MotoryzacjaNajważniejszeSport

ORLEN 77. Rajd Polski 2021 – sukces Aleksieja Łukjaniuka

Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk (Citroen C3 Rally2) powtórzył sukces z 2019 roku i po raz drugi w swojej karierze zwyciężył w polskiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy. Urzędujący mistrz Europy, pilotowany przez Aleksieja Arnautowa, przez cały Rajd Polski 2021 utrzymywał wysokie, ale co najważniejsze – także równe tempo. Łukjaniuk objął prowadzenie po OS 7 i nie oddał go aż do mety, kontrolując sytuację w zawodach.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021

Drugie miejsce wywalczył Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia Rally2) – zwycięzca Rajdu Polski w sezonie 2016. Norweg, jadący w duecie z Olą Floene, stracił 18,4 s do Łukjaniuka. Życiowy wynik, w swoim zaledwie dziewiątym starcie w mistrzostwach Europy, wywalczył Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia Rally2). Kierowca ORLEN Team, wraz z Szymonem Gospodarczykiem, uplasował się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej zawodów. Jednocześnie Marczyk i Gospodarczyk zwyciężyli w klasyfikacji krajowego czempionatu, umacniając się też na prowadzeniu w tym cyklu.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021
Stulecie Rajdu Polski

77. edycja Rajdu Polski, obchodzącego w tym roku swoje stulecie, odbyła się w dniach 18-20 czerwca 2021 roku. Zawody z bazą w Mikołajkach stanowiły inauguracyjną rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC), a także drugą odsłonę rywalizacji w ramach ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Łącznie zgłosiły się aż 102 załogi, w tym 44 dysponujące rajdówkami Rally2/R5, czyli najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do startów RSMP i FIA ERC.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021

Przez trzy dni najlepsze rajdowe załogi Europy, a także krajowa czołówka, ścigały się przy prawdziwie letniej, upalnej pogodzie. Nie spadła ani jedna kropla deszczu, co oznaczało też, że na szybkich oesach na Mazurach rajdówki zostawiały za sobą spektakularne szutrowe „pióropusze”.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021
Nokaut Griazina na początek

ORLEN 77. Rajd Polski 2021 rozpoczął się od dominacji załogi Nikołaj Griazin/Konstantin Aleksandrow (Volkswagen Polo GTI R5). Triumfatorzy Rajdu Polski z 2018 r. zwyciężyli na otwierającym rajd oesie Mikołajki Arena (2,5 km), w piątek wieczorem. Wynik wywalczony na krótkim odcinku specjalnym nie zapowiadał jednak tempa w jakim Rosjanie będą uciekać rywalom w sobotę. Griazin i Aleksandrow wygrali pięć pierwszych odcinków zaplanowanych na drugi dzień rajdu i uzyskali też ogromną przewagę nad resztą stawki. Zajmujący drugie miejsce duet Aleksiej Łukjaniuk/Aleksiej Arnautow (Citroen C3 Rally2) tracił do liderów już 40,5 s. W przypadku sklasyfikowanych na trzeciej pozycji Andreasa Mikkelsena i Oli Floene (Skoda Fabia Rally2) strata wynosiła już ponad minutę.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021
Pech Griazina

Marzenia Griazina o drugiej wygranej w Rajdzie Polski prysnęły jednak po OS 7. Na drugim przejeździe najdłuższej w rajdzie próby Wieliczki (28,7 km) przebił i kompletnie zniszczył dwie przednie opony, a następnie musiał wycofać się z rywalizacji. Rosjanin zabrał do samochodu tylko jedno koło zapasowe, a przepisy zabraniają jazdy do serwisu, jeżeli samochód nie ma opon na wszystkich czterech kołach.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021
Łukjaniuk na prowadzeniu do mety

Prowadzenie przejął Łukjaniuk, Mikkelsen awansował więc na drugą pozycję, a na trzecią lokatę wskoczyli najwyżej sklasyfikowani Polacy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2). Na kolejnych próbach Łukjaniuk wykazał się dojrzałością i również skutecznością. Rosjanin znany z jazdy niezwykle szybkiej, bezkompromisowej, ale często kończącej się wypadkami, szanował samochód, umiejętnie dobierał tempo i nie popełniał błędów, utrzymując za sobą wszystkich rywali aż do samej mety. – Ten rajd był ekstremalny, ale przekuliśmy naszą jazdę w zwycięstwo. Rywalizowaliśmy z wieloma szybkimi kierowcami, więc jestem szczęśliwy, że jesteśmy na mecie jako triumfatorzy – komentował dwukrotny mistrz Europy.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021

– Jestem zadowolony z drugiego miejsca. Aleksiej pojechał świetnie – mówił na mecie Andreas Mikkelsen, sklasyfikowany na drugim miejscu.

– Ten wynik to spełnienie marzeń, jestem przeszczęśliwy. Nieustannie pracujemy, żeby być coraz lepszym zespołem i coraz szybszą załogą, a ten rajd pokazał, że zrobiliśmy kolejny postęp. Dziękuję także wszystkim ludziom, którzy z nami pracują – cieszył się 25-letni łodzianin Mikołaj Marczyk. Dla mistrza Polski z 2019 r. to także życiowy wynik w rundzie Europejskiego czempionatu.

ORLEN 77. Rajd Polski 2021

Blisko świetnego wyniku był także kolejny z mistrzów Polski w stawce – Wojciech Chuchała. Pilotowany przez Sebastiana Rozwadowskiego kierowca Skody Fabii Rally2 aż do 13 OS plasował się na czwartym miejscu. Niestety przez problemy z samochodem Chuchała i Rozwadowski spóźnili się na jeden z punktów kontroli czasu, za co otrzymali karę i spadli na siódme miejsce.

RSMP

W klasyfikacji ProfiAuto RSMP podium utworzyły załogi Marczyk/Gospodarczyk, Chuchała/Rozwadowski oraz Grzyb/Poradzisz (wszystkie w Skodach Fabiach Rally2).

ORLEN 77. Rajd Polski 2021
Rywalizacja w klasach

Mistrzostwa Europy to także rywalizacja w klasach. W kategorii ERC2 (tzw. samochody produkcyjne) zwyciężyła hiszpańska załoga Javier Pardo Siota/Adrián Pérez Fernández w Suzuki Swift. Sami Pajari i jego pilotka Enni Mälkönen byli zdecydowanie najszybsi wśród załóg w samochodach z napędem na przednią oś (kategoria ERC3). 19-letni Fin, jadący Fordem Fiestą Rally4, triumfował także w młodzieżowej kategorii ERC3 Junior.

Z kolei w krajowej „ośce”, czyli klasyfikacji załóg w samochodach z napędem 2WD puchar za zwycięstwo odebrali Jakub Brzeziński i Dariusz Burkat (Ford Fiesta Rally4).

Wielki finał w Warszawie, na ulicy Karowej

ORLEN 77. Rajd Polski 2021 zakończył się w Warszawie. Dla uczczenia stulecia Rajdu Polski finałowy odcinek zawodów rozegrano więc na słynnej ulicy Karowej, gdzie co roku odbywa się Kryterium Asów, tradycyjnie kończące sezon sportów motorowych w naszym kraju. Blisko 2-kilometrową próbę Rally Poland 100th Anniversary transmitowano na żywo w telewizji oraz także w internecie. Autorami najlepszego czasu byli Irlandczycy – Craig Breen i Paul Nagle (Hyundai i20 R5), którzy o włos pokonali Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka (+0,2 s). Ceremonię wręczenia nagród przeprowadzono także w ważnym dla polskiego sportu miejscu – na błoniach PGE Stadionu Narodowego.

Następne rundą europejskiego czempionatu będzie szutrowy Rajd Lipawy na Łotwie (1-3 lipca). Z kolei stawka RSMP o kolejne punkty powalczy na asfaltowych oesach wokół Puław, podczas Rajdu Nadwiślańskiego (16-18 lipca).

ORLEN 77. Rajd Polski 2021 – Klasyfikacja po OS 14
  1. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 Rally2) +01:48:31,3 s
  2. Mikkelsen/Floene (NOR/NOR, Skoda Fabia Rally2) +18,4 s
  3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) +1:54,7 s
  4. Solans/Marti (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) +3:06,2 s
  5. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Skoda Fabia Rally2) +3:44,8 s
  6. Llarena/Fernandes (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) +3:46,5 s
  7. Chuchała/Rozwadowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) +3:56,0 s
  8. Bonato/Boulloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +4:11,7 s
  9. Cais/Zakova (CZE/CZE, Ford Fiesta Rally2) +4:16,6 s
  10. Grzyb/Poradzisz (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) +4:43,1 s
ORLEN 77. Rajd Polski 2021 – zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji FIA ERC)
  1. Mikołajki Arena (2,5 km): Griazin/Aleksandrow (RUS/RUS, Volkswagen Polo GTI R5)
  2. Świętajno 1 (18,2 km): Griazin/Aleksandrow (RUS/RUS, Volkswagen Polo GTI R5)
  3. Olecko 1 (17,16 km): Griazin/Aleksandrow (RUS/RUS, Volkswagen Polo GTI R5)
  4. Wieliczki 1 (28,7 km): Griazin/Aleksandrow (RUS/RUS, Volkswagen Polo GTI R5)
  5. Świętajno 2 (18,2 km): Griazin/Aleksandrow (RUS/RUS, Volkswagen Polo GTI R5)
  6. Olecko 2 (17,16 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 Rally2)
  7. Wieliczki 2 (28,7 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
  8. Mikołajki Arena 2 (2,5 km): Chuchała/Rozwadowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2)
  9. Mikołajki Max 1 (9,34 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
  10. Gmina Mrągowo 1 (15,55 km): Breen/Nagle (IRL/IRL, Hyundai i20 R5)
  11. Mikołajki Max 2 (9,34 km): Mikkelsen/Floene (NOR/NOR, Skoda Fabia Rally2)
  12. Gmina Mrągowo 2 (15,55 km): Mikkelsen/Floene (NOR/NOR, Skoda Fabia Rally2)
  13. Przasnysz (17,9 km): Breen/Nagle (IRL/IRL, Hyundai i20 R5)
  14. Rally Poland 100th anniversary (1,96 km): Breen/Nagle (IRL/IRL, Hyundai i20 R5)
Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy po ORLEN 77. Rajdzie Polski
  1. Łukjaniuk/Arnautow 38 pkt
  2. Mikkelsen/Floene 33 pkt
  3. Marczyk/Gospodarczyk 25 pkt
  4. Solans/Marti 20 pkt
  5. Herczig/Ferencz 17 pkt
  6. Llarena/Fernandez 15 pkt
  7. Chuchała/Rozwadowski 15 pkt
  8. Bonato/Boulloud 11 pkt
  9. Cais/Zakova 9 pkt
  10. Grzyb/Poradzisz 7 pkt

Informacja prasowa PZM.pl

foto: Maciej Niechwiadowicz, rajdpolski.pl

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *