Pożytki z konserwatyzmu. Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI – test
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w książkach fantasy cywilizacje w ogóle się nie rozwijają, choć trwają przez tysiąclecia? Żadnego postępu, żadnego rewolucyjnego pomysłu, żadnego przełomowego wynalazku? Nic, tylko jakieś czary albo inne smoki… Na szczęście w realnym świecie ludzkość bez przerwy coś wymyślała – a to rolnictwo, a to koło, a to silnik parowy. Od pierwszego lotu braci Wright do lądowania na Księżycu upłynęło tylko 66 lat. Postęp wpisany jest w ludzką naturę, ale… zmiany dla zmian i nowość dla nowości nie zawsze oznacza poprawę. Są pewne rozwiązania, od lat sprawdzone, i w zasadzie optymalne. Wygląda na to, że wiedzą o tym inżynierowie marki Skoda projektujący model Karoq.
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3790.jpg)
Skoda Karoq po liftingu
Skoda Karoq, to średniej wielkości SUV, już nie najnowszy, ale cieszący się sporym powodzeniem. Niedawno poddano go delikatnemu odświeżeniu, właśnie w myśl zasady, że lepsze potrafi być wrogiem dobrego. Zmiany są ledwo dostrzegalne, natomiast to, co lubią klienci, pozostało nienaruszone.
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3767.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3798.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3787.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3832.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3809.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3771.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3825.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3813.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3768.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3824.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3815.jpg)
Do rzeczy – w tym modelu Skoda nie poddała się manii miliona ekranów i pozostała przy rozwiązaniach znanych, może niekoniecznie uznawanych za ultranowoczesne, za to prostych i ergonomicznych. Wszystko mamy tam, gdzie się tego spodziewamy, i działa to tak, jak tego oczekujemy. Może to konserwatywne podejście, ale przynajmniej niczego nie trzeba się uczyć od nowa. Ktoś mógłby powiedzieć, że w takim razie Skoda nie bardzo się postarała, skoro w samochodzie nie grzeszącym świeżością praktycznie prawie niczego nie zmieniono. A co mieli zrobić? Wrzucić sterowanie wszystkim przez ekran, jak w wielu nowszych modelach VAG (włącznie, niestety, z Octavią)? Moim zdaniem pozostawienie układu niemal optymalnego pod względem ergonomii było strzałem w dziesiątkę.
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3839.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3780.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3772.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3847.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3783.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3833.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3817.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3858.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3850.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3818.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3844.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3782.jpg)
Mania ekranów powoli przeminie, można już zauważyć pewien odwrót. I akurat to, że Karoq ma wszystko tak, jak było, świadczy o bardzo rozsądnym podejściu. Łatwiej, wygodniej i bezpieczniej jest na przykład zmienić temperaturę normalnym pokrętłem w znanym panelu klimatyzacji. Wybrać tryb jazdy normalnym przyciskiem, czy też takim samym przyciskiem wyłączyć system Start-Stop. Takie operacje można zapamiętać – sam już na ślepo sięgam do pokrętła temperatury, nie odrywając przy tym wzroku od drogi. Oczywiście, jest spory i responsywny ekran dotykowy, ale używamy go tylko wtedy, gdy jest to niezbędne i niekoniecznie w czasie jazdy. Jeśli coś funkcjonuje bez zarzutu od iluś lat, to nie ma potrzeby zmieniania tego dla samej zmiany.
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3797.jpg)
Napęd
Także pod względem napędu Karoq jest raczej konserwatywny. W samochodzie testowym pod maską pracuje dobrze znana, dwulitrowa jednostka 2.0 TSI o mocy 190 KM, napędzająca obie osie za pośrednictwem hydraulicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego. To już piąta generacja tego napędu, opracowanego niegdyś przez szwedzką firmę Haldex, i do dzisiaj potocznie tak nazywanego. Do tego oczywiście siedmiostopniowa skrzynia DSG, czyli – wyjąwszy napęd 4×4 – układ identyczny z tym, jaki był w testowanym niedawno Seacie Leonie. Teoretycznie napędzenie wyższego, cięższego i mniej aerodynamicznego SUV-a powinno być trudniejszym zadaniem. Nic z tych rzeczy – Karoq potrafi pojechać bardzo dynamicznie. Napęd na obie osie skutecznie eliminuje uślizg przednich kół przy ostrzejszym ruszaniu.
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3864.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3867.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3898.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3908.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3895.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3897.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3889.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3875.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3876.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3878.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3881.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3882.jpg)
Średnie spalanie
Obstawialiśmy, że średnie spalanie będzie wyższe o jakiś litr i nie pomyliliśmy się. Skoda Karoq zużywa 8,2 do 8,4 litra benzyny na 100 km. Przy wyłączonym systemie Start-Stop, który nie działa jakoś bardzo źle, ale jednak kręcenie rozrusznikiem, szczególnie w korkach, potrafi być denerwujące. To, co nie dziwi, więcej niż w testowanym dwa lata temu Karoqu z silnikiem 2.0 TDI o tej samej mocy – diesel zadowalał się średnio 6,3 litra oleju napędowego na 100 km. Ale jak na spory silnik benzynowy wynik Karoqa i tak jest bardzo przyzwoity.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3884.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3902.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3905.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3886.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3909.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3903.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3922.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3879.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3906.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3912.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3888.jpg)
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3920.jpg)
Sportline znaczy sport?
Samochód testowy to egzemplarz w wersji Sportline. Ma czarne dodatki, sportowe fotele, a przy tym ktoś do nazwy podszedł poważnie. Silnik przyjemnie powarkuje, a w trybie Sport nawet przegazowuje przy redukcji. Jeśli komuś mało, może te efekty wzmocnić włączając dodatkowy pomruk generowany z głośników. Szczęśliwie jest to tylko opcja, którą można w menu całkowicie wyłączyć.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3904.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3938.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3925.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3932.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3933.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3872.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3943.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3946.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3950.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3948.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3949.jpg)
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3951.jpg)
Już nie budżetowo
Jako że Skoda już od dawna nie jest marką budżetową, Karoq także cenowo zbliżony jest do koncernowych braci, czyli Volkswagena Tiguana i Seata Ateca. Wariant Sportline 2.0 TSI 4×4 startuje od 166 tysięcy złotych. Dodatki (właściwie tylko potrzebne, jak Travel Assist, pakiet zimowy czy asystent parkowania) szybko podnoszą tę cenę do nieco ponad 200.000. Cóż, najprostszy i najtańszy Karoq z silnikiem 1.0 TSI i manualem kosztuje 113 tysięcy. A sensu najmniejszego nie ma, bo z tym motorkiem jechać nie będzie, za to zużyje sporo paliwa. Dlatego warto wybrać co najmniej 1.5 TSI, choć dwulitrówka z pewnością daje najwięcej przyjemności.
Tekst: Bartosz Ławski, zdjęcia: Paweł Bielak
![Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 2023](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2023/05/DSC_3803.jpg)
Nasze pozostałe testy znajdziecie tutaj.
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.