MotoryzacjaNajważniejszeSport

Sebastien Loeb z Isabelle Galmiche wygrali Rajd Monte Carlo 2022

W wieku 47 lat Sébastien Loeb za kierownicą samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 został najstarszym zwycięzcą rundy FIA WRC. Triumfował w Rajdzie Monte Carlo po raz ósmy, czym zrównał się z drugim na mecie Sébastienem Ogierem. Pilotka Loeba – Isabelle Galmiche, 50-letnia nauczycielka matematyki, dla której był to pierwszy start w rajdzie na tak wysokim szczeblu – jest pierwszą kobietą od 1997 roku, która triumfowała w rundzie WRC. Załoga zwycięskiego auta M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 wygrała w sumie 6 z 17 odcinków specjalnych Rajdu Monte Carlo 2022. W jednym, pierwszym w karierze na poziomie rundy WRC, zwyciężył również Gus Greensmith.

– Nie spodziewałem się aż tak wiele, kiedy tu przyjechałem – przyznał na mecie Sébastien Loeb. Na zapoznanie z trasą Rajdu Monte Carlo przyleciał on bezpośrednio po zakończeniu Rajdu Dakar, w którym zajął drugie miejsce. To była świetna walka, Ogier był naprawdę szybki, a ja zmagałem się także z drobnymi problemami wczoraj, a nawet dziś rano – powiedział 9-krotny mistrz świata tuż za metą ostatniego odcinka specjalnego 80-tego wygranego rajdu WRC w karierze.

Walka od startu do mety

Rajd zapowiadał się ciekawie już od odcinka testowego, którego pierwszy przejazd wygrała hybrydowa Puma Rally1 z Loebem za kierownicą.

– Zaskoczyło mnie to, kiedy w pierwszym przejeździe uzyskałem najlepszy czas. Zwykle w tego typu testach nie jestem zbyt dobry. Z tym autem jednak dogadałem się od razu i znalazłem właściwy rytm – podkreślał Sébastien Loeb.

Po 4 z rzędu wygranych odcinkach specjalnych w piątek Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche w M-Sport Ford Puma Hybrid Rally 1 prowadzili w rajdzie na koniec dnia z przewagą niemal 10 sekund nad Sébastienem Ogierem. Już wtedy Loebowi przyklejono też łatkę najstarszego kierowcy, który był liderem rundy FIA World Rally Championship. Niezbyt trafiony dobór opon na odcinki specjalne sobotniego etapu sprawił, że Loeb i Ogier zamienili się miejscami. Na koniec etapu przewaga tego drugiego wynosiła już 21,1 s. Po dwóch niedzielnych odcinkach specjalnych przewaga Ogiera wzrosła do 24,6 s. Na trzecim „oesie” lider rajdu stracił ok. 30 s z powodu przebitej opony. Na prowadzenie wrócił zatem Loeb z przewagą 9,5 s, którą powiększył o jedną sekundę na ostatnim odcinku specjalnym.

Wyniki pozostałych zawodników Forda

Również pozostali zawodnicy zespołu M-Sport Ford World Rally Team uzyskali fantastyczne wyniki. Craig Breen i Paul Nagle wywalczyli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo 2022. Na piątym miejscu za kierownicą hybrydowej Pumy finiszował Gus Greensmith pilotowany przez Jonasa Anderssona. Ten ostatni odniósł pierwsze z karierze zwycięstwo na odcinku specjalnym rajdu WRC, w najwyższej klasie.

Toyota Gazoo Racing

Rajd Monte Carlo okazał się bardzo wymagającym sprawdzianem dla zupełnie nowych samochodów rajdowych kategorii Rally1. Zajmujący drugie miejsce Sebastien Ogier oraz pozostali kierowcy zespołu TOYOTA GAZOO Racing wygrali dziewięć z 17 odcinków specjalnych na zdradliwych drogach we francuskich Alpach.

Sebastien Ogier:

„To była ogromna przyjemność rywalizować w tym rajdzie. Współpraca z zespołem i Benjaminem układała się świetnie, auto ma wspaniałe osiągi i było niezawodne, co jest wielkim osiągnięciem na samym początku sezonu. Niestety, los nam dziś nie sprzyjał. Nie sądzę, bym mógł zrobić coś więcej na przedostatnim odcinku specjalnym. Uśmiecham się, bo walka na trasie sprawiła mi mnóstwo radości” – powiedział Ogier.

Kalle Rovanperä

Na czwartym miejscu finiszował Kalle Rovanperä pilotowany przez Jonne Halttunena. Fiński duet wygrał trzy odcinki specjalne, w tym dodatkowo punktowany Power Stage, który kończył rajd. Dzięki bonusowym pięciu punktom Rovanperä jest na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców i jest najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem, który przejedzie cały sezon WRC. Ogier wystąpi tylko w wybranych rundach w 2022 roku. „Cieszę się z postępów, które poczyniliśmy. Dziękuję inżynierom za ich pracę. To był pozytywny weekend i to ważne, że zdobyliśmy tyle punktów, mimo że oznacza to otwieranie trasy w kolejnym rajdzie” – powiedział Rovanperä.

Elfyn Evans i Takamoto Katsuta

Elfyn Evans i Scott Martin jeszcze w sobotę liczyli się w walce o zwycięstwo. Na 11. odcinku specjalnym popełnili błąd, opuścili drogę i stracili ponad 20 minut. Do mety dojechali na 21. pozycji. Ósmą lokatę zajęli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, startujący czwartym GR Yarisem Rally1 w barwach nowego zespołu TGR WRT Next Generation.

W pierwszej rundzie sezonu WRC reprezentanci TOYOTA GAZOO Racing zdobyli 39 punktów, które będą bardzo ważne w walce o mistrzostwo świata w klasyfikacji producentów.

„Z pewnością jesteśmy nieco zawiedzeni, bo wygrana była blisko, ale w motorsporcie trzeba takie sytuacje akceptować. Najważniejsze dla nas jest to, że nasz samochód jest w stanie wygrywać rajdy. Do tego, GR Yaris Rally1 jest niezawodny, co pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość” – podsumował szef zespołu Jari-Matti Latvala.

2022 FIA World Rally Championship / Round 01 / Rallye Monte Carlo 2022 / 20-23 January 2022 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRT

„Chciałbym pogratulować liderom FIA, promotora WRC, a także wszystkim zaangażowanym w przygotowania do tego historycznego sezonu rajdowych mistrzostw świata, który przybliża cykl do osiągnięcia celu zerowej emisji dwutlenku węgla za sprawą zelektryfikowanych aut i nowego paliwa. Dziękuję wszystkim, którzy pracowali nad GR Yarisem Rally1 w Finlandii i Kolonii. Sezon dopiero się zaczął i wierzę, że jesteśmy w stanie kontynuować dobrą, wspólną pracę” – przekazał Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation i założyciel rajdowego zespołu Toyoty.

Hyundai

Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe w nowym Hyunaiu i20 N Rally1 zajęli szóste miejsce po trudnym dla zespołu weekendzie.

Oliver Solberg/Elliott Edmondson rozpoczęli ostatni dzień rajdu z nadzieją zdobycia cennego doświadczenia podczas swojego pierwszego weekendu WRC z zespołem Hyundaia. Niestety skutki zatrucia spalinami z ostatnich dwóch dni sprawiły, że Solberg źle się poczuł i mimo ukończenia niedzielnego odcinka otwierającego, został wycofany z rajdu ze względów zdrowotnych. W międzyczasie Neuville skupił się na Power Stage, aby zdobyć dodatkowe punkty podczas wymagającego weekendu. Belg odniósł zwycięstwo na pierwszym przejeździe odcinka Briançonnet/Entrevaux. Następnie dał z siebie wszystko w Power Stage, aby zdobyć trzy dodatkowe punkty.

Thierry Neuville:

„Pod koniec tego rajdu odczuwamy oczywiście rozczarowanie i frustrację. Mieliśmy ciężki weekend. Pojechałem wszystko na Power Stage. Dałem z siebie absolutnie wszystko, więc byłem rozczarowany czasem. Przygotowania do tego rajdu były za kulisami bardzo ciężkie, zarówno dla mnie, jak i dla Martijna, a także dla całego zespołu. Tym bardziej więc trudno jest zaakceptować finisz bez sukcesu. Jednak nie poddajemy się. Staramy się, aby wszyscy byli zmotywowani i nadal będziemy naciskać. Wola walki jest nadal i to jest ważne. Będziemy pracować nad różnymi obszarami, ale najważniejsza jest niezawodność. Musimy być znacznie silniejsi na nadchodzące rajdy.”

Oliver Solberg:

„To był zdecydowanie dla nas trudny rajd. Jestem rozczarowany wynikiem całego zespołu, który ciężko pracował. Ze sportowego punktu widzenia nie jestem zadowolony, bo jesteśmy tu po to, żeby wygrywać, a wynik nie jest zgodny z naszymi oczekiwaniami. Niemniej jednak udało nam się sprawdzić wiele systemów w naszym nowym samochodzie Hyundai i20 N Rally1. Nawet w najtrudniejszych momentach zawsze znajdzie się coś dobrego. Gdy samochód działał bezawaryjnie, mogliśmy uzyskać kilka konkurencyjnych czasów. Musimy teraz tylko jak najszybciej rozwiązać nasze problemy.”

Kolejną rundą mistrzostw świata będzie Rajd Szwecji (24-27 lutego). To jedyna prawdziwie zimowa impreza w kalendarzu cyklu.

Wyniki Rajdu Monte Carlo 2022:

1. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) 3h00m32.8s
2. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1) +10.5s
3. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +1m39.8s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +2m16.2s
5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Puma Rally1) +6m33.4s
6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +7m42.6s
7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia Rally2 evo) +11m33.8s
8. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +12m24.7s
9. Erik Cais/Petr Těšínský (Ford Fiesta Rally2) +12m29.2s
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia Rally2 evo) +13m41.3s

2022 FIA Mistrzostwa Świata WRC producentów po Rajdzie Monte Carlo:
  1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team | 40
  2. M-Sport Ford World Rally Team | 39
  3. Hyundai Shell Mobis World Rally Team | 13
  4. Toyota Gazoo Racing World Rally Team NG | 8
2022 FIA Mistrzostwa Świata WRC kierowców po Rajdzie Monte Carlo:
  1. S. Loeb | 27
  2. S. Ogier | 19
  3. K. Rovanperä | 17
  4. C. Breen | 15
  5. T. Neuville | 11
  6. G. Greensmith | 10
  7. A. Mikkelsen | 6
  8. T. Katsuta | 4
  9. E. Evans | 4
  10. E. Cais | 2
  11. M. Gryazin | 1

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *