1 i 2 runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2020, Sopot

Po prawie 11 miesiącach przerwy kierowcy wrócili na trasy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Po odwołaniu z przyczyny COVID 19  wyścigów w Załużu, na Magurze Małastowskiej oraz przesunięciu na przyszły rok imprezy w Limanowej – polskiej rundy FIA EHC (Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich), sezon rozpoczął się na liczącej 3050 metrów trasie z Sopotu do Gdyni.

Na starcie stanęło 53 kierowców, w tym trzech klasyfikowanych w GSMP Hist. Pierwszy dzień wyścigów odbył się bez przerw powodowanych kolizjami czy np. wyciekami oleju. Jednak właśnie zużyty olej na trasie, wylany w nocy przez nieznanych na razie chuliganów, był przyczyną kilkugodzinnej nocnej akcji organizatorów z Automobilklubu Orski, którzy musieli do rana usunąć olej i oczyścić trasę.

W kategorii GSMP Hist. Bez trudu w sobotę zwyciężył Piotr Zaleski, jeżdżący Porsche 911.

W pierwszym porannym  podjeździe treningowym najszybciej pojechał ubiegłoroczny Mistrz Polski w kat. II Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer AMS), jednak awaria sprzęgła wyeliminowała go z dalszego udziału w zawodach. Serwis nie zdążył naprawić auta przed pierwszym podjazdem wyścigowym, i choć popularny „Bubu” pojawił się na trasie drugiego podjazdu (znów był najszybszy), jednak po  sobotniej rundzie GSMP pozostał bez punktów.

Pod nieobecność głównego rywala pierwszy podjazd wyścigowy wygrał Tomasz Myszkier (Skoda Fabia WRC 4 x4). W drugim urzędujący Mistrz Polski kat. I był drugi (za Łukaszczykiem) ale po dwóch przejazdach okazał się zwycięzca klasyfikacji generalnej 1 Rundy GSMP i Grupy 2. Podczas niedzielnego wręczania pucharów za tę rundę,  na drugim stopniu podium stanie Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer). Trzecie miejsce w „generalce” i zarazem pierwsze w grupie 1 należało w sobotę do Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster), który wygrał w Grupie 1.

Średnia  prędkość Tomasza Myszkiera w sobotę wynosiła 125 km/h

Klasyfikacja Generalna 1 Rundy GSMP
  1. Tomasz Myszkier 2:55,286
  2. Daniel Stawiarski 2:56,483
  3. Dubai 2:57,717
  4. Waldemar Kluza2:59,160
  5. Christian Zaleski3:00,322

Nowy podział aut na grupy i klasy pozmieniał znane dotychczas zasady kategoryzowania samochodów. Sopocki wyścig jest pierwszą w Europie imprezą, podczas której zastosowano wprowadzony w tym sezonie przez FIA współczynnik Performance Factor. I właśnie według tej klasyfikacji w poszczególnych grupach, oprócz wspomnianych zawodników, wygrali: Michał Sowa (Ford Fiesta Proto ZSTEC, Gr. 3), Konrad Biela (Mitsubishi Lancer EVO X, Gr. 5), Jacek Madziara (Gr. 10) i Angelo Gilli (Fiat 126p Gr. 12).

Poszczególne Grupy dzielone są dodatkowo na klasy, lepiej obrazujące parametry samochodów niż bardzo pojemne grupy.

Zwycięzcy w klasach:
  • 1 Dubai Mitsubishi Lancer Berg Monster
  • 2a Tomasz Myszkier Skoda Fabia WRC 4×4
  • 2b Paweł Wójtowicz Porsche 944 PRS
  • 3a Roman Baran Mitsubishi Lancer
  • 3b Michał Sowa Ford Fiesta Proto ZSTEC
  • 5a Konrad Biela Mitsubishi Lancer EVO X
  • 5 b Maciej Serafin Renault Clio
  • 10 a Jacek Madziara Subaru Impreza 555
  • 10 b Janusz Jania Honda Integra
  • 10c Arkadiusz Borczyk Honda Civic
  • 12a Angelo Gilli Fiat 126p
  • 12b Grzegorz Ostrowski Fiat 126p
Niedziela Dla Dubaia

Piękna słoneczna pogoda towarzyszyła przeprowadzeniu drugiej, niedzielnej  odsłony 23 Grand Prix Sopot – Gdynia. Na liście startowej znalazło się 53 kierowców, w tym trzech klasyfikowanych w GSMP Hist. Zarówno podjazdy .treningowe jak i wyścigowe przebiegały  bez zakłóceń, jeśli nie liczyć drobnego spotkania Konrada Strzeżysza z szykaną podczas podjazdu treningowego. Podobnie jak dzień wcześniej wydarzyło się kilka awarii, które miały wpływ na klasyfikację końcową wyścigu. Podobnie jak w sobotę, ubiegłoroczny Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej GSMP kat. II Szymon Łukaszczyk ( Mitsubishi Lancer EVO V AMS)  zaliczył tylko jeden podjazd wyścigowy, uzyskując, podobnie jak podczas treningów najlepszy czas. Kolejna awaria pozbawiła go punktów również w tej rundzie GSMP. Niestety na trasie został także bardzo szybko jeżdżący Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer). W sobotę zajął on 2 miejsce w klasyfikacji generalnej wyścigu.

Zwycięzcą 2 Rundy GSMP okazał się Dubai ( Mitsubishi Lancer Berg Monster 2:52,647), który wyprzedził Waldemara Kluzę ( Skoda Fabia 2:54,195) oraz zwycięzcę sobotnich zawodów Tomasza Myszkiera ( Skoda Fabia WRC 4×4 2:55,525).

W rywalizacji GSMP Hist. Po raz kolejny najszybszym kierowcą okazał się Piotr Zaleski ( Porsche 911)

Ceremonia wręczania nagród miała nietypowy przebieg, związany z pandemium COVID 19. Zarówno zawodnicy, jak i organizatorzy i widzowie którzy z zewnątrz obserwowali wyścig mieli założone maseczki, zachowywano także bezpieczne odległości pomiędzy nagradzanymi kierowcami. Coraz szybciej jeżdżąca w górach Anna Gańczarek –  Rał odbierając swój puchar podziękowała organizatorom z Automobilklubu Orski, którzy jako piersi podjęli trud organizacji wyścigów w tym sezonie. Wszyscy mają nadzieję, że sytuacja epidemiologiczna pozwoli na odbycie się kolejnych zaplanowanych wyścigów, zaliczanych do GSMP: Baba ( Słowacja), Prządki oraz Jankov Vrsok ( Słowacja).

Mariusz Suss, Informacja prasowa PZM.pl

zdjęcia: Agencja UMA – Agnieszka Wołkowicz


Jeśli podoba Ci się to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE, uzyskując dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *