Rimac Nevera ustanawia kolejny rekord – 275 km/h na wstecznym
W roku rekordów okrążenia toru Nürburgring, ponad 20 nowo ustanowionych rekordów przyspieszenia i hamowania oraz znaczących zwycięstw w wyścigach drag race z najlepszymi maszynami sportów motorowych, Rimac Nevera podbił już chyba wszystkie rekordy. Tak więc, aby zakończyć rok z odrobiną zabawy, zespół postanowił zacząć bić rekordy na wstecznym…
Rekord prędkości w jeździe tyłem
W 1967 roku Lamborghini Miura stała się najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie, wykorzystując pełną moc swojego silnika V12, aby jako pierwszy przekroczyć barierę 170 mil na godzinę. Kilka dekad później Rimac Nevera właśnie osiągnął tę samą prędkość… ale jadąc tyłem.
Nowy rekord elektrycznego Rimac Nevera, potwierdził Guinness World Records. Zweryfikowano go na podstawie danych zmierzonych przez Dewesoft. Zatem samochód oficjalnie ustanowił rekord Guinnessa za największą prędkość podczas jazdy do tyłu. Nevera powróciła do miejsca, w którym – na początku tego roku – pobiła ponad 20 rekordów przyspieszenia i hamowania w ciągu jednego dnia, a także do miejsca, w którym osiągnęła rekordową prędkość maksymalną 256 mil na godzinę (412 km/h). Samochód w barwach Time Attack Edition używanych podczas wcześniejszych rekordowych przejazdów i dostępnych tylko dla 12 klientów na całym świecie – osiągnął maksymalną prędkość 171,34 mil na godzinę (275,74 km/h).
Bez skrzyni biegów
W przeciwieństwie do samochodów z silnikami spalinowymi, a nawet niektórych samochodów elektrycznych, układ napędowy Rimaca Nevera nie ma skrzyni biegów. Cztery niezależne silniki poruszają samochód do tyłu lub do przodu, ale zawsze z ogromnym przyspieszeniem od samego początku. Oznacza to, że ten sam układ napędowy, który jest w stanie rozpędzić samochód od 0 do 100 mil na godzinę w 3,21 sekundy lub od 0 do 200 mil na godzinę w niecałe 11 sekund, może również zapewnić podobne osiągi podczas jazdy do tyłu.
„Podczas prac rozwojowych przyszło nam do głowy, że Nevera będzie prawdopodobnie najszybszym samochodem na świecie na biegu wstecznym. Jednak trochę się z tego śmialiśmy. W końcu aerodynamiki, chłodzenia i stabilności nie zaprojektowano z myślą o szybkiej jeździe do tyłu. Potem jednak zaczęliśmy rozmawiać o tym, jak fajnie byłoby jednak spróbować. Nasze symulacje wykazały, że moglibyśmy osiągnąć prędkość ponad 150 km/h, ale nie mieliśmy pojęcia, jak stabilny byłby to przejazd. Wkraczaliśmy więc na niezbadane terytorium” – powiedział Matija Renić, główny inżynier programowy Nevera, Bugatti Rimac
„Sam przejazd zdecydowanie wymagał przyzwyczajenia. Jesteś odwrócony tyłem do kierunku jazdy i obserwujesz, jak otoczenie oddala się od ciebie coraz szybciej. Czujesz jednocześnie jak twoja szyja wyciąga się do przodu w niemal taki sam sposób, jak podczas gwałtownego hamowania. Delikatnie poruszasz kierownicą, uważając, by nie zachwiać równowagi. Obserwujesz kierunek jazdy i punkt hamowania w lusterku wstecznym, cały czas kontrolując prędkość. Pomimo tego, że było to prawie całkowicie nienaturalne dla konstrukcji samochodu, Nevera pobiła kolejny rekord” – powiedział Goran Drndak, kierowca testowy Rimac.
Rekordy
W lipcu, podczas Goodwood Festival of Speed 2023, Nevera ustanowiła czas 49,32 sekundy podczas wyścigu Supercar Shootout. Czyni ją to nie tylko najszybszym samochodem produkcyjnym, który wziął udział w słynnym wyścigu górskim. W sierpniu Rimac Nevera pojechał także na Nordschleife, aby pobić poprzedni rekord okrążenia samochodu produkcyjnego EV. Pobił go aż o 20 sekund podczas swojego debiutu na słynnym i wymagającym torze. Rekordowe okrążenie, przejechane przez chorwackiego kierowcę wyścigowego Martina Kodrića, zostało ustanowione na oponach Michelin Cup2R. Rekord został zweryfikowany przez niezależne dane pomiarowe, TÜV SÜD i pokładową telemetrię.
Każdy z tych rekordów został pobity przez Rimac Nevera w barwach Time Attack. To malowanie w limitowanej serii 12 egzemplarzy oficjalnie zaprezentowano podczas sierpniowej motorsportowej wystawy The Quail. Lakier Time Attack został zaprojektowany przez Rimac i ręcznie nałożony, aby stworzyć uderzające połączenie kolorów Squadron Black i Lightning Green. Ten niestandardowy odcień Lightning Green jest inspirowany osobliwym zjawiskiem pogodowym, które ma miejsce przed burzą. Wówczas naładowane zjonizowane cząsteczki nadają niebu piękny, mocny, żywy zielony odcień. Kolor ten jest również bezpośrednim hołdem dla e-M3 – przerobionego przez Mate Rimac elektrycznego BMW serii 3. Został on w 2012 roku uznany przez FIA, jako najszybciej przyspieszający pojazd elektryczny na świecie. Był to również pierwszy rekordzista firmy Rimac, który ustanowił pięć niezależnych rekordów Guinnessa.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.