Ford Bronco będzie dostępny w Europie
Ford poinformował, że na rynek europejski po raz pierwszy wkroczy legenda amerykańskiej motoryzacji – SUV Bronco z napędem 4×4, zdolny do pokonywania tras terenowych. Czterodrzwiowy Bronco z napędem na obie osie, wyposażony w rozwiązania techniczne, podnoszące jego terenowe możliwości, będzie dostępny w limitowanej liczbie egzemplarzy na wybranych rynkach europejskich z ruchem prawostronnym przed końcem 2023 roku. (O nowym Bronco więcej pisaliśmy tutaj, także o wersji Raptor)
Wystrój wnętrza i stylistyka nadwozia nawiązują między innymi do stylu pierwszego Bronco z 1966 roku, surowego charakteru pick-upów Serii F, przeznaczonych na rynek amerykański oraz osiągów Forda Mustanga. Pozwoliło to stworzyć wyróżniającego się SUV-a, gotowego na każdą wyprawę. Bronco zyskał miano „G.O.A.T” (Goes Over Any Type of Terrain) – modelu, który porusza się w każdym terenie dzięki zaawansowanemu układowi napędu na cztery koła i innowacyjnym systemom ułatwiającym pokonywanie bezdroży, takim jak Trail Control™ i aż siedem trybów jazdy.
W opracowanym od podstaw z myślą o przygodzie Bronco, zastosowano wyjątkowe rozwiązania. Rozwiązania takie jak zdejmowane panele, zintegrowane punkty montażowe do akcesoriów oraz standardowe materiały ułatwiające utrzymanie wnętrza w czystości. Nabywcy Bronco mogą wybierać z szerokiej gamy autoryzowanych przez Forda akcesoriów. Wszystkie z nich zostały zaprojektowane z myślą o bezproblemowym montażu i indywidualizacji, dzięki czemu sprawdzą się w różnorodnych wyprawach.
Odrodzenie się legendy
Od momentu pojawienia się w USA pierwszej generacji Bronco w 1966 roku, reprezentuje on najwyższy wymiar swobody, zabawy i możliwości terenowych. Ford w 2020 roku ponownie wprowadził na rynek północnoamerykański kultowego Bronco. Wracający po 25-letniej nieobecności model zachował DNA pierwszej generacji, a jednocześnie zyskał nowe, innowacyjne elementy, zapewniające funkcjonalność w terenie. Bronco jest obecnie oferowany w Europie w limitowanej liczbie egzemplarzy, dostępnych dla entuzjastów spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
Zespół projektowy rozpoczął prace nad Bronco od czystej kartki papieru i wykonania cyfrowego, pełnowymiarowego skanu modelu pierwszej generacji. Celem było zachowanie pełnych siły proporcji i natychmiast rozpoznawalnej bryły, które pozostały kluczowymi elementami nowego projektu. Krótkie zwisy, wyraziste linie i odważne, funkcjonalne detale nadają Bronco wygląd solidnego pojazdu, znającego swoje przeznaczenie. Czyni go to niepowtarzalnym, a także przyczynia się do jego wyjątkowych możliwości terenowych.
Przednia część pojazdu wyróżnia się charakterystyczną kratą wlotu powietrza do chłodnicy, która rozciąga się na całą szerokość przodu. Wyróżnia się też okrągłymi reflektorami i odważnymi emblematami, sprawiającymi, że nie można tego modelu pomylić z żadnym innym. Kwadratowe panele poszycia nadwozia zaprojektowano tak, aby łatwiej było obserwować narożniki karoserii SUV-a. Tym samym umożliwia to pewniej manewrować podczas przepraw w trudnych warunkach terenowych.
Plastikowe nadkola
Bronco jest wyposażony również wiele prostych, ale przemyślanych elementów, takich jak przykręcane plastikowe nadkola i specjalne punkty odniesienia – podniesione sekcje na przednich narożnikach karoserii, pomagające określić podczas manewrowania, gdzie kończy się samochód, które mogą być używane jako zaczepy mocujące do akcesoriów, mogące udźwignąć do 68 kg. Ułatwia to transport większych przedmiotów, takich jak kajaki.
W Bronco możemy zdemontować dach, który dla podniesienia komfortu akustycznego w podróży wykończony jest specjalną tłumiącą podsufitką. Hardtop jest dzielony na cztery moduły, z których na dwa przednie przygotowano specjalne pokrowce, aby ułatwić elastyczne kształtowanie przestrzeni kabiny. Możliwy jest pełny demontaż wszystkich drzwi. Kierowca może to zrobić własnymi siłami, za pomocą jednego narzędzia i w ciągu zaledwie ośmiu minut. Zapewnia tym samym swobodę wsiadania i wysiadania w plenerze, poprawiając również pole obserwacji wokół samochodu w terenie.
Pozbawione ramek okna obniżają wagę całych drzwi. Dzięki temu są one na tyle lekkie, aby mógł je zdemontować niemal każdy, niezależnie od siły i postury. Właściciele większości samochodów 4×4, w których dopuszczalny jest demontaż drzwi, zawsze mają dylemat, co z nimi zrobić. W Bronco zaprojektowano specjalne pokrowce do bezpiecznego przewożenia drzwi, zanim przyjdzie czas na ponowny montaż. Zespół projektowy przewidział też miejsce montażu lusterek zewnętrznych przed słupkiem A. Dzięki temu nie zmienia się ich rola i ustawienie po zdjęciu drzwi.
Bronco ma też kilka innych elementów – m.in. kratę chłodnicy i przedni zderzak – które można zdemontować lub zamienić na alternatywne wersje. Dzięki temu kierowca ma możliwość dostosowania samochodu do różnych warunków, a także poprawienia jego parametrów terenowych. Plastikowe poszerzone nadkola zaprojektowano tak, aby w przypadku kolizji z przeszkodami oddzielały się bez uszkodzeń i ułatwiały jak najszybszą wymianę.
W kilku punktach nadwozia Bronco znajduje się kilka designerskich „jajek niespodzianek” – ukrytych elementów, które nawiązują do dziedzictwa modelu Bronco. Zaprojektowano je z myślą o tym, że, zostaną kiedyś odkryte przez właściciela podczas korzystania z pojazdu. Są to na przykład: ukryte logo Bronco, grafika przedstawiająca gamę wersji pierwszej generacji modelu z 1966 r., wbudowany we wnętrzu otwieracz do butelek i ukryte współrzędne GPS miejsc, w których testowano najnowszego Bronco na etapie prac rozwojowych.
Technologia, która daje swobodę
Pierwszy Bronco wypracował sobie przydomek G.O.A.T dzięki swoim niezwykłym zdolnościom pokonywania bezdroży. Nowa generacja także nie ustępuje mu w trudnym terenie. Inteligentne rozwiązania techniczne sterujące układem napędowym Bronco, pozwalają cieszyć się jazdą w terenie zarówno początkującym, jak i doświadczonym fanom off-roadu.
Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System™. Ułatwia on kierowcom wybór stosownego trybu, pozwalającego najlepiej korzystać z możliwości samochodu w warunkach jakie zastał na drodze. Oprócz trybów drogowych, jak Normal, Eco, Sport i Slippery i trybu G.O.A.T., tryby off-road obejmują Mud/Ruts, Sand i tryb Baja. Każdy z trybów dobiera własną charakterystykę pracy przepustnicy, momenty zmiany przełożeń skrzyni biegów i reakcję układu kierowniczego. Dostosowuje je do warunków, w których porusza się Bronco.
Bronco jest dostępny z dwubiegową elektroniczną skrzynią rozdzielczą lub dwubiegową elektromechaniczną skrzynią rozdzielczą z trybem automatycznym. Pozwala on na płynne przełączanie systemu między napędem na dwa i cztery koła w zależności od warunków. Blokada tylnego mechanizmu różnicowego jest wyposażeniem standardowym. W wyposażeniu dodatkowym są blokada przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania drążka stabilizatora przedniego zawieszenia. Zapewniają one maksymalne wykrzyżowanie i skok koła w trudnych warunkach terenowych.
Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw specjalnych systemów terenowych. Mają one wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne monitorowanie możliwości pojazdu. Trail Control™ działa podobnie jak tempomat. Kierowca może określić dowolną prędkość do 31 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem, utrzymując wybraną prędkość. Kierowca koncentruje się zaś na kierowaniu w trudnym terenie.
Funkcja Trail Turn Assist korzysta z układu hamulcowego. Zarządza on wektorowaniem momentu obrotowego, aby w ciasnych przestrzeniach w terenie zmniejszyć promień skrętu nawet o 40%. Trail One-Pedal Drive pozwala przyspieszać i hamować używając tylko pedału przyspieszenia. Dzięki temu łatwiej kontrolować prędkość podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują AdvanceTrac™ odpowiadający za kontrolę stabilności toczenia oraz kontrolę znoszenia holowanej przyczepy.
Stworzony do odważnej jazdy
Pod poszyciem Bronco kryje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Ma siedem poprzecznych elementów konstrukcyjnych, które zapewniają wytrzymałe podparcie, a także nie ograniczają sporego skoku zawieszenia, zapewniając spektakularne możliwości terenowe.
Bronco wyposażono w zawieszenie terenowe o wysokich parametrach pracy (HOSS). Składa się ono się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu. Zmniejsza to masę nieresorowaną o 20% w porównaniu z konstrukcjami z pełnymi osiami, a także poprawia komfort i kontakt z nawierzchnią. Z tyłu standardową konfigurację stanowi pięciowahaczowe zawieszenie, pełna oś z modyfikowalnymi sprężynami o długim skoku i wytrzymałymi amortyzatorami. 17- i 18-calowe felgi aluminiowe wyposażono w opony terenowe zapewniające komfort na drodze i pewność w terenie.
Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę przednią, a także płyty ochronne silnika, skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej i zbiornika paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów. Są one wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie. Na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu. Antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości stanowi także miejsce montażu bocznych poduszek kurtynowych. Umieszczone w oparciach siedzeń boczne poduszki powietrzne oraz poduszki przednie pozwalają czuć się pewniej podczas jazdy.
Trwały na zewnątrz, trwały w środku
Styl wnętrza Bronco, harmonizujący z solidnym, podkreślającym przeznaczenie wyglądem zewnętrznym, jest wysoce funkcjonalny. Jest wypełniony elementami obsługi systemów, ale także zaprojektowany z myślą o trwałości i użytkowaniu w trudnych warunkach. Tablica rozdzielcza nawiązująca do pierwszej generacji Bronco, korzysta z kolorów inspirowanych barwami natury i stylem sprzętu używanego podczas plenerowych rozrywek oraz z materiałów dobranych pod kątem trwałości.
Niezbędne w modelu terenowym uchwyty są wbudowane w deskę rozdzielczą i konsolę centralną. Konsolę środkową wyposażono w podkładkę bezprzewodowej ładowarki. Zaprojektowano ją tak, aby utrzymać telefon komórkowy na miejscu nawet przy ekstremalnych kątach pochylenia. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem. Wyposażono je w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie w czystości.
Chociaż Bronco zbudowano z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych, nie musimy rezygnować z komfortu i wygody podróżowania. 8-calowy, zestaw wskaźników TFT współpracuje z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system komunikacji i rozrywki SYNC 4. Korzysta on z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Power-Up, które dbają o utrzymanie funkcjonalności systemów przez czas użytkowania pojazdu.
Bronco ma również na szczycie deski rozdzielczej punkty mocowania, dzięki którym klienci mogą zamontować i podłączyć swoje aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe dysponujące odpowiednimi złączami zasilania 12 V i USB.
Apple CarPlay i Android Auto instalowane są w standardzie obok systemu nagłośnienia B&O® Premium Sound System. Wyposażono go w 10 głośników i subwoofer, który płynnie komunikuje się z dostępną aplikacją FordPass. Standardowy system kamer 360 wyświetla obrazy otaczającego terenu. Pozwala on zobaczyć okolice kół, których nie można zauważyć z fotela kierowcy. Zwiększa to szansę pokonania trudnych przeszkód na skalistych odcinkach przeprawowych.
Stwórz swoje własne przygody
Nowego Bronco zaprojektowano tak, aby był gotowy na każdą wyprawę. Klienci mogą także dodać elementy z listy akcesoriów współdziałających z systemami Bronco, a jednocześnie łatwych w montażu dzięki specjalnym uchwytom z markowymi śrubami Bronco.
Udoskonalone systemy oświetlenia, takie jak opcjonalna belka oświetleniowa na dachu i reflektory na słupku A, montuje się za pomocą śrub Bronco. Podróżnicy, którzy planują noce w plenerze, mogą zdecydować się na tylny namiot, namiot dachowy lub boczną markizę, zwiększające komfortową przestrzeń. Zestaw pokrowców na siedzenia z neoprenu zapewnia ochronę tapicerki podczas przejazdów po bezdrożach. Relingi dachowe i specjalne uchwyty na dach oraz tylną klapę umożliwiają montaż i transport większego sprzętu, takiego jak narty, rowery, czy boxy dachowe.
„Bronco stworzono, aby dać klientom swobodę bezpiecznego odkrywania nowych miejsc. Ten kultowy samochód można dostosować do niemal każdego rodzaju wyprawy, bez poświęcania komfortu, funkcjonalności czy osiągów. To najbardziej sprawny i wszechstronny terenowy SUV Forda, który będzie dawał Europejczykom dużo radości – powiedział Matthias Tonn.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.