Nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ na Rajd Dakar 2022

W Rajdzie Dakar 2022 barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing będzie reprezentować zupełnie nowe auto – Toyota GR DKR Hilux T1+. W myśl koncepcji, by poprzez udział w Rajdzie Dakar tworzyć coraz lepsze samochody, nowa rajdówka jest największym skokiem naprzód, odkąd w 2011 roku Toyota zainicjowała program startów w Rajdzie Dakar.

Gotowa wersja na Rajd Dakar 2021

Całkiem nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ wyszła już z fazy prototypu (o którym pisaliśmy tutaj). Do rozpoczęcia Rajdu Dakar, który zaplanowano na początek stycznia 2022 roku, samochód cały czas będzie rozwijany i dopracowywany. Zgodnie z przepisami FIA masa auta wzrosła do 2000 kg. Auto będzie napędzał nowy, 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który pochodzi z nowej Toyoty Land Cruiser 300 GR Sport. Jednostka napędowa jest lżejsza od poprzednika, a do tego oferuje wyższy moment przy niższych prędkościach obrotowych. Parametry silnika są ściśle regulowane przepisami FIA, dlatego moc wynosi około 298 kW, a moment obrotowy sięga 660 Nm. Odpowiada to zatem osiągom seryjnej jednostki.

Toyota GR DKR Hilux T1+

„W pracach nad nową Toyotą GR DKR Hilux T1+ poczyniliśmy znaczne postępy. Dlatego też jesteśmy pewni, że auto jest gotowe sprostać wyzwaniu jakim jest Rajd Dakar. Teraz zajmiemy się dostrajaniem auta na styczniowy rajd. Nowy silnik z Land Cruisera okazał się niezawodny od samego początku. Jego praca w parametrach jednostki seryjnej oznacza, że nie musimy jej wysilać, by uzyskać maksymalne osiągi” – mówi Glyn Hall, szef zespołu.

SIlnik V6 turbo z Land Cruisera

Pochodzący z nowego Land Cruisera silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem już w swojej seryjnej wersji ma ogromne możliwości. W aucie na Rajd Dakar zastosowano też seryjne turbosprężarki oraz intercooler, który ma ogromną wydajność cieplną. Umieszczono go jednak w rajdówce tak, by go lepiej dopasować do konstrukcji Hiluxa.

Toyota GR DKR Hilux T1+

Porównując z poprzednikiem, zwiększył się też skok zawieszenia z 280 mm do 350 mm. Dzięki temu, kierowca może lepiej wykorzystać możliwości nowych, powiększonych do 37 cali opon. Ich szerokość także jest większa – wzrosła z 245 mm do 320 mm. Samochód wyposażono w aluminiowe felgi, z których korzystano podczas całego procesu rozwojowego. Zachowano ich aluminiową barwę, dzięki czemu mają lepsze promieniowanie cieplne.

„Jestem pod wrażeniem nowego samochodu, a zwłaszcza tego, jak dzięki nowym oponom radzi sobie w trudnym terenie. Silnik ma doskonałe parametry i już nie mogę się doczekać, by go sprawdzić w rywalizacji z innymi autami” – powiedział Nasser Al-Attiyah, kierowca zespołu.

Toyota GR DKR Hilux T1+

Pod karoserią dakarowy Hilux ma stosowany od 2016 roku układ z montowanym centralnie silnikiem. Kształt kokpitu też w dużej mierze zachowano z poprzednich generacji. Zgodnie z nowymi przepisami kategorii T1+, auto zabiera ze sobą dwa, a nie trzy zapasowe koła.

GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO Racing

Zupełnie nowe jest także malowanie karoserii, które jest zbliżone do wykorzystywanego przez zespoły TOYOTA GAZOO Racing w rajdach WRC oraz wyścigach długodystansowych. Choć dakarowy Hilux od lat jest częścią TOYOTA GAZOO Racing, teraz będzie to jeszcze bardziej widoczne. Jednym z elementów będą charakterystyczne litery „GR”, które umieszczono w podobnym stylu jak na rajdowym Yarisie WRC oraz wyścigowym GR010 HYBRID. Przypominają one, że motorsportowe maszyny są blisko spokrewnione z ekscytującymi sportowymi samochodami Toyoty z linii GR.

Na Rajd Dakar 2022 zespół wystawi cztery zupełnie nowe Hiluxy w wersji GR DKR T1+. Wszystko to w ramach misji tworzenia coraz lepszych aut na bazie rajdowych doświadczeń. Liderami będzie katarsko-francuski duet Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel, czyli zwycięzcy tej imprezy z 2019 roku. Obok nich pojadą Giniel de Villiers (triumfator z 2009 roku) z pilotem Dennisem Murphym. W trzecim aucie zobaczymy reprezentantów RPA Henka Lategana i Bretta Cummingsa. Ich celem jest zaprezentowanie mocnego tempa na całej trasie rajdu. Czwartego Hiluxa poprowadzą Shameer Variawa i pilot Danie Stassen z RPA.

W najbliższy weekend Al-Attiyah i De Villiers poprowadzą nowe auta w ostatniej rundzie mistrzostw RPA w rajdach cross-country (SACCS) w ramach dalszych prac rozwojowych. Trasa liczy około 400 km w zróżnicowanym terenie nieopodal miasta Parys. Kierowcy Hiluxów nie mają jednak szans na punkty, bo kategoria T1+ nie jest uznawana przez organizatorów cyklu. W aucie poprzedniej generacji pojadą Lategan i Cummings, którzy bronią mistrzostwa w SACCS.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing w RPA przeprowadzi ostatnie testy auta przed wysłaniem go na początku grudnia do Arabii Saudyjskiej. Ostateczny kształt trasy Rajdu Dakar 2022 jest jeszcze niewiadomą. Spodziewane są podobne typy terenu jak w edycjach 2020 i 2021. Rajd Dakar nie będzie jedynym sprawdzianem dla Toyoty GR DKR Hilux T1. Auto w 2022 roku będzie startować także w mistrzostwach świata w rajdach terenowych, które zadebiutują w kalendarzu FIA.

Dane techniczne

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *