MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Mercedes i turkusowe światła obrysowe

Mercedes-Benz stał się pierwszym na świecie producentem samochodów, który otrzymał pozwolenia na specjalne zewnętrzne światła obrysowe do zautomatyzowanej jazdy w stanach Kalifornia i Nevada. Kalifornijskie zezwolenie na testowanie pojazdów w Kalifornii jest początkowo ograniczone do dwóch lat. Zezwolenie Nevada dotyczy pojazdów seryjnych Mercedes-Benz z roku modelowego 2026. Pozostanie ono ważne do czasu wprowadzenia ustawowej zmiany w legislaturze stanowej.

Mercedes-Benz otrzymuje homologacje dla turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie
Mercedes i turkusowe światła obrysowe do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie

Oba zezwolenia pozwalają Mercedes-Benz uzyskać ważne informacje na temat interakcji między pojazdami zautomatyzowanymi, a innymi użytkownikami dróg. Wprowadzenie świateł obrysowych może znacznie zwiększyć akceptację społeczną dla zautomatyzowanej jazdy. Tym samym może przyczynić się to również do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Światła te sprawiają, że stan systemu zautomatyzowanej jazdy jest wyraźnie widoczny z zewnątrz. Pozwala to również organom ścigania ruchu drogowego i funkcjonariuszom policji na określenie stanu systemu. Dzięki temu będą mogli określić, czy kierowcy mogą wykonywać czynności drugorzędne podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży. Zaprojektowane zgodnie z zaleceniami SAE J3134, turkusowe światła obrysowe do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii są zintegrowane z przednimi i tylnymi światłami, a także z dwoma lusterkami zewnętrznymi w pojazdach testowych Mercedes-Benz.

„Wraz z rozwojem zautomatyzowanych świateł obrysowych Mercedes-Benz po raz kolejny wyznacza nowe standardy w branży. Jesteśmy pierwszym producentem samochodów na świecie, który otrzymał takie aprobaty w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie w Kalifornii i Nevadzie. Im więcej pojazdów autonomicznych zaludnia drogi, tym ważniejsza staje się komunikacja i interakcja między pojazdem a środowiskiem”. Powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, Development & Purchasing

Pierwszy przypadek użycia: DRIVE PILOT

Zautomatyzowane światła obrysowe zostaną początkowo zintegrowane z pojazdami testowymi w Kalifornii wyposażonymi w DRIVE PILOT. To system, który jest pierwszym na świecie systemem SAE poziomu 3 do warunkowo zautomatyzowanej jazdy z międzynarodową homologacją. DRIVE PILOT otrzymał certyfikację w 2021 roku w Niemczech oraz w 2023 roku w Nevadzie i Kalifornii. W USA każdy stan wymaga oddzielnej certyfikacji. W Niemczech DRIVE PILOT jest już dostępny do zamówień od 2022 roku. Pierwsze pojazdy produkcyjne w Stanach Zjednoczonych zadebiutowały niedawno na autostradach Kalifornii i Nevady.

Mercedes-Benz otrzymuje homologacje dla turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie
Wybór koloru świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy

Kolor turkusowy spełnia dwa zasadnicze kryteria, które przyczyniły się do tego wyboru. Jego widoczność umożliwia niezawodne i szybkie wykrywanie innych użytkowników drogi oraz umożliwia odróżnienie od istniejącego oświetlenia pojazdu, sygnalizacji lub oświetlenia awaryjnego. Dzięki temu można znacznie zmniejszyć możliwość pomylenia z już istniejącymi barwami oświetlenia. Ponadto, zgodnie z wynikami licznych badań testowych, turkus jest optymalnym kolorem dla zautomatyzowanej jazdy. Zarówno czynniki fizjologiczne, jak i psychologiczne świadczą o wyższych wartościach turkusu w prawie wszystkich obszarach niż w przypadku innych kolorów. Turkus jest również opisany w zalecanej przez branżę praktyce SAE J3134 „Światła obrysowe ADS” do stosowania w celu wyświetlenia aktywacji systemu zautomatyzowanej jazdy. Opracowanie i zatwierdzenie nowej koncepcji oświetlenia wymagało współpracy interdyscyplinarnego zespołu. W jego skład weszli inżynierowie, kierownicy ds. zgodności, eksperci ds. ochrony danych i eksperci ds. etyki.

Mercedes-Benz otrzymuje homologacje dla turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy w Kalifornii i Nevadzie
Standaryzacja i ujednolicenie dla większego bezpieczeństwa

Mercedes-Benz dąży do standaryzacji koloru turkusowego jako sposobu wizualizacji stanu zautomatyzowanej jazdy, wspierając globalne zrozumienie i akceptację tej technologii. Jak dotąd w Stanach Zjednoczonych, Chinach czy Europie nie istnieją ogólne ramy stosowania turkusowych świateł w pojazdach seryjnych. Kalifornia i Nevada zrobiły pierwszy ważny krok w postaci przyznanych obecnie zwolnień. Przyszłe globalnie ujednolicone przepisy dotyczące turkusowych świateł obrysowych do zautomatyzowanej jazdy będą stanowić podstawę zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i napędzać dalsze innowacje techniczne.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *