Nowa Skoda Octavia
Czwarta generacja Octavii utrzymuje się na szczycie tabel sprzedaży. Czas jednak robi swoje i po czterech latach, zgodnie z kalendarzem, model trzeba było odświeżyć. Skoda Octavia sprzedaje się tak czy inaczej (już ponad 7 mln egzemplarzy od 1996 roku), ale zainteresowanie klientów trzeba podtrzymać. Skoda pokazała właśnie ten model po liftingu
Zmiany z zewnątrz
Z zewnątrz zmiany są niewielkie i typowe dla liftingu, a nie wprowadzenia nowej wersji. Zmieniono kształt zderzaków i grilla, wprowadzono też nowy wzór świateł. Przednie są teraz wyłącznie w technologii LED, opcjonalnie jako LED Matrix drugiej generacji. Światła przeciwmgielne zastąpiono funkcją dostosowania strumienia świetlnego do odpowiednich warunków pogodowych. Wchodzące w skład wyposażenia standardowego w pełni diodowe światła tylne są dostępne w dwóch wersjach. Podstawowy wariant będzie dostępny w wersjach wyposażenia Essence i Selection. Najwyższa wersja oferuje także animowane kierunkowskazy sięgające aż do klapy bagażnika, podczas gdy górna część zestawu świateł ma kształt litery C. Ta wersja będzie standardowo obecna w wersjach Sportline i RS oraz jako opcja w wariancie Selection.
Wnętrze
System klimatyzacji dwustrefowej Climatronic jest teraz standardem we wszystkich modelach. Od wersji wyposażenia Selection w górę we wnętrzu Škody Octavia znajdzie się również 15-watowy Phone Box. Oferuje on indukcyjne szybkie ładowanie smartfonów, a także funkcję chłodzenia. Porty USB-C zapewniają teraz moc wyjściową 45 watów, a tym samym trzykrotnie większą moc ładowania niż wcześniej. Po raz pierwszy w modelu znajduje się ulepszony system bezkluczykowego dostępu do pojazdu Kessy. Automatycznie odblokowuje lub blokuje on pojazd, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od niego i ma przy sobie kluczyk. Po raz pierwszy w tej serii modeli opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz 13-calowy. Oparty na sztucznej inteligencji Chatbot ChatGPT zostanie w przyszłości zintegrowany z asystentem głosowym Laura i będzie dostępny jako standard. Niestety, Skoda nie zdecydowała się na powrót do sterowania klimatyzacją za pomocą pokręteł (rozwiązanie zastosowane przecież w nowym Superbie).
Napęd
Gama napędów obejmuje dwa silniki benzynowe 1.5 TSI, także dostępne z technologią miękkiej hybrydy, dwa silniki benzynowe 2.0 TSI o zwiększonej mocy i dwa silniki wysokoprężne. Zakres mocy wynosi od 85 kW (115 KM) do 195 kW (265 KM).
Dobrą wiadomością jest natomiast rezygnacja z silnika 1.0 TSI. Gamę jednostek napędowych zmodernizowanej Octavii otwiera silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 85 kW (115 KM) z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Podobnie jak wersja 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM), podstawowy silnik benzynowy jest również dostępny z technologią miękkiej hybrydy i skrzynią biegów DSG. Energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym. Zapewnia to wsparcie dla silnika benzynowego w postaci zastrzyku energii elektrycznej lub umożliwia Škodzie Octavia jazdę z całkowicie wyłączonym silnikiem. Gdy zapotrzebowanie na moc spada, w obu silnikach 1.5 TSI istnieje opcja wyłączenia dwóch cylindrów za pomocą funkcji ACT+. Pozwala to dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa. Turbosprężarka charakteryzuje się zmienną geometrią turbiny i doskonałą wydajnością cieplną.
Topowy silnik benzynowy Octavii RS – 2.0 TSI wytwarza teraz 195 kW (265 KM), czyli o 15 kW (20 KM) więcej niż wcześniej. W obu silnikach 2.0 TDI napęd wału korbowego ze stalowymi tłokami skutecznie ogranicza straty ciepła, jednocześnie zwiększając prędkość spalania. Ciśnienie wtrysku wynosi 2200 barów, a turbosprężarka korzysta ze zmiennej geometrii turbiny. Zapewnia to optymalne ciśnienie doładowania w szerokim zakresie obrotów i skutkuje gładszą charakterystyką krzywej mocy. Zoptymalizowany układ oczyszczania gazów spalinowych redukujący emisję tlenków azotu (NOx) znajduje się blisko silnika. Wykorzystuje proces podwójnego dozowania w celu wtryskiwania płynu AdBlue przed dwoma ustawionymi szeregowo katalizatorami SCR.
Inteligentny asystent parkowania
Nowy inteligentny asystent parkowania (Intelligent Park Assist; dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów) umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, może przejąć on także kontrolę nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu). Ponadto, samochód zatrzyma się automatycznie, jeśli system wykryje przeszkodę. System Remote Park Assist (również dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami Intelligent Park Assist z zewnątrz pojazdu za pośrednictwem aplikacji MyŠkoda. Komunikacja między samochodem i smartfonem będzie możliwa poprzez Bluetooth, gdy użytkownik znajdzie się w odległości do czterech metrów od auta. Wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość podczas manewru wynosi 9,5 km/h.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.