Saikō no, Mazda
Setne urodziny obchodzi dzisiaj marka, która od lat konsekwentnie podąża własną drogą i bardzo ją za to cenimy. Sto lat temu Mazda produkowała… korek. Firmę wykupił przedsiębiorca Jujiro Matsuda i przekształcił w fabrykę narzędzi. W roku 1931 wypuszczono pierwszy pojazd – dostawczy trójkołowiec. Jego produkcję wznowiono po wojnie, a w roku 1960 pojawiła się pierwsza osobowa Mazda – malutki kei-car R360.
Rok później podpisano umowę licencyjną z NSU na produkcję silników Wankla, które na wiele lat stały się znakiem rozpoznawczym Mazdy. Mazda Cosmo Sport 110S, Mazda RX-7 i RX-8 do dzisiaj są popularne wśród kolekcjonerów samochodów sportowych.
Mazda to także pierwsza japońska marka, która zwyciężyła w wyścigu 24 godziny Le Mans, w 1991 roku sukces odniósł tam model 787B.
Światowym sukcesem okazał się roadster MX-5, najlepiej sprzedający się dwuosobowy kabriolet w historii. Dzisiaj Mazda rozwija technologię SkyActiv, nie poddając się ogólnoświatowym trendom downsizingu. Życzymy kolejnych stu lat i wielu doskonałych konstrukcji. 最高の, Mazda!
Tekst: Bartosz Ławski, foto: informacja prasowa.