AGTZ Twin Tail numer 00 – premiera na FuoriConcorso
Pionierska współpraca pomiędzy polskim sprzedawcą samochodów kolekcjonerskich La Squadra, a słynnym włoskim studiem projektowym Zagato wchodzi na kolejny etap. Ich wspólne dzieło AGTZ Twin Tail świętuje globalną statyczną premierę w prestiżowym otoczeniu najwykwintniejszej motoryzacji nad brzegiem jeziora Como.
Po raz pierwszy zaprezentowany w lutym w historycznych murach Atelier Zagato w Mediolanie model w ciągu trzech ostatnich miesięcy dokonał transformacji z makiety w skali ku pełnowymiarowemu, przedprodukcyjnemu prototypowi o numerze seryjnym 00. Poprzedza on ściśle limitowaną serię 19 budowanych na indywidualne zamówienie egzemplarzy produkcyjnych.
„Nasze przedsięwzięcie adresowane jest do koneserów, którzy poszukują w motoryzacji czegoś więcej” – deklaruje Jakub Pietrzak, założyciel zlokalizowanej w Katowicach La Squadry. „To osoby, które w samochodach dostrzegają coś, czego nie widać na co dzień na ulicach. Które patrzą na nie przez pryzmat sztuki”.
Twin Tail czyli short tail i long tail w jednym
AGTZ Twin Tail bierze za bazę współczesną ikonę samochodów sportowych z centralnie umieszczonym silnikiem i przeistacza ją w rzeźbę na kołach. To dzieło, które jako pierwsze w historii motoryzacji zmienia wygląd zależnie od ściśle określonej funkcji. Tylna część nadwozia przybiera bowiem krótką, lub długą formę. W tak przejmujący sposób twórcy modelu złożyli hołd wyścigowej legendzie A220. Bohater wyścigu 24h Le Mans we Francji dostał drugą szansę jako zwarty bolid typu Shorttail, po tym jak z tyłu wersji Longtail inżynierowie obcięli 30 cm.
Multikulturowa współpraca La Squadry i Zagato pozwala koegzystować w harmonii duszom tych dwóch legend motorsportu w jednym nowym projekcie. Elegancja wariantu Longtail czy też muskularne uderzenie Shorttail. Wszystko to bowiem pozostaje w zasięgu właściciela samochodu, który samodzielnie może zmieniać konfigurację nadwozia. Unikatowa w skali świata koncepcja zdejmowanego tyłu karoserii po demontażu może także służyć jako samodzielne dzieło sztuki użytkowej. Może ozdabiać garaż kolekcji właściciela, gdy ten uda się w podróż kreacją Shorttail.
Prototyp AGTZ Twin Tail świętował statyczną premierę na wydarzeniu FuoriConcorso 25 i 26 maja 2024 r. nad jeziorem Como. Kolejny krok w rozwoju projektu zostanie postawiony w lipcu wraz z jego premierą dynamiczną. Pierwsze z 19 egzemplarzy zostanie dostarczone klientom już w październiku bieżącego roku.
Innowacja
Karoseria AGTZ Twin Tail w szerokim stopniu wykorzystuje włókno węglowe. Dzięki temu przełomowy, zdejmowalny tył cechuje się bardzo niską wagą, co umożliwia właścicielowi samodzielne montowanie i demontowanie tego elementu. Do jego transportu służy specjalnie zaprojektowany w tym celu wózek.
Wykorzystanie włókna węglowego gwarantuje również wagę bardzo zbliżoną do samochodu bazowego, nawet jeśli kreacja La Squadry i Zagato jest zauważalnie większa: mierzy 4305 mm w ustawieniu Shorttail i 4799 mm jako Longtail. Przedłużony tył spełnia także rzeczywistą funkcję aerodynamiczną. Obniża współczynnik oporu powietrza przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności przy wysokich prędkościach. Przyczynia się również do zwiększenia prędkości maksymalnej, którą szacuje się obecnie na 250 km/h. Wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h powinien wynieść poniżej 5 sekund.
420 mln odbiorców
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Nie oczekiwałem, by AGTZ Twin Tail został zrozumiany przez masy. Jednak po ujawnieniu pierwszych zdjęć projektu w lutym br. dotarliśmy z nim do 420 mln odbiorców na całym świecie. Spotkaliśmy się prawie wyłącznie z pozytywnymi reakcjami. A to nie zdarza się dziś często w świecie motoryzacji. Przebicie się z tematem opierającym swoją wartość na pasji i tradycyjnym rzemiośle przez obecny szum informacyjny nie jest łatwe. Udowodniliśmy, że niewielki zespół miłośników motoryzacji może jednak przebić się ponad mainstream i zaprezentować coś świeżego i oryginalnego. Jako La Squadra i Zagato mamy teraz apetyt na jeszcze więcej. Na stworzenie całej marki wyróżniającej się unikatowym w skali świata podejściem do designu i procesu jego tworzenia”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Ten projekt w pierwszej kolejności wyraża radość. Nasz niewielki zespół wyselekcjonowanych specjalistów, napędzany pasją do tworzenia artystycznych obiektów spoza głównego nurtu, stworzył godny uznania hołd dla kultury motoryzacyjnej. W projekcie AGTZ Twin Tail spotykają się wybitne kwalifikacje rynkowe La Squadry z ponad stuletnim doświadczeniem Zagato w realizacji zleceń tego typu. Jestem podekscytowany efektami pierwszego etapu naszej współpracy i skutecznym działaniem całego zespołu. Razem przesuwamy granice tego, co możliwe w designie. Jestem pewien, że to początek większego ruchu, za którym pójdą również kolejne nasze wspólne projekty. Zrobiliśmy już zamieszanie na rynku – spodziewam się, że wkrótce znajdą się tacy, którzy będą próbowali naśladować nasz sukces”.
Inspiracja
Ikona designu z unikatowym, ukrytym talentem. A220 miało wielki cel: zwycięstwo w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Narzędziem, które miało mu to umożliwić, było piękne i także funkcjonalne zarazem, opływowe nadwozie. Po zakończeniu tego rozdziału w historii jego twórcy podjęli bezkompromisową decyzję stworzenia na bazie tego projektu czegoś nowego. Bezceremonialnie ścięli długi tył nadwozia, tworząc nowy wariant Shorttail.
W takiej konfiguracji model odkrył w sobie nowy potencjał na krętych, technicznych torach, rajdowych odcinkach i także w wyścigach górskich. Szybko pojawiły się też sukcesy, które zapewniły stworzonemu w tak dramatycznych okolicznościach modelowi poczesne miejsce w historii. Stabilność przy wysokich prędkościach na długich prostych czy też zwinność na krętych fragmentach: projekt ten był gotowy na każde wyzwanie.
Prezentacja w towarzystwie historycznych Alpine A220 LongTail i ShortTail
A220 stanowi fascynującą historię, którą mamy zaszczyt opowiedzieć ponownie. AGTZ Twin Tail oddaje zapierający dech w piersiach hołd obydwu konfiguracjom święcącej tryumfy w latach 60. ikonie wyścigów. Jako wyraz uznania dla tego gestu AGTZ Twin Tail, para stanowiących pierwowzór A220 w wersji z długim i krótkim tyłem będzie towarzyszyła mu przez cały czas trwania statycznej premiery na FuoriConcorso.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Prowadzenie takiego projektu to jak czytanie książki. Doświadczasz nagłych zwrotów akcji, dramatów i momentów podnoszących na duchu. Jeśli chcesz stworzyć coś, co pozostawi trwały ślad w historii, musisz pozostać skupiony na swojej pierwotnej idei. Nasza ciężka praca
i poświęcenie dla AGTZ Twin Tail sprawiły, że mam jeszcze większy szacunek i umiłowanie dla pięknych, tworzonych na indywidualne zamówienie produktów na rynku, do którego mamy zaszczyt dołączyć. Przeszliśmy drogę od szkiców do funkcjonującego prototypu w zaledwie 12 miesięcy. Dziś z radością przyjmuję fakt, że otrzymaliśmy również błogosławieństwo od producenta modelu, który stanowił inspirację dla naszego projektu. Możemy zatem z dumą zaprezentować jego prototyp na FuoriConcorso”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Zagato ma długą historię obecności na konkursach elegancji nad jeziorem Como. Od 2004 r. wzięliśmy udział w 15 edycjach Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Wygrywaliśmy w kategoriach głównej oraz także samochodów koncepcyjnych. Organizowany w niedużej odległości od Atelier Zagato w Mediolanie konkurs stał się ponadczasowym wyznacznikiem motoryzacyjnego stylu i splendoru. W tym roku po raz pierwszy pojawimy się na organizowanym nad tym samym jeziorem przez Guglielmo Mianiego wydarzeniu FuoriConcorso. Stanowi ono dla nas doskonałą okazję, by zaprezentować AGTZ Twin Tail w bezpośrednim towarzystwie samochodów, które przyczyniły się do jego powstania. A220 było dla nas muzą idealną: nasza najnowsza kreacja z wielkim szacunkiem oddaje jej hołd”.
Samochód
Coachbuilding (tradycyjna profesja ręcznej budowy karoserii na indywidualne zamówienie) wchodzi w śmiałą, modernistyczną erę. Przeniesiony w zaledwie 12 miesięcy ze szkicu projektanta na trawniki przed willami jeziora Como, AGTZ Twin Tail jest najnowszym bohaterem najekskluzywniejszego segmentu rynku samochodowego. Każdy ze ściśle limitowanej liczby 19 egzemplarzy spędzi 15 tygodni w przepełnionych historią murach Atelier Zagato. W czasie tysiąca roboczogodzin zostanie poddany procesowi oblekania w nowe nadwozie.
Tylko 19 egzemplarzy za…
Produkcja pierwszych egzemplarzy dla klientów już się rozpoczęła. Lista zamówień szybko się zapełnia nazwiskami uznanych kolekcjonerów oraz ikon świata motoryzacji. Realizacja zlecenia wyceniono na 650 tys. euro plus podatki oraz opcje. Za ich pomocą, każdy właściciel uczyni więc ze swojego egzemplarza niepowtarzalne dzieło sztuki. W tym angażującym procesie będą go oczywiście wspierali eksperci rynku samochodów kolekcjonerskich z La Squadry.
Osiągi
Gamę 19 lakierów nadwozia i dziewięciu malowań wyścigowych nawiązujących do historii, sztuki i mody dopełnia usługa stworzenia lakieru na indywidualne zamówienie. Potencjał zasilanego turbodoładowanym silnikiem o pojemności skokowej 1,8 l i mocy maksymalnej 252 KM podwozia może zostać zwiększony przez poprawione układy zawieszenia i hamulcowy. Można także zamontować układ wydechowy Supersprint oraz obręcze kół i elementy poszycia wykonane z włókna węglowego. Pełnię możliwości tego zestawu AGTZ Twin Tail zaprezentuje już latem 2024 r. na jednym z europejskich wydarzeń motoryzacyjnych.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadry: „Przemysł motoryzacyjny zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Elektryfikacja napędów znacznie zwiększyła konkurencję, ale i ujednoliciła charakter obecnych na nim produktów. Dziś trudno je więc rozróżnić pod względem osiągów czy doznań z jazdy. W takim świecie rolę głównego wyróżnika produktu i czynnika warunkującego jego wartość bierze na siebie design. Na centralne miejsce na scenie powracają zatem firmy trudniące się rzemiosłem coachbuildingu. Ich unikatowe owoce pracy wybijają się na tle reszty rynku. AGTZ Twin Tail stanowi głośny dowód kształtowania się tego nowego trendu i dowodzi też, jak odnieść na nim sukces”.
Andrea Michele Zagato, Prezes Zagato: „Tak jak w przypadku wszystkich projektów Zagato, złożenie zamówienia na AGTZ Twin Tail to zapisanie się na przygodę. Wspólnie rozpoczniemy ją w murach naszego Atelier w Mediolanie. Mamy wspaniałych klientów, z którymi każde spotkanie stanowi przywilej i przyjemność dla obydwu stron. Nazwisko Zagato już od 1919 r. utożsamiane jest z samochodami typu GT. Są one w stanie sięgać po laury zwycięstwa zarówno na torach w najsłynniejszych wyścigach, jak i na trawnikach konkursów elegancji. Przez całą naszą historię styl kreacji Zagato kształtował wiatr oraz wynikające z niego obłe kształty i wdzięcznie opadające linie. AGTZ Twin Tail również kontynuuje tę tradycję i stanowi kolejny epokowy krok w naszej pięknej i długiej historii”.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.