MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Golf Numer Osiem

Od prawie półwiecza Volkswagen Golf regularnie się zmienia – ale zawsze tak, aby na pierwszy rzut oka nie było najmniejszych wątpliwości, że to Golf. Najnowsza, ósma generacja ma nie tylko nowe nadwozie – najwięcej zmian kryje się pod nim. Technologicznie to rzeczywiście zupełnie nowy samochód.

We wnętrzu zmieniło się praktycznie wszystko, dominuje technologia cyfrowa. Nowe wskaźniki i systemy multimedialne działające online łączą się tworząc jeden, znajdujący się na tej samej osi cyfrowy kokpit; współgrają z nim dotykowe pola i ekrany. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystając z opcjonalnego wyświetlacza Head-up. Dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend głosowych sprawiają, że obsługa staje się naturalna i intuicyjna.

Volkswagen sięgnął po najnowsze rozwiązania w zakresie cyfrowych elementów obsługi i wskaźników, by podnieść możliwości interakcji między człowiekiem a maszyną. Systemy nie tylko współdziałają ze sobą, ale poprzez online connectivity unit (OCU) łączą się ze światem zewnętrznym poza samochodem. Jednostka OCU stosowana seryjnie i wyposażona w kartę eSIM współdziała z systemami usług internetowych zawartych w We Connect i We Connect Plus. Dzięki połączeniu online system nawigacji może działać aktywnie i na przykład dostarczać informacji na temat automatycznie pojawiających się wzdłuż trasy przejazdu „points of interest”.

Dostępny jest również wyświetlacz Head-up. Przy jego zastosowaniu informacje są wyświetlane na przedniej szybie auta, a więc wirtualnie przed kierowcą. W nowy sposób zaprojektowano system sterowania urządzeniami mającymi wpływ na widoczność – światła i ogrzewanie przedniej oraz tylnej szyby reguluje się teraz korzystając z dotykowego pola znajdującego się po lewej stronie tablicy rozdzielczej. Ergonomią wyróżnia się również środkowa konsola. To samo dotyczy zespołu sterowników umieszczonych pod sufitem – teraz znajdują się tam cyfrowe włączniki, w tym dotykowy służący do sterowania przesuwanym, panoramicznym dachem. W wersjach z dwusprzęgłową skrzynią DSG klasyczną dźwignię zmiany przełożeń zastąpił niewielki joystick.

Po raz pierwszy w Golfie pojawiły się jednostki napędowe wyposażone w układ Mild Hybrid. Do wyboru są zatem cztery jednostki o mocy 66 kW/90 KM, 81 kW/110 KM, 96 kW/130 KM oraz 110 kW/150 KM. Silniki o mocy 90 i 110 KM mają trzy cylindry, pojemność 1,0 litra i są stosowane w Golfie po raz pierwszy. Jednostki TSI osiągające moc 130 i 150 KM mają pojemność 1,5 litra; zastosowano w nich system odłączania cylindrów (ACT). Wszystkie silniki o mocy do 130 KM pracują w wydajnym cyklu „Miller TSI” i są zaopatrzone w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny (VTG). Silniki TSI seryjnie są łączone z mechaniczną skrzynią biegów; jednostki o mocy od 110 KM, jako tzw. łagodne hybrydy (eTSI) z 48-woltowym układem elektrycznym, mogą współpracować z przekładnią dwusprzęgłową. Nieco później do oferty dołączą trzy jednostki TSI o pojemności 2,0 litra, które znajdą zastosowanie w Golfach GTI, GTI TCR oraz w Golfie R.

Volkswagen oferuje do nowego Golfa dwa rodzaje hybrydowych zespołów napędowych typu plug-in: jeden, o mocy 150 kW/204 KM, opracowano pod kątem jak największego zasięgu, drugi ma zapewnić jak najlepsze osiągi i jest przeznaczony do Golfa GTE – uzyskuje moc 180 kW/245 KM (w obydwu przypadkach moc systemowa zespołu napędowego). W skład hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in wchodzą m.in. 1,4-litrowy silnik TSI, moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa oraz akumulator litowo-jonowy. Nowy akumulator ma o 50 procent większą pojemność energetyczną (13 kWh), przez co auto uzyskuje większy zasięg – dzięki temu niemal każdą trasę odbywaną w ciągu jednego dnia w obrębie miasta samochód z takim zespołem napędowym może pokonać korzystając tylko z energii elektrycznej, a więc bezemisyjnie.

Golf może poruszać się po autostradzie półautomatycznie do prędkości 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu, ani hamować. Zwiększają się dzięki temu komfort jazdy i bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas dalekich podróży. Golf jest też pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiający komunikację z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzące z innych pojazdów znajdujących się w pobliżu, a także sygnały dostarczane przez urządzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcę i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w system Car2X.

Zrezygnowano natomiast z nadwozia trzydrzwiowego – o ile ktoś jeszcze pamięta, że dotychczas w ogóle było oferowane. Golf jest zatem dostępny tylko jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi.

Autor: Bartosz Ławski, informacja prasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *