ModeleMotoryzacjaNajważniejsze

Rajdowy Datsun 240Z w skali 1:18 z Kyosho

Nissan S30, w japońskiej ofercie znany jako Nissan Fairlady Z, a na pozostałych rynkach jako Datsun 240Z, a później także jako model 260Z i 280Z, to samochód GT produkowany przez Nissana (Datsun w USA) od 1969 do 1978 roku. Samochód wymyślił Yutaka Katayama, prezes Nissan Motor Corporation U.S.A. Projektantem był zespół pod przewodnictwem Yoshihiko Matsuo, szefa Nissan Sports Car Styling Studio. Datsun 240 Z był więc pierwszym samochodem sportowej serii Z Nissana.

Popularne sportowe coupe

Samochód okazał się sukcesem dzięki swojej atrakcyjnej cenie, stylistyce, rozwiązaniom technicznym i imponującym osiągom. 240Z spotkał się z pozytywną reakcją zarówno kupujących, jak i prasy motoryzacyjnej. To natychmiast sprawiło, że u dealerów pojawiły się długie listy oczekujących. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 2393 cm3 generował 151 KM mocy przy 5600 obr/min i 198 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr/min. Samochód w seryjnej specyfikacji ważył 1070 kg i osiągał 100 km/h w 9,5 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosiła 201 km.h. Wszystkie warianty modelu miały niezależne zawieszenie czterech kół. Przednie zawieszenie oparte było na kolumnach MacPherson zapożyczonych z Nissana Laurel C30. Tylne zawieszenie to kolumny Chapmana. W standardzie samochód posiadał tarczowe przednie hamulce i i bębnowe z tyłu.

Datsun 240Z w rajdach

Osiągi samochodu sprawiły, że szybko stał się on popularny także w sporcie. Jak wyglądała rajdowa wersja, możemy zobaczyć na zdjęciach modelu Datsuna 240Z pochodzącego z Rajdu Monte Carlo z 1972 roku. Samochód prowadzony przez słynnego kierowcę Rauno Aaltonena pilotowanego przez Jeana Todta zajął w tym rajdzie trzecie miejsce. Największe sukcesy Datsun 240Z osiągał w Rajdzie Safari. Nie odegrał on jednak poważniejszej roli w ówczesnych mistrzostwach, gdyż Nissan zdecydował, że wystawi go tylko w dwóch imprezach: Monte Carlo i Safari.

Model w skali 1:18

Model firmy Kyosho w skali 1:18 już niestety nie jest produkowany. Można go znaleźć jeszcze czasem na portalach aukcyjnych, głównie jednak na e-bay. Model wykonano z metalu i posiada on otwierane drzwi i pokrywy silnika oraz bagażnika. Poziom wykonania nie odbiega od wysokiego standardu, do którego przyzwyczaiła nas marka Kyosho. Zachwyca ilość detali zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz modelu oraz precyzyjnie odwzorowany silnik.

Na zewnątrz modelu zachwycają precyzyjnie odwzorowane światła oraz detale takie, jak lusterka, kierunkowskazy czy też klamki. Skala modelu została precyzyjnie odwzorowana i samochód nie ma zaburzonych proporcji. Koła mają założone rajdowe opony przeznaczone do warunków zimowych, w których rozgrywano rajd Monte Carlo. We wnętrzu obok klasycznej drewnianej kierownicy z epoki i precyzyjnie oddanych wskaźników, znajdziemy również rajdowe wyposażenie. Samochód ma kubełkowe fotele wraz z czarnymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa, haldę, a w bagażniku znajdują się dwa koła zapasowe oraz kanister i zestaw narzędzi. Poziom wykonania i detali zachwyca, ale z tego znana jest właśnie marka Kyosho. Przewyższa ona jakością modele takich firm jak AutoArt czy Minichamps w tej skali.

Model jest bardzo trudno dostępny na portalach aukcyjnych, ale warto na niego polować. To jedno z bardziej charakterystycznych rajdowych aut z lat siedemdziesiątych i niewątpliwie zwraca uwagę na półce. Ceny na e-bay potrafią być zniechęcające, ale warto poszukać gdyż czasami model pojawia się także na polskich serwisach aukcyjnych.

Tekst i zdjęcia: Paweł Bielak

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *