1 i 2 runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2020, Sopot
Po prawie 11 miesiącach przerwy kierowcy wrócili na trasy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Po odwołaniu z przyczyny COVID 19 wyścigów w Załużu, na Magurze Małastowskiej oraz przesunięciu na przyszły rok imprezy w Limanowej – polskiej rundy FIA EHC (Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich), sezon rozpoczął się na liczącej 3050 metrów trasie z Sopotu do Gdyni.
Na starcie stanęło 53 kierowców, w tym trzech klasyfikowanych w GSMP Hist. Pierwszy dzień wyścigów odbył się bez przerw powodowanych kolizjami czy np. wyciekami oleju. Jednak właśnie zużyty olej na trasie, wylany w nocy przez nieznanych na razie chuliganów, był przyczyną kilkugodzinnej nocnej akcji organizatorów z Automobilklubu Orski, którzy musieli do rana usunąć olej i oczyścić trasę.
W kategorii GSMP Hist. Bez trudu w sobotę zwyciężył Piotr Zaleski, jeżdżący Porsche 911.
W pierwszym porannym podjeździe treningowym najszybciej pojechał ubiegłoroczny Mistrz Polski w kat. II Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer AMS), jednak awaria sprzęgła wyeliminowała go z dalszego udziału w zawodach. Serwis nie zdążył naprawić auta przed pierwszym podjazdem wyścigowym, i choć popularny „Bubu” pojawił się na trasie drugiego podjazdu (znów był najszybszy), jednak po sobotniej rundzie GSMP pozostał bez punktów.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2020/08/fot-UMA_Agnieszka-Wołkowicz-1-1024x683.jpg)
Pod nieobecność głównego rywala pierwszy podjazd wyścigowy wygrał Tomasz Myszkier (Skoda Fabia WRC 4 x4). W drugim urzędujący Mistrz Polski kat. I był drugi (za Łukaszczykiem) ale po dwóch przejazdach okazał się zwycięzca klasyfikacji generalnej 1 Rundy GSMP i Grupy 2. Podczas niedzielnego wręczania pucharów za tę rundę, na drugim stopniu podium stanie Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer). Trzecie miejsce w „generalce” i zarazem pierwsze w grupie 1 należało w sobotę do Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster), który wygrał w Grupie 1.
Średnia prędkość Tomasza Myszkiera w sobotę wynosiła 125 km/h
Klasyfikacja Generalna 1 Rundy GSMP
- Tomasz Myszkier 2:55,286
- Daniel Stawiarski 2:56,483
- Dubai 2:57,717
- Waldemar Kluza2:59,160
- Christian Zaleski3:00,322
Nowy podział aut na grupy i klasy pozmieniał znane dotychczas zasady kategoryzowania samochodów. Sopocki wyścig jest pierwszą w Europie imprezą, podczas której zastosowano wprowadzony w tym sezonie przez FIA współczynnik Performance Factor. I właśnie według tej klasyfikacji w poszczególnych grupach, oprócz wspomnianych zawodników, wygrali: Michał Sowa (Ford Fiesta Proto ZSTEC, Gr. 3), Konrad Biela (Mitsubishi Lancer EVO X, Gr. 5), Jacek Madziara (Gr. 10) i Angelo Gilli (Fiat 126p Gr. 12).
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2020/08/fot-UMA_Agnieszka-Wołkowicz-2_0-1024x683.jpg)
Poszczególne Grupy dzielone są dodatkowo na klasy, lepiej obrazujące parametry samochodów niż bardzo pojemne grupy.
Zwycięzcy w klasach:
- 1 Dubai Mitsubishi Lancer Berg Monster
- 2a Tomasz Myszkier Skoda Fabia WRC 4×4
- 2b Paweł Wójtowicz Porsche 944 PRS
- 3a Roman Baran Mitsubishi Lancer
- 3b Michał Sowa Ford Fiesta Proto ZSTEC
- 5a Konrad Biela Mitsubishi Lancer EVO X
- 5 b Maciej Serafin Renault Clio
- 10 a Jacek Madziara Subaru Impreza 555
- 10 b Janusz Jania Honda Integra
- 10c Arkadiusz Borczyk Honda Civic
- 12a Angelo Gilli Fiat 126p
- 12b Grzegorz Ostrowski Fiat 126p
Niedziela Dla Dubaia
Piękna słoneczna pogoda towarzyszyła przeprowadzeniu drugiej, niedzielnej odsłony 23 Grand Prix Sopot – Gdynia. Na liście startowej znalazło się 53 kierowców, w tym trzech klasyfikowanych w GSMP Hist. Zarówno podjazdy .treningowe jak i wyścigowe przebiegały bez zakłóceń, jeśli nie liczyć drobnego spotkania Konrada Strzeżysza z szykaną podczas podjazdu treningowego. Podobnie jak dzień wcześniej wydarzyło się kilka awarii, które miały wpływ na klasyfikację końcową wyścigu. Podobnie jak w sobotę, ubiegłoroczny Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej GSMP kat. II Szymon Łukaszczyk ( Mitsubishi Lancer EVO V AMS) zaliczył tylko jeden podjazd wyścigowy, uzyskując, podobnie jak podczas treningów najlepszy czas. Kolejna awaria pozbawiła go punktów również w tej rundzie GSMP. Niestety na trasie został także bardzo szybko jeżdżący Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer). W sobotę zajął on 2 miejsce w klasyfikacji generalnej wyścigu.
![](https://overdrive.com.pl/wp-content/uploads/2020/08/fot-UMA_Agnieszka-Wołkowicz-1_0-1024x683.jpg)
Zwycięzcą 2 Rundy GSMP okazał się Dubai ( Mitsubishi Lancer Berg Monster 2:52,647), który wyprzedził Waldemara Kluzę ( Skoda Fabia 2:54,195) oraz zwycięzcę sobotnich zawodów Tomasza Myszkiera ( Skoda Fabia WRC 4×4 2:55,525).
W rywalizacji GSMP Hist. Po raz kolejny najszybszym kierowcą okazał się Piotr Zaleski ( Porsche 911)
Ceremonia wręczania nagród miała nietypowy przebieg, związany z pandemium COVID 19. Zarówno zawodnicy, jak i organizatorzy i widzowie którzy z zewnątrz obserwowali wyścig mieli założone maseczki, zachowywano także bezpieczne odległości pomiędzy nagradzanymi kierowcami. Coraz szybciej jeżdżąca w górach Anna Gańczarek – Rał odbierając swój puchar podziękowała organizatorom z Automobilklubu Orski, którzy jako piersi podjęli trud organizacji wyścigów w tym sezonie. Wszyscy mają nadzieję, że sytuacja epidemiologiczna pozwoli na odbycie się kolejnych zaplanowanych wyścigów, zaliczanych do GSMP: Baba ( Słowacja), Prządki oraz Jankov Vrsok ( Słowacja).
Mariusz Suss, Informacja prasowa PZM.pl
zdjęcia: Agencja UMA – Agnieszka Wołkowicz
Jeśli podoba Ci się to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE, uzyskując dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.