealny do jazdy w mieście, oznacza, że samochód może odzyskać dużą część swojej energii.

Gdy pozostały zasięg jest niski, można przełączyć się na tryb „Sherpa”, aby zoptymalizować dostępne zasoby gwarantujące dotarcie do celu. Podczas jazdy samochodem elektrycznym kierowca zawsze musi być w stanie dotrzeć do punktu ładowania, niezależnie od jego lokalizacji. Tryb jazdy „Sherpa” oddziałuje na kilka komponentów, aby zredukować zużycie prądu do minimum, dzięki czemu można dotrzeć do celu ustawionego w systemie nawigacyjnym lub do najbliższej stacji ładowania.

Nowa 500 to już „inna melodia”.

W światowej branży motoryzacyjnej, systemy AVAS są praktycznie takie same we wszystkich samochodach: banalny i nieciekawy dźwięk elektryczny. Natomiast Nowa 500 ma do zaoferowania całkowicie inną „melodię”, inspirowaną najbardziej autentyczną włoską kreatywnością. Stąd unikalny i oryginalny wybór, jaki został dokonany: system akustycznego ostrzegania o pojeździe (AVAS). Dźwiękowy system ostrzegawczy dla pieszych jest obecnie wymagany przez prawo dla pojazdów elektrycznych poruszających się z prędkością poniżej 20 km/h. Nowa 500, przy prędkości ponad 20 km/h, przekształca ten dźwięk w „muzykę”, wykorzystując melodię skomponowaną przez Nino Rotę do „Amarcorda”, filmu, który symbolizował włoską kulturę i obcesowość, tak, jak to robi 500.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *