Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie. Testy na torze Zandvoort

W nowym sezonie Porsche Mobil 1 Supercup 2021, będzie stosowane paliwo o niższej zawartości węgla. W międzynarodowym markowym pucharze Porsche wykorzystywane będą zaawansowane biopaliwa i e-paliwa, które mogą znacznie ograniczyć emisję CO2. Porsche i ExxonMobil łączą siły, aby wspólnie przetestować odnawialne płynne paliwa w trudnych warunkach wyścigowych.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie
Porsche Mobil 1 Supercup, testy Zandvoort 2021
Nowe Porsche 911 GT3 Cup na biopaliwie Esso

Nowe Porsche 911 GT3 Cup z wysokoobrotowym, wysokowydajnym silnikiem typu bokser o 6 cylindrach jest więc idealnym laboratorium dla odnawialnych paliw wyścigowych Esso (Esso Renewable Racing Fuels). Około 510-konny samochód z 4-litrową jednostką został już przetestowany pod kątem zasilania paliwami odnawialnymi. Celem projektu jest zdobycie cennych doświadczeń z myślą o odnalezieniu dróg prowadzących do potencjalnego przyszłego wprowadzenia takich paliw na rynek. Wyścigi Porsche Mobil 1 Supercup są organizowane jako imprezy towarzyszące podczas ośmiu europejskich Grand Prix Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie
Porsche 911 GT3 Cup, Jean-Baptiste Simmenauer (F), Porsche Mobil 1 Supercup, testy Zandvoort 2021

Porsche i ExxonMobil wdrażają dwuetapową strategię testowania paliw odnawialnych z potencjałem redukcji emisji gazów cieplarnianych. W 2021 r. kierowcy rywalizujący w Porsche Mobil 1 Supercup wystartują w ośmiu wyścigach. Ich samochody będą korzystać z mieszanki zaawansowanego biopaliwa z odpadów spożywczych. Aby zapewnić wymagane właściwości paliwa i zachowanie w procesie spalania, dodawane są do niego dodatkowe składniki. W rezultacie liczba oktanowa paliwa wynosi około 98.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie
Porsche 911 GT3 Cup, Laurin Heinrich (D), Porsche Mobil 1 Supercup, testy Zandvoort 2021
Od 2022 roku Supercup na e-paliwie

Kolejny krok ma nastąpić w 2022 r., wraz z wprowadzeniem e-paliwa pochodzącego z nowego pilotażowego projektu elektrowni Haru Oni w Chile. Powstaje tam wodór, który jest następnie łączony z wychwyconym z atmosfery dwutlenkiem węgla celem produkcji metanolu. Przewiduje się też, że po zmieszaniu zgodnie z obecnymi normami nowe e-paliwo pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 85%. W ramach projektu Porsche i ExxonMobil wspólnie z międzynarodowymi partnerami pracują też nad przyspieszeniem rozwoju i uzyskaniem przyszłej rentowności paliw syntetycznych.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie
Porsche 911 GT3 Cup, Ayhancan Güven (TR), Porsche Mobil 1 Supercup, testy Zandvoort 2021

Testowanie nowych rozwiązań w wyścigach ma w Porsche wieloletnią tradycję. Jesteśmy dumni, że możemy odgrywać dla Porsche pionierską rolę w decydującym temacie e-paliw” – powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Supercup to także pierwsza międzynarodowa seria wyścigów wykorzystująca paliwa odnawialne. Nasze wyścigi odbywają się w ramach Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA. Zatem mocno śledzą nas media, opinia publiczna i inni zaangażowani w wyścigi producenci. Jako pionier w stosowaniu paliwa syntetycznego w samochodach wyścigowych Porsche, puchar Porsche Mobil 1 Supercup przejmuje więc ważną funkcję komunikacyjną dotyczącą znaczenia e-paliw w Porsche”.

Testy

Firmy Porsche i ExxonMobil przeprowadziły wstępne testy paliwa już na początku 2019 r. Rok później przeprowadzono badania silników na stanowiskach testowych. Prowadzono eksperymenty dotyczące zgodności materiałowej z komponentami układu paliwowego, a także funkcjonalne testy w szerokim zakresie warunków jazdy. Paliwo wyścigowe musi również spełniać odpowiednie przepisy. Pod tym kątem Porsche i ExxonMobil wspólnie pracowały nad opracowaniem chemicznych, fizycznych i też technicznych specyfikacji Esso Renewable Racing Fuel. Za ostateczne przygotowanie paliwa do wyścigu także odpowiada ExxonMobil.

Porsche 911 GT3 Cup, Jaxon Evans (NZ), Porsche Mobil 1 Supercup, testy Zandvoort 2021

Paliwo Esso Renewable Racing Fuel będzie stosowane podczas wszystkich wyścigów Porsche Mobil 1 Supercup 2021. Będzie wykorzystane również w czasie pierwszej rundy w Zandvoort w Holandii oraz dwóch dni testów na torze Monza we Włoszech. Aby zoptymalizować pracę silnika na nowym paliwie, przeprowadzono aktualizację oprogramowania. W ten sposób moc silnika nowego samochodu wyścigowego 911 GT3 Cup pozostaje bez zmian.

Informacja prasowa.

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *