MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Odnowiony Ford Fiesta 2022

Ford zaprezentował nową Fiestę, wyróżniającą się odnowioną, wyrazistą stylistyką, udoskonalonym pakietem systemów oraz zaawansowanymi układami napędowymi z miękką hybrydą. Odważnie zaprojektowane nadwozie przenosi wyrazistą stylistykę Fiesty w nowy wymiar. Dzięki temu samochód jest bardziej rozpoznawalny na drodze i oferuje większe zróżnicowanie bogatej gamy wersji wyposażeniowych. Ford Fiesta 2022 w wersjach Trend, Titanium, ST-Line otrzymał wyjątkowe, odróżniające go elementy stylistyczne, a także poszerzoną gamę kolorów nadwozia, wzorów felg i wykończenia wnętrza.

Odnowiony Ford Fiesta 2022
Reflektory matrycowe LED

Systemy najnowszej generacji sprawiają, że nowa Fiesta oferuje doskonalsze, bardziej inteligentne sposoby korzystania z usług komunikacji. Po raz pierwszy we wszystkich wersjach Fiesty wprowadzono też matrycowe reflektory diodowe z zaawansowaną funkcją automatycznych, nie oślepiających świateł drogowych. W trudnych warunkach dostosowują one kształt sektora świecących diod i wiązkę światła, poprawiając pole widzenia kierowcy.

Odnowiony Ford Fiesta 2022

W nowej Fieście znalazł się również 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz panelu instrumentów, który pomaga kierowcy śledzić informacje podczas relaksujących podróży. Funkcje wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze i ostrzegania o próbie wjazdu pod prąd debiutują w Fieście z pakietem systemów wspomagających.

Odnowiony Ford Fiesta 2022
Miękka hybryda

Ford zaprezentował dziś także Fiestę ST, opracowaną przez Ford Performance. Satysfakcję posiadania nowego hatchbacka poprawiają takie nowości, jak: matrycowe reflektory diodowe, sportowe fotele, opracowane specjalnie przez Ford Performance, drobne akcenty stylistyczne, w tym nowa osłona chłodnicy w kolorze Chrystaline Grey oraz efektowny lakier nadwozia Mean Green. Najbardziej przekonującą nowością jest jednak 10-procentowy wzrost momentu obrotowego do 320 Nm.

Świeży design

Nowa Fiesta korzysta ze sprawdzonej architektury B-car Forda, zastosowanej również w kompaktowym SUV-ie, Pumie. Dzięki temu model oferuje gamę praktycznych i dopracowanych wersji nadwozia trzy- i pięciodrzwiowego. Pozwolą one każdemu klientowi wybrać Fiestę z charakterem idealnie dopasowanym do jego stylu życia.

Dzięki zelektryfikowanym układom napędowym, kierowcy nowej Fiesty będą mogli oszczędzać paliwo i ograniczać emisję, a jednocześnie czerpać radość z jazdy. Fordowski 48-woltowy system miękkiej hybrydy EcoBoost Hybrid wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Poprawia on jednocześnie dynamikę jazdy i reakcje Fiesty na komendy przyspieszenia. System współpracuje z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów Powershift, dzięki czemu osiągnięto większą szybkość i płynność zmiany przełożeń oraz kulturę pracy.

Odnowiony Ford Fiesta 2022

Nowa stylistyka nadwozia, zaproponowana dla całej gamy wersji, rzuca się w oczy między innymi w kształcie maski silnika. Maska łączy się wyżej z frontem nadwozia, zwraca również uwagę większa górna osłona chłodnicy. Emblemat “blue oval” Forda jest teraz umieszczony w grillu, nie na krawędzi maski, co poprawia prezencję na drodze.

Światła

Dostępne w standardzie nowe światła przednie, wykorzystujące technologię LED, dodają liniom wyrazistości i budują nowoczesny język stylistyczny. Tylne światła standardowe zyskały nowe, czarne obramowania, dodające im elegancji. Natomiast opcjonalne tylne światła LED mają ramki w kolorze Premium Black.

Wersje wyposażenia

Wersje Trend i Titanium charakteryzują się szerokimi górnymi osłonami chłodnicy z wyraźnymi poziomymi listwami i chromowanymi, błyszczącymi ramkami oraz odróżniającymi je bocznymi otworami wentylacyjnymi. W wersji Titanium listwy poziome górnej osłony chłodnicy są wykończone chromem tłoczonym na gorąco, które uzupełniają chromowane ramki okien.

ST-Line, inspirowana stylem Ford Performance, prezentuje bardziej sportowy charakter. Jest rozpoznawalna dzięki nowej górnej osłonie chłodnicy z głębszą kratownicą i błyszczącym czarnym wykończeniem o strukturze plastra miodu. Szerokie boczne otwory wentylacyjne są wykończone w kolorze nadwozia. Natomiast większa dolna krata wlotu powietrza do chłodnicy dodaje tej wersji autentyzmu. Odważną stylistykę nadwozia uzupełnia siedem nowych wzorów felg aluminiowych, ponadto dostępne są dwa nowe lakiery – Boundless Blue i Beautiful Berry.

Układy napędowe

Nowa Fiesta zapewnia satysfakcję z jazdy dzięki szerokiej gamie oszczędnych, dynamicznych układów napędowych EcoBoost Hybrid. Wykorzystują one technologię miękkiej hybrydy z 48 woltową instalacją elektryczną oraz silników benzynowych serii EcoBoost.

Odnowiony Ford Fiesta 2022
BISG – rozrusznik/generator

Modele EcoBoost Hybrid, zaprojektowano z myślą o obniżeniu kosztów eksploatacji przy zwiększeniu radości z jazdy – co zawsze było atutem Fiesty. Wyposażone są w zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG), zastępujący standardowy alternator. Umożliwia on odzyskiwanie i gromadzenie energii, zwykle traconej podczas hamowania i jazdy wybiegiem. Można ją więc następnie wykorzystywać do ładowania 48 woltowego akumulatora litowo-jonowego, chłodzonego powietrzem.

BISG działa również jako silnik elektryczny, współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową. Wykorzystuje on zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.

Odnowiony Ford Fiesta 2022

BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w około 350 milisekund, umożliwiając systemowi Auto Start-Stop wyłączenie silnika w różnych sytuacjach. Zapewnia to znaczną oszczędność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 25 km/h. System działą nawet gdy jedziemy na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła.

1.0 Ecoboost 125 lub 155 KM

Fiesta jest oferowana z 1-litrową jednostką EcoBoost, w dwóch wersjach mocy 125 KM lub 155 KM. Oba silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Napęd z miękką hybrydą, osiąga według WLTP spalanie 4,9 l/100 km i emisję CO2 111 g/km. Zatem jest o 5% oszczędniejszy od tej samej jednostki EcoBoost 1,0 litra i mocy 125 KM bez miękkiej hybrydy. Według danych Forda w scenariuszach jazdy miejskiej oszczędności sięgają nawet 10 procent.

Odnowiony Ford Fiesta 2022

Napęd benzynowy EcoBoost hybrid o mocy 125 KM jest także oferowany z nową siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią Powershift. Zapewnia ona płynną zmianę biegów i skutecznie ograniczająca zużycie paliwa do 5,2 l/100 km. Zmniejsza także emisję CO2 do 117 g/km wg WLTP.

Przekładnia Powershift wpływa na podniesienie sprawności silnika. Utrzymuje jego optymalną prędkość obrotową, a także umożliwia korzystanie z funkcji Auto Start-Stop poniżej prędkości 12 km/h. Dzięki temu obniża zużycie paliwa podczas jazdy miejskiej. Przyjemność z jazdy jest również większa, ponieważ automatyczna skrzynia biegów umożliwia redukcję o trzy biegi i szybsze wyprzedzanie, gdy kierowca wciskając pedał gazu domaga się maksymalnego przyspieszenia.

1.0 EcoBoost 100 KM

Silnik EcoBoost o pojemności skokowej 1,0-litra jest dostępny w także wersji 100-konnej. Zapewnia ona spalanie 5,2 l/100 km oraz emisję CO2 na poziomie 118 g/km. Podobnie jak w wariancie EcoBoost Hybrid, silnik ten wykorzystuje wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu, działający niezależnie na oba wałki i innowacyjną konstrukcję z osią wału korbowego przesuniętą względem osi cylindrów. Gwarantuje to wysoką kulturę pracy trzycylindrowej jednostki napędowej. Przeniesienie napędu zapewnia sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.

Fiesta oferuje również kierowcy możliwość korzystania z jednego z trybów jazdy – Normal, Sport lub Eco Drive. Pozwalają one na zróżnicowanie sposobu reakcji przepustnicy, siły wspomagania kierownicy i czułości systemu kontroli trakcji. Dodatkowo także punktów zmian biegów dla modeli z przekładnią automatyczną, by dopasować reakcje pojazdu i jego osiągi do różnych scenariuszy jazdy.

Pewność, wygoda, skomunikowanie ze światem

Oferowane w standardzie reflektory LED integrują światła mijania i drogowe oraz światła do jazdy dziennej. Dostępne w wyższych wersjach wyposażenia matrycowe reflektory diodowe mogą również dostosować wiązkę światła do warunków panujących na drodze. Jeśli czujniki rozpoznają manewry wykonywane z małą prędkością lub aktywację wycieraczek, automatycznie załączane są funkcje świateł manewrowych lub świateł używanych podczas złej pogody. Dostosowują one układ świecących diod, dzięki czemu kierowca zyskuje lepsze pole widzenia. System samoczynnej zmiany świateł drogowych na mijania wykorzystuje zamontowaną z przodu kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem i wyłączania części wiązki świateł drogowych, która w innym przypadku oślepiałaby innych użytkowników drogi. System umożliwia częstsze korzystanie ze świateł drogowych, poprawiając widoczność podczas jazdy nocą, a jednocześnie ogranicza ryzyko oślepiania innych kierowców.

Kierowca nowej Fiesty może dostosować rodzaj i kolejność wyświetlania informacji systemów wspomagania jazdy i wskazówek nawigacji dzięki w pełni konfigurowalnemu zespołowi cyfrowych zegarów TFT o powierzchni 12,3 cala. W zestawie wskaźników znajduje się wybór indywidualnych ekranów, odpowiadających używanym trybom jazdy oraz oddzielny obszar, przeznaczony na informacje o wysokim priorytecie, z systemów wspomagających kierowcę.

Ostrzeżenie o wjeździe pod prąd

W nowej Fieście, do pakietu zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, dodano ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd”. System korzysta z kamery zamontowanej za przednią szybą i z informacji systemu nawigacji. Wszystko aby ostrzec kierowcę jeśli przejedzie on obok dwóch znaków „zakazu wjazdu” przed autostradą lub drogą ekspresową.

Inne, dostępne opcjonalnie, zaawansowane systemy, takie jak: Adaptacyjny tempomat (ACC), wzbogacony o funkcję Stop & Go i rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości ¹, pozwalają utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. W wersjach wyposażonych w skrzynię Powershift, system umożliwia całkowite zatrzymanie Fiesty w gęstym ruchu miejskim, a następnie automatyczne ruszenie z miejsca.

System wspomagający parkowanie Active Park Assist, ułatwiający poruszanie się w przestrzeni miejskiej, wykrywa odpowiednio duże przestrzenie do zaparkowania. Sterując układem kierowniczym pomaga wprowadzić samochód na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe. Kierowca obsługuje tylko pedał przyspieszenia i hamulca oraz wybór biegów.

Bezpieczeństwo

Zaawansowane rozwiązania, które pomagają zapobiegać lub łagodzić skutki kolizji z innymi użytkownikami dróg, to między innymi: System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BLIS) z systemem wykrywania ruchu poprzecznego oraz układ aktywnego wspomagania hamowania, system utrzymania na wybranym pasie ruchu, a także układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu.

Dzięki zaawansowanym funkcjom łączności sieciowej, nowi właściciele Fiesty będą mogli cieszyć się większą swobodą korzystania z samochodu. Montowany standardowo modem FordPass Connect pozwala na zdalne sterowanie wybranymi wygodnymi funkcjami za pomocą aplikacji FordPass. Klienci mogą korzystać ze zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi, zdalnego zapłonu silnika (w wersjach z siedmiobiegową przekładnią automatyczną), lokalizatora pojazdu, funkcji statusu pojazdu, która informuje między innymi o poziomie paliwa, stanie instalacji alarmowej, ciśnienia w oponach oraz konieczności wymiany oleju.

Dzięki skomunikowaniu nowa Fiesta zyskała również aktualizacje Live Traffic dla dostępnego w opcji systemu nawigacji oraz system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze. Ostrzega on kierowcę o zagrożeniach znajdujących się na trasie samochodu nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.

SYNC 3

System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 umożliwia sterowanie funkcjami audio, nawigacją oraz podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Obsługę zapewnia 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, reagujący m.in. na gesty, na którym można wyświetlać również obraz z opcjonalnej kamery cofania o ogniskowej 180-stopni.

Nowe wersje Fiesty wyposażone w system SYNC 3 oferują również funkcję Rear Occupant Alert. Zapobiega ona pozostawieniu dzieci lub zwierząt domowych w samochodzie. Przypomina kierowcy o sprawdzeniu sytuacji na tylnych fotelach, jeżeli przed podróżą otwierano tylne drzwi.

Wśród dostępnych elementów wyposażenia premium znajdują się: bezprzewodowa ładowarka do smartfonów oraz system dźwiękowy B&O Sound System z 10 głośnikami, zintegrowanym subwooferem i 575-watowym wzmacniaczem z cyfrowym przetwarzaniem sygnału, zapewniającym dźwięk przestrzenny.

Nowa Fiesta ST w kolorze Mean Green

Ford zaprezentował dziś także Fiestę ST – sportowego hot-hatcha, opracowanego przez Ford Performance.

Nowe nadwozie charakteryzują bardziej agresywne linie stylistyczne, z górną i dolną osłoną chłodnicy o strukturze plastra miodu oraz dużymi bocznymi otworami wlotowymi. Górna osłona chłodnicy i boczne wloty powietrza Fiesty ST wykończono w wyjątkowym dla tej wersji kolorze Chrystaline Grey. Aerodynamicznie dopracowana dolna listwa przedniego spoilera, progi boczne, spojler tylnej klapy i tylny dyfuzor otrzymały zaś lakierowanie w kolorze nadwozia. Standardowe 17-calowe, lub opcjonalne 18-calowe felgi mają ciemne wykończenie Magnetite. Wśród opcji kolorystycznych nadwozia pojawił się także odważny lakier ST Mean Green.

Nowe fotele Performance opracowano z myślą o zapewnieniu kierowcy lepszego wsparcia podczas jazdy wyczynowej i wysokiego komfortu w podróży. Zintegrowany zagłówek i 14-stopniowa regulacja ułatwiają kierowcy znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą. Kontrastowe szwy w kolorze czerwonym i obicia Sensico podkreślają ekskluzywny charakter wnętrza. Sportowa kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem i matowa folia, imitująca włókno węglowe oraz czerwone detale dodają kabinie sportowego charakteru.

6,5 sekundy do 100 km/h

Fiesta ST osiąga przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 230 km/h. Wszystko dzięki 1,5 litrowemu silnikowi benzynowemu EcoBoost. Rozwija on moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 290-320 Nm od 1600 do 4000 obr/min. Chronione patentem Forda, formowane na zimno sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania oraz dwururowe amortyzatory przednie Tenneco zapewniają możliwość ostrzejszego pokonywania zakrętów. Zapewniają także lepsze wyczucie zachowania nadwozia. Natomiast oferowany opcjonalnie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Quaife poprawia przyczepność i dynamikę na łukach.

Poza trybami jazdy Normal i Sport, nowa Fiesta ST dysponuje również trybem Track, który zastąpił tryb Eco. Torowy tryb Track wyłącza kontrolę trakcji i zapewnia najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC. Pozwala tym samym na korzystanie z poślizgu podczas jazdy po torze.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *