MotoryzacjaNajważniejszeSport

Wyścigowe Porsche 963 kategorii LMDh

Zespół Porsche Penske Motorsport wystawi nowe Porsche 963 w największych wyścigach wytrzymałościowych na świecie. Od 2023 roku dwa hybrydowe prototypy w specyfikacji LMDh będą startować zarówno w Mistrzostwach Świata FIA WEC, jak i Mistrzostwach Samochodów Sportowych IMSA WeatherTech.

Premiera w Goodwood

Samochód wyścigowy, który został zaprezentowany w piątek, 24 czerwca 2022 r. w Goodwood w Anglii, utrzymany jest w typowych dla Porsche wyścigowych kolorach: białym, czerwonym i czarnym. W kokpitach samochodów wyścigowych o mocy 500 kW (680 KM) usiądą doświadczeni kierowcy, którzy będą współpracować ze specjalistami z fabrycznego zespołu Porsche. Porsche Penske Motorsport przygotowuje się do wyścigów w dwóch lokalizacjach. Oddział w Mannheim (Niemcy) jest odpowiedzialny za FIA World Endurance Championship (WEC), a samochody uczestniczące w IMSA WeatherTech SportsCar Championship przygotowane są w Mooresville w Północnej Karolinie w USA.

„Po przejechaniu 7889 kilometrów testowych w pierwszej połowie 2022 r. jesteśmy na bardzo dobrej drodze. Jednakże przed rozpoczęciem następnego sezonu wciąż pozostaje jeszcze wiele do zrobienia” – mówi Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. „Nasze nowe Porsche 963 powinno kontynuować tradycję legendarnych modeli, takich jak 917, 935, 956, 962 i 919 Hybrid. Jestem przekonany, że będziemy mieć dobrą pozycję, jeśli chodzi o technologię. Stworzyliśmy także odpowiednie struktury zespołu, aby przygotować się na zwycięstwa w ekscytującej rywalizacji między wieloma producentami i różnymi koncepcjami samochodów.

24h Daytona 2023 – oficjalny wyścigowy debiut

Oficjalny debiut wyścigowy Porsche 963 planowany jest na styczeń 2023 r. podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w USA. W międzyczasie FIA umożliwiła testowanie nowych samochodów przed ​​WEC 2023 w ramach nadchodzących wyścigów tegorocznych mistrzostw świata. Porsche Penske Motorsport planuje przeprowadzenie takiego testu podczas ostatniej rundy sezonu w Bahrajnie w listopadzie tego roku.

„W ciągu ostatnich kilku miesięcy nasi ludzie w Porsche Motorsport i w Team Penske zgrali się w wydajny i zaangażowany zespół – Porsche Penske Motorsport Team” – mówi Urs Kuratle, dyrektor Factory Motorsport LMDh. „Będziemy mieć mocne załogi kierowców w czterech fabrycznych samochodach. Współpraca z naszym wieloletnim partnerem oponiarskim Michelin i producentem podwozi Multimatic przebiega bez zarzutu. Porsche 963 powinno uzyskać homologację jesienią tego roku. Do tego czasu chcemy poczynić dalsze postępy dzięki testom i uzyskać dodatkowe informacje. Nie możemy się już doczekać naszego pierwszego wyjazdu.

Kierowcy

Kierowcy wybrani do wyścigów w World Endurance Championship i IMSA WeatherTech SportsCar Championship to doświadczeni kierowcy fabryczni. To Kévin Estre (Francja), Michael Christensen (Dania), André Lotterer (Niemcy), Laurens Vanthoor (Belgia), Matt Campbell (Australia), Mathieu Jaminet (Francja). Dodatkowo dwaj znakomici kierowcy samochodów sportowych: Dane Cameron (USA) i Felipe Nasr (Brazylia). W początkowej fazie rozwoju samochodu kluczową rolę odegrał także Frédéric Makowiecki. Podczas styczniowych testów w Weissach Francuz przejechał pierwsze metry w Porsche 963, a także przejechał pierwsze okrążenia w symulatorze. Informacje o pozostałych kierowcach oraz dotyczące wyścigów wytrzymałościowych w Daytona, Sebring i Road Atlanta (Petit Le Mans), zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.

Cztery samochody i dwie lokalizacje

Porsche Penske Motorsport przygotowuje łącznie cztery 963 do najważniejszych wyścigów samochodów sportowych na świecie. Buduje je w swoich bazach w Mooresville (Karolina Północna) i Mannheim (Niemcy). Zakład WEC w niemieckiej Badenii-Wirtembergii to dawne centrum Porsche Penske Automotive, przebudowane zgodnie z najnowocześniejszymi standardami. Wymiana danych między trzema centrami zaawansowanych technologii Porsche Penske Motorsport odbywa się niemal w czasie rzeczywistym. Zespół WEC wprowadzi się do siedziby w Mannheim jesienią tego roku.

Technika

Zgodnie z przepisami LMDh, Porsche 963 bazuje na podwoziu kategorii LMP2. Nowe podwozie pojazdu dostarczana zaawansowana technologicznie kanadyjska firma Multimatic. Bosch, Williams Advanced Engineering i Xtrac dostarczają standardowe komponenty hybrydowe. Sercem układu napędowego jest 4,6-litrowy silnik V8 Biturbo. Silnik oparto na wyczynowym napędzie hybrydowym z samochodu 918 Spyder. Jego korzenie sięgają do samochodu wyścigowego Porsche RS Spyder, którym Porsche i Team Penske odniosły wiele zwycięstw w latach 2005-2008.

Projekt nowego Porsche 963 nawiązuje do zwycięskich klasyków 956 i 962 z lat 80. XX wieku. Pasek oświetlenia z tyłu nawiązuje do charakterystycznej cechy najnowszego Porsche 911 generacji 992. Biało-czerwono-czarna stylistyka pojazdu to ukłon w stronę udanych samochodów wyścigowych Porsche. Nowe Porsche 963 będzie dostępne także dla zespołów klienckich już od pierwszego roku rywalizacji. Pierwsze zespoły klientów Porsche ogłoszą swój program już w ciągu najbliższych kilku dni.

Partnerzy

Projekt startów w FIA World Endurance Championship WEC i IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSA) – dwóch najważniejszych długodystansowych seriach wyścigowych na świecie, w tym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, 24-godzinnym wyścigu Daytona i klasycznym 12-godzinnym wyścigu Sebring – Porsche Penske Motorsport łączy też siły z silnymi i sprawdzonymi partnerami.

Barcelona, Porsche testy 13 II 2022

Wśród nich znajduje się producent opon Michelin, podobnie jak ExxonMobil ze swoją marką Mobil1. Do nich dołączyli także specjaliści od oprogramowania – Ansys, który wspiera zespół najnowocześniejszymi rozwiązaniami symulacyjnymi jako oficjalny partner technologiczny. Do partnerów technologicznych dołączył także dzięki swojemu doświadczeniu w zakresie rozwoju i inżynierii, Multimatic. Luksusowa marka zegarków TAG Heuer również jest obecna jako oficjalny partner od chronometrażu zespołu Porsche Penske Motorsport. Marka modowa Hugo Boss została partnerem odzieżowym zespołu a firma sportowa Puma dołączyła jako partner techniczny w zakresie ognioodpornej odzieży wyścigowej.

Informacja prasowa

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *