Startuje sezon Porsche Supercup 2021 – z paliwami odnawialnymi

W najbliższy weekend 23 maja 2021 r., tuż przed Grand Prix Monako F1 rozpocznie się nowy sezon Porsche Mobil 1 Supercup. W międzynarodowym pucharze markowym Porsche, na słynnym ulicznym torze, swój wyścigowy debiut świętować będzie nowe Porsche 911 GT3 Cup (generacja 992). To już dwudziesta dziewiąta edycja Porsche Mobil 1 Supercup. Kalendarz tego sezonu obejmuje osiem wyścigów rozgrywanych obok Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021

Po raz pierwszy wyścigowe samochody napędzane 4-litrowym, wolnossącym silnikiem o mocy ok. 375 kW (510 KM) będą zasilane odnawialnym paliwem wyścigowym Esso – mieszanką paliw wytwarzanych głównie z odnawialnych składników pochodzenia biologicznego. Przejście na tzw. e-paliwa jest planowane w ciągu sezonu 2022. Bazują one na wodorze wytwarzanym przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej. Celem współpracy pomiędzy Porsche i koncernem ExxonMobil jest zdobycie cennych doświadczeń, które pomogą znaleźć drogi do potencjalnego, przyszłego wprowadzenia e-paliw dla klientów.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021

Porsche Mobil 1 Supercup wkracza w sezon 2021 z dwiema głównymi atrakcjami. Po raz pierwszy rozpoczynamy sezon w Monako. To wielki test dla naszego nowego 911 GT3 Cup – biorąc pod uwagę, że ten wyjątkowy tor nie zostawia miejsca na błędy i nie możemy przeprowadzać tam testów. Poza tym po raz pierwszy używamy nowego, odnawialnego paliwa wyścigowego Esso, pochodzącego od naszego partnera – firmy ExxonMobil. Nic więc dziwnego, że zespoły i kierowcy są bardzo podekscytowani. Jeśli chodzi o czasy okrążeń, stawka jest bardzo wyrównana, co było widać podczas testów na Monzy we Włoszech. Myślę, że będziemy świadkami najbardziej porywającego otwarcia sezonu w historii Supercup” – powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021
Faworyci

Larry ten Voorde (Holandia, Team GP Elite) zmierza do Monako jako aktualny mistrz Porsche Mobil 1 Supercup. Jego rywalami w walce o tytuł są między innymi zeszłoroczny wicemistrz Dylan Pereira (Luksemburg) oraz Junior Porsche Ayhancan Güven (Turcja, obaj z ekipy BWT Lechner Racing), a także obrońcy tytułów wśród debiutantów i ProAm: Max van Splunteren (Holandia, Team GP Elite) i Roar Lindland (Norwegia, Nebulus Racing by Huber). Do grona nowicjuszy dołączył 20-letni Harry King (Wielka Brytania, Parker Revs Racing), który jako aktualny mistrz Porsche Carrera Cup w Wielkiej Brytanii otrzymuje wsparcie od brytyjskiego oddziału Porsche.

Max van Splunteren (NL), Team GP Elite
Paliwa odnawialne

Porsche i ExxonMobil wdrażają dwuetapową strategię wprowadzania paliw odnawialnych w Porsche Mobil 1 Supercup. W tym sezonie wyścigowe 911 będą zasilane mieszanką biopaliw. To zaawansowane biopaliwo pozyskiwane z odpadów spożywczych, wzbogacane o dodatkowe składniki, zapewniające wymagane właściwości paliwa i zachowanie podczas spalania. Kolejnym krokiem, zaplanowanym na 2022 r., będzie wprowadzenie e-paliwa, syntetycznie wytwarzanego w pilotażowym zakładzie Haru Oni w Chile. Przewiduje się, że po zmieszaniu zgodnie z obecnymi rynkowymi standardami paliw dla dzisiejszych samochodów osobowych nowe e-paliwo pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 85%.

Leon Köhler (D), Nebulus Racing by Huber
Pierwsza runda w Monaco

Inauguracyjna runda nowego sezonu Porsche Mobil 1 Supercup rozpocznie się w niedzielę 23 maja 2021 r. o godzinie 10:30. Wyścig na żywo będzie transmitowany przez kanały telewizyjne Eurosport i Sky Sport oraz za pośrednictwem usługi transmisji strumieniowej f1tv.formula1.com. Fani mogą śledzić rywalizację Porsche Mobil 1 Supercup także na Twitterze (@PorscheSupercup / @PorscheRaces), Instagramie (@PorscheSupercup) oraz na Facebooku (@PorscheSupercup).

Harry King (GB), Parker Revs Racing
Harmonogram (wszystkie godziny: CEST):

Czwartek, 20 maja
17:15-18:00 – trening
Piątek, 21 maja
10:00-10:30 – kwalifikacje
Niedziela, 23 maja
10:20 – wyścig (17 okrążeń)

Porsche Mobil 1 Supercup, Monaco
Kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup 2021

20-23 maja: Monte Carlo (Monako)
25-27 czerwca: Spielberg (Austria)
2-4 lipca: Spielberg (Austria)
16-18 lipca: Silverstone (Anglia)
30 lipca – 1 sierpnia: Budapeszt (Węgry)
27-29 sierpnia: Spa-Francorchamps (Belgia)
3-5 września: Zandvoort (Holandia)
10-12 września: Monza (Włochy)

Larry ten Voorde (NL), Team GP Elite
Porsche 911 GT3 Cup (992): główne dane techniczne
Silnik

Chłodzony cieczą sześciocylindrowy silnik typu bokser; umieszczony z tyłu, pojemność: 3996 cm3; moc ok. 375 kW (510 KM) przy 8400 obr./min; maks. moment obrotowy 470 Nm przy 6150 obr./min; maks. prędkość obrotowa 8750 obr./min; paliwo: odnawialne paliwo wyścigowe Esso

Przekładnia

Sześciobiegowa sekwencyjna, kłowa skrzynia biegów Porsche; łopatki zmiany przełożeń z elektronicznym siłownikiem; mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu

Jaxon Evans (NZ), Martinet by Almeras
Nadwozie

Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji kompozytowej, aluminiowo-stalowej; wspawana klatka bezpieczeństwa; drzwi, tylna pokrywa i tylne skrzydło wykonane z tworzyw sztucznych zbrojonych włóknami węglowymi (CFRP); tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja”; bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności 110 l

Wielofunkcyjna wyścigowa kierownica z CFRP, mocowana szybkozłączem, z łopatkami zmiany biegów oraz podświetlanymi przyciskami; system gaśniczy z elektroniczną jednostką aktywującą

Ayhancan Güven (TR), BWT Lechner Racing
Zawieszenie

Wahacze i górne mocowania z kutego aluminium; piasty kół z centralną śrubą; regulowane stabilizatory (dwuczłonowe); system monitorowania ciśnienia w oponach
• Oś przednia: podwójne wahacze poprzeczne
• Oś tylna: zawieszenie wielowahaczowe

Układ hamulcowy

Dwa niezależne obwody, rozkład siły hamowania regulowany przez kierowcę (regulacja balansu hamulców)
• Oś przednia: sześciotłoczkowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski hamulcowe z aluminium; wentylowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm z aluminiowymi „kapeluszami”
• Oś tylna: czterotłoczkowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski hamulcowe z aluminium; wentylowane stalowe tarcze 380 mm z aluminiowymi „kapeluszami”

Larry ten Voorde (NL) Team GP Elite
Koła/opony

• Oś przednia: felgi z lekkich stopów 12 J x 18; rozmiar opon 30/65-18
• Oś tylna: felgi z lekkich stopów 13 J x 18; rozmiar opon 31/71-18

Masa własna/wymiary

Bazowa masa własna: ok. 1260 kg; długość: 4585 mm; szerokość: 1920 mm (oś przednia) / 1902 mm (oś tylna); rozstaw osi: 2459 mm.

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *