Nowe BMW M5 i M5 Competition
BMW M GmbH zaprezentowało swoje sportowe limuzyny BMW M5 i BMW M5 Competition w udoskonalonej postaci ze zmianami wizualnymi i dopracowaną koncepcją obsługi. Silnik V8 o pojemności 4,4 l z technologią BMW M TwinPower Turbo generuje w BMW M5 moc 441 kW (600 KM), a w BMW M5 Competition 460 kW (625 KM).
Nowe BMW M5 lepiej niż kiedykolwiek dotąd łączą codzienną funkcjonalność biznesowej limuzyny z dynamiką i maksymalnymi osiągami samochodu sportowego, oferując udoskonalony wygląd, dopracowaną koncepcję obsługi i monitor centralny powiększony do 12,3 cala. W BMW M5 Competition nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé oraz nowe zestrojenie układu jezdnego zapewniają jeszcze lepszą sterowność i właściwości jezdne podczas jazdy na limicie przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu jazd y. Silnik V8 o pojemności 4,4 l z technologią BMW M TwinPower Turbo generuje w moc 441 kW (600 KM) w BMW M5 i 460 kW (625 KM) w BMW M5 Competition.
Dopracowany wygląd i bardziej drapieżna prezencja.
Podobnie jak w BMW serii 5 nowa atrapa chłodnicy BMW sięga niżej na przednim zderzaku, a jednoczęściowe chromowane obramowanie okala obie nerki. Charakterystyczne dla M są podwójne listwy grilla i znaczek M. Pas przedni ma bardziej wyrazisty kształt i większe boczne wloty powietrza. Duży centralny wlot powietrza ma kształt sześciokąta i mieści chłodnicę oleju oraz czujnik radarowy aktywnego regulatora prędkości (ACC). Nowe diodowe reflektory przed nie dynamicznie uzupełniają nowe światła w kształcie litery L zwężające się w kierunku atrapy chłodnicy. Nowa opcja BMW Individual Shadow Line nadaje diodowym reflektorom adaptacyjnym i reflektorom laserowym BMW dodatkowy ciemny akcent.
Cechami rozpoznawczymi sportowej wersji BMW serii 5 są oprócz podwójnych listew grilla atrapy chłodnicy również aluminiowa maska silnika, przednie błotniki z charakterystycznymi skrzelami M, aerodynamiczne lusterka zewnętrzne M oraz dach z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Dzięki cieńszym ściankom specyficzne dla M podwójne końcówki rur wydechowych mają teraz jeszcze bardziej techniczny i precyzyjny wygląd. Nowy jest również masywny pas z dużym dyfuzorem oraz trójwymiarowe diodowe lampy tylne, których precyzyjny kształt świateł jest nową interpretacją typowego dla BMW kształtu L.
Czarne detale w BMW M5 Competition i nowe kolory.
Nieprzeciętny charakter BMW M5 Competition podkreślają również liczne czarne detale. Obramowanie atrapy chłodnicy, kratka ozdobna skrzeli M, lusterka zewnętrzne i dodatkowy spojler tylny na klapie tylnej wykonane są w błyszczącym kolorze czarnym. Pas tylny ma wstawki w kolorze czarnym. Na atrapie chłodnicy BMW, skrzelach i klapie tylnej znajdują się czarne, a na listwach progowych dodatkowo podświetlane oznaczenia modelu M5 Competition. Końcówki rur wydechowych oferowanego w standardzie sportowego układu wydechowego M wykonane są w czarnym chromie. Paleta kolorów w BMW M5 i BMW M5 Competition obejmuje kolor szary Brands Hatch i czerwony Motegi metalizowany oraz lakiery BMW Individual: niebieski tanzanit II metalizowany, czerwony awenturyn II metalizowany i matowy mroźny bazalt metalizowany. Dotychczasowy szampański kwarc metalizowany jest teraz oferowany jako szary alwit metalizowany. W ofercie obręczy kół ze stopów lekkich opcjonalnie dostępne są znane z BMW M8 20 calowe frezowane obręcze M Double Spoke w kolorze Orbit Grey.
Większy ekran i nowa koncepcja obsługi z trybami M.
Wraz ze wprowadzeniem nowej koncepcji obsługi i powiększeniem centralnego ekranu do przekątnej 12,3 cala nowe BMW M5 i BMW M5 Competition stawiają kierowcę jeszcze bardziej w centrum uwagi. Dzięki temu ma wgląd w szeroki zakres funkcji systemów dynamiki jazdy i napędu na wszystkie koła BMW M xDrive. Dwa nowe, znane już z BMW M8 przyciski na konsoli środkowej umożliwiają zmianę ustawień oraz wskazań na zestawie wskaźników i wyświetlaczu Head Up.
Naciśnięcie przycisku M Mode powoduje natychmiastowe przełączenie pomiędzy trybami ROAD i SPORT. Przy podstawowym ustawieniu ROAD wszystkie standardowe i opcjonalne systemy wspomagające kierowcę są w pełni aktywne. W ustawieniu SPORT systemy wspomagające aktywne zgodnie z indywidualną konfiguracją kierowcy przekazują tylko komunikaty ostrzegawcze, np. o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Z wyjątkiem systemu ostrzegania przed kolizją z funkcją hamowania i asystenta omijania wszelkie ingerencje w systemy hamowania i kierowania są w tym trybie wyłączone. W trybie SPORT na zestawie wskaźników oraz na wyświetlaczu Head Up pojawia się specyficzny widok M.
Przyciskiem Setup bezpośrednio do menu konfiguracji.
Przycisk Setup umieszczony nad przyciskiem M Mode prowadzi kierowcę bezpośrednio do menu na centralnym ekranie, gdzie można indywidualnie skonfigurować układ napędowy i jezdny, dostosowując konfigurację pojazdu do danej sytuacji na drodze i osobistych preferencji. Dzięki prostszej obsłudze za pomocą ekranu dotykowego lub kontrolera iDrive kierowca może wybrać różne ustawienia silnika, układu jezdnego i kierowniczego oraz napędu na wszystkie koła M xDrive. Oprócz tego dwa czerwone przyciski M1 i M2 na wielofunkcyjnej kierownicy M obok łopatek zmiany biegów pozwalają na szybką zmianę konfiguracji pojazdu. Umożliwiają skonfigurowanie dwóch indywidualnych ustawień, które obejmują układ M xDrive i DSC, silnik, skrzynię biegów, amortyzatory, układ kierowniczy oraz wskazania M na wyświetlaczu Head Up
Purystyczne wrażenia z jazdy M w trybie TRACK w BMW M5 Competition.
W przypadku BMW M5 Competition długie naciśnięcie przycisku M Mode, a następnie potwierdzenie na ekranie centralnym aktywuje dodatkowe ustawienie TRACK. Tryb przeznaczony wyłącznie do użytku na torze wyścigowym wyłącza wszystkie funkcje komfortu i bezpieczeństwa. Aby umożliwić jeszcze lepszą koncentrację kierowcy na jezdni, system audio jest wyciszony, a ekran centralny wyłączony. W ten sposób kierowca może doświadczyć niezwykle purystycznej jazdy w stylu M. Zestaw wskaźników przełącza się na widok M, natomiast wyświetlacz Head Up nie zawiera wskazań systemów wspomagających kierowcę. Po hamowaniu awaryjnym automatycznie włączają się światła awaryjne i wyłącza ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode przełącza tryb TRACK na tryb ROAD.
Fotele sportowe M w standardzie, fotele wielofunkcyjne M jako opcja.
Oprócz standardowych foteli sportowych M w skórze Merino z wieloma możliwościami regulacji elektrycznej dostępne są opcjonalnie fotele wielofunkcyjne M ze zintegrowanym zagłówkiem, podświetlanym logo M5 i rozszerzonymi funkcjami. Wyłącznie w BMW M5 Competition dostępna jest teraz pełna tapicerka skórzana ze skóry Merino w kolorze czarnym i beżu Midrand.
Szeroki wybór systemów wspomagających kierowcę.
W modelach Performance dostępne są wszystkie systemy wspomagające kierowcę i funkcje BMW serii 5. Wyposażenie standardowe obejmuje wszechstronny system asystujący kierowcy Professional; opcjonalnie dostępny jest m.in. asystent jazdy w korku, a na wybranych rynkach uruchamianie silnika za pomocą pilota. Opcjonalny dostęp komfortowy oferuje także funkcję BMW Digital Key umożliwiającą odblokowywanie i blokowanie pojazdu za pomocą kompatybilnego smartfona z NFC (Near Field Communication).
Imponujący ciąg dzięki wysokoobrotowemu silnikowi V8.
Wysokoobrotowa koncepcja silnika V8 wywodząca się z motorsportu zapewnia BMW M5 i BMW M5 Competition imponującą siłę ciągu i wyróżnia się doskonałym oddawaniem mocy. W BMW M5 moc szczytowa 441 kW (600 KM) osiągana jest przy 6000 obr/min a moc w BMW M5 Competition 460 kW (625 KM) również przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 750 Nm uzyskiwany jest w obu modelach już od 1800 obr/min i utrzymuje się aż do 5600 obr/min a w BMW M5 Competition nawet do 5860 obr/min . Charakterystykę silnika można zmienić naciśnięciem przycisku z podstawowego ustawienia EFFICIENT na SPORT lub SPORT+, co daje szybszą reakcję pedał gazu. Standardowy sprint od 0 do 100 km/h zajmuje BMW M5 zaledwie 3,4 s, co jest wynikiem na poziomie samochodów supersportowych. 200 km/h osiąga w 11,1 s.
BMW M5 Competition wykonuje oba zadania jeszcze szybciej: 100 km/h osiąga w czasie 3,3 s, 200 km/h w czasie 10,8 s. Prędkość maksymalna BMW M5 i BMW M5 Competition wynosi 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem M Driver 305 km/h. Odpowiednie tło akustyczne zapewnia wyposażony w regulowane przepustnice dwudrożny układ wydechowy w BMW M5 oraz sportowy układ wydechowy M w BMW M5 Competition. Przycisk M Sound Control pozwala też złagodzić brzmienie. Standardowa 8 stopniowa skrzynia M Steptronic umożliwia niezwykle szybkie zmiany biegów oraz precyzyjne reakcje na każde naciśnięcie gazu. Przełącznik układu Drivelogic dźwigni biegów umożliwia wybór trzech trybów: wydajną, sportową lub bardzo dynamiczną jazdę na torze wyścigowym z ekstremalnie szybką zmianą biegów. Ręczna interwencja jest możliwa zarówno przy użyciu dźwigni biegów, jak i łopatek na kierownicy.
Specjalne poduszki silnika w BMW M5 Competition.
Cechą szczególną BMW M5 Competition są specjalne poduszki silnika o sztywniejszej charakterystyce. Wyraźnie odczuwalne sztywniejsze połączenie jednostki napędowej z pojazdem skutkuje jeszcze szybszą reakcją silnika i bezpośrednim przeniesieniem mocy na układ napędowy. Sztywniejsza charakterystyka zapewnia oprócz tego bardziej bezpośrednie i precyzyjne zachowanie na zakrętach.
Wyczynowy sportowiec na co dzień.
Układ M xDrive z centralnie sterowanym inteligentnym sterowaniem aktywnego dyferencjału M pozwala pogodzić absolutną funkcjonalność i radość z jazdy w codziennej eksploatacji z najwyższymi osiągami na torze wyścigowym. Począwszy od adaptacyjnego trybu jazdy z napędem na wszystkie koła (4WD) z większym przeniesieniem napędu na tył kierowca może wpływać na prowadzenie w różnych stopniach aż po czysto tylny napęd bez dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w trybie 2WD, co doświadczonym kierowcom pozwala cieszyć się absolutnie purystyczną jazdy. Wszechstronną regulację zapewnia też układ kierowniczy M Servotronic w trybach COMFORT i SPORT oraz adaptacyjna kontrola amortyzatorów (VDC) z trybem COMFORT oferującym doskonałą funkcjonalność w codziennej eksploatacji, SPORT do sportowej jazdy po drogach pozamiejskich i idealne prowadzenie na Pętli Północnej Nürburgring oraz tryb SPORT+ zapewniający maksymalną dynamikę jazdy na równym asfalcie przy minimalnych ruchach kół i nadwozia.
BMW M5 Competition poza obniżeniem zawieszenia o 7 mm i innymi modyfikacjami układu jezdnego ma dodatkowo konfigurację dostosowaną do zwiększonej mocy, szczególnie efektywną na torze wyścigowym. Nowe amortyzatory z BMW M8 Gran Coupé nie tylko poprawiają prowadzenie podczas jazdy na limicie, ale także komfort. Nierówności asfaltu są w znacznie mniejszym stopniu przenoszone na karoserię, a tym samym na pasażerów, bez uszczerbku dla sportowego charakteru i precyzji we wszystkich zakresach prędkości.
BMW M5 Competition wyposażone jest fabrycznie w kute, dwukolorowe 20 calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Y Spoke (przód: 9,5 J x 20, tył: 10,5 J x 20) oraz ogumienie mieszane w rozmiarach 275/35 R 20 z przodu i 285/35 R 20 z tyłu. BMW M5 porusza się na odlewanych, frezowanych obręczach kół ze stopów lekkich Double Spoke w kolorze Orbit Grey (przód: 9,5 J x 19, tył: 10,5 J x 19) z ogumieniem mieszanym w rozmiarach 275/40 R 19 z przodu i 285/40 R 19 z tyłu.
Hamulce M z pływającymi tarczami w wyposażeniu standardowym.
Oba warianty M5 są standardowo wyposażone w hamulce M z pływającymi, perforowanymi i wentylowanymi tarczami oraz sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi z logo M z przodu i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi ze zintegrowanym hamulcem postojowym z tyłu. Zamiast standardowo niebieskich zacisków dostępne są również zaciski w błyszczącym kolorze czarnym lub czerwonym. Opcjonalne hamulce węglowo ceramiczne można rozpoznać po lakierowanych na zł oto zaciskach z logo M (sześciotłoczkowe zaciski stałe z przodu i jednotłoczkowe zaciski pływające z tyłu). Są one bardzo odporne na zużycie, o 23 kg lżejsze i oferują jeszcze lepszą skuteczność hamowania i stabilność termiczną, a także jeszcze większą odporność na zanik siły hamowania.
Informacja prasowa