Nowy i elektryczny Mercedes Vito
Popularny dostawczak średniej wielkości doczekał się liftingu i nowej gamy silników. Najciekawsza wydaje się wersja Mercedes eVito Tourer – zarezerwowana na razie dla modelu osobowego.
Elektryczny.
Pod złączem do ładowania po lewej stronie przedniego zderzaka – kryje się elektryczny układ napędowy (eATS) na przednie koła o maksymalnej mocy 150 kW. Silnik elektryczny, przekładnia o stałym przełożeniu, układ chłodzenia i układ elektroenergetyczny tworzą spójną całość. Energię magazynuje akumulator litowo-jonowy umieszczony pod podłogą pojazdu. Także jest umieszczony nisko i centralnie, co ma pozytywny wpływ na prowadzenie eVito Tourer. Prędkości maksymalne 140 km/h w wersji standardowej i 160 km/h jako opcja, zapewniają wystarczającą prędkość zarówno w ruchu miejskim, jak i poza nim.
Mercedes-Benz eVito Tourer jest standardowo wyposażony w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową z prądem przemiennym (AC) o mocy 11 kW. Oznacza to, że jest również przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domowych lub publicznych stacjach ładowania. Nowego eVito Tourer można ładować przez złącze CCS umieszczone w przednim zderzaku po lewej stronie. Możliwe jest także ładowanie prądem stałym (DC). Dlatego eVito Tourer z baterią o pojemności100 kWh może być ładowany od 10 do 80% w ciągu 45 minut na stacji szybkiego ładowania. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh zapewnia zasięg 421 kilometrów.
Wysokoprężny.
Poza tym facelifting wprowadza czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 (znany już z osobowych Mercedesów – test klasy B z tym silnikiem tutaj). Silnik ten ma pojemność 2,0 l dla wszystkich wariantów Vito z napędem na tylne koła oraz 4×4. Jednostka znana z oferty silników dla samochodów osobowych Mercedes-Benz została zoptymalizowana pod kątem wydajności i emisji. Nowa generacja silników była wcześniej dostępna tylko dla Mercedes Vito Tourer. Klienci Vito Furgon mogą teraz wybierać spośród następujących czterech wariantów mocy:
• Vito 110 CDI o mocy 75 kW (102 KM) i momencie obrotowym 270 Nm (łączne zużycie paliwa 6,5–6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172–169 g/km
• Vito 114 CDI o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 330 Nm (łączne zużycie paliwa 6,6-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 173-154 g/km)
• Vito 116 CDI o mocy 120 kW (163 KM) i momencie obrotowym 380 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 169-156 g/km)
• Vito 119 CDI o mocy 140 kW (190 KM) i momencie obrotowym 440 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 169-154 g/km)
Ponadto – jako nowy topowy silnik w swojej klasie – dla Vito Tourer i Vito Mixto z homologacją osobową, dostępny jest wariant 124 CDI o mocy 176 kW (239 KM) i momencie obrotowym 500 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4–6,3 l/100 km, łączna emisja CO2 168–166 g/km) 6. W fazie przyśpieszania Vito Tourer/Mixto 124 CDI, może na krótko zapewnić dodatkowy 30 Nm momentu obrotowego (funkcja „overtorque”) – oprócz 500 Nm momentu obrotowego. Vito 124 CDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy. Może osiągnąć maksymalną prędkość 210 km/h.
Napęd
W połączeniu z nową rodziną silników OM 654, Mercedes-Benz Vito jest standardowo wyposażony w napęd na tylne koła – z opcją stałego napędu 4×4. Umożliwia to łatwe użytkowanie bez względu na rodzaj nawierzchni. Wysokość pojazdu nie przekracza dwóch metrów, nawet gdy jest wyposażony w napęd na wszystkie koła. W ten sposób Vito nie traci swojej codziennej użyteczności i nadal może bezproblemowo zmieścić się w zwykłych garażach, a także na parkingach wielopoziomowych i podziemnych oraz myjniach samochodowych.
Ponadto, w wersji z napędem na przednie koła, Vito jest dostępny z silnikiem podstawowym z rodziny OM 622: kompaktową czterocylindrową jednostką o pojemności skokowej 1,7 l i 75 kW (Vito 110 CDI, łączne zużycie paliwa 6,5- 6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172-169 g/km) oraz 100 kW (Vito 114 CDI, łączne zużycie paliwa 6,5-6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172-168 g/km), instalowaną poprzecznie i połączoną z manualną 6-biegową skrzynią.
Wnętrze
Nowością jest też cyfrowe lusterko wsteczne: Przesyła obraz z kamery HDR z tylnej szyby do wyświetlacza lusterka, którego można używać w taki sam sposób, jak konwencjonalnego, optycznego wewnętrznego lusterka wstecznego – nawet jeśli bagażnik lub przestrzeń bagażowa są załadowane po dach. Zaleta: widok na to, co dzieje się za pojazdem, nie jest ograniczony zagłówkami, pasażerami ani innymi przeszkodami. Kamera zamontowana po wewnętrznej stronie tylnej szyby przenosi pole widzenia, które jest dwa razy szersze niż konwencjonalne wewnętrzne lusterko wsteczne, ograniczone powierzchnią szyby. To wyraźny bonus dla bezpieczeństwa. Cyfrowe wewnętrzne lusterko wsteczne działa również, gdy widoczność jest słaba: kamera doskonale radzi sobie również z wielopoziomowymi parkingami i deszczem, przesyłając ostry obraz na ekran TFT LCD o wysokiej rozdzielczości 1600 x 320 pikseli. Obraz jest przetwarzany w taki sposób, by odpowiednio zrównoważyć ciemne i jasne sekcje. Na obraz na wyświetlaczu nie wpływa nawet nisko położone słońce. Zamiast typowego przełącznika do ściemniania lusterka wstecznego, można przełączyć się z obrazu z kamery na widok analogowy. Używając lustra optycznego, kierowca ma z kolei widok na tył wnętrza pojazdu.
Kiedy i za ile?
Nowego Mercedesa Vito można zamawiać od 16 marca 2020 r. Ceny zaczynają się od 91 700 zł netto za Vito Furgon. Model eVito Tourer pojawi się latem 2020 roku.
Bartosz Ławski, informacja prasowa